Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 10 mei 2024, 22:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 19:28 
Behoorlijk OT......excuus daarvoor, maar ik weet dat hier heel veel botenmensen zitten die het veel beter weten dan ik. Mijn Quicksilver wil ik dit weekend lekker uitlaten op het Veerse meer, heb net de boot uit de schuur getrokken en de motor weer aan de praat gekregen, goh wat klinkt die Yamaha 30 PK 2-tact toch geweldig. Ik heb er uiteraard de waterslang opgezet voor de koeling, hij begon direct te piesen uit de afvoer bij de motor, waterpomp is dus prima. Maar er komt ook water uit de schroef, is dat normaal? Ik vind het ook een beetje vettig water alsof er olie meekomt. Kan er een keerring uitliggen? Hij heeft in een overdekte schuur gestaan maar helaas zonder verwarming. Ik kan evt. een filmpje plaatsen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 20:16 
Bart,
Welk type is het, bouwjaar e.d., dan pakken we er een tekening bij voor onderdelen en weten we meer.
Olie al gecheckt?
jeroen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 20:26 
Is een Yamaha duralube 30 van begin '90, heb nog niet naar de olie gekeken, ga er morgenvroeg aan verder.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 20:35 
Bart, geen idee hoe het bij een Yamaha zit , maar bij diverse andere merken BB motoren komen de uitlaatgassen door het hart van de schroef naar buiten samen met (een deel van het) koelwater. Zou dus weleens kunnen kloppen. Had je de motor nog goed gespoeld voor hij de winterstop inging ? Vr gr Henk B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 20:44 
Klopt, ik had een Mercury en daar kwam zelfs het meeste koelwater door de schroefnaaf naar buiten, samen met de uitlaatgassen, dat is om de uitlaatgassen te vermengen met het water, zodat je er boven water minder last van hebt (ja over milieu gesproken confused smiley). Daardoor is dat ook wat vettig. Het kleine piesstraaltje wat boven water er uit komt is eigenlijk alleen ter indicatie dat het koelwater 't doet.


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 22:03 
Jullie hebben me weer gerust gesteld, ik had ook een mailtje gestuurd naar Peter Snellens in Haelen, die zei hetzelfde. Snellens heeft er vorig jaar een grote beurt aan gedaan en de 3 carburateurs gereviseerd. Ik had de motor vorig jaar goed gespoeld en een tijdje laten lopen op extra vette mengsmering zodat de carburateurs niet uitdrogen of vergaan door de schrale benzine. Hij loopt in ieder geval weer prachtig.

Dank!

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 22:12 
Ik heb iets meer te doen voordat ik weer kan varen..



Vorig jaar niet gevaren vanwege de geboorte van onze tweeling, dit jaar willen we het weer gaan proberen. Wordt wel spannend met twee kleine meisjes van nog geen anderhalf jaar...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 02:36 
Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wordt wel spannend met twee kleine meisjes van nog geen anderhalf jaar...

Moet goed kunnen... Die van mij zat al met 6 maanden in de maxi-cosi vastgebonden op de kuipbank. En dat betrof een zeilboot, dus dat wou nog wel eens lekker schuin gaan op zee grinning smiley


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 09:02 
he die bart
wat je zou moeten doen,
nieuwe bougies ?

dan elk jaar
nieuw staart stukolie ( wel de goede) dan kun je zien of deze gemengt is met water en heb je een indikatie of de keerringen nog goed zijn.

nieuw schoepen wieltje, ik zou elke 2 jaar of gewoon elk jaar een nieuw rubbere impellor zetten in het staart stuk, omdat, deze uit kan drogen, en stuk kan gaan door vuil in het water dat opgezogen wordt, wat je dus niet wil is dat halverwege je vaar plezier je geen pis water meer hebt, je ziet dit dan niet en je motor loop dan heet of stuk, en dan zeg je had ik maar, dus controlle, of voor een paar tientjes een nieuwe.

verder gaan met dat ding en plezieren. wordt morgen mooi weer he, dan kriebelt het.
gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 09:07 
Ik vaar ook alleen op zee, maar ga natuurlijk als het goed is niet schuin:-)
Die van mij willen natuurlijk inmiddels niet meer voor langere tijd in een stoeltje, maar willen leuk rondkruipen. Gelukkig heb ik vrij hoge gangboorden. Misschien zet ik wel een reisbox achter of zo..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 09:10 
Ik heb nog een nieuw vaatje staartstukolie staan trouwens; 10 liter quicksilver premium gearlube. Verkeerd besteld, want in mijn staart moet high performance olie.. Maar 10 liter is waarschijnlijk een beetje veel voor je, kan je levenslang heel vaak je olie wisselen. Ik zou wel olie nemen speciaal voor marine toepassingen want daar zit als het goed is een additief in die er voor zorgt dat de olie ook wat blijft smeren als er water bij in komt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 10:03 
Ik ga vandaag even wat olie halen, ik kreeg vanochtend nog een aanvullend mailtje van Peter Snellens (www.snellens.com, geen aandelen;-)) dat ik de olie moet vullen via de onderste plug, totdat ie via de bovenste plug eruit loopt. Mijn theorie (met hulp van de zwaartekracht wet) en bij LaRo logica is dat je moet vullen via de bovenste plug.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 10:24 
lol,
mijn bootje gaat nu juist het water uit.
zouden gaan kabeljauw vissen deze winter maar door familie omstandigheden niet van gekomen.
even poetsen nog beetje tjetten en dan maar weer te koop zetten.

eerst nog 3 landrovers opknappen een huis verbouwen en nog 3-5 jaar op de kleinkinderen passen, dus varen zit er voorlopig niet in.
wel jammer want er is niet mooier als lekker dobberen op zee. (zegt exmarineman)



Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 10:34 
Ha Sjaak, mag voor mij ook op de paginamarkt hoor winking smiley Hier zitten best veel waterratten. Ik zelf wil op den duur een ander bootje, een rib is leuk om te beginnen maar je zit toch met die luchtkamers, te hard, te slap, oppassen waar je vaart anders is ie lek. En ipv de 2 tact wil ik 4 tact, veel rustiger en geen (minder) stank van de uitlaatgassen. Maar deze zomer gaan we nog van dit bootje genieten grinning smiley




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 10:52 
o maar daar staat hij al een tijdje en zo was het ook niet bedoelt.
ging er om dat jullie hem er in gooien en ik er weer uit.

4takt is inderdaad veeeeeuuul beter, maar dat had ik je toen je informeerde over een motor al geschreven.
zou nooit geen 2 takt meer willen. vaar nu een hele dag op zee met 1 tank van 20 liter, constant vol gas. is wel maar 20 pk maar ala.
met mijn 20 pk 2takt was ik 2 uur varen al 20 ltr kwijt.
kinderen hebben een huisje gekocht 100 mtr van het water, waarschijnlijk komt hij daar te liggen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 11:00 
Het gaat mij niet zo om het verbruik, daar vaar ik veel te weinig voor. Maar 4 takt is veel rustiger en geen stank, als ik bij ons de jachthaven uitvaar met 5 km/uur dan krijg je gewoon hoofdpijn van de uitlaatgassen. Maar dit is een perfecte start geweest in de vaar wereld en hij was niet te duur, dus nog geen moment spijt gehad.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 19:33 
Klopt van onderaf vullen tot de bovenste plug overloopt, zo is het mij ook verteld en doe dit al jaren zo.
Is wel wat lastiger maar zo voorkom je luchtbellen volgens de geleerden.
Ik moet nog wachten tot 7 april dan gaat ze weer te watersmileys with beer



Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ga vandaag even wat olie halen, ik kreeg
> vanochtend nog een aanvullend mailtje van Peter
> Snellens (www.snellens.com, geen aandelen;-)) dat
> ik de olie moet vullen via de onderste plug,
> totdat ie via de bovenste plug eruit loopt. Mijn
> theorie (met hulp van de zwaartekracht wet) en bij
> LaRo logica is dat je moet vullen via de bovenste
> plug.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 21:21 
Meeste outboards boven de 10PK blazen via de schroef water en uitlaatgassen. dat scheelt een hoop stank. Bij 2takten zijn veel gemeentes er minder blij mee ivm de onverbrande olie...
Het kleine straaltje is alleen een visuele indicatie dat de impeller goed werkt en er gekoeld wordt. .

Ik moet nog een ligplaatsje zoeken voor de Karibu. ....... zit een 50pk Honda achter.. komt goed van zijn plek zeg maar. smiling smiley
Staartolie en motorolie heb ik einde vorig seizoen nog gecontroleerd en dat was prima. denk niet dat ik he nu vervang eerlijk gezegd. Er is een flesje carb reiniger doorheen gegaan, dus ik gok op een voorspoedige start. Moet nog wel een massa schakelaar monteren en wat ander spul regelen.
Maar let the summer begin !!!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2015, 22:09 
@ sjaak109: Krijgen wij nou indirect de schuld dat de boot te koop staat???? Zou dol graag weer eens een dagje op zee dobberen, maar ja, jou dochter wilde zo graag een huis buiten en een 2e land rover spinning smiley sticking its tongue outspinning smiley sticking its tongue out

Nou tot zondag he! Weer lekker klussen! smileys with beer

Rolf.
Land Rover 88+48 en stage one V8




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/03/2015 20:21 door Rolf.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 maart 2015, 00:06 
Wederom OT: Ik heb het weekend heerlijk gevaren met m'n bootje, ik was zowat de enigste op het Veerse meer, helaas wel koud en beetje onrustig water. Over mijn Yamaha 30 pk 2 takt ben ik wat minder tevreden, pruttelend de haven uitvaren is geen pretje, stationair en iets meer dan stationair staat ie echt te roken en te stinken en loopt ie niet op alle 3. Volgens het bedrijf die 'm een grote beurt heeft gedaan kun je daar niks aan doen, of je moet voor veel geld de carburateurs compleet reviseren. Ik vind ook dat ie bij volgas niet echt het water uit komt,uiteraard planeert ie wel maar het neusje wil niet echt omhoog, gevolg is veel gespetter en gestuiter op het water. Is daar niks aan te doen? Ik zit al te kijken naar een 40 of 50 pk bb motor, op m.p. staat een 2 cyl. Johnson 50 pk, zal ook wel 2 takt zijn maar 2 cylinder lijkt me beter af te stellen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 maart 2015, 13:39 
Bart,
Volgens mij moet de 30 pk echt voldoende zijn om met 4 man goed in plane te komen. (even afgaande op jouw foto)
Roken: 1:100 gemengt?
Als je neus in het water word gedrukt: motorhoek tov spiegel goed afgesteld?
Voorbeeld:


vuistregel, als je boot in het water ligt dan motor recht naar beneden (De schroefas moet evenwijdig lopen met de onderkant van de boot, dan wordt
de boot vooruit geduwd en niet naar beneden of naar boven. Bij ruwer water kun je de neus iets omhoog trimmen)
sccs,
Jeroen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/03/2015 11:40 door sjeroens.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 maart 2015, 18:33 
Motor hangt d'r goed achter, is een kortstaart trouwens. Hij gaat trouwens direct in plané, maar dan komt ie nog niet echt omhoog, komt het misschien omdat het een kortstaart is? Ik heb 'm iets rijker als 1:100 maar daar ligt het niet aan, bij laag toerental en stationair lopen de carburateurs niet synchroon.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2015, 09:06 
Met hoeveel man zit je er dan in?
Ik heb een soortgelijke boot met 15 pk en met 3 zware volwassenen kwam deze netjes in plane, wel merkte je je dat hij er moeite mee had.
Wat je zou kunnen doen is de (onderkant van de) motor iets naar achteren trimmen. dan drukt ie de neus iets omhoog.
Maar zoals jij het beschrijft, en het roken meegenomen, zit er iets niet goed in de motor.
Je kunt carburator reiniger pakken, of wat van dat spul in je tank gooien.
Ook kun je eens een keer naar van dulst rijden (drimmelen) dat is een yamaha dealer die veel weet over de motoren, (en ook repareert)
Of natuurlijk een 50 pk kopen smiling smiley
J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2015, 09:42 
Ik ga liever voor een 50 pk......gang is alles, zegt 'n trucker. Als iemand iets weet? 4 tact lijkt me wel in gewicht veel zwaarder te zijn als 2 tact? Wel zuiniger, stiller en geen gestink. Krijgt Sjaak ook z'n zin grinning smiley De motor hoeft er in principe bijna nooit vanaf, in de winter rij ik de boot met trailer en al de schuur in.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2015, 19:53 
Zit zo 's te marktplaatsen...ik zie een Yamaha 40 pk 2 cyl. 2 takt voor € 800,- volgens de verkoper (Danny uit Didam) goed in orde, is een bedrijf. Wel een wat oudere dan ik nu heb, maar als ie goed is dan is het toch goed. Heeft maar 1 carburateur dus makkelijk in onderhoud.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2015, 20:39 
Als de motor er niet af moet, dan is een 4-takt denk ik de beste keuze. Ze slijten ook wat minder door de betere (druk) smering.
Voordeel van 2-takt is het gewicht, prijs en ook wel dat er wat minder onderhoud aan zit.

Meeste 2 takten zijn al best op leeftijd en vaak wordt het met onderhoud wat minder nauw genomen als met een auto of een 4 takt BBM.
Als je echter een goeie treft met weinig draaiuren ..... dan is er echter niets mis mee.

Ik heb jaren tevreden met mijn 2-takt gevaren; maar nu de Honda 4 takt en qua verbruik en geluid is het echt een aanrader.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2015, 23:08 
Maar qua prijs....een 4 takt met minimaal 30 pk, dan zal het shoppen zijn ver boven de € 1000,- en dat ga ik niet uitgeven, dan kan ik beter een andere boot kopen, liefst zo'n politie-rib, die zijn cool.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2015, 20:37 
De prijs is idd een heel stuk hoger, dat is zeker waar.
Als de 40PK goed is.... als het in de buurt is even gaan kijken.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart 2015, 20:17 
Ik heb een 40 pk Yamaha op het oog, een 2 cylinder met 1 carburateur, geen gedoe dus met afstellen of synchroon zetten. Staat in Didam te koop, ik kan mijn blok inruilen voor een redelijk bedrag. Is een wat ouder blok maar moet heel goed lopen. Dit zijn z'n advertenties: [www.marktplaats.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.