Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 08:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015, 20:07 
Hallo ik heb een vraag of iemand ervaring heeft met het ombouwen van een range rover classic 3.5 met stromberg carbs naar een holley 390 ik heb nou een edelbrock spruitstuk er op gezet maar weet niet wat ik met de kleine retour koelleiding moet doen wat origineel boven op de originele spruitstuk tussen de 2 stromberg carbs zit en wat ik met de bypass thermostaat leiding moet doen kunnen die gewoon af gedopt of moeten die ergens bij gekoppeld en wat moet ik doen met de benzine retour leiding
gr mark


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015, 20:45 
Een paar van die kleine leidingen kan je geloof ik afdoppen.
ik weet het niet meer precies. Het is lang geleden dat ik dat gedaan heb.

Het is wel belangrijk dat je de carburateur aansluit gebruikmakende van de retourleiding.
Als je de benzine pomp rechtstreeks aansluit op de carburateur zonder retourleiding heb je kans op vapour lock.
Je kunt met een t-stuk een aftakking maken die via de standaard ingebouwde restrictie terug gaat naar de tank.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015, 21:53 
Leesvoer ;

edelbrock

Ik weet niet of je terrein wilt gaan rijden, maar dan schijnen de Holley,s niet zo best te zijn wanneer de auto een bepaalde scheefstand heeft.
Dan komt er lucht in de vlotterkamers en wordt de brandstof doorvoer geblokkeerd met als gevolg dat de motor afslaat.
Staat hier ook ergens op de prik.

Groet Michel WaZ


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015, 23:25 
Edelbrock/Weber is inderdaad de betere carburateur, beter af te stellen en in het terrein beter. Kan me herinneren dat er op de Edelbrock geen retour hoeft te zitten, De vlotters sluiten de aanvoer af.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 00:37 
Hoi,

Klopt met die Holley caburateurs. De vlotterkamers zitten voorop en achter op de barrels. Ga je stijl bergop, lopen de twee voorste barrels over (benzinepill is dan t.o.v. de venturis in de barrels veel te hoog) de venturis in de achterste twee barrels vallen zo goed als droog omdat het benzinepijl daarvoor weer te laag is t.o.v. de venturis. Naar beneden geldt het verhaal net andersom natuurlijk. Het mengsel wordt dan erg beroerd en de motor loopt niet lekker. meestal moet je dan met het gas spelen om de motor aan de praat te houden. Als je in een scheve positie hangt, heb je daar echter geen tijd en aandacht voorthe finger smiley
De Weber carburateurs meten het benzinepijl tussen de vier barrels in en is ook en schuine posities goed te noemen. Wat dit betreft heeft de Weber weer meer weg van de benzine huishouding in de Stromberg carburateurs (daarom zaten ze ook op de BMW boxer motoren).

Verder, zoals al genoemd, de Weber is makkelijker af te stellen dan de Holley. De holley is ook erg gevoelig voor het geringste vuil in de benzine.
In mijn "wilde" jaren heb ik heel wat gesleuteld aan vette V8 motoren met Holley's. Op een gegeven moment waren we het gepruts moe en schroefden we van een oud Dodge Roadrunner383 blok de carburateur (gewoon met vet, modder/zand en alles) af en zetten deze zo op de Dodge Magnum 383 (yep, van de ultimate Muscle Car Dodge Charger 383 4-speed '69) en meteen lopen, klaar en nooit meer naar hoeven te kijken. Deze carburateur was blijkbaar een van de voorgangers van de huidige Weber four barrels. In de bochten (destijds Baarlo) bleef de motor perfect lopen (was wel meestal plankgasgrinning smiley). Ook oppakken ging geweldig en bezorgde de motor weer de beroemde Dodge Magnum rochel bij het gas loslaten.
[www.youtube.com]

De Holley's hebben nu dacht ik, standaard een retour aansluiting. De oudere generatie van de zeventiger jaren hadden dit niet en inderdaad, een vapourlock kon wel eens optreden. Belangrijk was dan ook dat je na een race de motor nog even liet na-tuffen om de warmte te verdelen in het blok.
Met de aluminium Rover blokken is dat overigens ook belangrijk om na een zware belasting de motor gewoon even stationair te laten lopen. Als ik met dochterlief een dag in de prut zit, gaat de motor zelfs zelden uit, vooral als je wel eens in wat dieper water terecht komt als dat je vooraf dachtconfused smiley

Veel plezier met Four-Barrel,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 09:07 
Hallo ik heb dat inderdaad ook gelezen dat een holley als ie te schuin staat niet goed zou doen maar ik heb alle spullen bij c en p usa parts in horst besteld en daar na gevraagd en daar zeiden ze dat dat wel mee viel en een edelbrock was veel te groot voor mijn 3.5 vandaar de keuze voor een holley en dat heeft veel bloed zweet en tranen gekost voor dat ik die had want de holley stond op nalevering bij c en p en toen ging hij failliet en heb hem toen zelf rechtstreeks in Amerika besteld en heb hem nou eindelijk dus zal het er mee moeten doen maar wat moet ik met die koel leidingen doen en met de 2 ontluchten op de klepdeksel
gr


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 09:49 
mark.lauxtermann@gmail.com Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo ik heb dat inderdaad ook gelezen dat een
> holley als ie te schuin staat niet goed zou doen
> maar ik heb alle spullen bij c en p usa parts in
> horst besteld en daar na gevraagd en daar zeiden
> ze dat dat wel mee viel en een edelbrock was veel
> te groot voor mijn 3.5 vandaar de keuze voor een
> holley en dat heeft veel bloed zweet en tranen
> gekost voor dat ik die had want de holley stond op
> nalevering bij c en p en toen ging hij failliet en
> heb hem toen zelf rechtstreeks in Amerika besteld
> en heb hem nou eindelijk dus zal het er mee moeten
> doen maar wat moet ik met die koel leidingen doen
> en met de 2 ontluchten op de klepdeksel
> gr

Vreemd, ik heb hier toch heel wat conversies met een Edelbrock gezien, dus waarom hij dan te groot zou moeten zijn???

Raar verhaal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 10:20 
Hoi Ben, de kleinste Edelbrock carb is te ' groot ' voor de 3.5 of 3.9 en wordt daarom met een kleinere sproeier en sproeiernaald voorzien anders verzuipt de motor of slaan de bougies zwart en is er geen ontsteking meer.


Groet Michel WaZ

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 10:41 
Michel WaZ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Ben, de kleinste Edelbrock carb is te ' groot
> ' voor de 3.5 of 3.9 en wordt daarom met een
> kleinere sproeier en sproeiernaald voorzien anders
> verzuipt de motor of slaan de bougies zwart en is
> er geen ontsteking meer.
>
>
> Groet Michel WaZ

Dus worden ze wel gebruikt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 11:00 
Oke maar zoals ik al zeg ik heb nu de holley 390 en die zal er toch op moeten maar weet niet wat ik met die koel leidingen moet doen
gr


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 14:38 
ik heb bij mijn edelbrockje een soort van retour gemaakt, gewoon een bypas, want anders loopt de pomp zo raar te draaien, en nu heeft hij vrijloop


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 14:43 
Oke en waar heb je die dan gemaakt
gr


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 19:32 
Hoi,

De waterpomp heeft twee aansluitingen voor een slang van inwendig (ongeveer) 16mm. Een (als je voor het blok staat de rechter leiding achter het pomphuis)gaat het inlaat spruitstuk in. Deze gaat aan de achterzijde weer het spruitstuk uit, naar de kachel. retour van de kachel moet dan een leiding via een pijp onder het spruitstuk retour naar de waterpomp gaan (als je voor het blok staat, de linkse aansluiting achter het waterpomphuis).

Als je een link met het juiste spruitstuk hebt, kan ik eens even kijken.
Of kijk eens even naar dit filmpje. [www.youtube.com]
Bij 0:08 zie je de warm-waterleiding van de manifold naar de kachel en ook de retourleiding naar de buis onder het spruitstuk door.

Heb je geen kachel, moet de achteruitgang van het spruitstuk meteen naar die metalen retourleiding laten lopen. Het water moet er (helaas**) doorheen.
Let dus op dat je de twee verloop buisjes heb om voor en achter op het spruitstuk te schroeven.

**Overigens jammer dat er weer water door het spruitstuk moet. De boel wordt dan wel snel warm, maar als het blok eenmaal warm is, moet dat warm water eigenlijk onder die carburateur vandaan blijven. De lucht warmt in het blok zelf heel snel op en hoeft echt niet te worden voorverwarmd. Warme lucht naar de verbrandingsruimte is minder dicht dan koude lucht en dan heb je dus minder vulling.
Helaas is de hele waterhuishouding in het Rover blok daar wel min of meer op ingericht.

Succes met sleutelen,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/03/2015 17:42 door Jos Daalmans.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 19:49 
Hoi Jos dit is het spruitstuk wat ik heb Intake Manifolds - Buick - V8 - Performer Series - Edelbrock, LLC.
www.edelbrock.com/.../performer.shtml
gr mark


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 23:09 
Hoi Mark,

De link werkt helaas niet en als ik zoek, zie ik alleen de bovenzijde.
Volgens mij moet er onder de aansluiting van de bovenste radiateurslang (waar ook de thermostaat in zit) een puntstuk worden ingedraaid.
Aan de achterzijde moet er volgens mij een flens met een puntstuk worden gemonteerd (zou moeten zijn meegeleverd).

Let op dat het watercircuit met de "dunne slangen" niet aansluit op het hoofd watercircuit wat aan de voorzijde vanuit de cilinderkoppen naar het spruitstuk stroomt. Dit "voorverwarming" circuit zorgt er alleen maar voor dat het spruitstuk onder de carburateur warm wordt en laat heel weinig water naar het thermostaatcircuit lopen (om de motor met circulerend water bij gesloten thermostaat op temperatuur te laten komen).
Helaas kan ik de details niet zien aan de voor en achterzijde. Misschien kun je een foto van de voorzijde en de achterzijde maken en op b.v. Picasa zetten.

Groeten,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 19:31 
Hoi Jos sorry maar ik krijg het niet voor elkaar om hier foto's toe te voegen maar toch bedankt voor de moeite
gr mark


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 138 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.