Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 19 mei 2024, 08:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2015, 21:37 
Hallo iedereen,

Ik woon sinds iets meer dan een jaar in Christchurch Nieuw Zeeland en ik heb hier een LR Disco V8 auto gekocht.
Uiteraard de nodige tochten en avonturen al mee beleefd, maar na mijn laatste off road trip afgelopen weekend sloeg opeens de motor af tijdens het optrekken en invoegen op de snelweg.
(Off road; zand, duinen, gravel, water - rivier)
Na ongeveer 10 minuten niet te willen starten sloeg opeens de motor weer aan. (start motor heeft aldoor gedraaid)
Ben daarmee naar huis gereden zonder problemen tot een kilometer voor de eindbestemming. Zelfde probleem, afgeslagen tijdens het rijden. Zelfde oplossing, afkoelen en opeens weer lopen.
Thuis gekomen wat gerommeld en verschillende opties door genomen. Een van de besproken mogelijkheden was de brandstof en de kwaliteit hier van. (Tank stations in Christchurch NZ hebben door de aarbevingen veel schade en vocht in de brandstof) mogelijk hierdoor een verstopt brandstof filter waardoor de motor afslaat. Heb daarom het trucje van brandstof druk opbouwen geprobeerd en de motor tijdens het starten boven de 5000 rpm getrapt (wel warm uiteraard). Na dit te hebben geprobeerd was het starten en lopen.

Gister tijdens mijn rit naar huis kachel aan en halverwege sloeg de motor af tijdens het rijden. De bekende lampjes S & M & D en de ledjes zijn gaan knipperen. Kon de wagen thuis krijgen en na tien minuten niks aan de hand. Test ritje gemaakt en no worries.

Zelfde euvel deed zich vanochtend weer voor. bij het remmen voor een verkeerslicht begon de motor zelf korte gas stootjes te geven en sloeg daarna af toen ik compleet stil stond. Na paar keer proberen sloeg de motor weer aan en de lampjes bleven branden en knipperen. Ben nog tien minuten door gereden in Limp mode.

Heb nu het een en ander gelezen over de dit euvel, en het ziet er naar uit dat er een schakelaartje vervangen moet worden. Duur geintje maar hoort bij de hobbie.
Toch zou ik willen vragen of dit euvel met het afslaan de motor tijdens het rijden en optrekken misschien veroorzaakt wordt door iets anders?

Iemand toevallig een briljante ingeving?

Cheers

Sven


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2015, 22:10 
Hoi Sven,

ik denk zowiezo dat de selector switch (UHB100190) wat water heeft binnen gekregen. De switch zit aan de zijkant van de automaatbak gemonteerd en zit op een vrij gevoelige plek. De switch zou je kunnen demonteren en de popnagels uitboren en alle contacten goed schoonmaken met contact spray, de contacten wat strakker buigen zodat ze goed contact maken. Op Google is er veel info over te vinden. Weer monteren met inbusboutjes (M4 geloof ik), pasvlakken wat insmeren met wat vet of heel klein beetje vloeibare pakking. Het inhouden en stoppen van de motor kan ook goed een ontsteking probleem zijn, de V8 staan er om bekend dat ze water niet zo lekker vinden. Maar alle problemen zijn uit te lezen met de bekende uitlees apparatuur. Als je een fanatieke off roader bent dan zou ik die zeker zelf aanschaffen, spul kost niet zo veel.

Groetjes, Bart van Dessel
[diensten-vakmensen.marktplaats.nl]




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2015, 22:23 
Hi Bart,

Zal er eens naar gaan kijken.

Lampjes zijn nu uit als ik de motor start, en dit gaat ook zonder problemen.

Volgende actie is ook het monteren van een snorkel. Veel rivieren hier zijn vrij diep en water komt toch al gauw boven de motorkap uit. Dit brengt natuurlijk veel risico met zich mee.
Ben alleen bang dat als je zo diep gaat dat ik ook de elektronica water proof moet maken. Iemand hier ervaringen mee?

Sven


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2015, 22:33 
Wij prikkers maken niet zo snel mee in ons kikkerlandje dat het water boven de motorkap uitkomt. Vooral niet met een Disco II. Er zijn wel accessoires te koop om je auto een stuk waterdicht te maken, mijn snorkel heb ik van Ebay voor rond de € 100,- (imitatie Safari), maar in je luchtfilterbak zit in de bodem ook een luchtaanvoer, hou die in de gaten want mijn luchtfilterbak is een keer volgelopen terwijl ik een snorkel had.

Met mijn oude RRC ga ik soms vrij diep:

[www.youtube.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2015, 22:58 
HI,

Heel begrijpelijk haha. Hier rij je het ene moment door een kabbelend riviertje en een uur later door wat regenval kan het een woeste stroming zijn. Mijn luchtfilderbak is helemaal dicht en heeft alleen een aanzuig opening op de zijkant.
Het is een hobbie en ik vind het fantastisch om er zo nu en dan lekker mee te rommelen.
Ga vanavond thuis even filmpjes kijken omdat ik dat hier op het werk niet kan.

Cheers,


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.