Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu ma 17 jun 2024, 09:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 maart 2015, 22:20 
Hoi,

Wie weet in welk jaar de RRC een ronde balk voor het a-frame kreeg?
Hadden de LSE's ook een ronde balk?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart 2015, 22:35 
Ik dacht 86 of 87


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart 2015, 22:51 
Alle LSE's hadden een ronde balk en herkenbare vierkante gaatjes voor de hoogtesensoren en opgelaste sleepogen. Vierkante balk tot ca. 1989.

Gr, bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart 2015, 23:34 
Vanaf 1989 bij geboorte van de discovery een ronde balk.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart 2015, 23:56 
Ik heb hier een LSE op een chassis uit 1971..
Is altijd een beetje twijfelachtig natuurlijk en ik ben niet zo heel erg thuis in de RRC's.
Maar hij is netjes 4 deurs op kenteken en de wielbasis klopt ook, maar de cilinderinhoud staat op 0cc. Balk is vierkant. Heeft wel alle toeters en bellen als luchtvering en abs en zo..
Ingevoerd op 8 april 1999, misschien nog net voor de invoering van de 1/3 2/3 regeling.
Kan ik met een gerust hart in zo'n ding gaan rondrijden?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2015 07:49 door Paul Stroink, One-Ten.nl.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 00:43 
Nou, een LSE uit 71......... De eerste originele LSE kwam met een 4.2 motor in '92 uit, als jou wielbasis 2.94 is dan is het geen origineel 71er chassis.
Een 71er chassis is geloof ik 60 cm kleiner en is altijd een 2 deurs SWB, iets anders is niet origineel.
De 4 deurs ( uit in 1980 ) heeft een wielbasis van 2,74 mtr.

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 00:51 
Een LSE heeft 274 cm wielbasis, en dat heeft deze ook op kenteken. Er waren in de eerste jaren wel ambulances te koop met die wielbasis, dus mogelijk is een dergelijk chassis gebruikt.
2 deurs of 4 deurs maakt verder niets uit voor de wielbasis, een RRC is altijd 100inch wielbasis (dus op de LSE en sommige conversies na).
Deze LSE is gewoon helemaal een een 1993 auto maar met denk ik een echt oud chassis van 108 inch. Met de moderne motor voldoet deze dus niet aan de 1/3 regeling. Als de ombouw echter is uitgevoerd voor de invoer van de 1/3 regeling kan dit dus helemaal legaal zijn.
Hij moet bijna wel op die manier door de RDW gekeurd zijn, want de ambulances waren volgens mij niet 4 deurs, dus moet er voor invoer al ene 4 deurs body zijn geplaatst. Een 4 deurs body met 108 inch wielbasis bestaat niet in andere vorm dan een LSE, dus trek ik daaruit conclusie dat de auto met de 93'er body is gekeurd en dus vóór de invoering van de 1/3 regeling is omgebouwd. De 1/3 regeling is in 1999 ingevoerd en deze LSE ook.
Als iemand andere ideeën heeft hoor ik dat graag.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 01:16 
Ja klopt een gewone 4 deurs heeft als wielbasis 2,54 mtr.........



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2015 23:17 door Michel WaZ.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 01:18 
ja, net als een drie deurs. Ze hebben allemaal 2,54 behalve de LSE die heeft 2,74. En deze uit 1971 dus ook netjes 2,74.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2015 07:49 door Paul Stroink, One-Ten.nl.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 01:52 
Ik zou hier gewoon mee rondrijden. Ben niet bang van de politiecool smiley 99% van de politie agenten heeft er geen bal verstand van. Alleen bij een grote controle van belastingdienst en rdw.....maar sinds ik m'n rijbewijs heb (27 jaar) heb ik nog nooit een controle meegemaakt. Begin dit is jaar is de belastingdienst bij mij thuis op bezoek geweest. RRC's bekeken. No problemo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 12:49 
Gewoon mee rond rijden, tenzij je vermoed dat er met het chassis nummer is gerotzooid smileys with beer


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 15:12 
heb je al gekeken of er andere nummers te zien zijn ( links achter)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 18:01 
Rechts achter....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 20:07 
dank Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 21:31 
Bij een softdash zitten de nummers rechts achter op de outrigger vóór het achterwiel. Ik heb wel eens "omgebouwde" belastingvrije LSE's of SD's gezien met uiteraard het oude nummer voorin en waar ook achter plotseling een nummer instond.......héél raar....eye popping smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 21:50 
gewoon even bellen met de rdw. Heb ik laatst ook gedaan bij een twijfel geval. Weet je precies wat er daar geregistreerd staat. Afgelopen jaar al 2 keer in een controle fuik terecht gekomen dus ik neem het risico niet meer.

Succes
Joep

Joep (Laroloos)
Ninety 2.5D County 24-01-1985 - verkocht
Ninety 2.5D County 05-07-1985 - verkocht
Series 3 109 Pick-up 2.6 B 6-cilinder 20-07-1977 - verkocht
Vlijmen



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 22:00 
Grappige is dat ze bij de apk alleen het nummer dat op het kenteken staat dienen te controleren; zelfs als iets anders op een andere plek tegenkomen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 22:15 
Bellen met de RDW is juist iets wat je niet moet doen. Ook al klopt alles breng je een dergelijek auto weer onder de aandacht en als je een keurmeester treft die een hekel aan dit soort belastingontduikauto's heeft, verklaart hij zo je kenteken ongeldig ook al klopt alles. Zo kan je de eigenaar ten onrechte een flinke schade toebrengen.Het enige meetpunt bij dit soort auto's is het chassisnummer, de rest van de zaken mogen ze niet naar kijken.Dat klopt met de kentekenpapieren dus is OK. Ik vind het chassisnummer origineel, en ik ben van mening dat ik dat beter kan beoordelen en daar meer ervaring mee heb dan een RDW medewerker, maar als vind dat het nummer niet origineel is heb je een probleem. Dit zijn handingeslagen nummers zonder sluittekens dus moeilijk op originaliteit te controleren.
Verder valt er niets te vragen aan de RDW, zij hebben ook niet meer gegevens dan ik heb en de auto is voor 23-04-1999 op kenteken gekomen dus de 1/3 regeling is niet van toepassing (en ik denk dat veel RDW mensen dat niet weten). De paar overgebleven auto's van voor de 1/3 regeling zijn velen een doorn in het ook en willen ze graag van de weg af helpen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 22:17 
Nummer is 99,9% origineel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 22:24 
Zal morgen eens kijken. Maar in dat geval zouden ze de ronde balk hebben vervangen door een rechthoekige en dat is toch best een ingrijpende lasklus. Als ze destijds die moeite hebben genomen hebben ze een eventueel oud nummer vast ook wel verwijderd.
Ik neem aan dat het chassis origineel is, het had eigenlijk geen zin om een nieuwer chassis te gebruiken destijds, ze hebben de auto toch moeten laten keuren met een origineel chassis en dus al het ombouwwerk al moeten doen vanwege de wielbasis en de 4 deurs koets op kenteken.
Jammer dat de RDW destijds nog geen goede archieven had want in de regel is er van die jaren niets meer terug gevonden. Ik heb pas nog wat informatie geprobeerd op te vragen over een oude auto via een bevriende RDW keurmeester maar daar was ook niets meer van te vinden.
Bij alle auto's die wij bouwen met een gegalvaniseerd chassis en gerestaureerde body en meestal andere motor worden er tegenwoordig bij de keuring wat foto's gemaakt en aan het digitale dossier gehangen wat tegenwoordig gelukkig centraal bij de RDW wordt opgeslagen. Zo komen klanten later nooit in de problemen. Maar dat is ook pas iets van het laatste jaar ofzo, daarvoor maakte ik zelf altijd foto's in de hal van de verbouwde auto met keurmeester er bij op, maar eigen foto's worden waarschijnlijk niet als bewijs aangemerkt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 23:02 
je mag voor 1999 de wagen gewoon aanpassen aan een lse, je mag ook restaureren vanaf het chassis nummer, dus een ronde balk zeg niet alles, wel veelsmiling smiley
vraag maar eens wat meer info aan jaap van twisk te alkmaar


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2015, 23:50 
Het schijnt dat Jaap van Twisk destijds deze gebouwd heeft. Ik ken Jaap van Twisk niet, ik ken alleen de naam.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart 2015, 11:28 
ik weet dat de wagen eerlijk is, jaap die houdt zich netjes aan de regels, die beste man is goud eerlijk.

over de plaats van het nummer nog even....die mag jij zelf overal laten neerzetten, daar gaat de rdw niet over.
elke keer als ik kom vraagt ie ook waar ik hem graag wil hebben staan, en ik kies altijd voor de bijrijders kant onder de stoel.
Nu nog even een aantal mensen niet blij maken met wat ik nu schrijf.................
Het chassisnummer.................de 3 moet er nooit zo uit zien zoals je die nu ziet .....3, de echte 3 heeft GEEN 2 bogen maar 1, en de 7....die loopt in een kromming naar onder toe.........handig als je niet weet hoe je een omgekatte wagen kunt herkennen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart 2015, 16:05 
Ik heb vandaag Jaap van Twisk aan de telefoon gehad, die de auto heeft gebouwd, en hij heeft me verzekerd dat de auto helemaal legaal is en in huidige staat door de RDW gekeurd. Er is het originele chassis gebruikt en dat is verlengd.
Er blijkt toen ook een nieuwe 4.6 gemonteerd te zijn. Hele leuke auto dus.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart 2015, 22:29 
Goed nieuws voor je Paul !
fijn dat je geen omgekatte hebt gekocht maar een omgebouwde ( met veel aandacht)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 14:21 
Jaloers! hot smiley

Een kloppende belastingvrije LSE 4 deurs met 4.6 automaat op kenteken? Bel me maar als je ervan af wilt smiling smiley

RRC Vogue SE 3.9 EFI '90





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/03/2015 12:22 door Stefan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 15:21 
Planning is dat ik hem zelf hou.
Is wel handig om altijd een 'normale' extra auto beschikbaar te hebben.
Bovendien vind ik hem veel te slecht om te verkopen. Ik ben inmiddels natuurlijk alleen gerestaureerde Defenders gewend waar geen slecht hoekje meer aan te vinden is. Als je dan zo'n oude RRC ziet schrik je je dood.
Overal beginnende roest, klein gaatje in binnendorpel. gat in binnenscherm voor enz. Chassis lijkt wel helemaal goed en kleppen en achterbalk ook wel. Wel weer gaatje in voetenbak. Allerlei geklapper van onderen, denk wat ophangrubbers, mischien ook rubbers van de stabistang. Vind de power voor een 4.6 tegenvallen, dus misschien een nokkenas nodig, loopt ook niet mooi stationair. Lijkt een licht rammeltje te geven in uitlaat of bak bij stevig optrekken. Paar banen van verwarmde voorruit doen het niet, achterruitverwarming, klokje, airco doen het niet. Er zit geen afstandsbediening bij de auto (of was dat toen nog niet standaard?). Achterbanden matig. Diverse kogels en hoesjes stuk. Schade aan bestuurdersdeur, twee verschillende mistlampen. Allerlei rammeltjes in het interieur.
Ziet er op het eerste gezicht super uit, maar eigenlijk heeft hij gewoon een totaalrestauratie nodig. En dat hebben ze eigenlijk bijna allemaal volgens mij. Eigenlijk rijdt het ook minder fijn dan een goede Defender vind ik..maar wel luxer en stiller.
Toch vind ik het leuk om er weer eens één te hebben. Ik denk dat ik als zéér lange termijnproject een LSE koets ga restaureren. Dan ga ik de koets galvaniseren en toch ook voorzien van een softdash denk ik. Maar dan zoek ik er een extra koets bij en hou deze gewoon rijdend. Ik ga mijn 109 uit 58 die ik ooit ook nog wilde gaan restaureren voorlopig maar helemaal van de restauratielijst schrappen denk ik. Anders wordt het echt allemaal te veel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 16:13 
Een RRC LSE is hardstikke mooi, als alles in orde is (vering, schokbrekers, alle rubbers) dan rijdt het beregoed maar het blijft een soort luxe 4x4 limo, niet te vergelijken met het spartaansere van een Defender. Maar als je comfort op prijs stelt dan is dit super. Het roesten is met dikke letters probleem nr. 1, als je alle bekleding en panelen gaat verwijderen dan schieten de tranen je in de ogen. Een LSE koets compleet strippen, lassen waar nodig en dan galvaniseren is de enige optie denk ik. Maar ben altijd bang dat er dan heel veel zaken niet meer passen. Paul, ik heb een '93 LSE staan die ik gebruik voor donor. Evt zijn er delen te koop die ik niet nodig heb. Je weet m'n email adres. Over ca 2 weken kan ik m'n nieuwe ambulance trouwens ophalen! Bij Wieldraaijer.

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 16:53 
Jammer dat het geen softdash is Bart... Maar in wat voor staat is de koets? Ik denk dat ik eigenlijk nog een tijdje moet wachten, ik heb er toch voorlopig geen tijd voor en ik heb altijd ruimtegebrek. Ga vanavond denk ik ook nog een auto kopen, weer één extra plek nodig smiling smiley .
Had je die aanhanger niet al heel lang geleden besteld?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 17:23 
Veel plezier met de RRC - geweldige auto's.

Mis de mijne - met name de laatste met de 3.5 Mazda - enorm. Maar ik had, en heb, het gewoon helemaal gehad met het eeuwige roesten van die dingen. Alles, maar dan ook alles, roest en er komt een moment dat je er gewoon geen zin meer in hebt.

Wat je schrijft klopt helemaal - totaal strippen, alles lassen wat gedaan moet worden en dan verzinken is de weg. En daarna weer opbouwen met kwaliteit onderdelen.

Hebben we begroot en er toen van afgezien.

Ben met een 110 bezig en die gaan we over een tijdje op gegalvaniseerd chassis en schutbord overbouwen. Hoop oprecht dat dat het laatste project op deze schaal zal zijn..

Heel veel plezier met de RR !!!!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 17:24 
Ik heb zelf nog twee geschorste 110's. Als ze over 9 jaar of zo weer belastingvrij zijn wil ik er weer in gaan rijden. Tot die tijd maar deze RRC.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 17:35 
Mijn RRC heeft ook een slechte koets, als je hard over een zandweg (en dat hebben we gedaan) dan beweegt de achterkant tov het chassis. Heel aparte beleving grinning smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 17:35 
smiling smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 17:36 
Wel een zandweg met lange diepe kuilen waarbij je je complete veeruitslag nodig hebt en de banden af en toe contact verliezen met moeder aarde. Wat is nou die zwaartekracht.... niks toch??


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 17:37 
Dit is ie:

[www.youtube.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 19:25 
Bovenstaande kun je niet uitleggen aan mensen die niets met het merk hebben :-))))


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 21:34 
Haha inderdaad. Wie wil er nou een onbetrouwbare roestende lekkende krakende piepend auto met de aërodynamica van een tuinhuis, welke een vermogen kost om te rijden en rijdend te houden....

ik cool smiley Waarom? misschien omschrijft dit het wel:

"A Land Rover is at once a delightful runabout and a rolling torture chamber. It combines the best and worst features of a truck with the insouciance of an MG-TC. It is a car that every man feels compelled to buy at one time or another, but hardly anybody has a use for. It is best suited to off-the-road cross-country adventure. Conversely it is not specifically useful for shopping trips, or general family-household use, but that's what people do with it. This is one of several instances where perfectly reasonable people have seemed to take leave of their senses on first meeting the Land Rover. It is less of a car than a state of mind. Its owners are the most partisan group imaginable and its would-be owners are legion."

RRC Vogue SE 3.9 EFI '90




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 23:51 
Onbetrouwbaar???

Ik rij al 3 jaar rond zonder dat ie me heeft laten staan of het was mijn eigen schuld (ontsteking niet onderhouden en alleen maar rijden). Heb hem daarvoor wel groots aangepakt, eerlijk is eerlijk: dat was niet gelukt zonder die totale revisie van motor en assen. En vanaf toen elke 5 a 6000 km een olie- en filterbeurtje.

Nu ja, de elektra geeft wel eens wat trubbels: centrale vergrendeling die ineens niet werkt of de el. stoelverstelling die alleen naar voren wil angry smiley, ventilator die alleen op max. werkt, cruisecontrol die van het een op het andere moment niet meer wil resetten, ruitenwissers die nu eens wel en dan weer niet in de eindstand terugkomt. Of de bovenste achterklep springt spontaan open tijdens een hobbelig ritje.

Maakt me allemaal niets uit, de aandrijving werkt goed en gaat niet kapot als ik 3000 kg aan de auto heb hangen. Vroeger moest ik bijna ieder weekeind sleutelen om de Volvo 245 weer klaar te hebben voor de week erna.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 00:09 
Idd. Misschien klein beetje overdreven. Ook mij heeft ie nog nooit laten staan (Noorwegen, Z-Frankrijk, Ardennen) als ie maar goed onderhouden wordt.... smileys with beer


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.