Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 19 mei 2024, 00:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hardnekkig probleemje
BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 21:43 
Tijdens de 18.000 km die ik in het afgelopen jaar gereden heb met mijn Series III 109 stawag, blijft een hardnekkig probleem de kop op steken en dat is de kilometerkabel. Een kilometerkabel bestaat uit een buiten- en binnenkabel, waarbij de binnenkabel aan de twee uiteinden lang genoeg moet zijn om aan een kant in de aandrijving van de tussenbak te passen en aan de andere in de kilometerteller. Nu heb ik inmiddels enkele kabels gemonteerd en bij alle kabels blijkt dat de binnenkabel net te kort is zodat hij in de lengterichting aan de wandel kan. Hierdoor schuift hij soms uit de aandrijfzijde en soms uit de kilometerteller. Eindresultaat is natuurlijk altijd hetzelfde, namelijk geen snelheidsaanduiding.
Herkent iemand dit probleem en zijn er in kilometertellerkabelland meer varianten of kwaliteiten te koop die dit probleem tackelen?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 22:23 
Ik had hetzelfde probleem, heb toen het vierkante uiteinde dat in de teller komt, met ductape omwikkeld .
Op zijn plek gedrukt en zit al een jaar goed.
Waar ductape al niet goed voor is.

Roelof


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart 2015, 02:40 
Wim,had je een genuine kabel gemonteerd ? Ik weet dat er bij de 90/110/Defender immitatie/aftermarket kabels wel degelijk verschil is in kwaliteit .Daar vooral het kunststof koppelstuk aan de snelheidsmeter. Is je kabel de PRC6021 ? Misschien kun je eens een andere drivegear asje proberen ? Vr gr Henk B.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2015 00:51 door Henk Bossinade.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart 2015, 17:47 
kan je er niet een paar puntjes oplassen en bijvijlen?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart 2015, 19:11 
Is het tuitje waar de vierkante kabel in moet in bak of achter in teller niet stukje afgebroken? DIe zijn vaak van kunststof en willen wel eens breken. Heb ik wel eens meegemaakt bij volvo 240 en oude Opels


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart 2015, 19:19 
Ik weet dat pa vroeger wel eens een stukje binnenbandventielslangetje over de einden van de binnenkabel deed als er weer een klant kwam met ? probleem aan zijn BLMC tacho.

Geen idee wat de problemen waren, mogelijk helpt het jou. Je positioneert in ieder geval wel je binnenkabel zo.

Het waren van die donkere slangetjes die aan een fietsenventiel zitten, dus de oldscool ventielen, niet die nieuwe racefiestdingen.

groet

Roel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart 2015, 21:46 
@Roelof en Roel
Lijkt een beetje dezelfde oplossing en zou kunnen werken.

@Henk
Partnummer is 90623054. Ik heb geen idee of deze genuine waren. Ze komen allemaal uit mijn eigen voorraad van spullen die ik mee en mee verzameld heb. Denk je dat een genuine een langer binnenkabel heeft?
Drivegear is trouwens goed. Deze is met de revisie van de bak gecontroleerd.

@Paul
Ik denk niet dat dit te lassen is, maar ik wil het eens op een oude proberen.

@Harm
Beide zijn van metaal en in goede staat.

Ik denk dat ik eerst het lassen eens probeer, maar denk dat dit zwaar ten koste van de flexibiliteit gaat en de las zal de eerste breukplaats worden.
Als dit niet lukt, probeer ik het ventielslangetje of alternatief eens.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart 2015, 23:55 
Wim,jij gaat je natuurlijk niet bezighouden met lassen of ventielslangetjes. Zoals je zelf al aangeeft breekt de "las" en de ventielslangetjes lossen op in de olie of vet(je smeert je kabel immers).Dus geen pruloplossingen,maar gewoon een genuine kabel.Je drivegear zal ongetwijfeld goed zijn,maar is het vierkantje in het asje dat ook?Als ik google op "Landrover Series 3 Speedo not working" , kom ik toch op div.Engelse forums ook dit probleem tegen. Vr gr Henk B.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2015 21:59 door Henk Bossinade.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2015, 00:53 
Henk,

Het vierkantje in het asje is nog mooi vierkant. Maar is bij die genuine kabel van 87,00 Pound ex VAT bij LR Direct de binnenkabel echt langer dan bij de aftermarket exemplaren? Ik ga dit geld niet uitgeven om erachter te komen dat het qua afmetingen dezelfde kabel is. Het probleem is gewoon dat als ik de kabel bij de aandrijving losmaak, ik de binnenkabel helemaal richting teller kan duwen. Hij komt dan gewoon niet meer aan de drivegear. Als je hem dus in lengte verdeeld monteert, doet hij het weer. Maar als na verloop van tijd de kabel weer gaat "wandelen", loopt hij uit de aandrijving richting teller of andersom.
Ik heb laatst 3 kabels naast elkaar gelegd en het onderlinge lengteverschil was maar 1-2 mm. Ik kan dus ook niet zeggen dat het maar wat willekeurige zooi is. Bij mijn eerste 109 heb ik dat probleem trouwens ook gehad. Verder is het me de laatste jaren opgevallen hoe vaak er in een Engelse advertentie voor een Series Land Rover bij stond dat de kilometerteller het niet meer deed. Het lijkt toch een beetje op een ontwerpfout.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2015, 02:09 
Zit het probleem niet in de teller. De kabel kan daar dus te ver in.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2015, 02:54 
Zat ik ook al aan te denken Frans . Wim vertelt dat de drivegear lengte + vierkant OK is .Hij heeft dit bij een recente bakrevisie gecontroleerd. Kabels heeft hij meerdere geprobeerd en vergeleken , dus blijft de teller over?Vr gr Henk B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2015, 11:29 
Maar ik kan de binnenkabel dus ook vanaf de teller terug duwen in de aandrijving zodat hij aan de tellerkant te kort is. Dat is wat ik met "wandelen" bedoel. Feitelijk is de binnenkabel maar net lang genoeg om aan beide kanten net in het vierkant te zitten terwijl die vierkanten, zowel aan de tellerkant als aan de drivegearkant, veel dieper zijn. Ik heb ook al geexperimenteerd met het opvullen van de drivegearkant zodat de kabel er niet verder in kan zakken, maar dat is net zo'n gerommel als iets om de kabel draaien om hem te verlengen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2015, 12:10 
buitenkabel en binnenkabel horen niet bij elkaar, buitenkabel inkorten een optie?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2015, 12:14 
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat aan een kant van de kabel een soort borgplaatje hoort te zitten die dus verhindert dat de kabel na montage heen en weer kan.
Als ik met het tenminste goed herinner, kon ik ooit (heel lang geleden) bij vervanging van een binnenkabel die er maar van een kant indoen.

Maar wat ik al zei, ik weet het niet meer 100% zeker.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2015, 12:45 
Zoals ik al zei heb ik 3 kabels naast elkaar gelegd en het enige wat ik zag was een onderling lengteverschil in de binnenkabel van 1-2 mm. Buitenkabel inkorten is geen optie want de uiteinden zijn machinaal aangeperst.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2015, 12:46 
Frans,

Je hebt gelijk dat er aan een kant een aangeperst ringetje op de binnenkabel zit, maar dat lost dit niet op.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2015, 12:49 
Wim zou de 2 delige kabel je probleem misschien oplossen?
Dus de PRC3717 met de PRC3720.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2015, 13:02 
Eric,

Deze staat inderdaad ook in de parts manual en ik heb me zitten afvragen waarom. Ik kan me voorstellen dat hij op de verbinding min of meer geborgd is en niet heen en weer kan wandelen. Heb jij deze wel eens gezien of andere ervaring ermee?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2015, 13:22 
Zelf geen ervaring mee Wim.
Mijn serie 2a kabel is anders en geeft geen problemen.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2015, 15:43 
Hallo Wim,

Dit probleem ken ik deels, bij mij zakte de kabel telkens uit de teller, dus naar beneden.
Ik heb dit opgelost door een messing schijfje van ongeveer 1 mm dik over de binnenkabel te schuiven voor dat hij in de buitenkabel gaat, waar door deze dus hoger / verder in de klok komt te zitten.
Misschien is een kunststof schijfje een oplossing tegen het te ver in de klok schieten.

Het zou dus heten dat het aangeperst ringetje te dun is en daardoor de kabel teveel heen en weer kan schuiven.

Groet,
Erik.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 maart 2015, 15:53 
Hoi Wim,

Heb ik ook gehad met onze Ninety toen we heb gekocht hebben (de garantie was er net 24 jaar vanaf). In de Drive-gear heb ik toen een stukje koperdraad gestoken (ik meen gewoon 2,5mm2 massief), zodat de kabel niet meer aan de wandel kan gaan, ofwel wat minder de Drive-gear in gaat. Er blijft dan meer binnenkabel over voor de klok zijde.

Eigenlijk zit er, om dat wandelen te voorkomen, een Nylon busje op de Ninety/One-Ten kabel (bij de klok), maar dat slijt en breekt. Het zit er wel nog, maar schuift gewoon over de binnenkabel. Vanaf dat moment loopt de binnenkabel daar naar toe waar de minste weerstand is. Bij mij kroop deze naar de Drive-gear in en kon de teller het vierkantje deel van de binnenkabel niet meer oppikken. Ik weet overigens niet hoeveel Miles de vorige eigenaar "met-zonder" een lopende KM (Miles) teller heeft geredenconfused smiley.

Succes en sleutel ze,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.