Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 18:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2015, 21:46 
Beste Prikkers,

Onlangs heb ik een gestrand Series 2 project overgenomen, en daarbij rees een vraag op: ik lees dat de S2 een accuaansluiting kan hebben met de de min (negatieve) accupool op de massa/chassis, maar ook met de plus (positieve) pool op de massa/chassis.
Hoe kan ik gemakkelijk zien hoe het bij mijn auto hoort te zijn?
“Kijk naar de accuklemmen”, hoor ik jullie zeggen, maar die zitten ook maar met universele klemmen vastgeschroefd aan de kabels, dus als de vorige eigenaar een foutje heeft gemaakt zegt dat nóg niks…

Aanvullende hints:

Bij het proefstarten (min nu op massa) draaide de startmotor wél rond, maar werd de starterkrans niet aangedreven. Wellicht draait ie dus verkeerd om en komt het bendix-tandwieltje er niet uitgeschoten?
Het chassisnummer is 27400819 A, dat zegt wellicht iets over bouwjaar of de positief/negatief uitvoering?
Bouwjaar is volgens de Zwitserse documenten 1962.

Nou, kom maar op; wie heeft de verlossende tip?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Vriendelijke groeten,

Ernst.

PS: ik heb deze vraag ook op het nieuwe Forum gesteld, sorry als ik wat opdringerig overkom ;-)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2015, 23:17 
Vanaf april 1967 negative earth, daarvoor dus positive earth. Te herkennen aan de kleur van het instrumentenpaneel en plaatje in de motorruimte.

Met dank aan onze alwetende Rob Stewart. thumbs up


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2015, 23:33 
Ik heb verschillende serie 2a's van voor 1967 gehad die ook gewoon negatieve massa hadden.
Met het plaatje op het front aangegeven onder de motorkap.

Groeten Symon


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2015, 23:39 
Hallo Symon,
Waren die dan af-fabriek al negative earth of was het door een eerdere eigenaar omgezet?

groetjes, Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 maart 2015, 00:43 
Zag er gewoon helemaal origineel uit.
Wat vorige eigenaren hebben gedaan kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen maar zou dan niet zo'n plaatje onder de motorkap verwachten

Groeten Symon


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 maart 2015, 01:55 
Volgens de electrische schemas zit er bij positieve aarde slechts een startschakelaar (onafhankelijk van het contactslot) tussen accu en startmotor en of die blijft lopen is dus afhankelijk van de sleutel in het contactslot. En als verschil bij negatieve aarde een solenoide tussen accu en startmotor gestuurd vanaf het contatcslot.
Ik heb echter een vroege SIIa uit 1985 met negatieve aarde met solenoid en startschakelaar die alleen blijft lopen met de sleutel op contact maar wel de startmotor rondtrekt zonder sleutel, mengvorm dus.
En verder als de voltage-control-box/regulator-box/spanningsregelaar niet meer in gebruik is maar het regelen door de dynamo overgenomen is dan is negatieve aarde wel waarschijnlijk, want moderne dynamo en geen alternator meer.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 maart 2015, 11:10 
op zo een oudje zit nog een gelijkstroom dynamo en daar en op de regelaar staan plus en min tekens, van daaraf kan je de draden volgen en zien welke naar massa gaan
bendix wieltje kan ook blijven hangen door vuil of te lage spanning, slechte bedrading of contacten




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 maart 2015, 11:42 
Mijn oude spanningsregelaar stonden alleen letters op en geen aarde-teken, 'aarde' bovendien door de bevestigingsboutjes. Kleine correctie ; mijn vroege SIIa is van 1965 ( en dus niet 1985 ).


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart 2015, 11:02 
En welke kleur zou het instrumentenpaneel dan moeten hebben???
Plaatje onder motorkap kan ik helaas niet vinden, weet wel waar ik het zou moeten verwachten...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart 2015, 11:03 
Helaas kan ik nergens zo'n plaatje ontdekken...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart 2015, 11:06 
Pfoehh, moeilijk verhaal, maar ik zal vanmiddag weer eens onder de kap kijken.
Volgens mij zag ik wel een moderne dynamo, waarschijnlijk dus "negative earth" modificatie..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart 2015, 11:06 
Ga ik vandaag allemaal checken, dank!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart 2015, 12:00 
Wat ik kon terugvinden was een zwart instrumementen paneel negative earth en een body kleur positive earth

Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart 2015, 14:04 
fenix2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat ik kon terugvinden was een zwart
> instrumementen paneel negative earth en een body
> kleur positive earth
>
> Fenna


Precies, je moet wel ff moeite doen om het linkje dat ik hierboven gegeven heb te lezen... grinning smiley


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart 2015, 15:46 
hmm ja daar heb ik het inderdaad gelezen ... winking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 126 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.