Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 17:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: van buiten af
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015, 21:18 
hoe meet ik of kom ik er achter zonder de distributie eraf te halen
of de nokken -as goed staat tegen over de kruk-as ??


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: van buiten af
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015, 21:46 
Welke blok?

Gr. Sybolt


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: van buiten af
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 08:54 
bij elk type geld, kleppen op tuimelen, elke halve slag krukas, maar in hoeverre jij exact kunt zien of ze op tuimelen staan, streepje op as of tandwiel is denk ik secuurder.
maar het geeft wel een redelijke indikatie, en volgens mij, heb het nog niet meegemaakt, maar als de nokkenas 1 tand verkeerd staat of meer loopt hij heel beroerd, denk zelfs wel 10 a 15% minder in alles


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: van buiten af
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 00:33 
Hoi,

Helemaal "van buiten af", dat gaat niet gaanconfused smiley. Op zijn minst moet je het (en bij een V8 in de rijrichting, het linker) kleppendeksel lichten.

Grofweg, als de krukas op het BDP staat (kijk naar de markeringen "0" of "TC" o.i.c. op de krukas poelie en een markeerstreepje of punt voor op het blok) en je met de krukas wat heen en weer gaat (evenveel tegen in, als met de klok mee), moeten de kleppen van van cilinder één net "wisselen". Doen de kleppen van cilinder één niets, dan is de andere cilinder welke op zijn BDP is (weet niet 4,6,of, 8 cilinder) aan het wisselen.
Als je geen hydraulische klepstoters hebt (meestal geen V8), zouden beide kleppen hun normale speling moeten hebben (voelermaatje moet er tussen kunnen). Draai de krukas dan een hele slag verder.
Als het goed is moeten nu dan de inlaat en de uitlaatklep net wisselen bij het passeren van het BDP. Ik weet dus weer niet of je hydraulische klepstoters hebt, indien geen hydraulische klepstoters, dan mogen beide kleppen in ieder geval geen speling hebben. Heeft een van beide kleppen speling, staat de krukas waarschijnlijk verkeerd.
- Is de uitlaatklep nog gespannen en de inlaatklep nog los (speling of rustpositie), staat de krukas te laat.
- Is de uitlaatklep los (speling of rustpositie) en de inlaat vast, staat de nokkenas te vroeg.

Heb je hydraulische klepstoters, dan kun je geen klepspeling meten (als die dus allemaal goed zijneye rolling smiley). In dat geval moet je echt kijken hoeveel de in- en de uitlaatklep zijn ingedrukt. Dit kun je wellicht met een schuifmaat meten t.o.v. een vast punt. Meet dan eerst hoe hoog de klepveren staan als de krukas een slag verdraaid is en beide kleppen helemaal gesloten moeten zijn i.v.m. het (net gepasseerde) ontsteekpunt.

Succes en laat even wat horen.

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: van buiten af
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 10:13 
he jos is dat zo. weet even mijn gedachten hier over.

Heeft een van beide kleppen speling, staat de krukas waarschijnlijk verkeerd.
- Is de uitlaatklep nog gespannen en de inlaatklep nog los (speling of rustpositie), staat de krukas te laat.
- Is de uitlaatklep los (speling of rustpositie) en de inlaat vast, staat de nokkenas te vroeg.

als dat het geval is, staat hij dus echt fout, en loopt hij nooit. neem aan dat kees bedoeld de fijn afstelling en niet het grove werk, en neem aan dat hij ook nog loopt.

anders zou er veel meer aan de hand kunnen zijn.

er is mij eens geleerd, om een proeflampje over de contaktpuntjes aan te sluiten, op het moment van gaan branden is dit het bdp., dan start hij teminste, daarna kun je dan de ontsteking stellen met de scooplamp, fijn afstelling.

maar de nokken as, in dit geval de tuimelas met kleptuimelaars, als deze op tuimelen staat, of in bovenste stand zou je dan met micrometer ( als je dit al secuur voor elkaar krijgt) de timing van nokkenas kunnen zeggen, ik zeg nee, want de meeste nokkenassen openen en sluiten zoveel graden voor en na bdp. en dan nog afhankelijk van een zogenaamde getuinde nokkenas,
het zal wel een beeld of indikatie geven maar denk toch dat je de merktekens a fabriek moet opzoeken, dus deksel eraf.

en kees welke motor is het nu. en waarom wil je dit weten.

bijv tdi kan ook al zijn dat de riem te slap staat, net 1 tand verschil betekend dit, en loopt hij wel maar beetje stotterend bij verhoogd stationeer, en 10% vermogens verlies.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: van buiten af
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 21:33 
Ik zal even beginnen met mijn verhaal, vorig jaar een 17H petrol blok gekocht met nokkenas schade,

Blok gehaald schoongemaakt, getript, nokkenas besteld, nieuw wormwieltje t.b.v de ontsteking, zuigerveren, lagers top en buttom, opvoerpompje, oliepomp
cilinderkop (oude bleek lek) elektronische ontsteking zonder contactpunten, revisie set carburateur, thermostaat, filters, keringen en pakkingen...

Na veel ellende alles ingebouwd ontsteking afgesteld 16graden voor bij 2000tpm en nu na een test rit heb ik het volgende :

- oliedruk lampje brand bij stationair toerental
- de motor vind ik erg heet aanvoelen (op de meter netjes in't midden)
- uitlaat maakt veel lawaai, het lijkt wel een sportwagen zoveel volume en blaast hij als ik gas geef

Maar waar ik het meest mee zit is dat er een ratelend/tikkend geluid in de motor bij 1/4 gas hoor ik dat het luidste, en kan ook goed te keer gaan,
en ik kan dit niet vinden, ik weet niet wat ik er nog mee moet...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: van buiten af
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 08:35 
Dit verhaal heb ik nu al wel 4keer gelezen hier....laat er eens iemand naar kijken die er echt verstand van heeft. Er is vast wel iemand hier op prikbord die er meer kijk op heeft dan jij en die er tijd in wil steken. Ik had ook al gevraagd waar zit je...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: van buiten af
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 08:53 
je wil dingen weten met 100% zekerheid, dus moet je dingen ook 100% uitsluiten, zoals dynamo er af, enz enz
en ook optijd vd nokkenas, zul je toch even de distr deksel open moeten halen.

even verderop onderwerp tikken 300tdi, ik heb beetje bij beetje uitgesloten, heeft 1 jaar geduurd, en goed luisteren met een zelfgemaakte scoop.
wat het nu was.
hoop dat je het vindt. en dan geeft het voldoening.
gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: van buiten af
BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2015, 23:16 
Mrah Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit verhaal heb ik nu al wel 4keer gelezen
> hier....laat er eens iemand naar kijken die er
> echt verstand van heeft. Er is vast wel iemand
> hier op prikbord die er meer kijk op heeft dan jij
> en die er tijd in wil steken. Ik had ook al
> gevraagd waar zit je...

Daarom vraagt hij het ook aan de "kenners" hierwinking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 116 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.