Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 17:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 31 jan 2015, 22:56 
Hallo,

Zoals sommigen wellicht al gelezen hebben ben ik bezig met mijn "Te Papa" project. Een 109 Ambulance uit 1980 die ik op dit moment aan het demonteren ben, om vervolgens weer op te bouwen.

In deze auto is een 2,5 liter diesel Fiat Ducato motor met een Defender versnellingsbak gebouwd. Ik heb hier al enige info over gekregen, maar ben eigenlijk benieuwd wat de techneuten op deze prik hiervan vinden of verdere informatie over kunnen geven.

Ik zelf ben er - als niet techneut - blij mee, omdat de auto naar mijn mening er veel meer power door krijgt en hij nu 5 versnellingen heeft. De motor start en loopt ook mooi en de bak schakelt goed.

Om mijn eigen kennis te vergroten vraag ik mij een aantal dingen af. Wat vinden jullie van de combinatie ( Fiat/Land Rover)? Heeft het gevolgen met betrekking tot sterkere slijtage van bijvoorbeeld (aandrijf)assen etc., wat zou het voordeel zijn van een Defender bak ten opzichte van de standaard Series bak (los van de 5 versnellingen), etc. etc.

Alle info is welkom, het mag ook kritisch zijn (zolang het mar netjes blijft :-) )

Bedankt en groeten, John


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 jan 2015, 23:19 
Weinig kennis van het Iveco blok. Ook geen idee wat koppel is en of de defender bak dat aan kan. Welke defender bak ligt er in? Ook zal het Iveco blok niet voorbereid zijn of off-road rijden. Dus enigszins uit kijken met stijle hellingen is wel aan te bevelen denk ik.

Groet Jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 jan 2015, 23:24 
Correctie: Moet zijn Fiat Ducato motor


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 09:39 
Iveco maakt uitstekende motoren. Vooral de 2.8idtd is echt een topblok. Zowel in de Iveco als in een Fiat halen ze zeer hoge km standen bij een laag verbruik.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 11:33 
En de Santana (= tegenwoordig gewoon Iveco) Anibal / Masif kregen ook Iveco-motoren.
Van die Masif werd indertijd met name de motor geroemd, men zei wel dat die in de Defender had moeten zitten.
In ieder geval zijn die "Santana" motoren wél voor terreingebruik voorbereid en dus zelfs zeer zeker geschikt.
Of men voor een Ducato op de penning is geweest en de motorsmering in het terrein te snel krap wordt is een ??

Oja, het is wel opvallend dat je tegenwoordig in Spanje veel nieuwe LandRover Defenders ziet en erg weinig moderne Iveco/Santana's.
Er is dus met het Iveco/Santana-product "iets" mis (zo'n 10-12 jaar geleden was in ieder geval de prijs "niet mis", dwz vrijwel gelijk aan een Defender, en dus ging de liefhebber dan liever voor de echte -- de Iveco/Santana heeft ondanks een aantal moderniteiten nl nog steeds een aantal Series-kenmerken, dus is een Defender ondanks zijn retro-elementen netto moderner met met name schroefveren, permanent 4x4)

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 11:47 
Dag John,

Zit er achter de Defender versnellingsbak ook de bijbehorende tussenbak van een Defender?
Want dan zou je vooras ook vervangen moeten zijn. De standaard series vooras is niet geschikt voor permanent 4wd.

Groeten Rick,

[www.rs-tec.mijnalbums.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 12:22 
ik ben zelf niet zo een voorstander van een normale auto motor in een 4x4 (korte slag motor)
voor goede ofroad heb je een lange slag motor nodig die op laag toerental veel power heeft
dat is tenminste als je niet aan competitie mee doet en op snelheid eerste wilt worden
gek genoeg voldoet de series motor hier wel aan maar toegegeven op de weg heeft hij onvoldoende vermogen
de reputatie van de 2.5 is minder dan die van de 2.8 motor die wel in veel 4x4 auto's en busje's zijn ingebouwd
mocht er een turbo op zitten heb je vaak veel last van vermogens gebrek tussen 1200 en 1800 toeren, juist het toerental waar je in moeilijke stukken graag in rijd, niet te snel zodat alles heel blijft en dan val je in het turbo gat en moet je alsnog graven the finger smiley




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 12:28 
Er zit ook een Defender tussenbak achter met hoge en lage gearing (kleine pookje) en de voorste aandrijfas lijkt op lengte aangepast te zijn. Is ook uitgebalanceerd zo te zien. (zal ook wel moeten....)

Op internet heb ik de werking van het kleine pookje opgezocht en dit gevonden:

Back = high (normal) ratio
Middle = Neutral
Forward = low ratio

Right = centre differential working
Left = centre differential locked

Right / back = normal road driving
Left / back = use to overcome loss of traction on the flat (e.g. on wet grass), wheel changing.
Left / forward = climbing hills on low traction surfaces (off roading)
Right / forward = low speed maneuvering (with very large trailers etc.)
Anything / Middle = using centre PTO, confusing car thieve

Kan een Defender kenner checken of dit correct is?

Ik heb nu dus permanent 4x4 met hoog/laag en diff lock. Wat zou dat voor het brandstofverbruik betekenen? Nu heb ik al eerder een Ambulance gehad met standaard 2,25 ltr motor en Series versnellingsbak, dus ben wel gewend om mijn tankpasje voor in mijn portemonnee te hebben....

Bij een standaard Series zou ik vrijloopnaven monteren, maar dat werkt hierbij denk ik niet???

Als niet-techneut verwonder ik me er ook over dat een Fiat/Iveco motor gecombineerd kan worden met een Defender versnellingsbak, maar dat zal wel een domme opmerking zijn:-) In de auto industrie word wel meer gecombineerd.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 12:41 
Er zit geen turbo op dus heb ik daar gelukkig geen last van. Het is niet onze bedoeling om er zwaar off-road mee te gaan. De plannen zijn nu om er mee naar Zuid Amerika te gaan en daar een tijd rond te reizen. Uiteraard zullen we daar ook onverharde wegen tegen gaan komen, maar het heel houden van het materiaal zal voorop staan.
Voor de langere stukken denk ik dat de Fiat/Iveco motor wel zo z'n voordelen heeft ten opzichte van de standaard Series motor. Daar heb ik zoals eerder geschreven ook ervaring mee met een andere ambulance en die had echt z'n tijd nodig om een beetje op gang te komen.

Bedankt voor de uitleg lange slag en korte slag etc. Wist ik niet..... en ook alvast bedankt aan de anderen die gereageerd hebben tot nu toe.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 14:16 
Ik hier eventueel nog wel een Iveco 2.8 liggen, zit aan een Lt77 gemonteerd. Ik ga de auto slopen waarschijnlijk dus de motor mag voor weinig weg. Nooit mee gereden maar hij start goed. Misschien leuk voor reserve, of om vooraf te laten reviseren en te monteren voor de reis. Dan heb je een hele betrouwbare motor.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 15:18 
Dank je Paul. Stuur maar een PM welk bedrag je er voor wil hebben, dan zal ik er naar kijken.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 18:15 
Als ik het goed voor heb is de productie van Santana in Spanje al enkele jaren stopgezet. Ook de Massif is uit productie gegaan. Helaas. Het hele handeltje zou overgenomen zijn door de Italianen om hun Fiat-"jeep" op te waarderen. En dat is nu ook stopgezet. Een "Iveco"-motor is wel een degelijke motor. Het is de vrucht van een samenwerking van Franse en Italiaanse motorconstructeurs ( Sofim). Verbeter mij als ik fout ben.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 20:07 
De "ondergang" van Santana ken ik niet precies, maar het is opvallend hoe weinig "morderne" Santana's je ziet, en dus wel LandRover Defenders van 300Tdi via Td5 t/m Puma. En daarnaast de oude Santana's van Series 2 t/m Series 4 (dwz de verbeterde/doorontwikkelde Series 3).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 123 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.