Hoi,
Helemaal "van buiten af", dat gaat niet gaan
. Op zijn minst moet je het (en bij een V8 in de rijrichting, het linker) kleppendeksel lichten.
Grofweg, als de krukas op het BDP staat (kijk naar de markeringen "0" of "TC" o.i.c. op de krukas poelie en een markeerstreepje of punt voor op het blok) en je met de krukas wat heen en weer gaat (evenveel tegen in, als met de klok mee), moeten de kleppen van van cilinder één net "wisselen". Doen de kleppen van cilinder één niets, dan is de andere cilinder welke op zijn BDP is (weet niet 4,6,of, 8 cilinder) aan het wisselen.
Als je geen hydraulische klepstoters hebt (meestal geen V8), zouden beide kleppen hun normale speling moeten hebben (voelermaatje moet er tussen kunnen). Draai de krukas dan een hele slag verder.
Als het goed is moeten nu dan de inlaat en de uitlaatklep net wisselen bij het passeren van het BDP. Ik weet dus weer niet of je hydraulische klepstoters hebt, indien geen hydraulische klepstoters, dan mogen beide kleppen in ieder geval geen speling hebben. Heeft een van beide kleppen speling, staat de krukas waarschijnlijk verkeerd.
- Is de uitlaatklep nog gespannen en de inlaatklep nog los (speling of rustpositie), staat de krukas te laat.
- Is de uitlaatklep los (speling of rustpositie) en de inlaat vast, staat de nokkenas te vroeg.
Heb je hydraulische klepstoters, dan kun je geen klepspeling meten (als die dus allemaal goed zijn
). In dat geval moet je echt kijken hoeveel de in- en de uitlaatklep zijn ingedrukt. Dit kun je wellicht met een schuifmaat meten t.o.v. een vast punt. Meet dan eerst hoe hoog de klepveren staan als de krukas een slag verdraaid is en beide kleppen helemaal gesloten moeten zijn i.v.m. het (net gepasseerde) ontsteekpunt.
Succes en laat even wat horen.
Jos
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".