Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 17:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 13:52 
Hallo,

Ik heb een lier gekocht en zou willen weten of ik deze op de startaccu moet aansluiten of dat het ook op de tweede accu kan. Waarom juist de een of de andere. Ik lees ook veel over toevoegen van een relais...waarom en hoe moet dat dan gedaan worden.

Ik heb een split charge systeem erop zitten, waar dien ik dan nog meer rekening met te houden wanneer ik een lier wil aansluiten?

Alle wijze raad is welkom.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2015 11:53 door 110LandRoverBrabant.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 15:10 
Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Er zijn uitvoerige draadjes over grinning smiley


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 15:29 
Ik heb gekozen voor de startaccu omdat deze als eerste gevoed wordt door de dynamo. De tweede accu krijgt pas voeding wanneer de startaccu volledig geladen is.
Tijdens het lieren draait de motor waardoor de startaccu altijd lading krijgt. Als startaccu gebruik ik een 100A en de accessoireaccu is 74A en daarmee blijft het bier een aantal dagen koud




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 15:34 
Nee, heb nog niet gezocht. Krijg eigenlijk nooit wat ik zoek...wat waarschijnlijk aan mijn zoek capaciteiten ligt maar goed. Ik ga je link even lezen.

Bedankt


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 15:36 
Ligt dus voor een deel aan eigen voorkeur waar je het op aansluit. Koud bier of niet? smileys with beer


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 16:05 
RaRo74 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb gekozen voor de startaccu omdat deze als
> eerste gevoed wordt door de dynamo. De tweede accu
> krijgt pas voeding wanneer de startaccu volledig
> geladen is.
> Tijdens het lieren draait de motor waardoor de
> startaccu altijd lading krijgt. Als startaccu
> gebruik ik een 100A en de accessoireaccu is 74A en
> daarmee blijft het bier een aantal dagen koud

ikke ook zo , alleen is mijn startaccu een 74 A redtop, en acc. een 100A tTD5 accu


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 16:53 
Ik zelf zou kiezen voor de start accu.
Ik weet niet hoeveel ampere je lier trekt maar het eerste voordeel is dat deze bekabeling zwaar genoeg uitgevoerd is.

Tevens zal dynamo gelijk gaan helpen en bij lang lieren het systeem over-all niet te zwaar belasten .

Lieren doe je normaal met een draaiende motor, dus de start accu heb je voorlopig niet nodig.
En het mooiste is dat een beetje dynamo levert 100 amp dus zal je accu nagenoeg niet belast worden.

Just my 2p


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 19:50 
Koud bier gaat voor lang lieren. Maar in mijn geval kan en heb ik dus beide.

Mijn 200TDI dynamo levert volgens de specs 65 amp en die moet hard werken om alles vol te houden wanneer de koelkast een paar dagen op de accu moet draaien.
In de kofferbak staat dan ook nog een een 300VA generatortje maar die heb ik ondanks dat ie erg stil is vaak geen zin om aan te zetten.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2015, 16:03 
Even een update..

Ik heb de lier net als vele van jullie aangesloten op de startaccu. De meeste van jullie gaven dit terug als logische keuze. Werkt top en nu leren lieren confused smiley

Gr Arjan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 122 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.