Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 18:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: raar laadstroomlampje
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2015, 10:18 
Beste medeprikkers

Ik heb een raar laadstroomlampje.
Als de verlichting aan is brandt hij redelijk fel, als
Ik de verlichting uit doe, knippert hij.
Ra Ra wat is dat.

Groet, Elbert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2015, 10:55 
Los contactje op je dynamo en je kan even meten wat de laadstation op je accu is. Laadstation moet minimaal 13 volt zijn, liefst wat hoger. Is het lager dan is er iets mis met je dynamo.

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2015, 11:11 
Hoi Michel

Bedankt voor je snelle reaktie.
Misschien handig om te weten, het is een 109 series ex mil 24volt
Hoe liggen da waardes dan ?

groet, Elbert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2015, 11:19 
Elbert,

Na even draaien met een licht verhoogd toerental is het het mooist als je boven de 28 V komt, 28,8 V is de "norm".
Is overigens gewoon het dubbele van de waarden bij een 12 V installatie, daar wil je ook graag tot 14,4 V zien.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2015, 12:15 
Waar kan ik hem het beste meten ?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2015, 12:59 
Even met een multimeter op je accu, motor laten lopen iets verhoogd stationair en aanhouden wat Mark zegt. Let er wel op dat je gelijkstroom instelt op je meter.

Succes

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2015, 15:05 
Precies (en Marc met een C),

Meet om te beginnen op de accu-polen zelf (en niet op de klemmen) -- meet dan direct ook even of je hetzelfde op de twee accu's meet (zoniet dan kan je de zwakste accu nog eens apart aan de accu-lader hangen en kijken of er nog wat te redden valt).

Meet daarna ook even op de accu-klemmen (daarmee heb je de beste check op toch niet helemaal frisse accu-klemmen).
En is het op de accu-klemmen (ook) bedenkelijk laag meet dan op de dynamo - als de dynamo dan wel deugt kan je de massa en de plus gaan nalopen.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2015, 20:25 
Zou ik niet doen, geeft nare smelt partij of een kapotte zekering in de meter
Meter op gelijk Spanning is een Veel beter idee drinking smiley




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2015, 01:02 
27,5 volt of hoger direct op de accupolen. En stel je meter in op gelijkspanning.

Het knipperlampje ken ik verder wel. Is niet raar. Je hebt waarschijnlijk een vuile sleepring in je dynamo zitten. Op een deel van je sleepring zit aangekoekt stof en vuil. Op dat deel maken de koolborstels geen contact. Je laadlampje gaat dan branden. Op het schonere deel gaat je laadlampje uit. Dynamo laad op dat moment even.
Als je je verlichting aanzet wordt er meer stroom gebruikt waardoor de gemiddelde laadspanning daalt. Je laadlampje gaat dan constant branden en de accu laad niet meer. Sterker nog je accu ontlaad zelfs. Als je zo door blijft rijden rijd je op een bepaald moment in het donker. Je motor blijft gelukkig wel lopen omdat het mooie ouderwetse diesel is die geen stroom nodig heeft.

Oplossing is dynamo helemaal uitbouwen en openschroeven. De sleepring zie je gelijk zitten. Even doekje met spiritus over de sleepring halen om hem schoon te maken en je probleem is opgelost. Haal dan de koolborstels ook even los controleer de lengte en maak ze gangbaar. Alles stof er uit en zorg dat ze makkelijk door de veerkracht heen en weer kunnen glijden. Je systeem zal weer werken als een speer.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2015, 09:57 
Da's een leuk project je voor binnenkort.
Zit zo'n dynamo lochisch in elkaar of heb je een bouwtekening nodig (24 volt militaire uitvoering)
Bedankt voor de reakties.

Groeten, Elbert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2015, 10:33 
Nee is niet moeilijk, het is eigenlijk een as met daarop een koperen spoel en daarom heen de behuizing met daarop wat regel apparatuur.
maar er staat er 1 op marktplaats............€30,- .
Wat wel een nadeel is dat je zelf opzoek kan gaan naar de te alle reviseren onderdelen zoals een spanningsregelaar diodebrug lagers en dan de uren die je ermee bezig bent.
Ik breng hem lekker naar een revisie bedrijf of ik ruil hem in.

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2015, 11:25 
Volgens mij heeft zo'n 109 net als mijn LW een aparte spaningsregelaar, dus niks geen regelapparatuur op de dynamo. Niks spannends dus grinning smiley

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2015, 15:36 
Hoi Geert

Heeft idd een aparte spanningsregelaar.

Elbert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 feb 2015, 01:49 
Spanningsregelaar zit in blikkendoos rechts naast je radiator achter je luchtfilter. Daarvandaan gaat een dikke kabel met vier draden naar je dynamo. Je hoeft alleen op te letten dat je die weer op de juiste plaats aansluit. Anders gaat het serieus fout. Verder is het doodsimpel om die ring schoon te maken en de laers te smeren.

En ja er is een onderhouds manual van. Dit klusje is echt een eitje.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/02/2015 23:49 door Exfietser.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 128 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.