Youp heeft het over zijn standkachel (en dat kan een water verwarmer of een lucht verwarmer zijn, beide zijn namelijk standkachels) die het koelwater niet warmer krijgt als 35 graden na een uurtje draaien. Dat heeft dus niks met een thermostaat, een radiateur, een muff of een kachelradiateur te maken. De capaciteit van de koelwater verwarmer is dan gewoon te laag, of het pompje functioneert dan niet goed meer. Waarschijnlijk is de capaciteit gewoon te laag, want als het pompje kapot is springt de kachel in foutmodus omdat de boiler dan veel te warm wordt aangezien er geen of te weinig watercirculatie plaatsvindt.
Als je het te koud vind in de wagen, maar de rest van je koelsysteem wel in orde is dan kun je inderdaad een extra kachel bijplaatsen. Dit kan een kachel van T7 zijn, maar daar is inderdaad ooit een topic over geweest waarin gezegd werd dat de opbrengst niet heel groot was, waarschijnlijk hangt dat echter ook af waar je hem plaatst en hoe je hem aansluit. Een andere optie is om de kachel van een Series 2(A) of lightweight (zo`n platte rechthoekige) extra tegen het middenschot of ergens anders waar je plek hebt te plaatsen, deze kun je dan in serie zetten met de standaard kachel zodat er nog wat extra warmte opbrengst is.
Het is wel zaak om te zorgen dat je koelwatersysteem verder in orde is, als de wagen met dit weer netjes 85 graden wordt, dan werkt de thermostaat dus goed. Je kunt dat het beste controleren of je kachelradiateur netjes warm wordt, als je zo`n ronde of rechthoekige smiths kachel in je 2A hebt, dan kun je dit op de kachel voelen. Wordt hij wel gelijkmatig warm dan werkt alles dus correct maar heeft de kachel dus niet genoeg capaciteit om de ruimte te verwarmen. Als de kachel niet warm wordt dan zit er dus lucht of vuil in en zou je deze eerst schoon kunnen proberen te maken.
Met wat voor auto rij je precies? Een hardtop of een softtop? En wat voor kachel zit er nu in? Zo`n ronde of een rechthoekige?
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl