Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 23:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 apr 2015, 21:19 
Vandaag m'n nieuwe RRC goed getest in het terrein. Rover 4.0 V8 (p38 blok) met frontcover van een 3.5 (vsnaar) en megasquirt. Auto heeft al 2 keer de Breslau extreme gereden, maar toch dient er nog het een en ander aangepast te worden. Met name de stroomvoorziening is een puntje.

Nu zit er een standaard dynamo op. Graag zou ik op basis van ervaringen van andere wedstrijdrijders minimaal 175amp aan dynamo's willen hebben. 1 kan voor een dikke gaan of bijv. 2 100amp dynamo's.

Nu zie ik op marktplaats wel valeo dynamo's staan voor een vw, 130amp, maar hier zit dan een multiriem poule op. Kan ik daar makkelijk mijn V-snaar poule op zetten? Heeft iemand ervaring met 2 dynamo's op een rover V8 met V-snaar?

Tevens komen er ook 2 semi traktie accu's of een Yellow Top in de auto.

Wat zijn jullie ervaringen en adviezen ?

Gr Victor


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr 2015, 22:43 
Een v-snaar kan maar een beperkte hoeveelheid kw over brengen, hoeveel precies kan iemand van hier je vast vertellen.
Dus wanneer je voor twee dynamo's gaat kan dat dan op twee snaren? (ik heb alleen verstand van een 300tdi)

Een scheiding tussen de spanning van de auto en de lieren is volgens mij wel heel belangrijk.
Dus een dynamo met een accu voor de auto (en je lier relais) en een dynamo met één of twee accu's voor de lier.
Vooral de capaciteit van de lier accu's is heel belangrijk.
Een dynamo kan de vraag van de lier motor nooit bijhouden dus je hebt een goede buffer nodig.

Zoek ook uit welke laad spanning je accu's nodig hebben.
Met een te lage (standaard) laadspanning raken sommige accu's nooit vol.
Dit heeft bij ons al voor veel / dure problemen gezorgd ;-(

Succes.

(heb je gisteren de auto nog kunnen bevrijden?)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr 2015, 23:29 
Thanks voor de info! Nee, hij heeft vannacht in die sloot geslapen. Vanochtend om 08:30 aan de recovery begonnen, 15:00 was ie eruit, 4 auto's aan het lieren met snatchblocken hot smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr 2015, 02:08 
op de 125kw 3.5 V8 rrc van 73 zit 1 120amp Volvo dynamo ...met v snaar poulie ipv de standaard gemonteerde multiriem , deze kunnen eraf maar dan zit je met een v snaar poulie die nog pasgemaakt moet worden met de opname / spie ivm weerstand poulie bij stroomafname . 1 verkeerde vonk en er is niks meer om te laden , wel 1 of met beetje geluk 2 man om te duwen .......

Ik ging voor 2x redelijk stevige dynamo ( bij uitval blijft er in t veld vaak nog 1 werken, 1 op orginele plek en de ander zo hoog mogelijk ) en 2 optima yellowtops 75 ampere ( enorme capaciteit en reserve en na kompleet leegtrekken toch weer oplaadbaar en je kunt ze door hun totaal gesloten bouw , mooi laag monteren ivm zwaartepunt auto ) met stevige kabels naar de lier ( minimaal 35mm2 maar beter 50mm2 ivm afname/vermogen bow2 motoren )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr 2015, 10:07 
175 Ampere krijg je niet door een standaard V-snaar zoals die op de V8 zit.
Wil het betrouwbaar zijn, dan is 100A echt het maximum. Kortstondig meer kan wel, maar dan gaat de v-snaar heel snel. En geen v-snaar betekend ook geen waterpomp meer. Dus uitkijken.
Er zijn natuurlijk grotere V-snaren die het wel aan kunnen; maar dat wordt een redelijke verbouwing omdat je dan alle poellies moet vervangen. .
Beste mogelijkheid is het plaatsen van een tweede dynamo, dan echter wel op de tweede groef van de krukaspoellie. Als je dan 2x 75A hebt, zit je al een end in de richting.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr 2015, 10:22 
Wel,
Ik ging ook voor meer amps ; had een 65 A in m'n 200tdi, nu een 100A, zat op multiriem(300tdi) heb er een V-snaar van gemaakt , maar merk idd dat m'n blok heter wordt : eerst rond de 77/80* C nu tegen de 87/90*C


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr 2015, 11:21 
Gewoon een dynamo doen met een grote accu ! Wil je de heledag lieren, neem dan PTO


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr 2015, 12:36 
misschien is een oplossing een dubbele poelie (of een 3 dubbele) Ik weet dat de 24v 3.5 v8 101 die hadden.
En dan 2 dynamo's aandrijven. Met grote accu's.
Voor de rest zoals boven beschreven.
J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr 2015, 13:57 
Hou het simpel en licht dus een accu en een dynamo scheelt je weer gewicht dus hoef je minder te lieren. Een extra accu zou als enig voordeel kunnen hebben dat je je accu leeg kan lieren en dan nog kan starten maar bij lieren moet je eigenlijk je motor aanhebben dus helpt je niet veel. Zorg gewoon voor een zo groot mogelijke accu


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2015, 12:56 
Heeft iemand foto´s van een rover v8 blok met 2 dynamo´s erop gemonteerd? En iemand eventueel een linkje naar een site waar ik evt brackets kan bestellen voor de tweede dynamo?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2015, 16:00 
Tja ... meten is weten ... en in dit geval rekenen is weten.

Waarom wil je twee dynamo's ? De lier bijbenen kunnen ook twee dynamo's niet, dus gaat het bij het lieren vooral om de accu.
En dan ... het sommetje: reken met 10% van de accucapaciteit aan laadstroom (bij luxe/dure gel-accu's eventueel 20%), en verder lampen etc.
Meer dan 100 Ampere krijg je niet makkelijk weggestookt (en kom je wel zover, kijk dan eens wat zuiniger lampjes kunnen doen).

Bedenk dat er heel erg veel verlies in de V-snaar gaat zitten, vooral als de dynamo echt moet werken, en je dus motor-vermogen kwijt bent voor een beetje stroom.

En wil je "continue" lieren doe dan iets met een PTO, dan vermijd je een boel verliezen en een boel elektrisch gedoe.

marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2015, 18:11 
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tja ... meten is weten ... en in dit geval rekenen
> is weten.
>
> Waarom wil je twee dynamo's ? De lier bijbenen
> kunnen ook twee dynamo's niet, dus gaat het bij
> het lieren vooral om de accu.
> En dan ... het sommetje: reken met 10% van de
> accucapaciteit aan laadstroom (bij luxe/dure
> gel-accu's eventueel 20%), en verder lampen etc.
> Meer dan 100 Ampere krijg je niet makkelijk
> weggestookt (en kom je wel zover, kijk dan eens
> wat zuiniger lampjes kunnen doen).
>
> Bedenk dat er heel erg veel verlies in de V-snaar
> gaat zitten, vooral als de dynamo echt moet
> werken, en je dus motor-vermogen kwijt bent voor
> een beetje stroom.
>
> En wil je "continue" lieren doe dan iets met een
> PTO, dan vermijd je een boel verliezen en een boel
> elektrisch gedoe.
>
> marc

PTO zou ik graag willen, maar is geen optie. Heb al een 8274 met 6.5pk's XP motor. Verder zitten er 2 electrische fan's voor de waterkoeling (2 radiateurs achterin), electrische fan voor automaatkoeling en ARB compressor. Dus ik ben wel gebaad bij een goede stroom voorziening en wil graag dat mijn accu's snel bijladen...





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2015 16:12 door Victor.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2015, 21:19 
Oke, omdat jij niet bang bent voor een een beetje modder, en gerust een dagje wil besteden aan recovery, heb ik een paar tips voor je...

Ruil de Silverstones voor Simex, dan kom je verder !! (of vaster te zittenwinking smiley)
Als je voor 2 accu's gaat, neem dan geen Optima, want dan kom je maar tot 130amp, maar neem 2 onderhoudsvrije van 100+ amp in serie. Je zal merken dat de accu bijna niet meer uitgeput raakt. Doet die dat wel, dan heeft je lier motor ook rust nodig tongue sticking out smiley
Zorg dat de doorstroming van je koelvloeistof optimaal,is, verwijder de schoepen van je waterpomp en monteer een elektrische.
Monteer nieuwe radiatoren, zodat alles beter gekoeld wordt. Misschien overmaats als er ruimte voor is.
Automaat wisselen voor een handbak !!
Zijn de verhoudingen goed, maak de motor niet te veel toeren !?

Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, maar dit is wat me tebinnen schiet smileys with beer


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2015, 21:20 
Hoi,

Snel bijladen is bijna even erg als snel ontladen met een lier motor. Snelladen kun je alleen doen als de dynamo in principe over de 14,5 volt heen gaat en dan krijgt de accu ze echt op zijn donder. Er zijn geen standaard dynamo's die met meer dan de standaard spanning laden.
Ik denk dat een zwaardere accu van b.v. 100AH meer zoden aan de dijk zet, dan een zwaardere dynamo. Een V-snaar dynamo heeft normaal 75Amp als maximum. Zwaarder over een V-snaar, zoals al aangegeven tot 100Amp, kan, maar dat heb je wel een tjilpende V-Snaar en is een verhoogd toerental echt noodzakelijk. Het probleem zit in de te kleine V-Snaar pulley op de dymamo. Je hebt te weinig wrijving- of contact oppervlak. Een grotere (diameter) pulley heeft weer als nadeel dat de dynamo te langzaam draait en dus weer onvoldoende stroom kan leveren bij lagere toerentallen.

Als je uitrekent wat een Lier motor nodig heeft, dat kan wel eens naar de 400Amp lopen voor een 6PK (lees 4400Watt). Heb je zo een dubbele motor op de lier, dan heb je een nog groter probleem. Die draaien bij volle belasting een accu binnen de kortste keren leeg.

Ik weet niet hoe zwaar je wilt gaan lieren, maar bij het lieren zul je de motor altijd moeten laten draaien. Nadeel van jouw koeling met de radiator achterin en elektrische Fans, is dat je zo al 30 tot 40 (misschien wel 50) Amp kwijt bent voor de koeling. Die kun je van de hoofd (start accu) pakken. Een gewone Visco fan met de radiator voorin heeft dit probleem alvast niet.

Een tweede circuit met een tweede accu, ja dat is mogelijk, maar standaard brackets, die zul je waarschijnlijk niet of nooit vinden. Dat zul je zelf moeten bouwen. Probeer deze dan op de plek te krijgen waar normaal de pomp van de stuurbekrachtiging zit. Dan zit de dynamo al redelijk hoog, echter niet zo hoog als de standaard dynamo. Zelf beugels maken zal nodig zijn. Houd er rekening mee dat als je met een V-Snaar gaat werken, er behoorlijke krachten op zo een beugel komen.

Ik heb bij Sebastiaan een motor gewisseld en die had een P6 blok er in liggen, die was voorzien van een krukas poelie met twee maal V Snaar en een maal een Multiriem pulley. Met zo een pulley zou je wel wat mee kunnen en die Multiriem polie zat aan de achterkant van de krukaspolie.
Kijk eens naar:
[www.rimmerbros.co.uk]

Aan de andere zijde ziet deze zo uit:
[www.brit-car.co.uk]

Als je dan met een Multiriem aan de slag kunt gaan, kun je met een spanrol de riem om andere onderdelen leiden en kun je de dynamo wellicht midden boven op het blok plaatsen, ver weg van water (tenzij je tot aan de motorkap gaatconfused smiley).
Als je een Multiriem dynamo kunt aandrijven, kun je net zo goed één grote dynamo (op de plaats van de oude dynamo) beide circuits kunnen laten laden. Standaard op de tegenwoordige diesels met elektrische stuurbekrachtiging zit al 130 tot 150 Amp. Wellicht nog zwaarder.
Kijk eens naar:
[www.24autoparts.nl]

Succes en sleutel ze,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2015, 22:10 
Het zo jammer dat niemand hier schijnt te snappen dat je laadstroom niet door de dynamo bepaald wordt maar door de accu. De laadstroom zal gewoonlijk iets van een 10 % van je accucapaciteit zijn. Bij een 100 Ah accu dus 10 ampère. O.k. laat het 15 ampère zijn. Meer wordt het niet. Ook niet als je twintig dynamo's van elk 1000 ampère op je motor zet. Die accu wil die 15 ampère en niet meer.

Het is net als jij bier drinkt. Een glas van een halve liter heb jij niet net zo snel op als glas van honderd liter. Het doorslikken van van een slok kost gewoon tijd. Een tijd die je niet onbeperkt kort kunt maken. Je slokdarm is ook niet onbeperkt groot. Er kan gewoon niet meer liters per uur (in elektrische termen ampère genoemd door).

De enige manier om het wel voor elkaar te krijgen is door de druk te verhogen. Je neemt een pomp en perst het bier door iemands strot. Dan gaat dus de persoon zijn strot stuk of/en hij ploft uit elkaar. De druk van van het bier is in electrische termen de electrische spanning.

Als jij je accu sneller wilt laden moet je dus de spanning omhoog brengen. Dus in plaats van 13,8 volt ga je met 200 volt laden. Dan kan er misschien wel 1000 ampère laadstroom lopen. Een 100 Ah accu is dan in 6 minuten vol. Ik denk alleen dat de accu binnen 6 seconden is ontploft. Net als die bierdrinker.

De enige reden om een grote dynamo te plaatsen is als je een hele grote accu hebt. 500 Ah ofzo. Dan wil je kunnen laden met 50 ampère. Met een 65 ampere dynamo houd je dan nog maar 15 over voor rest van de electrische dingen in de auto. Een grotere dynamo is dan welkom.

Een andere reden is als je grote andere stroomvreters hebt. Dingen als een koel installatie(arco) een grote electrische fan. Een hele berg grote lampen enz.
Als je electrische fan hebt die 30 amper trekt, een accu die 10 ampère laadstroom trekt, 120 watt verlichting (10 ampère dus), een verwarmde voorruit van 15 ampère dan en een dynamo van 65 ampère hebt. Dan heb je dus nog nul ampère over om je ontsteking te voeden. En dan gaat het dus fout en kun je na verloop van tijd als de accu leeg is gaan duwen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2015, 22:24 
Handbak i.p.v. automaat? Eric ga je mond spoelen winking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2015, 22:32 
Wauw Jos, ben onder de indruk van je informatie. Enorm bedankt. Lijkt me een goede oplossing om een multiriem erbij te plaatsen. Ik zal even kijken wat voor poelie er nu op zit. Er zit ook nog een schijf achter voor m'n megasquirt ontsteking. Wordt vervolgend!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2015, 22:45 
Jos Daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi,
>
> Snel bijladen is bijna even erg als snel ontladen
> met een lier motor. Snelladen kun je alleen doen
> als de dynamo in principe over de 14,5 volt heen
> gaat en dan krijgt de accu ze echt op zijn donder.
> Er zijn geen standaard dynamo's die met meer dan
> de standaard spanning laden.
> Ik denk dat een zwaardere accu van b.v. 100AH meer
> zoden aan de dijk zet, dan een zwaardere dynamo.
> Een V-snaar dynamo heeft normaal 75Amp als
> maximum. Zwaarder over een V-snaar, zoals al
> aangegeven tot 100Amp, kan, maar dat heb je wel
> een tjilpende V-Snaar en is een verhoogd toerental
> echt noodzakelijk. Het probleem zit in de te
> kleine V-Snaar pulley op de dymamo. Je hebt te
> weinig wrijving- of contact oppervlak. Een grotere
> (diameter) pulley heeft weer als nadeel dat de
> dynamo te langzaam draait en dus weer onvoldoende
> stroom kan leveren bij lagere toerentallen.......


ik heb een 200tdi, en sinds kort een 100A dynamo, met Vsnaar dus.... en merk idd dat ze af & toe slipt, en bij starten duurt het even voordat ze begint te laden, meestal minuut of 3 ....
heb een redtop als start/lieraccu, en een 100A accessoire accu ( TD5) , via Cyrix...
koeling via Kenlowe, direct op dynamo+, net zoals licht, allebei via Relais... ander licht, ( 4x100W op dak, werklampen, radio's, usb laders ( 10stukseye rolling smiley) en intern licht( LED) via acc. accu, en nog niet stil gestaan..... en lier best veel/vaak de laatste tijd


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2015, 23:13 
zoals je ziet zijn er gelukkig mensen die weten hoeveel er over een v-snaar en in een accu kan thumbs up

Ik heb al het (standaard) elektrische van de auto, 4 koelfans, de lampen enz. op een vrij standaard accu welke wordt gevoed door een standaard 300tdi disco dynamo (100 amp?)

Alleen voor het lieren (twintop met bow2) heb ik een dynamo (100+ amp) met twee oddysee accu's (welk type weet ik zo niet)
Met Yellow top en Exide heb IK geen goede ervaringen.

Dit geheel voldoet prima en heeft tijdens de CT2013 prima gefunctioneerd.

Wanneer je meer info wilt over bijvoorbeeld laadspanning (heel belangrijk, been there ....) capaciteit, toerental enz. laat het dan maar weten.

Succes.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2015, 23:17 
Twee gescheiden system, is idd ook een goed systeem. Zodoende start je auto altijd nog je lieraccu dood is. Met laadspanning bedoel je 13,6V?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2015, 23:29 
yup:
[www.stroomwinkel.nl]

13,6V+, eronder laadt cyrix alleen hoofd/startaccuwinking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr 2015, 01:12 
Victor,

Buiten dat ik idd weinig voordeel zie in 2 dynamo's is het plaatse wel heel makkelijk. 1x de beugel voor de dynamo boven de sb pomp zoals bij de v8 met airco en een keer de bracket van de dynamo op de plek van de aircopomp/blokken zonder airco. Als je wilt zien hoe e.a. Zit rijd dan ffe langs, ik heb 2 blokken staan met beide montageplekken.

Succes


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr 2015, 01:45 
Ik heb evt. een aircopomp liggen van een 3.5i ('88 meen ik) mét bracket om aan linkerkant van het blok te bevestigen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 157 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.