Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu ma 13 mei 2024, 19:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: remmen 109 2a
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2015, 18:01 
Ik heb wat proiblemen met de remmen van mijn 2a.
Naast 2 liter rem olie te hebben verbruikt krijg ik het niet ontlucht.
de wiel cylinders zijn vervangen,
nieuwe CB cylinder,
rem slangen zijn vrij nieuw en bulgen niet.
het systeem is onder druk gezet voor drie nachten,
remschoenen zijn afgesteld.
Wat kan ik nog proberen? ik blijf op de plank trappen en heb druk na pompen, die druk verdwijnt snel als mijn voet van het pedaal is.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: remmen 109 2a
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2015, 18:52 


Lennart



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: remmen 109 2a
BerichtGeplaatst: di 24 feb 2015, 12:07 
Wat Lennart zegdt.

En niet de moed opgeven. Ontluchten van de remmen van een series is een bekend probleem.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: remmen 109 2a
BerichtGeplaatst: di 24 feb 2015, 13:02 
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat Lennart zegdt.
>
> En niet de moed opgeven. Ontluchten van de remmen
> van een series is een bekend probleem.


Alleen van de 109 dan toch.
Ik heb de remmen van mijn 88 in een half uurtje ontlucht en in mijn eentje.
Even pompen,stok tussen rempedaal en seatbase, nippel open en weer dicht.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: remmen 109 2a
BerichtGeplaatst: di 24 feb 2015, 18:04 
zelfs bij mijn 109 SIII is het solo in een half uurtje te doen.

hoofdremcilinder reservoir vol, beetje luchtdruk (a la eezy bleed) erop en dan eerst het wiel dat het verst weg is van de hoofdremcilinder en zo per wiel naar de hoofdremcilinder toe werken.
Wel opletten dat je het reservoir op tijd bijvult tijdens het ontluchten!
Belangrijk is ook om op te letten dat je remschoenen op de juiste plaats en manier hebt gemonteerd en dat ze juist staan afgesteld.

Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: remmen 109 2a
BerichtGeplaatst: di 24 feb 2015, 19:00 
Eazybleed gebruiken. appeltje eitje


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: remmen 109 2a
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2015, 10:22 
Als je het kunstje te pakken hebt is het idd gemakkelijk te doen. Toch blijven er veel series eigenaren er moeite mee hebben. Geeft aan dat je het recept goed moet volgen.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: remmen 109 2a
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2015, 14:22 
Heb je het stangetje dat aan je pedaal zit en achterin de 'master cylinder' gaat afgesteld zodat er 1.5 mm speling is?
Grt


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: remmen 109 2a
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015, 23:20 
Hi,
Ik lees deze post omdat ik ook aan dit klusje moet beginnen. Het is dus enkel theorie wat ik hier schrijf, dus hou me ten goede.
De manual die ik heb laat zien dat er twee soorten master cilinders zijn. (Mijn s2a heeft een enkelvoudig remsysteem zonder bekrachtiging) Voor het ene type moet je de wagen onder een hoek naar boven (dus voorwielen vd grond) zetten, zodat er echt geen lucht meer achter kan blijven in de cilinder, voor het andere type kan de wagen horizontaal blijven staan. Er schijnen ook twee manieren van pedaal intrappen te zijn, afhankelijk van welke cilinder.
Wellicht dat dit helpt...
Succes!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/03/2015 21:21 door Landsy.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: remmen 109 2a
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 12:59 
Het vervelende is dat het bij een S3 inderdaad een stuk gemakkelijker is als bij een S2(a).

Uiteindelijk heb ik mijn hele remsysteem omgebouwd van een S2a naar een S3 systeem en toen pas de boel fatsoenlijk kunnen ontluchten. Wat Landsy schrijft klopt. De hoofdremcylinder van een S2a ligt onder zo een rare hoek in de auto gemonteerd dat er een hele grote kans is dat er lucht achter blijft in je hoofdremcylinder. Hoe simpel het klusje bij een S3 ook is, bij een S2(a) is het echt een stuk grotere uitdaging!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.