Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 23:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aanloopstroom koelfan
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2015, 00:01 
Na een zeer succesvol sleutelweekend blijf ik nog met een probleempje zitten.
Afgelopen weekend aan mijn Series III een nieuw stuurhuis, andere startmotor, andere radiator, mooi gerestaureerd frontje en een zelfgemaakte draadgril gemonteerd. verder de Steve Parker uitlaat voorzien van een fatsoenlijke flens zodat deze eindelijk echt goed aansluit op het uitlaatspruitstuk. En als laatste een Kenlowe fan gemonteerd als vervanging van mijn Citroen fan. En bij deze Kenlowe fan zit het probleem. De aanloopstroom laat een 30A zekering springen. Als ik hem met de acculader voedt loopt hij mooi op 9A dus de fan is verder ok. Aangezien ik bij de restauratie de hele bedrading heb geoptimaliseerd en uitgelegd heb met relais op de juiste plaatsen en overal steekzekeringen, die maximaal 30A zijn, kom ik hier dus niet mee verder. Ik kan natuurlijk wel weer een andere zekeringhouder er tussen knopen, maar dat vind ik een beetje jammer van de nette installatie.
Zie ik nog andere oplossingen over het hoofd?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2015, 00:20 
Als hij gewoon vrij draait is het de gegevens opzoeken bij kernloze, dat zou bekend moeten zijn.
Je weet zelf dat elke motor een aanloopstroom heeft, dat hoef ik je niet te vertellen.
Anders een keertje meten, dan weet je het.

Je heb vast wel eens gehoord van meten is weten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2015, 00:49 
Ben,

De specificaties geven een stroom op van 24A. De vraag is natuurlijk of dit aanloop, vrijloop of met een hoop weerstand is. feit is dat de fan gemonteerd voor de radiator draaiend 9A trekt afgelezen op mijn acculader. De 15A zekering die er in zat bij de vorige fan springt direct. 20A springt ook direct. Bij een 30A zekering trekt de fan heel even aan en dan springt de zekering. Conclusie: de aanloopstroom ligt ergens even boven de 30A. Maar 30A is volgens mij de grootste steekzekering die te koop is.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2015, 00:49 
Had ik ook bij mijn dubbele seat fans. Bij seat gezekerd op 30amp maar die vloog eruit bij mij. 40amp steekzekering heeft dit opgelost. Ik had de bedrading over bemeten gelukkig dus die 40amp bleef de zwakste schakel.

Mvg, Maurice
-------------------------------------------
90 V8 CSW 1986 (verkocht)
109 V8 Stage One 1982
110 V8 1983 (restauratieobject)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2015, 01:04 
Volgens mij heb je in de autotechniek geen trage zekeringen of met een C of D karakteristiek, maar ik weet wel dat je ook grotere steekzekeringen heb, maar dan zijn ze een maatje groter.
Daar heb je 40 en ook 60 ampère in.
Ik had je kunnen helpen met meten, ik heb een ampère tang die gelijkstroom meet, maar ja , een beetje ver om even samen te meten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2015, 01:35 
wij hadden 2 apart geschakelde 12v vw fans van een 2.5tdi op de 4x4s gemonteerd ipv de standaard viscofan en die gingen er met 30amp ook uit...de aanloopstroom is vrij hoog van die dingen dus je bent een redelijke stevige voedingskabel nodig en een steekzekering van 40 ampere per fan ...standaard afmeting en bijna overal te koop ( o.a. vw heeft ze )..........ja , ook via relais geschakeld



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/02/2015 23:36 door Gert.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2015, 01:45 
Hallo Wim,

Wij hebben wel zwaardere zekeringen bij Ford, echter destijds bij mijn defender heb ik de koelvin die van een Transit was uiteraard, aan gestuurd via een 80 Ah relais.

M.vr.gr.Wiel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2015, 10:46 
Wim,
Ik heb ook een kenlowe fan gemonteerd, met de bijgeleverde 30A zekering.
Bij mij springt ie niet eruit. De kenlowe heeft 2 snelheden, wellicht 2 draden omgewisseld?
Of anders een mailtje naar kenlowe....
Jeroen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2015, 16:58 
Je kan de stroom ook over twee 2x 20A zekeringen laten lopen als je er nog eentje extra vrij hebt.....

GRT Huub


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2015, 17:01 
40amp is ook gewoon te koop in de standaard kleine maat bij de auto materialen zaak . Zijn rood van kleur.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2015, 19:51 
Ik ben inmiddels bij de automaterialenzaak geweest en inderdaad hebben ze ook steekzekeringen van 40A weke trouwens oranje zijn. Rood is 10A.

@Huub
Dat is inderdaad een tip waar ik op zat te wachten. Schandalig dat ik dat met een elektrische opleiding niet zelf had kunnen verzinnen.

@Sjeroens
Mijn Kenlowe heeft maar een snelheid, maar zoals gezegd loopt hij via mijn acculader prima.

@Wiel
Bedankt voor de tip. Net bij Hanno geweest.

@Gert
Kabels zijn dik genoeg en relais zit er uiteraard tussen.

@Ben
Een trage zekering was een mooie optie geweest. In glaszekeringen heb je die trouwens wel.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2015, 22:26 
Hallo Wim,

Eventueel een soort softstarter?

Zoiets bijvoorbeeld:
[www.batteryspace.com]

(geen aandelen hoor smiling smiley )

109 ambulance Alice (geschorst)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2015, 14:35 
Solly hool smileys with beer
Murphy is het hier denk ik niet mee eens.
Als alles nieuw is wil het misschien nog wel lukken, maar als de houders of aansluitingen al enige oxidatie (overgangweerstand) hebben.

Quote
Huub / Wim
Je kan de stroom ook over twee 2x 20A zekeringen laten lopen als je er nog eentje extra vrij hebt.....
@Huub
Dat is inderdaad een tip waar ik op zat te wachten. Schandalig dat ik dat met een elektrische opleiding niet zelf had kunnen verzinnen.

????? Stroom zoekt de weg van de minste weerstand ??????
I 1 + I 2 = I totaal

Hoe vertel je welke afslag die elektronen moeten nemen??
Denk toch wel dat ze er om de beurt uit gaan, en wel zo snel dat jij niet kan vertellen welke eerst was eye popping smiley

Dat is de eerste wet van Murphy !! grinning smiley
Derde wet van Kirchoff :,, waar rook is, is de stroom te hoog".



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/02/2015 12:39 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2015, 19:37 
Het is toch heel gebruikelijk om bij hoge stromen parallelkabels te leggen omdat anders de enkele kabels te dik worden. Bij ons in de fabriek staan extrudermotoren die 1000A trekken en dat gaat heel netjes over parallelkabels.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2015, 19:52 
Ja ik snap wat je zegt, maar als ik aan in mijn oude s3 met warme zekeringhouders denk ............
Gaat dat denk ik toch echt mis, dat is wat ik in mijn opmerking probeerde aan te geven. eye popping smiley


En ja ook ik heb vanaf mijn dynamo dubbele aders om aan de oppervlakte te komen.

Doe er mee wat je wilt..... winking smiley

Ik las dit stukje vol verwondering mee omdat ook ik bezig ben met een vin inbouwen en ga dit (eens) eerst op de werkbank testen. Ik dacht 8 ampere dat zal toch niet, maar dat je niet de enige bent die dit heeft.
En dat verwonderde me.

// als ik boven tussengevoegde stukjes lees zijn het zeker geen zwakstoom monteurs the finger smiley
// dan vraag je je af waar het mis zal gaan ........



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/02/2015 19:33 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2015, 20:12 
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is toch heel gebruikelijk om bij hoge stromen
> parallelkabels te leggen omdat anders de enkele
> kabels te dik worden. Bij ons in de fabriek staan
> extrudermotoren die 1000A trekken en dat gaat heel
> netjes over parallelkabels.


Ik hoop voor jullie electrcien dat het singles zijn, 1000 ampère over twee kabels zit je al gauw aan 2x240mm2 dat is niet lekker om te verwerken.
Bij singles kan je het theoretisch ( ligt aan de lengte en wijze van aanleg) het vaak met 150mm2 af.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2015, 20:50 
Ben,

Parallele kabels zijn er niet per definitie 2. In dit geval zijn het 4 x 120mm2. En voor het leggen van die kabels hebben we hier in de regio een speciaal bedrijf en dat zijn geen electriciens. Heeft iets weg van piramides bouwensmiling smiley. Maar feit is dat het geen probleem is.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2015, 23:51 
Wat ik vreemd vind is dat de Kenlowe gewoon via 30A aan te sturen moet zijn. Is de bedrading echt goed.
Heb je de Kenlowe ook via iets dikkere draden en een 30A zekering rechtstreeks op accu getracht aan te sturen?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2015, 01:13 
De gemiddelde elektricien heeft misschien 120mm2 gezien, maar het leeuwendeel komt niet verder als 25mm2.

En ja, dikke kabels en hoogspanningskabel laten wij ook leggen door andere partijen, die kunnen dat vele malen beter en makkelijker.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2015, 10:00 
zekeringen zijn in verschillende amp te verkrijgen.

de normale tot 40 amp

dan de zware uitvoering, maar lijken het zelfde, alleen groter dus ook een andere houder, van 40 tot 80

en dan de soort met bakkaliet van 100 tot 300 amp, bijv voor net na je accu .

gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2015, 12:31 
Hoi Wim,

Ben net aan het testen geweest met mijn Chinese fan
Ziet er het zelfde uit als deze (klik) .
10 inch (30cm) deze heeft als specificatie 12V 80watt.

Ik heb deze met test stekkertjes en een glas zekering van 6.3 amp. Als je rekent moet dit 6.6 ampere zijn!
Zelfs de polarisatie terwijl hij draaiende om gekeerd.
Blijft het gewoon doen dus......
Loopt je fan niet aan oid?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/02/2015 11:06 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 feb 2015, 19:22 
Pas op met appels en peren vergelijken. Een paar opmerkingen.
Je schrijft 10" voor die Chinese maar de link zegt 12". Welke heb jij. De chinese link schrijft dat je de fan in 2 richtingen kunt gebruiken. Normaal gesproken zijn deze schoepen gewelfd zodat ze maar in een richting maximale capaciteit hebben. Ze kunnen natuurlijk 2 kanten op draaien, maar niet met de juiste capaciteit. Ik heb een 13" High duty Kenlowe blazende fan. Deze moet dus voor de radiator zitten, wat bij een Series ook de enige mogelijkheid is. Verder heeft mijn fan 11 bladen t.o.v. 10 bladen bij die Chinese. Mijn fan is opgegeven voor 3126 m3/h. Dit is een behoorlijke capaciteit. Wat is de capaciteit van die Chinese.
M.a.w. er zijn heel veel fan's te koop, maar bestudeer eerst de capaciteit goed. Ik heb al met verschillende fan's gewerkt in verschillende Land Rovers en deze heb ik bewust puur op de juiste specs gezocht. Vanmorgen 200km met een volle autotrailer gereden en vanmiddag Jos Daalmans naar huis gesleept (niet omdat zijn auto niet liep) en de fan doet precies wat hij moet doen. Ik ben erg tevreden met mijn 40A zekering.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 feb 2015, 19:30 
De aanloopstroom van een motor kan zo maar 4-5 maal de nominale waarde zijn. Heeft ook te maken met de initiële weerstand (capaciteit, type lagers etc.etc. ) die hij moet overwinnen.
De wat duurdere zijn vaak met kogel of rollagers uitgevoerd, en die lopen in het begin wat zwaarder waardoor ze wat meer stroom vragen met starten.
Als de stroom tijdens gebruik de opgegeven waarde is; is er niets mis. Maar dat een 30A eruit klapt kan dus heel goed. Zeker omdat de steekzekeringen een wat snellere karakteristiek hebben als veel glaszekeringen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 feb 2015, 19:34 
Gerrit ,

Helemaal mee eens. Is op zich helemaal niet vreemd bij deze capaciteit. Wist alleen niet van het bestaan van 40A zekeringen in deze maat.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 feb 2015, 19:57 
De koelfan van mijn wagen is gezekerd met een plaatzekering van 40 A . Vr gr Henk B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 feb 2015, 22:40 
Hoi

Denk wel even aan je relais, de meenste kunnen 30a aan en ze slijten juist van de startstroom en als de relais stuk is gaat met een beetje pech je motor aan de kook.

En paralelle kabels is natuurlijk heel iets anders als paralelle zekeringen.

Groet Frank


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2015, 10:56 
Ja hoor Wim die van jou is groter.

Aanloop stroom kan 20 to wel 50 groter zijn omdat er eerste instandsie geen magnetisch veld is.

Als je een super motor nodig hebt voor je koeling ben je dan niet je motor aan het over belasten hier in Nederland?
Zou mijn koeling eens nakijken.
En zo'n tractie motor met een waterhoofd die de lucht niet kan verplaatsen door die kleine kanaaltjes...
Is die wel goed geprojecteerd? Duidelijk niet voor een normale auto gebouwd.

Volgen mij kan je die motor beter als hulp motor aan sluiten om je zelfontbrander minder zwaar te belasten hot smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 120 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.