Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 30 apr 2024, 10:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015, 21:37 
Even een vraagje,

Ik rij nu al een paar jaar op General tr 235/85s (ong.10 jaar oud) op 16x7 modulaire velgen met et-8 in mijn series 109. Ik vind ze stug en ze sturen zwaar. Rijden Bf Goodrich 235/85 AT nu echt zoveel beter op dezelfde velgen? Graag comentaarsmileys with beer


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015, 22:40 
hmm, ikke net andersom.... reed AT's,Triangle Radial 235/85-16 en nu GGrabbers A/T 235/85-16, veel soepeler.... ben alleen benieuwd hoe ze het in het terrein doen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015, 23:01 
Grabbers ATthumbs up zelfs een stuk beter dan Grabber AT2


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015, 23:43 
zijn AT2'seye rolling smileysad smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015, 23:45 
Je gaat me te snel.....ik heb het over General TR, niet AT... op een series Land rover.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015, 00:00 
hoe is je druk?? 2.5/2.6bar?? binnenbanden??


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015, 00:49 
@Sjors, ik kan je 2e comentaar niet openen... en wat betreft bandenspanning redelijk hoog, voor 2.6 bar achter 2.9 bar i.v.m. lichter sturen beter brandstofverbruik. Natuurlijk geen binnenbanden, we hebben het hier over een modern banden/velgen combo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015, 01:07 
Maurice,

Kijk eens op bijv. [www.bandenspotter.nl]
Ik heb - onder een Defender - de huidige "standaard band" dwz de Continental Cross Contact AT, een band die mij tot nu toe niet teleurstelt en zelfs wat meer "T" lijkt als de meeste AT's. (Nu heb ik overigens als winter-rubber Nokian Hakkapeliita LT2, een band die nog weer soepeler is als de Conti.)
Qua ideale band is het moeilijk, maar de Nokian Rotiiva AT lijkt erg veel belovend: niet duur, zuinig, stil en hoewel een "zomerband" toch een sneeuwvlokje en beperkt winterse lamellen. Stil en zuinig gaat in het algemeen samen met lichter sturen/een soepeler band.

De moderne AT-band ziet er overigens niet meer uit als de BFG AT: het profiel is complexer en geeft daarmee meer dwarse stabiliteit.
Mijn ContiCC AT rijdt op de verharde weg "vooral" op de lengte-profiel-blokken midden op de band, komt ie in de terrein dan helpt de blokken-rand je verder.
Lengte-profiel stuurt lichter, dus dat zou voor jou in ieder geval ook een winst zijn van de modernere profiel-ontwerpen.

En ... wil je weer terug naar vroeger, dan moet je kijken want er in 7.5x16 te koop is, maar daar is de keuze niet reuze.
Ik had heel lang 7.5x16 onder de Defender, Michelin XPC, een mooie band in het terrein snel aan zijn grens, maar goed in de sneeuw, alleen zijn die nu niet anders als antiquarisch te vinden, en in vergelijk met mijn huidige banden is de Michelin XPC stug (de Michelin Latiude Cross is dan overigens weer te flodderig, althans onder een Defender).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015, 03:17 
Hoi Marc,

bedankt voor je input. Het gaat mij er om wat de beste ervaringen zijn van mensen die in een series land rover rijden, zonder stuurbemrachtiging dus, en met modulaire velgen. Modulaire velgen geven 50 mm meer spoorbreedte dan de standaard larovelgen en daardoor zal het sturen ook iets zwaarder gaan. Ik rij nu dus met General TR banden van 10 jaar oud die in deze setting toch echt te zwaar sturen. Ik zoek dus een alternatief. En mijn vraag is of de Bf Goodrich AT dit probleem in deze setting oplost. Anders ga ik terug naar origineel. Dus 5,5jx16 velgen met 7,50 michelin latitude cross banden.spinning smiley sticking its tongue out


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015, 03:30 
Hoi Marc,

Als alternatief mag natuurlijk ook General AT en conti AT zijn. De General TR heeft ook hoofdzakelijk een langsprofiel en het gebruik is 70% weg en 30% offroad. De banden zijn erg stug (Transport Radiaal)?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015, 12:22 
Maurice Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Marc,
>
> Als alternatief mag natuurlijk ook General AT en
> conti AT zijn. De General TR heeft ook
> hoofdzakelijk een langsprofiel en het gebruik is
> 70% weg en 30% offroad. De banden zijn erg stug
> (Transport Radiaal)?

Maurice

De TR heeft - ik keek nog even - langs en dwars groeven maar vooral over de volle breedte veel rubber.
De monderne ontwerpen hebben een min of meer continu langsprofiel in het midden en meer blokken aan de rand.
Zo'n profiel rijdt dus vooral op dat langsprofiel op de harde weg, en de randblokken helpen bij het uit de sporen sturen / tegen obstakels klimmen in het terrein -- een gebruikelijker profiel wil veel meer het spoor volgen.
Verder denk ik dat als je naar zuiniger en stiller scorende banden kijk dat je daarmee meer kans hebt dat ze ook beter willen sturen .. stillere en zuiniger banden zijn bijna per definitie ook soepeler.

Misschien kan je van de een of de ander eens een setje Continental Cross Contact AT lenen (ik heb ze op Wolf-velgen - in deze combinatie zijn ze tamelijk "gewoon"winking smiley, en even een rondje rijden: je voelt bij zo'n eerste rondje misschien niet alles maar je weet wel of het sturen beter gaat (Wolf is natuurlijk niet hetzelfde als Modular, maar het gaat in dezelfde richting). <Misschien moet je verklappen waar je woont, wellicht is het bij iemand in de buurt.>
Dat ik die Conti CC AT heb is bij mij puur toeval, ik kreeg ze bij de velgen, en mijn verwachting was niet hoog gestemd (want standaard bij LandRover dus wellicht alleen op goedkoop geselecteerd) ... ze hebben me sindsdien eigenlijk alleen maar in positieve zin verbaasd. Het enige wat ik merk is dat je ze iets hoort (maar met ruim lucht valt dat ook nog mee). Als ik nu uit de lijst van mogelijkheden moest kiezen zou ik erg serieus naar de Nokian Rotiiva AT kijken: zuiniger en stiller als de CCC AT, goedkoper, en een vergelijkbaar profiel met evenwel iets meer lamellen en dus een sneeuwvlokje.

Er rijden niet veel mensen op deze band maar wellicht zijn er hier toch ervaringen ( Er stond op de Sortout een RRC op deze banden !! )

En tenslotte: Hoe doen de 7.5x16 Latitude Cross het onder een Series ?? Of met andere woorden: wat is de atitude van de latitude (op de Sortout stonden er nogal wat Series op de Latitudes).
Ik vond ze onder de Defender heel snel te flodderig: nieuw leken ze mij een adequate vervanger van de Michelin XPC (zelfs iets beter in het terrein) maar na 20.000 km was voor mij al het "nieuw" eraf, voordat ik de CCC AT kreeg reed ik van "ellende" maar gewoon door op de XPC (die ik sowieso in de winter al veel beter vond als de Latitude)

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015, 19:56 
Hoi Marc,

Bedankt voor de info. (Ik werk bij Vredestein banden in Enschede dus ik heb wel wat kijk op bandjesspinning smiley sticking its tongue out.Vredestein produceert niets in 235/85 r16 dus helaas geen Vredesteinswinking smiley. De General TR zat jaren lang als eerste montage op de Td5 Defenders, schroefgeveerd en met stuurbekrachtiging natuurlijk, maar onder een series Laro zijn ze te onconfortabel. Wel is de rolweerstand laag en zijn ze erg stil! Dat is wel een pluspunt. Heb voor offroad gebruik nog een set Michelin XCL op wolf velgen liggen. Ondanks dat die banden 20 jaar oud zijn rijden ze confortabeler dan de General TR banden, wel merk je meer rolweerstand en afrolgeluid van de XCLs. Logisch natuurlijk voor een oude offroad band. Maar dat ter zeide. Ga er wel een beetje van uit dat de modernste AT banden van tegenwoordig gewoon confortabel rijden. Maar geld dit ook voor de Bf Goodrich AT? Is deze band tussentijds nog een beetje ge update? Volgens mij gaat deze band onderhand ook al 15 jaar mee?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015, 20:59 
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maurice,
>
> Kijk eens op bijv.
> [www.bandenspotter.nl]
> /?sort=3&page=2
> Ik heb - onder een Defender - de huidige
> "standaard band" dwz de Continental Cross Contact
> AT, een band die mij tot nu toe niet teleurstelt
> en zelfs wat meer "T" lijkt als de meeste AT's.
> (Nu heb ik overigens als winter-rubber Nokian
> Hakkapeliita LT2, een band die nog weer soepeler
> is als de Conti.)
> Qua ideale band is het moeilijk, maar de Nokian
> Rotiiva AT lijkt erg veel belovend: niet duur,
> zuinig, stil en hoewel een "zomerband" toch een
> sneeuwvlokje en beperkt winterse lamellen. Stil
> en zuinig gaat in het algemeen samen met lichter
> sturen/een soepeler band.
>
> De moderne AT-band ziet er overigens niet meer uit
> als de BFG AT: het profiel is complexer en geeft
> daarmee meer dwarse stabiliteit.
> Mijn ContiCC AT rijdt op de verharde weg "vooral"
> op de lengte-profiel-blokken midden op de band,
> komt ie in de terrein dan helpt de blokken-rand je
> verder.
> Lengte-profiel stuurt lichter, dus dat zou voor
> jou in ieder geval ook een winst zijn van de
> modernere profiel-ontwerpen.
>
> En ... wil je weer terug naar vroeger, dan moet je
> kijken want er in 7.5x16 te koop is, maar daar is
> de keuze niet reuze.
> Ik had heel lang 7.5x16 onder de Defender,
> Michelin XPC, een mooie band in het terrein snel
> aan zijn grens, maar goed in de sneeuw, alleen
> zijn die nu niet anders als antiquarisch te
> vinden, en in vergelijk met mijn huidige banden is
> de Michelin XPC stug (de Michelin Latiude Cross is
> dan overigens weer te flodderig, althans onder een
> Defender).
>
> Marc

Op deze site zijn het (bijna) allemaal winterbanden (ten onrechte) confused smiley

Wil niet draadje kapen, iemand ervaring met cooper sst of ander alternatief?
Fabrikant geeft 6 tot 8 inch velgen op, zou dat uitmaken?
Over denk dicht bij de 750 banden te blijven, enige wat me tegenstaat is het aantal db?
Alternativen voor een 109?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015, 21:00 
Maurice,

Uit een test die bij een banden-item op het LRCH-forum langs kwam bleek dat de BFG AT inmiddels door verschillende Coopers en General Grabbels werd ingehaald. (De Continental CrossContact zat jammer genoeg niet in die test, en er werd vooral op grip - ook de zijdelingse - getest.)
Al met al was de conclusie dat het een verouderd ontwerp was dat ten onrechte op zijn oude roem teerde.

Tel daarbij dan op dat die BFG ook nog eens relatief duur zijn, en er van alles met meer beloften te koop is, dan zou ik het wel weten en iets moderns proberen (eventueel eerst lenen - Enschede is een beetje ver om mijn CCC AT te komen testen).
De General TR was een van de standaard-banden, maar behalve de echte auto-weg-klevers onder de Defender-rijders is er verder niemand echt blij mee ... je ziet ze dan ook relatief veel aangeboden.

Daarom dus mijn suggestie om van onderaf de prijsladder langs te gaan en te selecteren op zuinig en stil (omdat zuinig en stil meer kans geeft op soepel, dat gaat immers gemiddeld gezien samen), en dan verder selecteren op vooral subjectieve zaken: lijkt het wat en is het een "betrouwbare" bandenfabrikant.
Ik heb op basis van zo'n mix ook mijn winterbanden gekozen: echt veel vergelijkings-info vind je niet, bijna niemand heeft meer bandensets naast elkaar gehouden, en zeker niet banden van het zelfde soort. (Wel kan ik zeggen dat de Nokian Hakkapeiita LT2 soepeler is als de CCC AT, de Nokian is ook stiller op papier - je hoort het verschil nauwelijks - en zuiniger - of dat werkelijk aan de pomp uitkomt weet ik ook niet, en dankzij de stuurbekrachtiging weet ik niet of de een of de ander lichter stuurt.)

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015, 22:45 
RobSLaro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc-my-Words Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Maurice,
> >
> > Kijk eens op bijv.
> > [www.bandenspotter.nl]
> >
>
> Op deze site zijn het (bijna) allemaal
> winterbanden (ten onrechte) confused smiley
>
> Wil niet draadje kapen, iemand ervaring met cooper
> sst of ander alternatief?
> Fabrikant geeft 6 tot 8 inch velgen op, zou dat
> uitmaken?
> Over denk dicht bij de 750 banden te blijven,
> enige wat me tegenstaat is het aantal db?
> Alternativen voor een 109?

Als je op dezelfde site kijkt als ik zijn het allemaal zomerbanden (zelfs die die all-weather zijn en zelfs een sneeuwvlokje hebben -- je verwart het zonnetje toch niet met sneeuw?)

Uit de LRCH discussie kwam naar voren dat de Cooper STT vooral voor de looks waren, en dat de STmaxx en de AT3 eigenlijk op alle fronten beter zijn.
Ook hier komt dus naar voren dat de modernere ontwerpen het beter doen als de ontwerpen die op het gevoel en op het uiterlijk gebaseerd zijn.
Ik heb geen ervaring met deze banden, weet wel dat de oude ST in Zweden gewaardeerd werd voor de kwaliteiten in de sneeuw.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015, 22:48 
Hoi Marc,

Interesante info. Dat de General TR relatief veel te koop worden aangeboden viel mij ook op. Ik heb ze destijds voor een leuke prijs kunnen kopen bij ET Coevorden. Ik zal mijn pijlen is gaan richten op de AT banden van Cooper, General en Conti.

Grz. Maurice.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015, 22:55 
Lees in ieder geval ook dit eens door: [forum.lrch.nl]

en zeker ook het aldaar genoemde: [expeditionportal.com]


Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015, 23:07 
O ja, nog een klein "humor" puntje: Ik kocht een maand geleden 4 Nokian Hakkapeliita LT2, ze waren toen weinig duurder als de goedkope alternatieven in de winterbanden. Inmiddels geven de verschillende vergelijkings-sites hetzij géén Nokian, of zodanige prijzen dat ik er nooit over gedacht had, de duurste noemt een prijs die ongeveer € 100 boven die ligt die ik betaalde, € 100 per band dus (daar moeten dan wel gouden spikes in zitten).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2015, 12:16 
Quote
quote "Marc my Words"
Uit een test die bij een banden-item op het LRCH-forum langs kwam bleek dat de BFG AT inmiddels door verschillende Coopers en General Grabbels werd ingehaald. (De Continental CrossContact zat jammer genoeg niet in die test, en er werd vooral op grip - ook de zijdelingse - getest.)
Al met al was de conclusie dat het een verouderd ontwerp was dat ten onrechte op zijn oude roem teerde.

Ik zelf ben in overweging om Cooper AT3 of SST op modulair 7" te zetten.
(Op mijn 90 zaten 265's cooper at's, daar was ik goed over te spreken)

Zijn er nog pro's en contra's? confused smiley

Ik vind een 7.50*16 wel agressief er uit zien maar wegens het lawaai en slechte nat-weer rem ervaring sla ik die keuze over.
Zo koffie is op, snel weer terug naar de schuur grinning smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2015, 14:52 
RobSLaro Schreef:
-------------------------------------------------------
>> Uit een test die bij een banden-item op het LRCH-forum langs kwam bleek dat de BFG AT
>> inmiddels door verschillende Coopers en General Grabbels werd ingehaald. (De Continental
>> CrossContact zat jammer genoeg niet in die test, en er werd vooral op grip - ook de zijdelingse -
>> getest.)
>> Al met al was de conclusie dat het een verouderd ontwerp was dat ten onrechte op zijn oude roem
>> teerde.
>
>
> Ik zelf ben in overweging om Cooper AT3 of SST op
> modulair 7" te zetten.
> (Op mijn 90 zaten 265's cooper at's, daar was ik
> goed over te spreken)
>
> Zijn er nog pro's en contra's? confused smiley
>
> Ik vind een 7.50*16 wel agressief er uit zien maar
> wegens het lawaai en slechte nat-weer rem ervaring
> sla ik die keuze over.
> Zo koffie is op, snel weer terug naar de schuur grinning smiley

Zie hier: [landrover.startpagina.nl]   en hier: [landrover.startpagina.nl]
AT3 komt bij deze keuze dus met vlag en wimpel als eerste over de streep.

Marc



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2015 12:55 door Marc-my-Words.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2015, 20:07 
? Ok
Handig dat de postings niet altijd op "tijd" volgorden staan. moody smiley

Thanks Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 14:29 
Hmm... Bandendiscussies zijn altijd leuk voor lange verhalen..

Onze Series Hybrid leeft op Maxxis Buckshot Mudders met 50 mm. spacers. Omdat alles bij ons op stalen Disco 1 velgen staat gebruiken we geen Modulars meer - steken dan teveel uit..





Voor ons werk (Greenlaning for a living) zeer geschikt maar de rest (90 & 110) staat normaal gesproken op de genoemde Conti's want die zijn beter dan je denkt gelet op het profiel.. Gebruiken al jaren geen BF G's meer omdat de nieuwe genratie MT's niet zijn wat ze waren. En het prijskaartje..

Succes met zoeken.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2015 12:53 door Hybrid In France.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 16:07 
Hybrid In France Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hmm... Bandendiscussies zijn altijd leuk voor
> lange verhalen..
>
> .... maar de rest (90 & 110) staat normaal gesproken op de genoemde Conti's want die zijn
> beter dan je denkt gelet op het profiel..
> Gebruiken al jaren geen BF G's meer omdat de nieuwe genratie MT's niet zijn wat ze waren. En
> het prijskaartje..
>

Leuk vanuit een heel andere hoek een gelijksoortige ervaring te horen.
Voor mij telt toch als eerste dat de Defender prettig voorspelbaar op de weg rijdt, alles wat ie dan goed doet daarbuiten is "meegenomen" ... nu ja, ik heb 'm natuurlijk niet voor niks, maar niet ten koste van een bedenkelijk weggedrag.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 19:11 
Hoi Hybrid in France,

Stuurt jou series niet zwaar met spacers? Spacers zijn toch 30 mm, tenminste zoals ze in de handel te koop worden aangeboden? Modulars geven een offset van 25 mm. dus dat is bijna gelijk aan spacers.spinning smiley sticking its tongue out

Grz. Maurice.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 21:28 
?????? Nog meer vragen ??????

Ofset van velgen: welke velgen hebben welke offset, is hier een LR velgen lijst van?
@@@dock geeft aan dat hun modulair 7 " velg +8 mm heeft, jullie hebben het over 20 mm?!

Ik heb een bult velgen hier liggen, en wil met mijn 235/85r16 niet te ver naar buiten komen.
Hoe kom ik er nu achter welke velgen het zijn, lijken eerste instandsie originele series velgen, maar één set heeft er uitgedroogde 235's op zitten. Zou dat dan een 5.5 velg kunnen zijn en hoe herken je die dan.
Kan geen anr.... Nummers vinden

Cooper geeft aan dat de 235/85r16's op minimaal 6 inch moetenconfused smiley

Thanks Rob


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 22:18 
Alle gegevens van een velg staan op de velg.
Land rover velg 5,5jx16 et 33. Velgbreedte= 5,5 inch, velgdiam.=16inch, et=einpresstiefe=-33mm(negatief getal).
" wolf velg 6,5jx16 et 20,6.
Modular velg 7 of 8j x16 et8.

Et waarde is altijd een negatief getal.

Als je uit gaat van de standaard velg 5,5x16 et33 zie je dat een wolf velg 12,4mm meer naar buiten staat. Immers het verschil tussen-20,6 en -33 =12,4 mm. (Spoorbreedte is 12,4x2=24,8 mm meer als de standaard velg 5,5x16).

modulaire velg 7x16 et8. Standaard 5,5x16 et33, verschil tussen -33 en -8 =25 mm. Deze velg staat dus 25 mm meer naar buiten. (Spoorbreedte wordt 25x2=50 mm meer dan standaard velg 5,5x16).

Daarbij komt dat de bandbreedte ook van invloed is op de looks van de auto.

V.b. modular velg 7x16 et8 met 235/85 r16 t.o.v.5,5x16 et33 met 7,50x16.
bandbreedte van een 7,50x16 is ong. 205 mm
" " " 235/85r16 is 235 mm.
235-205=30 mm. Dan delen door 2=15 mm aan beide kanten. Dat geeft:15 mm+25(van modular velg)=40 mm.

Dus een 235 band op modular velg staat 40 mm meer naar buiten dan een 7,50 band op 5,5 laro velg.

Grz, Maurice.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 22:46 
Bon Soir,

Wat een Dank voor de verschillende opmerkingen thumbs up

1 = Excuus - typo : 30 mm. Spacers v.d. Firma "Kenson Engineering Ltd. (70 Lower High St, Wednesbury WS10 7AP)" en dat is serieus goed spul.

Deze Sleepogen worden overigens ook door hun gemaakt en de kwaliteit is heel er goed..


Hebben nog meer van ze op de diverse LR's en alhoewel ze zeker niet de goedkoopste zijn koop ik er graag.

2 = Wij hebben geen problemen met zwaar sturen van de Series....


Inderdaad, stuurbekrachtiging en daar zijn wij heel erg blij mee, vooral mijn wederhelft naar haar ziekte. Een Defender stuurkolom, IH Scout stuurhuis, Citroen stuurbekrachtigingspomp en een Jaguar koppelstuk. Pirtek knoopte de boel hydraulisch aan elkaar en het werk nu 18 jaar probleemloos.

Eind dit jaar gaat deze Hybrid stil om na 20 jaar van afzien groot onderhoud te krijgen en een andere motor : 200 Tdi.

3 = Voorspelbaarheid weggedrag op de verharde weg.
Zeker een belangrijk iets en een reden waarom wij de Buckshots 's winters onder de 90 en 110 hebben en er na de sneeuw enzo er weer onderuit halen en de Conti's eronder gaan. We hebben ook G9's op Wolf velgen gehad, alsmede een aantal andere MT's en dat was op nat asfalt vaak lekker spelen.. Leuk, maar sommig mensen hebben het daar niet zo op.

4 = Modulars
Modulars op 30 mm spacers is een beetje veel v.h. goeie grinning smiley Ze steken dan echt uit en dat is minder prettig, zeker als er modder gaat vliegen..



Geen enkele probleem met je banden zoektocht - probeer vooral te vinden waar je je prettig bij voelt, kan betalen en legaal zijn voor je voertuig.

Succes !



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2015 20:57 door Hybrid In France.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 23:00 
maurice Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alle gegevens van een velg staan op de velg.
> Land rover velg 5,5jx16 et 33. Velgbreedte= 5,5
> inch, velgdiam.=16inch,
> et=einpresstiefe=-33mm(negatief getal).
> " wolf velg 6,5jx16 et 20,6.
> Modular velg 7 of 8j x16 et8.
>
> Et waarde is altijd een negatief getal.

ET is niet per se negatief, maar met positief het wordt het onder een LandRover wel erg dol

> Als je uit gaat van de standaard velg 5,5x16 et33
> zie je dat een wolf velg 12,4mm meer naar buiten
> staat. Immers het verschil tussen-20,6 en -33
> =12,4 mm. (Spoorbreedte is 12,4x2=24,8 mm meer als
> de standaard velg 5,5x16).

Klopt ... het midden van de Wolf-velg zit dus een halve inch verder naar buiten.
De Wolf-velg is één inch breder dus komt ie netto één inch naar buiten, en de binnenzijde blijft gelijk.

De Offset (of ET) is dus zonder de velgbreedte in ogenschouw te nemen niet echt veelzeggend, alleen mét de velgbreedte kan je het plaatje inkleuren.

> modulaire velg 7x16 et8. Standaard 5,5x16 et33,
> verschil tussen -33 en -8 =25 mm. Deze velg staat
> dus 25 mm meer naar buiten. (Spoorbreedte wordt
> 25x2=50 mm meer dan standaard velg 5,5x16).

En de Modular is zelf 38 mm breder dus staat ie netto 44 mm verder naar buiten en binnen is er 6 mm extra ruimte.

> Daarbij komt dat de bandbreedte ook van invloed is
> op de looks van de auto.
>
> V.b. modular velg 7x16 et8 met 235/85 r16
> t.o.v.5,5x16 et33 met 7,50x16.
> bandbreedte van een 7,50x16 is ong. 205 mm
> " " " 235/85r16 is
> 235 mm.
> 235-205=30 mm. Dan delen door 2=15 mm aan beide
> kanten. Dat geeft:15 mm+25(van modular velg)=40 mm.

NB Een 235 op een 7 inch velg zal waarschijnlijk nog wat extra bandbreedte geven (7 inch kan wel maar is vrij breed voor een 235 band)

> Dus een 235 band op modular velg staat 40 mm meer
> naar buiten dan een 7,50 band op 5,5 laro velg.
>
> Grz, Maurice.

En qua looks: ik vind zelf zo'n auto op dikke dijen niet aantrekkelijk
(dus vind ik HD-velgen = Wolf met 235/85x16 het maximum - en het rijdt nog goed ook)

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2015 21:01 door Marc-my-Words.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 23:09 
Hybrid In France Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bon Soir,
>
> 3 = Voorspelbaarheid weggedrag op de verharde weg.
> Zeker een belangrijk iets en een reden waarom wij
> de Buckshots 's winters onder de 90 en 110 hebben
> en er na de sneeuw enzo er weer onderuit halen en
> de Conti's eronder gaan. We hebben ook G9's op
> Wolf velgen gehad, alsmede een aantal andere MT's
> en dat was op nat asfalt vaak lekker spelen..
> Leuk, maar sommig mensen hebben het daar niet zo
> op.
>

Buckshot in de winter ... ik neem aan dat je dan vooral losse sneeuw hebt (of de modder eronder).
Als er sprake is van ijzigheden dan wordt het met zulke dikke rubber-blokken toch "spannend".
Als ik 's winters in Frankrijk ben - en dat komt geregeld voor - dan heb ik toch liever iets dat meer op gladheid gericht is.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 23:18 
Hoi Marc,

Et waarde staat los van velgbreedte. De et waarde bepaald de positie van de band in hoeverre deze binnen of buiten de wielkasten staat en heeft dus ook direkt invloed de spoorbreedte. De keuze van de bandbreedte is afhankelijk van de velgbreedte.

Maurice.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 23:32 
Hoi Marc,

Et waarde is alleszeggend! Deze maat geeft de positie van de montageplaat aan t.o.v. de hartlijn van de velg, en is 100% bepalend voor de positie van de band op de weg. Dit staat los van de velgbreedte.

Maurice.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 23:47 
Hoi Marc,

Natuurlijk staat de velg van een modular velg meer naar buiten omdat de et waarde minder is en de velg breder. (7"-5,5"=38,1/2+25=44 mm). Dit alles t.o.v. een 5,5x16 larovelg natuurlijk. Maar de band is hier breder dan de velg dus de 235 band staat 40 mm meer naar buiten dan een 7,50 op 5,5 larovelg.

Maurice.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb 2015, 00:43 
maurice Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Marc,
>
> Et waarde staat los van velgbreedte. De et waarde
> bepaald de positie van de band in hoeverre deze
> binnen of buiten de wielkasten staat en heeft dus
> ook direkt invloed de spoorbreedte. De keuze van
> de bandbreedte is afhankelijk van de velgbreedte.
>
> Maurice.

Ja en nee.
Als je een zelfde velg minder ET geeft gaat ie "naar buiten".
Heb je een zelfde ET en een bredere velg dan gaat ie "naar buiten" en "naar binnen"
En - meestal theorie - een smallere velg met minder ET kan een optisch ± gelijkblijvend effect geven.
Gewoonlijk komt er bij de velgbreedte ook de bijpassende band, maar er zijn bij zat mensen die een 235/85x16 op een 5,5 velg monteren, die band is dan beslist smaller als dezelfde band op een 6,5 of 7 inch velg.

Overigens is het opvallend hoe weinig een 7.5x16 XPC scheelt met een 235/85x16 als je naar het loopvlak kijkt. De 7.5 band is dus beduidend "hoekiger" als de 235/85, bij die laatste krijg je er dus ook "collageen" wangen bij.

Zeker als het om de "looks" gaat moet je naar het totaal-plaatje kijken, en als het niet om de looks maar om praktisch gaat ook: HD-velgen (=Wolf) gooien al modder langs de carrosserie ondanks de Defender-wheel-brows - de modder gaat er nl aan de achterkant onderdoor. En ... bij Wolf-velgen kan je eenvoudigheidshalve zeggen dat er aan de buitenkant een inch bijkomt.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb 2015, 12:56 
Geen echte problemen in sneeuw, black ice ed.. ..

Misschien proberen we niet hard genoeg..

Bovendien zijn in ons Departement spikes niet toegestaan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb 2015, 13:20 
Tja, ik heb nabij het 4 departementenpunt 54-57-67-88 meermaals 4 kettingen nodig gehad (op boswegen die geen winters onderhoud krijgen).
Ik ben daar soms ook omgekeerd omdat meer dan knie-diepe sneeuw toch teveel werd voor 4 kettingen op XPC, en ik heb daar ook wel gezien hoe oude slappe sneeuw op een koude ondergrond soms een immobiliserend effect kan geven om dat zelfs kettingen geen grip meer hebben. En ik heb daar gezien hoe angstig de grote jongens die stoer op hun mud-banden omhoogkwamen daarna weer naar beneden reden. Mud banden doen het in diepe of anderszins "foute" sneeuw waarschijnlijk net iets langer, maar dan alleen helling op. Helling af glibberen is geen feest, zeker als je - als je al kan kiezen - de keuze is tussen de greppel en bergwand of het talud en een beek.

Marc

PS In die 4 departementen zijn spikes vlgs mij wel toegestaan maar je ziet ze weinig of niet, Fransen zijn soms grote optimisten (ik heb daar al eens een verlaten Opel Zafira moeten omzeilen (was nog ongemakkelijk want natuurlijk in een haarspeld-bocht met extra sneeuw), en een Clio op sleeptouw genomen (die Clio was anders ook die dag niet meer weggekomen). Aldaar is naar (een) huis lopen geen pretje: dat kan maar zo 15-20 km verderop zijn.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb 2015, 16:39 
We hebben een setje spijkerbanden liggen voor de Noordkaap reizen enzo..

Hier is men er minder blij als je ze onder doet maar 2 andere departementen in de Auvergne staan ze wel toe.

Wat je schrijft klopt - de Fransen gaan graag vol gas omhoog om te ontdekken dat zwaartekracht naar beneden toe ook werkt en net zo vervelend is - of erger...

Wij hebben meestal 30 - 60 cm. sneeuw en dat is gewon leuk aangezien we de paden kennen en weten waar we moeten zijn.

En vooral ook waar niet.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 98 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.