Jos Daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi,
>
> Snel bijladen is bijna even erg als snel ontladen
> met een lier motor. Snelladen kun je alleen doen
> als de dynamo in principe over de 14,5 volt heen
> gaat en dan krijgt de accu ze echt op zijn donder.
> Er zijn geen standaard dynamo's die met meer dan
> de standaard spanning laden.
> Ik denk dat een zwaardere accu van b.v. 100AH meer
> zoden aan de dijk zet, dan een zwaardere dynamo.
> Een V-snaar dynamo heeft normaal 75Amp als
> maximum. Zwaarder over een V-snaar, zoals al
> aangegeven tot 100Amp, kan, maar dat heb je wel
> een tjilpende V-Snaar en is een verhoogd toerental
> echt noodzakelijk. Het probleem zit in de te
> kleine V-Snaar pulley op de dymamo. Je hebt te
> weinig wrijving- of contact oppervlak. Een grotere
> (diameter) pulley heeft weer als nadeel dat de
> dynamo te langzaam draait en dus weer onvoldoende
> stroom kan leveren bij lagere toerentallen.......
ik heb een 200tdi, en sinds kort een 100A dynamo, met Vsnaar dus.... en merk idd dat ze af & toe slipt, en bij starten duurt het even voordat ze begint te laden, meestal minuut of 3 ....
heb een redtop als start/lieraccu, en een 100A accessoire accu ( TD5) , via Cyrix...
koeling via Kenlowe, direct op dynamo+, net zoals licht, allebei via Relais... ander licht, ( 4x100W op dak, werklampen, radio's, usb laders ( 10stuks
) en intern licht( LED) via acc. accu, en nog niet stil gestaan..... en lier best veel/vaak de laatste tijd