Land Rover Prikbord
http://laroprik.nl/

LT230/LT77 koppelingsplaat??
http://laroprik.nl/viewtopic.php?f=3&t=555109
Pagina 1 van 1

Auteur:  sjorsboomschors/aka/PP [ wo 04 feb 2015, 19:22 ]
Berichttitel:  LT230/LT77 koppelingsplaat??

ik heb een probleem met m'n V-bak.... in z'n 4 & 5 in hoog met veel toeren slipt m'n koppelingsplaat
in 1 , 2 & 3 niets aan de hand.... wegrijden in 3, 4 & 5 slaat de motor af, zoals het hoort.
maar in laag, en dan met name 1, 2& 3 slipt de plaat vrijwel direct.... 4 & 5 is primaconfused smiley
LT77 is gereviseerd, 2 jaar geleden, LT230 is een 1.2 van een Disco, ( had een 1.6 eye rolling smiley) en is ook gereviseerd toen ik 'm kocht.
koppelingsplaat/drukgroep is ook twee jaar oud ( 9000km geledeneye rolling smiley)
nu vraag ik me af,: ik ga over 2 weken bikkelweekend, dus twee dagen in laag de hei op.... raadzaam, of even zweten en nieuwe platen?
of is m'n slave/hoodcilinder kaduuk?? koppelingspedaal grijpt op 2 cm oid al aan, net m'n voet eropeye popping smiley

Auteur:  Bram90 [ do 05 feb 2015, 10:18 ]
Berichttitel:  Re: LT230/LT77 koppelingsplaat??

Wat je kan proberen is de vrije slag af te stellen, dit staat ook wel beschreven in het werkplaatshandboek. Durf niet te zeggen of dit daadwerkelijk het probleem is, maar het is wel makkelijk te controleren/uit te sluiten. Toen ik mijn koppeling en V-bak vervangen had, had ik dit in eerste instantie niet goed gedaan. Gevolg was dat ik vooral bij wegrijden onder last een slippende koppeling had.
Voor de koppeling mag het niet uitmaken in welke versnelling hij staat dus ik verwacht niet dat de V-bak er iets mee te maken heeft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2015 08:19 door Bram90.

Auteur:  Crazy-G [ do 05 feb 2015, 12:59 ]
Berichttitel:  Re: LT230/LT77 koppelingsplaat??

Beetje omgekeerde wereld dat de plaat in laag meteen zou gaan slippen, heeft dan juist minder nodig om de boel in beweging te krijgen en dus minder kracht over te brengen.

Of je moet meteen top toeren draaien in laag?

En die twee cm is dat intrappen of loslaten? Aangrijpen is twee cm vanaf de bodem, of bedoel je dat hij al bij twee cm intrappen ontkoppelt, zijn twee wezenlijk verschillende dingen.

Als hij inderdaad al bij twee cm intrappen ontkoppelt zou je zoals al aangegeven de vrije slag kunnen checken, als die te krap is of zelfs niet aanwezig gaat het niet goed en blijft de koppeling mogelijk onder druk staan omdat de zuiger niet ver genoeg terug voorbij het compensatiegaatje komt waardoor de hydraulische druk er af kan, dus zorgen dat je voelbare mechanische speling hebt tussen pedaal en zuiger, liever een mm te veel als te weinig.

Suc6.

G-J.

Auteur:  Jos109D [ do 05 feb 2015, 15:19 ]
Berichttitel:  Re: LT230/LT77 koppelingsplaat??

Het zou zomaar kunnen dat het aan je vliegwiel ligt.
Dan heeft koppelings platen vervangen ook geen zin.
Grt Jos.

Auteur:  Jos109D [ do 05 feb 2015, 15:19 ]
Berichttitel:  Re: LT230/LT77 koppelingsplaat??

Het zou zomaar kunnen dat het aan je vliegwiel ligt.
Dan heeft koppelings platen vervangen ook geen zin.
Grt Jos.

Auteur:  Anton (Rumble) [ do 05 feb 2015, 16:57 ]
Berichttitel:  Re: LT230/LT77 koppelingsplaat??

Ik denkeerder dat je koppelingsplaat geexplodeerd is. Dat er veren uitgesprongen, gebroken zijn. Heb het ook is gehad met een 200.

Auteur:  sjorsboomschors/aka/PP [ do 05 feb 2015, 17:48 ]
Berichttitel:  Re: LT230/LT77 koppelingsplaat??

Crazy-G Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beetje omgekeerde wereld dat de plaat in laag
> meteen zou gaan slippen, heeft dan juist minder
> nodig om de boel in beweging te krijgen en dus
> minder kracht over te brengen.
>
> Of je moet meteen top toeren draaien in laag?
>
> En die twee cm is dat intrappen of loslaten?
> Aangrijpen is twee cm vanaf de bodem, of bedoel je
> dat hij al bij twee cm intrappen ontkoppelt, zijn
> twee wezenlijk verschillende dingen.
>
> Als hij inderdaad al bij twee cm intrappen
> ontkoppelt zou je zoals al aangegeven de vrije
> slag kunnen checken, als die te krap is of zelfs
> niet aanwezig gaat het niet goed en blijft de
> koppeling mogelijk onder druk staan omdat de
> zuiger niet ver genoeg terug voorbij het
> compensatiegaatje komt waardoor de hydraulische
> druk er af kan, dus zorgen dat je voelbare
> mechanische speling hebt tussen pedaal en zuiger,
> liever een mm te veel als te weinig.
>
> Suc6.
>
> G-J.


nee, in laag slipt de koppeling direct in 1, 2 &3... en m'n pedaal staat omhoog, en als ik deze maar even aanraak kan ik al ontkoppelen
hoor net dat het ook evt. krukaskering kan zijn....
volgende week ergens maar de koppelingsplaat/drukgroep/lager/kering vervangeneye rolling smiley

Auteur:  Bram90 [ vr 06 feb 2015, 00:14 ]
Berichttitel:  Re: LT230/LT77 koppelingsplaat??

Dan zou ik toch eerste je vrij slag maar is controleren, je hoort namelijk eerst een stukje vrije slag te hebben. De eerste 3-4cm die het pedaal kan zakken mag hij nog niet de de koppeling/master cylinder bedienen. Als dit niet zo is blijft dus zoals G-J aangeeft er druk staan op je slave cylinder.
Het is kwestie van even met een centimeter langs je pedaal meten, wat de vrije slag moet zijn en hoe dit aan te passen staat wel in het werkplaatshandboek
.

Auteur:  sjorsboomschors/aka/PP [ vr 06 feb 2015, 22:17 ]
Berichttitel:  Re: LT230/LT77 koppelingsplaat??

pfff, kom er niet uit, teveel: "zou dit maar ook dat"
en ikke druk en geen tijd.... en koud grinning smiley
dusszz, Ron mag het doenwinking smiley weet ik zeker dat ik niets verklooteye rolling smileydrinking smiley

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/