Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu wo 01 mei 2024, 16:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2015, 19:21 
Hallo!

Ik ben het roken van mijn 109 (SIII; 2.25 5MB benzine) een beetje zat.
Het is wel erg veel rook, en ik moet erg veel olie bijvullen.

Dan zijn er denk ik 3 manieren:
1) het probleem zoeken en oplossen
2) een gereviseerd blok erin
3) een gokblok kopen en erin zetten

Met 1 ben ik een paar jaar terug begonnen, door er een gereviseerde Turner Engineering kop op te zetten. Dat was de belangrijkste oorzaak dus niet, alhoewel het wel iets minder is geworden.

Wat ik gek vind, is dat mijn oliepeilstok er niet helemaal in kan (komt onderaan iets tegen, dan moet ik hem echt doorduwen) dus wellicht is de oil sump wel verkeerd? Zou dat uit kunnen maken voor de oliedruk, gooi ik er daardoor teveel olie in en verbrandt hij dat steeds? (als ik hard rem gaat vaak het lampje branden)

Als ik mijn compressie test, wat zouden dan +/- de juiste waarden zijn voor deze motor?

Hebben jullie verder nog tips/ideeën/een goede motor staan eventueel?

Hoor't graag!

Groeten
Paul


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr 2015, 10:50 
Dat van die peilstok heb ik ook gehad.
Na demontage van de carterpan bleek dat daar onderin en goeie 1.5 cm dikke laag smurrie zat.
Die heb ik er met een plamuurmes uitgestoken, en daarna met de onderdelenwasser schoongemaakt.

Dan past er ineens en hoop meer vloeibare ( the finger smiley ) olie in, en is dat knipperen van je olielampje ook weg.

Wat het roken betreft, nieuwe zuigerveren erin zetten?

Benzineblokjes zijn schijnbaar nogal schaars geworden...

Jurgen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr 2015, 14:19 
Het zijn hele simpele blokjes om te reviseren, een 300 tdi vind ik al heel simpel, ik neem aan dat de oudere niet veel anders zijn. Als je kop van Turner is (dus een goeie??) dan zou ik die eraf halen en het onderblok aanpakken. Als er diepe krassen inzitten evt. laten kotteren en overmaats zuigers monteren.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr 2015, 14:32 
En aansluitend op Jurgen en Bart:

Haal inderdaad je sump los, dat is echt een klusje van niks. Die troep moet eruit. Meteen kop even losmaken en de zuigers eruit halen. Met een beetje mazzel zijn het alleen je zuigerveren. Nieuwe veertjes erop, zuigers/drijfstangen weer vastmaken, sump er weer onder en klaar.....

Er is geen mooier blok om zulke reparaties op uit te voeren, je kan het nog wel doen met je ogen dicht....

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr 2015, 17:20 
Een gok blok erin leggen zal waarschijnlijk dezelfde en/of andere problemen opleveren. Al deze blokjes zijn ongeveer even oud en dus een versleten. Een revisieblok kost je 2000,- (waarschijnlijk duurder dankzij de belastingsregels).

Ik zou om eerlijk zijn beginnen met een compressie test. De precieze compressie voor een 2.25 B weet ik niet maar doorgaands zijn benzine blokken ongeveer 10 bar. Belangrijker is dat alle 4 de cillinders ongeveer dezelfde waardes geven. Als er eentje sterk afwijkt is er met die cilinder iets mis.
Je kan er dan een klein beetje olie in laten lopen en kijken of de compressie is toegenomen. Olie dicht de zuigerveren beter af waardoor je hierlangs geen compressie meer verliest. Dus als de compressie is toegenomen zijn je zuigerveren versleten en moet je de cilinders opnieuw honen. Of waarschijnlijker. Cilinders uitboren tot de volgende overmaat en nieuwe zuigers en zuigerveren plaatsen. Kosten ongeveer: opboren 50,- per cilinder en zuigers 50,- per zuiger.

Als het je kleppen zijn meot je (weer) een kop reviesie doen. Dus nieuwe kleppen en slijpen maar. Vergeet ook niet de klep seals te vervangen. Kost niks.

Andere mogelijkheden zijn kapotte koppakking (zie je als je de kop verwijderd). Of je hebt ergens een kleine breuk in het blok zitten. Maar in beide gevallen heb je vaak ook last van je koelvloeistof en witte rook.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 106 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.