Hoi,
Zelf maken lijkt mij ook een optie, maar je moet handig zijn met het lasapparaat. Een koud gewalste koker (schat 100 x 50 x 4) zou een goed uitgangspunt zijn.
Probleem met veel onderdelen die je kunt kopen is dat de zwarte lak die er op zit, er letterlijk en figuurlijk "boven" op zit en niet gehecht is aan het metalen onderdeel.
Ik heb me van de week geamuseerd aan de achterste spatlap beugels. Een was na 2 jaar behoorlijk gaan roesten. De verf die er nog op zat, kon ik er zo met een plamuurmes vanaf schrapen. Beetje schuren, ontvetten en Novorox er op gedaan.
De andere beugel had (via de spatlap, ahuum
) waarschijnlijk een boomstronk geraakt, die waarschijnlijk en zonder dat ik het heb gezien (of onze dochter natuurlijk)
is overgestoken in de baan van de Ninety
.
Ik wilde deze even plat slaan, maar dat was even meer beuken dan kloppen. Ik dacht deze ook even blank te maken, maar daar zat de verf echt vast en ook dik op. Ik heb deze alleen maar even geschuurd en daar waar wat roest zat wat Novorox gedaan.
Probleem met deze metalen onderdelen is, dat het metaal niet of niet goed ontvet wordt als het onderdeel wordt gespoten. Het gebruik van Primers is onbekend. Als je na het laswerk hier overheen met Chassisverf gaat werken, ziet het er mooi uit, maar laat de boel binnen een jaar los.
Eigenlijk zou je zo een nieuw onderdeel (ook de rear Crossmember) moeten (laten) stralen en dan goed in de primer zetten en afdekken met Chassislak of een van de gecombineerde lakken met roestomzetting.
Een klein onderdeel zou je in een betonmolen kunnen gooien met scherp zand en die een half uur laten lopen. De lak is er dan af, toch nog even ontvetten en in een primer zetten. Uiteraard moet je de holle ruimtes (zoals bij Outriggers en Crossmembers) ook goed behandelen.
Een rear cross member gooi je helaas niet even in een betonmolen (of je moet een betonmixer vrachtwagen in de tuin hebben staan
)
Waar je op zou moeten letten dat een holle ruimte ook een uitstroom van water heeft en eventuele condens die in de ruimte komt, ook kan uit-wasemen.
Ik ga na het verplichte "winter-reces" eerst maar eens de Outriggers vervangen en goed in de chassislak zetten. De Cross-member wordt dit jaar even ge-patch'd en is volgend jaar aan de beurt.
Groeten en sleutel/las ze,
Jos
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".