Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 18:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2015, 12:44 
Heb een paar keer een 'vast' bakkie in de wagen gehad, maar was weinig te spreken over de kwaliteit. Tuurlijk: een beter bakkie, antenne, afstelling; het zal allemaal meewerken, dat begrijp ik.
Ik gebruik hem echter maar heel weinig en wil er daarom niet teveel aan uitgeven.
Overweeg daarom een 'losse' portofoon i.p.v. een vast bakkie.

Bereik zal iets minder zijn begrijp ik. Maar goed: ik wil kunnen babbelen met de wagens die hooguit een paar honderd meter verderop rijden.
Iemand tips of dit wel of niet te doen is en zo ja: wat een goede portofoon is?


Teun met 'Bram', een 110 Td5 Stationwagon


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2015, 16:07 
Beste Teun,

Ikzelf gebruik al jaren een Alan42 portofoon.
Deze is eenvoudig om te bouwen naar 10*40 kanalen FM en AM.
Goedkoop en makkelijk te gebruiken.
Deze kan met de meegeleverde spullen naar een handmike omgebouwd worden.
Zeer goede kwaliteit!

Mvg Thimo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2015, 18:26 
Hier ook al jaren de Alan 42 tevreden in gebruik al dan niet in combinatie met de buitenantenne.






Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2015, 23:23 
Volgens mij was Erik Besse heel wat minder te spreken over de handheld-variant en is hij juist weer terug bij een vaste bak. hij zal nog wel reageren.

gr, CamperChris


<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 feb 2015, 19:13 
Ik heb ook een midland alan 42.
Op zich tevreden, alleen het volume is wat aan de lage kant in de 110.

Mvg Niels 110dcpu


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 feb 2015, 20:20 
Een interne antenne in een auto zit in een kooi van Faraday, je signaal kan (bijna) alleen door de ramen naar buiten.
Zeker als je een portofoon iets lager aan je dashboard hangt zal je bereik aanzienlijk minder worden. Van dat half watje van een pmr oid blijft niet veel over, vaak maar een bereik van 50 meter.
Voor greenlanen is dat genoeg(?) maar het houd niet over, vaste bak heeft meer vermogen en je antenne zit buiten wat al een stuk beter is.

Wil je het in een series of oude Defender bouwen is een extra (externe) speaker snel nodig dit is meestal niet mogelijk of laag vermogen in een handheld.

Just my two cents


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2015, 13:49 
Ik gebruik zelf een Wouxun kg-uv6d handheld portoon in de auto. Ooit gekocht via bamiporto.nl: [ortofoon_KG-UV6D" target="_blank" rel="nofollow" >bami.rtstelecom.nl] (geen aandelen!)
Dit is een goedkope spatwaterdichte portofoon die zowel op de 2m als de 70cm band kan zenden en ontvangen.
Grote voordeel van dit portofoontje is dat je er ook de frequenties van die goedkope kinderportofoontjes mee kunt werken (je weet wel, van die 8 of 40 kanaals dingetjes met een bereik van 700 meter)
deze werk je gewoon mee op laag vermogen, maar als het echt nodig is kun je opschakelen tot 5 watt waarmee je bereik aanzienlijk vergroot. (Let wel, zonder zendlicentie mag je officieel niet meer dan 0,5 watt uitsturen. onofficieel is een ander verhaal natuurlijk...)

In de auto heb ik dit portofoontje aan de roof console hangen en gebruik ik deze met een externe antenne (Diamond NR-770) op het dak en een losse microfoon aan een krulsnoer. Op laag vermogen auto's onderling halen we makkelijk een km of 5-6. Op 5 watt haal je mits de weercondities goed zijn, vanuit Emmen de repeater in Groningen...

Bijkomend voordeel is dat je een losse portofoon makkelijk uit de auto meeneemt als je te voet verder gaat, of als je de auto ergens parkeert..een vaste set blijft toch diefstalgevoelig.

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)


Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2015, 14:22 
Mooi, dank allen!

Voors en tegens (natuurlijk), maar er van uitgaande dat ik graag een bereik van 1-2 kilometer maximaal wil, is een handheld, zelfs in originele 0,5W staat, voldoende begrijp ik?
Of is een upgrade naar 4/5W sowieso aan te bevelen?


Teun met 'Bram', een 110 Td5 Stationwagon


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2015, 14:33 
hmmmmmmmm lekkel,
de rijstafel ziet er goed uit!

1 maal nummel 23 grinning smiley

@ Mijn ervaring is dat de handhelds (zonder externe antenne) 0.5 watt echt niet zo ver komen... Zeker in auto's niet.
Vaak was na 150 meter het al niet meer mogelijk. (2 handhelds in 2 auto's).
Maar of dit met andere "duurdere" merken beter gaat....?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2015 12:42 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2015, 14:56 
Mijn ervaring met de standaard 0,5 watt portofoons in de auto is dat zodra een auto voor of achter je de verkeerde afslag pakt op de snelweg dat je nog een seconde of 25-30 hebt voor je elkaar kwijt bent door de afstand....wij hebben deze auto in elk geval niet meer gezien de rest van de reis grinning smiley

Dus ja, je kunt er mee uit de voeten, maar een externe antenne is toch wel het minste wat ik je zou aanbevelen winking smiley

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)


Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2015, 18:24 
Carawagon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn ervaring met de standaard 0,5 watt portofoons
> in de auto is dat zodra een auto voor of achter je
> de verkeerde afslag pakt op de snelweg dat je nog
> een seconde of 25-30 hebt voor je elkaar kwijt
> bent door de afstand....

Mmmmm, onze ervaring is juist andersom. Wij raken elkaar kwijt en door de portofoons lijkt het dan net of ze naast je staan terwijl ze in werkelijkheid 5 kilometer verderop blijken te staan. grinning smiley
Ze waren ooit 0,5 Watt maar ik heb ze destijds via een Kenwood programmeertool op 4 Watt gezet. De accuduur is daarmee nog steeds dik 2 en sommige zelfs 3 dagen.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 20:17 
Moi Lob,
Calawagon zegt ook al: extelne antenne. kVlaag me wel af of die bij de lijsttafel wel goed genoeg is.
Sambal bij, meneel?

& verder kan er natuurlijk een of andere headset aan, kun je ook nog wat horen.
(kLiep pasgeleden tegen een 7-duims tabletje aan, kan heel goed een routeplanner op met open-streetmap, maar er zal toch echt een Bluetooth speakertje bij moeten)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015, 01:39 
Er wordt hier gesproken over portofoons met nogal verschillende frequenties.

27Mhz
430 Mhz.

Deze frequenties hebben in de praktijk nogal verschillende eigenschappen. De 27 MHz valt nog in de korte golfbanden. Met een goede geschikte (erge grote) antenne kun je met een 1 watt zendevermogen de halve wereld rond. Met een goede antenne op de auto kom je niet zo ver. Alleen in uitzonderlijke gevallen. Maar een paar kilometer moet makkelijk kunnen. Zet een vaste antenne midden op het dak. Zorg dat alle aardverbindingen goed zijn en de antenne goed is afgeregeld. Dan zul je veel plezier hebben aan je bakkie en zal het gewoon goed werken. Antennes op de bumper, naast metalen delen en enz. werken gewoon niet. Een 27MC portofoon in de auto werkt ook gewoon niet. De ramen zijn te klein om de 11 meter lange radiogolven door te laten. Ze worden kortgesloten en komen bijna niet uit de wagen.

De 450 Mhz portofoons kunnen met grote basis antenne in principe zover komen als je kunt kijken. Deze radiogolven gaan niet de aarde rond, maar gaan in een rechte lijn. De golflengte is op 450Mhz echter maar zo'n 70cm. Kleiner als de raampjes in een landrover. Als je dus binnen met een porto zit te zenden komen deze radiogolven welliwaar erg verwakt wel naar buiten. Terwijl de 27MHz radiogolven geheel niet naar buiten komen.

Een 450Mhz porto werkt dus vanuit de wagen beter dan een 27Mhz porto. Een buiten antenne is altijd veel en veel beter. Het maakt met een buiten antenne ook niet heel veel uit of je 27 MHz of 450 Mhz gebruikt. Een km of 5 moet zonder enige probleem altijd makklijk haalbaar zijn. Mits er een goed gemonteerde en afgeregelde buitenantenne gebruikt wordt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 125 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.