Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 14:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: nieuwe deurrubbers
BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2015, 14:08 
Hallo Trotse Landrover eigenaren,

Ik ben met een meerjaren plan bezig aan mijn Defender 110.

Ik heb voor mijn auto nieuwe deurrubbers gekocht.
Nu zijn deze vrij stug en gaan mijn deuren aan de bovenzijde wijken.
Doordat ik mijn deuren eruit heb gehad en aan een zijde de b/c stijl en deuren heb vervangen, weet ik niet wat ik moet verwachten als ik alleen de rubbers zou hebben vervangen.

Wat is jullie ervaring bij het vernieuwen van deurrubbers?
Hoe krijg je de rubbers minder stug?
Kan je de rubbers licht verwarmen waardoor de rubbers bij het sluiten van de deuren zich gaan vormen?

Ik hoop dat iemand mij kan verder helpen?

Groet
Mario

Persepolis
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: nieuwe deurrubbers
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 00:59 
Hoi,

Als je de rubber strips gaat verwarmen worden ze wat soepeler, maar keren weer naar hun oorspronkelijke vorm terug als ze naar de omgevingstemperatuur gaan. Dit zal geen soelaas bieden.

Ik heb twee jaar geleden de deurrubbers van onze Ninety vervangen. Ik dacht dat de boel dan wel dicht zou zijn, maar met de Laro maatvoering (alles op de centimeter nauwkeurigconfused smiley) was dat niet het geval. Twee redelijk gave deuren op de kop getikt in Beaulieu (Auto Jumble), helemaal gaaf gemaakt en vooraf zelfs nog de bovenzijde van de deur extra naar binnen gebogen met de gedachte dat het dan wel allemaal zou passen.
Helaas, van een koude kermis thuisgekomen (in de winter dan) zodra ik wat snelheid maakte, werd de bovenzijde naar buiten getrokken en met een kier als resultaat.
Afgelopen herfst nog maar eens naar de deuren gekeken, scharnieren los, met een stuk hout de deur naar boven geschoven bij de scharnieren, slotplaat ook wat hoger en naar binnen gezet, waardoor de deur mooi in lijn was met de Tub en de bulkhead. Hierna sloot de deur wel makkelijker en zonder de gebruikelijke herrie van klepperend metaal/aluminium. Helaas, de raamstijl bleef "gapen. Ik heb toen de bouten van het dak achter de deur losgemaakt, met een lijmtang de zijkant (B-stijl) bovenaan naar buiten getrokken en toen de gaten tussen het dak en de zijkant opgeboord. Bouten er doorheen, goed vast getrokken en tadaaaaah de deuren zijn nu dichtsmiling bouncing smiley.
Vooraf had ik wel nog de strip (Part MFC5394 en 95), waarop de deurrubber wordt gedrukt (boven het slot) even los gemaakt en naar voren geschoven. De ontwerpers hebben wel met alles rekening gehouden, alleen bij de productie wordt daar geen gebruik van gemaakt. De deurrubber zit in het gedeelte boven het slot mechanisme (de zijkant boven de Tub dus) bijna een cm naar voren (dat is die "op de cm nauwkeurig"winking smiley.

Bij een One-Ten zit je echter met de B stijl, dat is iets waarvan ik niet weet of je die aan de bovenzijde naar buiten kunt zetten. Resultaat is/zal zijn dat de C stijl weer gaat gapen. Het is passen en meten en zelfs met behoorlijk geweld, om de bovenzijde van de deur wat naar binnen buigen. Dit wordt bij de huidige auto's in de fabriek ook zo gedaan. Deuren worden echt op maat geslagen (door ervaren carosseriewerkers), waarna pas de deur wordt gespoten en alles in de deur wordt gemonteerd (raamgeleiding en bediening etc).

Wellicht kun je nog eens proberen met van die plastic Shim's om tussen de scharnieren en de A of B-stijl te zetten. Je kunt de deur dan van kantelen, maar dat is niet zoveel.

Succes en sleutel ze,

Jos (still counting, 21 days to go)


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: nieuwe deurrubbers
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 16:07 
He Jos,

Bedankt voor je antwoord.
Ik begrijp nu dat het echt een verhaal van passen en meten is en een hele hoop geduld. (plastic Shim's genoeg haa!)

Ik ga eerst een de afstand van de B stijl naar het schutbord opmeten. Die zouden aan beide zijde gelijk moeten zijn.

Door de koprol zal waarschijnlijk het schutbord aan één zijde iets lager staan, want ik kom bij één deur 1 cm in de hoogte te kort. ook met brute kracht lukt dit niet.
Ik ga nu proberen of ik de bevestiging van de scharnieren in het schutbord omhoog krijg.

Jos wat zijn Part MFC5394 en 95? Ik kan deze niet terug vinden. Is dit iets bij de Ninety?

Groet
Mario

Persepolis
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: nieuwe deurrubbers
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 18:41 
Rubber kun je soepel krijgen door het in te smeren met groene zeep.
Misschien dat dat helpt!

Mvg Thimo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: nieuwe deurrubbers
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 19:01 
Mario,

Kan je niet beter proberen het schutbord eerst min of meer recht te krijgen.
Als het schutbord niet recht staat dan gaat alles daarna (en daarvoor) "wringen"

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: nieuwe deurrubbers
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 19:30 
He Marc,
Het probleem is dat het schutbord over de breedte scheef staat of liever gezegd door de kloprol naar beneden is gedrukt. Dat zie je ook bin het raamframe. Een kier van een halve tot een cm.
groet
Mario

Persepolis
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: nieuwe deurrubbers
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 20:43 
Hoi Mario,

Kijk eens naar:
[www.landroverweb.com]

Dan op bladzijde 860 (bovenaan op de bladzijde) de Finisher/ retainer. Deze zit tegen de zijkant aan die op de Tub staat.

Begin maar eens met de scharnierbouten een voor een eens los te maken (ik heb RVS exemplaren), draai ze dan alle vier los en probeer de scharnieren in de stijl naar boven te schuiven en eventueel naar voren of naar achter te kantelen. Kijk dan dat je de plooi in de deur in lijn krijgt met de plooi in de Tub.

Succes en sleutel ze,


Jos (still counting 20 days)


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: nieuwe deurrubbers
BerichtGeplaatst: di 10 feb 2015, 13:10 
He Jos,

Dat dacht ik al deze Finisher/ retainer heb ik niet, maar ik ken ze inderdaad wel.
Ik heb deze niet bij mij op de auto zitten.

Ik ga dit weekend eens met jouw tips aan het werk.
Ik laat het je weten of het gelukt is.

Groet
Mario

Persepolis
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: nieuwe deurrubbers
BerichtGeplaatst: di 10 feb 2015, 13:19 
He Thimo,

Wat doe groene zeep dan precies?
Vreet dat niet in het rubber?

Groet
Mario


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: nieuwe deurrubbers
BerichtGeplaatst: di 10 feb 2015, 17:28 
De zeep maakt het rubber zachter, het lost geen rubber op.

Mvg Thimo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 150 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.