Ik heb met een andere auto een probleem met onstabiel vacuum bij stationair toerental. Daardoor krijg ik de ontsteking niet fatsoenlijk afgesteld en daardoor het LPG ook niet.
Nou vond ik dat eigenlijk een uitgelezen kans om eens met een megajolt ontsteking te gaan experimenteren, iets wat al lang op het verlanglijstje staat.
Echter, ik lees op
deze pagina dat TPS (Throttle position sensor, die detecteert dus hoever de gasklep open staat) de voorkeur heeft boven MAP (manifold pressure, motorvacuum dus) juist in de situatie van instabiel vacuum bij stationair toerental. Op het eerste gehoor klinkt dat logisch, maar als ik erover nadenk vind ik het helemaal niet zo logisch. Je kun namelijk zo'n 3D map ingeven waarbij je voorontsteking afzet tegen toerental en vacuum. Ik kan dan toch gewoon tot bv 800 tpm dezelfde vooronsteking opgeven voor elke vacuumwaarde?
Waarom niet gewoon een TPS gebruiken? Nou ja, vanwege de extra kosten en omdat er ook staat dat MAP eigenlijk de betere optie is.
Tweede vraag: Voor de V8 lijkt het erop dat 2 bobines voor 4 cilinders worden gebruikt, is dat ook zo of is er toch verschil in de bobines voor 4 en 8 cilinders?
Groet en bedankt, Art
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/02/2015 21:12 door Art van Blondie.