Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 00:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: V8 acceleratieprobleem
BerichtGeplaatst: do 16 apr 2015, 10:09 
Ik heb dit probleem al eens hier geplaatst, echter geen van de tips die daaruit kwamen was de oplossing voor mijn probleem.

Probleem: auto accelereert goed in 1e en 2e versnelling (LT95 4-bak 110 1983) en gaat dan in zijn 3 inhouden. Zo zeer dat inhalen van een truck al problematisch wordt. AFR waarde loopt op naar 16 en hoger.
Indien je op dat moment de koppeling intrapt en gas geeft lopen de toeren vlot en ver op.
Gebruik ik de choke dan heb ik na 1-2 seconden voldoende power om vlot naar >100 km/h te gaan

Probleem doet zich ALLEEN voor op benzine en niet op LPG

Wat is er gedaan/ getest/ afgesteld:

- hoogte vlotters gecontroleerd --> 17 mm/ was volgens spec
- opbrengst electrische benzinepomp gemeten (onbelast) --> 1.5L/min dus zoveel hoop ik niet te verbruiken
- gebruikte V8 electrische pomp gemonteerd --> geen verandering van probleem
- temp compensatoren aan zijkant carbs gedemonteerd en gecontroleerd --> gaan bij ongeveer dezelfde temp open
- carbs (Stromberg/Zenith 175 CDSE) individueel afgesteld en daarna gesynchoniseerd --> stat toerental kan zakken tot <600 omw/min
- AFR meter ingebouwd om te kunnen weten wat er gebeurd, meter staat ingesteld op benzine (14.7 = lambda 1)
- stationaire mengsel in diverse afstellingen gehad en getest, geen verschil in probleem (nu ca waarde van 11.5)
- aanzuigleiding naar pomp en persleiding naar carbs gecontroleerd op verstopping --> eenvoudig met de mond door te blazen
- tank gedemonteerd en gecontroleerd op vuil voor aanzuigfilter --> niets gevonden
- tevens zijn recent verdelerkap, rotor en kabels vervangen
- dikkere olie (140) in carbs om zo te trachten de zuiger iets langer beneden te houden bij max vacuum (schijnbaar is er meer verrijking van het mengsel bij een lage zuigerstand en hoog vacuum dan een hoge zuigerstand en iets minder vacuum. Volgens testen van geloof ik Buckeye althans). Rij-eigenschappen veranderen gevoelsmatig niet bij gebruik van verschillende dikten olie, dus laat ik cardanolie maar zitten
- Membranen zijn naar mijn mening oke, want de zuigers gaan beiden synchoon op en neer bij bedienen gaspedaal, een lek membraan zou betekenen dat er minder/ geen vacuum boven de zuiger staat en deze dus minder snel of niet omhoog komt

Op het wereldwijde web vind ik een paar "lotgenoten" met hetzelfde probleem, echter hen worden ook al de tips gegeven die ik hier ook kreeg of werd hun klacht belachelijk gemaakt en voorgesteld dat ze maar inspuiting of Edelbrock moesten nemen. Alleen nergens een terugkoppeling of het probleem ooit is opgelost. Het verschil tussen de www klachten en de mijne is dat het bij hen kwam na het vervangen van de carbs en bij mij na overschakelen op benzine.

Daaruit concludeer ik dat het probleem in de carbs moet zitten, maar wat zit er dan nog in wat dit probleem kan veroorzaken? Stromberg/Zenith 175 CDSE is geen rocketscience namelijk

groet

Roel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr 2015, 10:47 
Kromme en of vervuilde naalden.????


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr 2015, 11:00 
Als de wagen heel lang op lpg heeft gedraaid dan slijten de naalden hard en zal je auto dus slecht op benzine willen lopen.

Gr. neef henk



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr 2015, 11:23 
Ik denk dat je mengsel te arm is........demonteer eens 2 of 3 bougies. Witte aanslag op je bougies betekent een te arm mengsel.
Het moet een beetje bruinig zijn en maak ze sowieso even schoon.

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr 2015, 15:16 
Quote
AFR meter ingebouwd om te kunnen weten wat er gebeurd, meter staat ingesteld op benzine (14.7 = lambda 1)
Roel,

Als je AFR bij accelereren naar waardes boven 16 gaat, heb je absoluut een te arm mengsel. Dus of te weinig benzineaanvoer of een verkeerde carburateurafstelling. Aangezien je overtuigd ben van je benzineaanvoer, blijft de carburateurafstelling over. Bij welk toerental heb je de carburateurs afgesteld dat je AFR meter 14,7 aangeeft. Dit kun je stationair doen maar ook op deellast, dus je meest gebruikte toerental bijv. 3000 rpm. Het kan best zijn dat je naalden onderaan gewoon een beetje te dik zijn en daar dus te weinig benzine doorlaten. Of zoals Frans zegt, krom. Ik heb de naald van de SU carburateur op mijn 2.5 benzine ook met behulp van de AFR meter passend geslepen, zodat hij over het hele bereik goed presteerd. Heeft me uiteindelijk maar 2 naalden gekost.
Weet je trouwens zeker dat de benzinedoorlaat naar de vlotterkamer schoon en open is, want ik neem aan dat je de aanvoermeting met een losgekoppelde slang hebt gedaan.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr 2015, 16:10 
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij welk toerental heb
> je de carburateurs afgesteld dat je AFR meter 14,7
> aangeeft. Dit kun je stationair doen maar ook op
> deellast, dus je meest gebruikte toerental bijv.
> 3000 rpm. Het kan best zijn dat je naalden
> onderaan gewoon een beetje te dik zijn en daar dus
> te weinig benzine doorlaten. Of zoals Frans zegt,
> krom.

Wim, afgesteld bij stationair toerental, mengsel staat dan ergens rond de 12. Die 14.7 was om aan te geven dat de meter op benzine staat en niet op LPG daar ik niet de lambdawaarden vermeld
Verhoogd stat afstellen kan ik wel nog eens proberen

> Weet je trouwens zeker dat de benzinedoorlaat naar
> de vlotterkamer schoon en open is, want ik neem
> aan dat je de aanvoermeting met een losgekoppelde
> slang hebt gedaan.

Carbs ontvangen samen 1.5 L/min en beide doorlaten zijn vrij

Naalden kunnen wellicht wel wat geleden hebben, auto heeft echter max. 15.000 km op LPG gereden dus zou naaldenslijtage nog acceptabel kunnen zijn. Er blijft in zo'n vacuumcarburateur weinig anders over dus ik zal dat deel nog eens kritisch bekijken en eens kijken of er nog naalden van verkrijgbaar zijn.

Wil ook nog wel eens een proef doen met marginaal grotere oliepot-dempers. Ene Buckeye had daar merk- en meetbaar voordeel van tijdens acceleratie. Idee erachter is dat de oliestroom bij stijgende zuiger iets meer wordt geremd en zonder meer hinder wel kan zakken. Dus een rijker mengsel bij acceleratie.
Hiervoor maakt hij de buiten- en binnendiameter van de plunjer iets groter en de plunjer zelf iets langer zodat er minder vrije slag is.

Zal wel eventjes duren voor ik daar tijd voor krijg

groet

Roel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr 2015, 16:46 
Beetje vreemd dat de naalden ineens verdacht zijn. Op lpg slijten ze en geven vervolgens een te rijk mengsel op benzine...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr 2015, 22:08 
Een AFR van 12 bij stationair is veel te rijk. Dit komt overeen met lambda=0,81. Die waarde kan je bij volle belasting wel draaien,maar niet stationair.
Een AFR van 16 onder belasting is veel te arm maar dat wist je al.
Tipje van mij. Laat de meter de lambda waarde aangeven ipv de AFR. Dan maakt het niets uit of je op LPG of benzine rijdt.

Heb je dit probleem altijd al gehad met deze carbs of heeft hij het eerst goed gedaan en is dit kort geleden ontstaan?
Ik heb geen ervaring met de strombergs maar ik neem aan dat er meerdere verschillende naalden en sproeiers voor te verkrijgen zijn.
Heb jij wel de juiste in deze carbs?

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 apr 2015, 00:24 
Hoi,

Je geeft aan dat de pomp 1,5 L/min geeft. Wat levert de pomp als deze enige weerstand ondervindt?
Wat je zou kunnen proberen is het volgende:
De retourleiding, waar die aan de tank is gekoppeld, is voorzien van een stukje rubber slang met klemmetjes. Doe dit stukje vervangen door een wat langer stuk doorzichtige benzineleiding (ongeveer 1 meter). Laat de plaat boven de tank weg en zorg dat je de leiding kunt zien door deze met een stuk touw ergens aan jet dashboard vast te maken. Op deze manier test je het hele circuit vanaf de pomp tot en met de terugstroom naar de tank.
Als het goed is, met draaiende motor, moet je de benzine zien stromen. c.q. moeten er af en toe luchtbelletjes langskomen.
Is dat niet het geval, heb je ergens een verstopping of weerstand in het leiding circuit.
Als de doorstroming stationair wel goed is, kijk dan eens als je dan naar de derde en vierde versnelling gaat. Dan moet dat ook nog steeds het geval zijn. Valt de doorstroming in de retourleiding weg, is er toch iets met de pomp of leidingen aan de hand.

Ik heb het eens met een vette Amerikaanse V8 gehad, waarvan de binnenmantel van een van de benzine leidingen in elkaar klapte bij hogere toerentallen, lees doorstroming. Deze had echter wel een mechanische pomp (zoals gebruikelijk bij die motoren van die tijd). De Holley carburateur droogde dan zeer snel op bij plankgasconfused smiley

Succes en sleutel ze,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 apr 2015, 10:44 
Hoi,
Zit er wel een restrictie in je retour, als deze mist gaat de benzine gelijk de retour in inplaats van naar je carbs, ik heb daardoor ooit eens een soortgelijk probleem met een diesel gehad. zet anders eens als test een klem op je retour.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr 2015, 12:00 
ik heb het zelfde probleem gehad, dan zat je met samengeknepen billen een vrachtwagen in te halen.
ik heb de carburateurs schoongemaakt, maar dat hielp niet, toen andere geplaatst, en het probleem was weg


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr 2015, 14:19 
Hoi, ik ben al een jaartje aan het proberen om dit probleem op te lossen.
Ook mijn v8 reageert na inhouden op de choke die ik dan uitrek. Dan wil hij ineens wel weer.
Gekke is dat het probleem zich soms wel maar vooral voordoet na een evenement en lijkt erop dat het eger is als de tank bijna leeg is....
Al erg veel tips gekregen op prikkerpagina en facebook en deze komen overeen met bovenstaande.
Enige wat ik nog niet erbij zie staan is het vacuum potje op de verdeler.
Bovenstaande en de gegeven tips al nagegaan en veel vervangen.
Volgende wat ik ga proberen is nieuwe benzine pomp en nieuwe benzine leidingen en een vernauwing in de retour leiding na de carb, dan blijft er meer benzinedruk op de carb staan. Lijkt erop dat hij op hoge toeren te weinig brandstof krijgt.
Verder gaat de tank eronderuit om goed te kunnen reinigen en de zeef te controleren op vuiligheden.

Groet en jij ook succes, bernd

Serie III 1972 ex defensie
Defender 200 TDI 86, weg wegens mrb
Defender 110 3.5 V8 camel 85


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2015, 14:49 
Hoe gaat het ermee Roel?
Al wat verder gekomen?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr 2015, 13:54 
Eric&Betty Boop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tipje van mij. Laat de meter de lambda waarde
> aangeven ipv de AFR. Dan maakt het niets uit of je
> op LPG of benzine rijdt.

alleen zit de juiste aansluiting op geen enkele laptop die ik bekeken heb en de desktop ervoor afbreken gaat me net even te ver

groet

Roel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr 2015, 13:57 
Jos Daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je geeft aan dat de pomp 1,5 L/min geeft. Wat
> levert de pomp als deze enige weerstand
> ondervindt?
> Wat je zou kunnen proberen is het volgende:
> De retourleiding, waar die aan de tank is
> gekoppeld, is voorzien van een stukje rubber slang
> met klemmetjes. Doe dit stukje vervangen door een
> wat langer stuk doorzichtige benzineleiding
> (ongeveer 1 meter). Laat de plaat boven de tank
> weg en zorg dat je de leiding kunt zien door deze
> met een stuk touw ergens aan jet dashboard vast te
> maken. Op deze manier test je het hele circuit
> vanaf de pomp tot en met de terugstroom naar de
> tank.
> Als het goed is, met draaiende motor, moet je de
> benzine zien stromen. c.q. moeten er af en toe
> luchtbelletjes langskomen.
> Is dat niet het geval, heb je ergens een
> verstopping of weerstand in het leiding circuit.
> Als de doorstroming stationair wel goed is, kijk
> dan eens als je dan naar de derde en vierde
> versnelling gaat. Dan moet dat ook nog steeds het
> geval zijn. Valt de doorstroming in de
> retourleiding weg, is er toch iets met de pomp of
> leidingen aan de hand.

Jos, ik heb je tip afgelopen week eens uitgevoerd en ik blijf een vloeistofstroom naar de tank houden ook indien ik een heeeel arm mengsel krijg.

groet

Roel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr 2015, 14:11 
Bernd, ik ben nog niets verder gekomen. Auto wordt ook niet vaak gebruikt en momenteel slokken andere zaken heel veel van mijn tijd op.

wat ik wel nog heb gedaan (muv het controleren op de retourstroom naar de tank):
* ik krijg bij aceleratie zichtbaar (veel) benzineverneveling aan de naalden van beide carbs tijdens acceleratie bij stilstand.
* erg veel rijker zetten van mensgel cq mensel rijk afstellen bij 3000 rpm heeft geen effect op probleem

Ik ga wel nog eens kijken of dat kleine klepje dat door de choke wordt bedient wellicht een boosdoener kan zijn. Het is het enigste beweegbare onderdeel muv de gaskleppen en de vacuumzuigers en dat het ik nog niet bekeken. Ik heb nu ook niet echt een idee hoe het werkt en wat het doet

ik zal eerst eens testen of het wisselen van een stel vacuumzuigers van een vergelijkbaar type carb verandering brengt. Dan zou ik mogelijk ook het naaldenprobleem (krom/ versleten) zoals eerder in dit topic vermeld kunnen afsluiten. Ik heb wat rondgezocht op het www alleen niemand kunnen vinden die de juiste naalden voor mijn carbs kon leveren dus daarom de 'wisseltruc"

groet

Roel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr 2015, 15:00 
Www.bccp.eu
Zou je alles kunnen leveren. Zitten in gramsbergen, maar versturen ook onderdelen.
Zijn aan de telefoon erg vakbekwaam en weten goed te vertellen wat je nodig hebt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr 2015, 19:52 
Hoi Roel,

Dan loopt/levert de pomp in ieder geval voldoende.
Kun je die retourleiding eens een beetje "knijpen" zodat je wat meer druk op de vlotternaalden in de carburateurs krijgt?
Ergens in het circuit moe een soort restrictie zitten, waardoor er toch wat druk wordt opgebouwd en de carburateurs (beter) bijgevuld worden.

Als het een plastic slang is, doe dat met een wasknijper en daaromheen wat elastiek. Dat zou genoeg moeten knijpen.

Succes,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr 2015, 21:34 
Roel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eric&Betty Boop Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tipje van mij. Laat de meter de lambda waarde
> > aangeven ipv de AFR. Dan maakt het niets uit of
> je
> > op LPG of benzine rijdt.
>
> alleen zit de juiste aansluiting op geen enkele
> laptop die ik bekeken heb en de desktop ervoor
> afbreken gaat me net even te ver
>
> groet
>
> Roel


Ik weet niet waar je woont,maar als je de Innovate MTX-L hebt dan heb ik het juiste verloopsnoertje.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2015, 23:16 
Heehoi Roel,

Ik heb in het verleden al meerdere malen v8 motoren onder handen gehad met soortgelijke problemen. Liepen op gas redelijk tot goed en op benzine slecht. Na wat onderzoek kwam ik bij een paar erachter dat de voetplaat van de onsteking niet vlekkeloos kom bewegen of dat de vacuumvervroeger kapot was vacuumslangen lekten maar ook dat door het niet juist verwijderen van de rotor de veren onder de voetplaat losgeschoten waren. Als je nl. de rotor losneemt door hem eraf te trekken dan kan het asje iets omhoog meekomenv en zodoende de veren loswippen, dit komt vooral voor bij de electronische ontstekingen. Als je de rotor verwijdert dan moet je met een klein schroevendraaiertje langs de voetplaat naar beneden gaan en op het dwarsplaatje van de as licht drukken zodat hij niet omhoog komt en dan de rotor verwijderen. Ik hoop dat ik je wat bruikbare tips hebt gegeven.

Succes,
Ron


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2015, 14:27 
Na het uitvoeren van allerhande tips en trick heb ik merkbaar een verbetering. de acceleratie is nog niet optimaal, ik kan me in ieder geval zonder veel moeite (en zonder choke) op de linker baan van de snelweg begeven.

Ik heb de zuigers incl naalden van een nieuwer type Stromberg gemonteerd. Zelf heb ik de versie met de "sleuf" afstelsleutel, nu zit er de versie in die met inbus de naald kan verstellen.

Stationar loopt het minder mooi "rond" en ligt de motor ook niet echt helemaal stil, echter op de weg is er een merkbaar verschil. Ik heb 2 nieuwe maalden besteld en als deze binnen zijn monteer ik ze in de origiene zuigers.

Volgas kom ik nu geloof ik op een waarde van rond 14.5-15 bij acceleratie en iets van 12.5 stationar. Is nu erg moeilijk af te stellen met gebruikte (en wellicht verkeerde/ andere) naalden.

Ik moet me nog even gaan verdiepen welke waarden ik wil/ moet hebben. Wellicht dat er AFR metergebruikers zijn die wat ervaringscijfers voor me hebben (dacht nu te gaan voor stationar ergens rond de 13 en dan met APK iets armer zetten tot rond de 14.5).

to be continued

Roel



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/05/2015 12:28 door Roel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2015, 14:32 
Eric&Betty Boop Schreef:

> Ik weet niet waar je woont,maar als je de Innovate
> MTX-L hebt dan heb ik het juiste verloopsnoertje.


Woon in M-Limburg en dat is volgens mij niet bij jou in de buurt. Wellciht weet jij me wel te vertellen of ik alleen de losse meter kan gebruiken bij instellen op lambda of dat het systeem boordspanning en evt sensor aangesloten moet hebben (dus ingebouwd in voertuig) om de basisinstelling aan te passen.

Roel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 130 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.