Hoi Bart, Victor,
Dank je voor de link en aanbieding, bespreken we vrijdag wel even. Het is niet dat ik er momenteel niet mee kan rijden ofzo, het is meer een esthetische kwestie
. Als ik ze vervang ga ik idd liever voor nieuwe.
Nu even heel theoretisch.....
Volgens red90 is de standaard voor-vering van een RRC V8 Petrol 16,44 inch = 41,76 cm hoog. Volgens red90 kan deze veer 133 lb/inch hebben, wat neerkomt op een druksterkte van 23,6 kg / cm. Per c.a. 25 kg zakt de vering dus 1 cm door. Een Old Man EMU Heavy Duty veer (751) voor een RRC V8 heeft een lengte van 38,86 cm. Dit is bijna 3 cm korter dan de originele. Echter zakt deze veer "pas" bij ca 41 kg 1 cm door.
Stel dat een voor-veer 300kg? (correct me if I'am wrong..) belasting voor z'n kiezen krijgt in rust toestand. Een normale veer zakt dan 12 cm door. Een HD veer zakt 7,3 cm door. De HD veer zal dan dus 12 - 7,3 - 3 = 1,7 cm hoger staan dan de normale veer. Het lijkt me te berekenen, of het in praktijk zo werkt....
.
Is er ergens bekend hoeveel kgs opgevangen wordt door de voor- en achtervering? Zowel voor een diesel als voor een V8.
Als er behoefte aan is zou ik er een "Excelletje" van kunnen maken en hier posten. Zodoende kan iedereen zelf het gewicht invullen en zien hoeveel een bepaald type veer doorbuigt....
Gr.
Stefan
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2015 20:44 door Stefan.