Hoi,
Als je de rubber strips gaat verwarmen worden ze wat soepeler, maar keren weer naar hun oorspronkelijke vorm terug als ze naar de omgevingstemperatuur gaan. Dit zal geen soelaas bieden.
Ik heb twee jaar geleden de deurrubbers van onze Ninety vervangen. Ik dacht dat de boel dan wel dicht zou zijn, maar met de Laro maatvoering (alles op de centimeter nauwkeurig
) was dat niet het geval. Twee redelijk gave deuren op de kop getikt in Beaulieu (Auto Jumble), helemaal gaaf gemaakt en vooraf zelfs nog de bovenzijde van de deur extra naar binnen gebogen met de gedachte dat het dan wel allemaal zou passen.
Helaas, van een koude kermis thuisgekomen (in de winter dan) zodra ik wat snelheid maakte, werd de bovenzijde naar buiten getrokken en met een kier als resultaat.
Afgelopen herfst nog maar eens naar de deuren gekeken, scharnieren los, met een stuk hout de deur naar boven geschoven bij de scharnieren, slotplaat ook wat hoger en naar binnen gezet, waardoor de deur mooi in lijn was met de Tub en de bulkhead. Hierna sloot de deur wel makkelijker en zonder de gebruikelijke herrie van klepperend metaal/aluminium. Helaas, de raamstijl bleef "gapen. Ik heb toen de bouten van het dak achter de deur losgemaakt, met een lijmtang de zijkant (B-stijl) bovenaan naar buiten getrokken en toen de gaten tussen het dak en de zijkant opgeboord. Bouten er doorheen, goed vast getrokken en tadaaaaah de deuren zijn nu dicht
.
Vooraf had ik wel nog de strip (Part MFC5394 en 95), waarop de deurrubber wordt gedrukt (boven het slot) even los gemaakt en naar voren geschoven. De ontwerpers hebben wel met alles rekening gehouden, alleen bij de productie wordt daar geen gebruik van gemaakt. De deurrubber zit in het gedeelte boven het slot mechanisme (de zijkant boven de Tub dus) bijna een cm naar voren (dat is die "op de cm nauwkeurig"
.
Bij een One-Ten zit je echter met de B stijl, dat is iets waarvan ik niet weet of je die aan de bovenzijde naar buiten kunt zetten. Resultaat is/zal zijn dat de C stijl weer gaat gapen. Het is passen en meten en zelfs met behoorlijk geweld, om de bovenzijde van de deur wat naar binnen buigen. Dit wordt bij de huidige auto's in de fabriek ook zo gedaan. Deuren worden echt op maat geslagen (door ervaren carosseriewerkers), waarna pas de deur wordt gespoten en alles in de deur wordt gemonteerd (raamgeleiding en bediening etc).
Wellicht kun je nog eens proberen met van die plastic Shim's om tussen de scharnieren en de A of B-stijl te zetten. Je kunt de deur dan van kantelen, maar dat is niet zoveel.
Succes en sleutel ze,
Jos (still counting, 21 days to go)
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".