Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 17:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 feb 2015, 00:15 
Ik wil in mijn 1984 oneten een td4 leggen. De wagen is in 2010 ingevoerd vanuit engeland met een 200tdi disco. Toen gezien en volledig gecontroleerd door de RDW. Sinds 2010 heb ik er niets meer aan verandert.

Nu wil ik de wagen om laten keuren naar TD4 en het liefst stop ik dan meteen het schutbord/dash seatbase vbaken en assen op de 1984 one-ten. Het mooiste zou puur een chassis wissel zijn, maar dat mag niet winking smiley

De wagen voldoet nu aan de 1/3 regel (alleen de motor is anders) Kun je tegen problemen aan lopen als je dit doet, zie ik iets over het hoofd? Ja ik ga ook contact opnemen met de RDW, maar praktijk ervaring en tips zijn welkom!

En ik wil de discussie, stop er nu gewoon een td5 in het liefst vermijden tongue sticking out smiley Ik kan nu een 2011 td4 kopen voor weinig met weinig km's Het liefst zou ik deze schade wagen gewoon invoeren maar dan ben ik 30.000 verder voor een schade wagen. (hij heeft ongeveer 10.000 schade, grote tak midden op het dak gevallen) .....


[www.scoutinglaros.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 feb 2015, 01:28 
't Moet best een dikke tak geweest zijn wil die € 10.000 schade aanrichten ...

Marc (zonder K)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 feb 2015, 14:51 
ik ga even uit van dealer reparatie kosten dit omdat het in mindering gebracht word van de bpm. Dak is in gedeukt tot de hoofdsteunen, alle deuren kapot/gebogen en de raam omlijsting is kapot door de klap. Als ik het maak kan het inderdaad voor zoveel minder...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 feb 2015, 18:24 
Chassis wissel heeft toch nergens iets mee te maken?
Dat valt buiten de 1/3 omdat het gewoon vervangen van een 'origineel' onderdeel is.

Voor de rest: mijn ervaring is dat bellen en je vraag voorleggen bij de RDW bepaald niet een eenduidig antwoord oplevert. Maar ook genoeg verhalen gehoord van RDW keurmeesters waarmee heel redelijk te praten viel. Gesprek aangaan kun je altijd.

Zaken als een seatbase en assen kun je natuurlijk makkelijk achteraf regelen. Als alle formaliteiten geweest zijn,
Niemand die er dan nog wat van zegt. Hoewel ik ook geen argumenten kan verzinnen waarom je die niet gewoon zou kunnen vervangen als ze rot zijn. Daarvoor geld feitelijk het zelfde als oor dat rotte chassis.

Maar met je TD4 wil je waarschijnlijk ook het schutbord met dash. Wellicht ligt daar je uitdaging bij de RDW. Volgens mij labelen ze bij een chassis wissel bepaalde onderdelen om toch enige inhoud aan de 1/3 regel te kunnen geven.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 feb 2015, 18:51 
O ja, maak ook eens het sommetje mbt de BPM (en dan ook voor de route 7 persoons op grijs kenteken).
Je betaalt dan wel een "leuk" bedrag (wel met de korting vanwege de eerste 4 jaar) maar je hebt daarna een "originele/nieuwe" auto.

Zet het ook af tegen de 1984-er auto die bij ongewijzigd beleid in 2024 belastingvrij wordt.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 feb 2015, 22:56 
Zo een Spaanse witte mijnbouw (?) Defender koop je voor 14.000. Dan heb je td4 van voor Maart 2008 dus gunstige bpm ivm nog geen slurptax. Komt ong 2200 bpm bij. Ook wel opknap werk aan, met name esthetisch maar wel relatief nieuwe auto. Weet niet wat de schade auto kost en verkoop huidige 110 zou opbrengen maar dan maak je iig een goede afweging smiling smiley Of is het idee ook door zakelijk en bijtellings vriendelijk?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2015, 21:57 
incl bpm zou ik voor z'n spaanse of die duitse tussen de 16000 en 19000 uitkomen.
Belastingvrij in 2024 is nog erg ver weg dus nog 10 jaar wegenbelasting betalen.
Op bedrijf 2 zitter kan maar dan moet ik eerst een bedrijf beginnen :p
Op bedrijf 7 zitter dan moet ik personen vervoer gaan doen???? Die constructie ken ik nog niet Marc?

Meest ideale zou zijn op bedrijf een 7 zitter (als dat kan) en dan overal korting op krijgen, verzekering, wegenbelasting, bpm, onderhoud, onderdelen etc........

Waarom zie je trouwens bijna geen 2e hands bedrijfsdefenders? En als je ze al ziet hebben ze in 4 tot 6 jaar nagenoeg niets afgeschreven.....


[www.scoutinglaros.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2015, 22:04 
Als ik zo naar de markt kijk is de verkoop van mijn defender waar ik al 5 jaar al mijn vrije tijd en geld in stop door wekers een drama geworden en moet ik blij zijn als ik 6500 kan vangen... Maar als ik er dat voor kan krijgen hoef ik "maar" 10 tot 12 duizend bij te leggen voor een nagenoeg nieuwe defender waar ik. als ik naar de oude defender kijk nog 30 jaar mee kan rond rijden winking smiley

Als ik zo naar de defenders ga kijken ga je toch al snel eisen stellen aan een nieuwe zoals,links gestuurd ABS/traction control, airbags, airco, centrale deurvergrendeling, verwarmde stoelen, verwarmde voorruit. Centrale deur vergrendeling (1 sleutel voor starten en deureneye popping smiley).... Damn wat een luxe, wat een keuze! Het maakt het er niet makkelijker op :p


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 11:27 
Nou zo'n td4 gaat denk ik niet zomaar 30 jaar mee. De kwaliteit is echt niet meer wat hij vroeger was. Ik heb pas een nieuw gegalvaniseerd chassis onder een zeer jonge 130 TD4 gebouwd en het originele chassis had al best wat beginnen roest en ook het schutbord had al best wat roest...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 12:55 
Je hebt 7 zitters op grijs kenteken: je betaalt wel gele MRB ... maar de BPM is vlgs mij lager.
Ik weet niet of dit een tijdelijke danwel een standaard oplossing bij de RDW was.
Maar ... ze zijn er dus grijze 7 zitters.

Marc zonder K


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 16:24 
Geen enkele laro gaat "zomaar" 30 jaar mee, daarvoor is onze TLC nodig smiling bouncing smiley Wel een voordeel van de td4 is dat er wat meer gegalvaniseerd spul op zit, zoals deuren en klein spul/bouten/liggers etc.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 16:38 
Op lrch leuke (?) fotos van een nieuwe 110 met hier aan daar al mooie bruine stukskes ....

Wordt het de schadeauto of ga je ombouw proberen ?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 16:55 
Ik ben er nog niet over uit. Als je die defenders uit Spanje ziet en hun prijs is dat financieel het voordeligst en heb je geen gezeik met bouwen en weinig bpm. Eventueel omzetten op grijs/bedrijf kan daarna altijd nog.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 20:03 
voorheen haalde Mazeland Eindhoven ook wel eens van die Spaanse witte naar NL maar ze hebben nu niks staan.
Duitsland zitten ze vanaf 20k en zijn meestal wat netter. Belgie is soms ook wel wat te koop. Staat er sinds deze week een grijze voor 16950 vraagprijs. Als je die kan kopen voor 14~15 is dat wellicht een betere keus dan naar Spanje reizen .. Is ook van het goede jaar (6-2007) dus bpm gunstig.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 20:49 
Dat is zeker ook een mooie laro, hij heeft alleen de prijs verhoogd naar 19,500 en ex btw kopen is niet mogelijk. (kan mogelijk wat regelen daarmee (A) ) En ik vind de datum van eerste toelating raar, 01-2007 zover dat ik kan vinden rijden puma's pas rond sinds 04-2007, maar goed dat is misschien een typ vaut tongue sticking out smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015, 00:20 
Bedoelde deze ! klik klik


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015, 09:23 
vindt het nogal allemaal aan de prijs. waarom bestel je geen nieuwe , 25000 heb je er een spik splinter nieuwe 110,

wat je ook doet heb best interesse in de carroserie, mn de 5 deuren
gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015, 12:16 
Hey Pascal,

Het gaat denk ik om het gele kenteken.

2007 tm feb 2008: bij invoer +/- 2200 euro bpm
Mrt 2008-2009: ongeveer 5500 euro bpm
en dan wordt het steeds meer. Heeft niet alleen te maken met afschrijvingstabel maar ook met slurptax die elke jaar hoger is geworden. Daarom kost een nieuwe vandaag op geel kenteken >100k.

Grijs kenteken is idd niet zo interessant. Kennen ze in Bels ook niet zo, omdat ze ook geen bpm kennen. Lichte vracht heb je daar (met 2 stoelen), maar dat staat daar los van, is alleen voor BIV (belasting op in verkeerstelling) en wegenbelasting. Die wegenbelasting is in Bels al niets, maar met lichte vracht blijft er 150 euro per jaar over.

Is een goeie investering geweest in Bels als je het zo bekijkt. Kost nieuw 32k, is na 7 jaar nog bijna 20k waard.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015, 12:41 
90_V8_CSW Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Is een goeie investering geweest in Bels als je
> het zo bekijkt. Kost nieuw 32k, is na 7 jaar nog
> bijna 20k waard.


Ook in NL is een Defender een "goede" investering, alleen de echt 100% gele auto's pakken duur uit, maar verder mag een Defender rekenen met een bescheiden depreciatie.
NB Die "goede" investering blijft natuurlijk relatief: Het is altijd nog een "woekerpolis" waar je geld in stopt en er minder uit krijgt, alleen heb je er bij een Defender minder verliezen (en veel meer plezier ... zeker ten opzichte van een woekerpolis).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015, 12:44 
heb vorig jaar erover gedacht om een nieuwe te kopen, voor eigenterrein gebruik, dus zonder btw, zonder kenteken
de ze 110 koste toen 25
wilde hem slopen zoals marc het wil, en delen zoals aandrijflijn verkopen, maar toen kwam die regel van oldtimer.
het bestaat je mag hem alleen niet buiten de eu uitvoeren, in nl is dit onmogelijk maar in andere landen als je geld neertelt heb je er eene wat jij er mee doet interesseert hun niet, je krijgt dus geen of nooit een kenteken

destijds ook gekeken naar een sloop, dwz unfall mobile, maar dan kan ik voor die prijs beter een nieuwe kopen.
mvg pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015, 21:06 
Hey Marc, en ga je ombouwen of toch niet ?

Weet niet van wie deze is, maar stond eens bij DAF in Eindhoven op de parking. Is een omgebouwde oldie naar puma lijkt het met iig de bult en dash.









1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2015 19:07 door 90_V8_CSW.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb 2015, 08:59 
Leuk autootje, zo te zien ook het achterbakje van de puma gebruikt,


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb 2015, 11:10 
Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Leuk autootje, zo te zien ook het achterbakje van
> de puma gebruikt,

ff OT Hoe zie je dat Paul? Is dat omdat die haakjes er niet op zitten of zijn er nog meer herkenningspunten?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb 2015, 11:45 
Ik denk dat Paul bedoelt dat het bakje in ieder geval geen 1984 bakje is.
(Bij de RDW staat een 2,5 l motor genoteerd.)

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb 2015, 14:30 
Dat bedoelde ik niet eens. maar als de td4 niet op kenteken staat zal het chassis mogelijk niet kloppen.
Verder wel veel oude details, oud type richtingaanwijzers, deuren, scharnieren voorruit, ribbeldak. Achterbak heeft tankvuller aan de achterkant. Een 90 had pas een tank achter vanaf de TD5, daarvoor zat hij onder de bijrijdersstoel en zat de vuller ook voor het achterwiel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb 2015, 20:47 
er hoeft ook geen td4 in te zitten toch? En vanaf de laatste 300tdi zit er al een tank opening/tank achterin de 90 winking smiley

Ik ga niet ombouwen. Ik ga een TD4 kopen in Spanje. Dit is goedkoper dan ombouwen of restaureren.


[www.scoutinglaros.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2015, 10:34 
Marc vd K Schreef:
-------------------------------------------------------
> er hoeft ook geen td4 in te zitten toch? En vanaf
> de laatste 300tdi zit er al een tank opening/tank
> achterin de 90 winking smiley
>
> Ik ga niet ombouwen. Ik ga een TD4 kopen in
> Spanje. Dit is goedkoper dan ombouwen of
> restaureren.


Hey Marc, succes met de zoektocht!
Ben benieuwd naar je ervaringen. Loop zelf ook al even met het idee rond maar vrouwlief vindt Spanje te ver (ook omdat die Automoviles Martin in Cordoba zit, en das best een eind). En ze is nog niet echt overtuigd van een Defender als daily driver ook... Maar das een proces zullen we maar zeggen.

Misschien een nieuwe post maken om es te kijken of er op de prik nog anderen zijn die al eens zo een Spaanse hierheen gehaald hebben? Die kan wellicht iets zeggen over de algehele staat van onderhoud. Heb eens ergens iets gelezen dat veel van die witte met vuil interieur in de mijnbouw gebruikt worden en ongeveer alleen in LO en in het terrein.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2015, 14:05 
Ik heb al contact gehad met meerdere mensen die ervaringen hebben met Marin. En al meerdere mensen gesproken over de witte defenders. Ik voorzie vooralsnog geen beren op de weg. En ik ken iemand die in de buurt woont (nederlander) die ook al erg veel zaken met hem heeft gedaan. En vwb de technische staat hoop/denk ik al lang genoeg met defenders te werken om de ergste dingen te signaleren. Ook het onderhoudsboekje controleren en de aanwezigheid ervan is een must wanneer ik hem koop.

Kortom ik ben zeer positief en heb zin om de reis naar spanje te maken! Als het bevalt ga ik het misschien wel vaker doentongue sticking out smiley Er zit best een leuke winst marge op


[www.scoutinglaros.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 112 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.