Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 30 apr 2024, 22:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2015, 19:22 
ik heb een probleem met m'n V-bak.... in z'n 4 & 5 in hoog met veel toeren slipt m'n koppelingsplaat
in 1 , 2 & 3 niets aan de hand.... wegrijden in 3, 4 & 5 slaat de motor af, zoals het hoort.
maar in laag, en dan met name 1, 2& 3 slipt de plaat vrijwel direct.... 4 & 5 is primaconfused smiley
LT77 is gereviseerd, 2 jaar geleden, LT230 is een 1.2 van een Disco, ( had een 1.6 eye rolling smiley) en is ook gereviseerd toen ik 'm kocht.
koppelingsplaat/drukgroep is ook twee jaar oud ( 9000km geledeneye rolling smiley)
nu vraag ik me af,: ik ga over 2 weken bikkelweekend, dus twee dagen in laag de hei op.... raadzaam, of even zweten en nieuwe platen?
of is m'n slave/hoodcilinder kaduuk?? koppelingspedaal grijpt op 2 cm oid al aan, net m'n voet eropeye popping smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 10:18 
Wat je kan proberen is de vrije slag af te stellen, dit staat ook wel beschreven in het werkplaatshandboek. Durf niet te zeggen of dit daadwerkelijk het probleem is, maar het is wel makkelijk te controleren/uit te sluiten. Toen ik mijn koppeling en V-bak vervangen had, had ik dit in eerste instantie niet goed gedaan. Gevolg was dat ik vooral bij wegrijden onder last een slippende koppeling had.
Voor de koppeling mag het niet uitmaken in welke versnelling hij staat dus ik verwacht niet dat de V-bak er iets mee te maken heeft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2015 08:19 door Bram90.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 12:59 
Beetje omgekeerde wereld dat de plaat in laag meteen zou gaan slippen, heeft dan juist minder nodig om de boel in beweging te krijgen en dus minder kracht over te brengen.

Of je moet meteen top toeren draaien in laag?

En die twee cm is dat intrappen of loslaten? Aangrijpen is twee cm vanaf de bodem, of bedoel je dat hij al bij twee cm intrappen ontkoppelt, zijn twee wezenlijk verschillende dingen.

Als hij inderdaad al bij twee cm intrappen ontkoppelt zou je zoals al aangegeven de vrije slag kunnen checken, als die te krap is of zelfs niet aanwezig gaat het niet goed en blijft de koppeling mogelijk onder druk staan omdat de zuiger niet ver genoeg terug voorbij het compensatiegaatje komt waardoor de hydraulische druk er af kan, dus zorgen dat je voelbare mechanische speling hebt tussen pedaal en zuiger, liever een mm te veel als te weinig.

Suc6.

G-J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 15:19 
Het zou zomaar kunnen dat het aan je vliegwiel ligt.
Dan heeft koppelings platen vervangen ook geen zin.
Grt Jos.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 15:19 
Het zou zomaar kunnen dat het aan je vliegwiel ligt.
Dan heeft koppelings platen vervangen ook geen zin.
Grt Jos.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 16:57 
Ik denkeerder dat je koppelingsplaat geexplodeerd is. Dat er veren uitgesprongen, gebroken zijn. Heb het ook is gehad met een 200.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 17:48 
Crazy-G Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beetje omgekeerde wereld dat de plaat in laag
> meteen zou gaan slippen, heeft dan juist minder
> nodig om de boel in beweging te krijgen en dus
> minder kracht over te brengen.
>
> Of je moet meteen top toeren draaien in laag?
>
> En die twee cm is dat intrappen of loslaten?
> Aangrijpen is twee cm vanaf de bodem, of bedoel je
> dat hij al bij twee cm intrappen ontkoppelt, zijn
> twee wezenlijk verschillende dingen.
>
> Als hij inderdaad al bij twee cm intrappen
> ontkoppelt zou je zoals al aangegeven de vrije
> slag kunnen checken, als die te krap is of zelfs
> niet aanwezig gaat het niet goed en blijft de
> koppeling mogelijk onder druk staan omdat de
> zuiger niet ver genoeg terug voorbij het
> compensatiegaatje komt waardoor de hydraulische
> druk er af kan, dus zorgen dat je voelbare
> mechanische speling hebt tussen pedaal en zuiger,
> liever een mm te veel als te weinig.
>
> Suc6.
>
> G-J.


nee, in laag slipt de koppeling direct in 1, 2 &3... en m'n pedaal staat omhoog, en als ik deze maar even aanraak kan ik al ontkoppelen
hoor net dat het ook evt. krukaskering kan zijn....
volgende week ergens maar de koppelingsplaat/drukgroep/lager/kering vervangeneye rolling smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015, 00:14 
Dan zou ik toch eerste je vrij slag maar is controleren, je hoort namelijk eerst een stukje vrije slag te hebben. De eerste 3-4cm die het pedaal kan zakken mag hij nog niet de de koppeling/master cylinder bedienen. Als dit niet zo is blijft dus zoals G-J aangeeft er druk staan op je slave cylinder.
Het is kwestie van even met een centimeter langs je pedaal meten, wat de vrije slag moet zijn en hoe dit aan te passen staat wel in het werkplaatshandboek
.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015, 22:17 
pfff, kom er niet uit, teveel: "zou dit maar ook dat"
en ikke druk en geen tijd.... en koud grinning smiley
dusszz, Ron mag het doenwinking smiley weet ik zeker dat ik niets verklooteye rolling smileydrinking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 100 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.