Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 15:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 31 jan 2015, 17:55 
Ik ben van plan om mijn series 3 versnellingsbak te vervangen voor een lt77 met een lt230 1:66 . Nu heb ik bij ashcroft even uitgerekend wat mij het voordeel opleverd in het toerental bij 80km/h, kom ik op 900 toeren meer !
Klopt dit wel ? Of doe ik iets verkeerd . Het is een 109 uit '81. Met standaard assen .


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 jan 2015, 20:56 
Hans,

Als je ook "Defender" differentieels neemt dan krijg je waarschijnlijk wel "normale" waarden. Alternatief is een "snellere" tussenbak.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 00:25 
zo wie zo moet de lt230 geen diff maar een inschakelbare 4X4 hebben

Jo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 02:23 
Mmmm weet niet met wat voor motor, en het rekenen weet ik ook niet, maar meestal worden de difs ook gelijk vervangen.
Ennuh, voor vrijloop naven gebruiken of je tussen bak ombouwen naar 2/4wd ( zoals Disco ook al aan gaf).
Als je bak al uit elkaar ligt is het niet zo'n grote aanpassing, sateliet tandwietjes eruit en één kant vast lassen.
Er zouden ook ombouw setjes zijn die het zelfde doen, maar die zijn meestal niet leverbaar.

Ik weet niet wat de series bak voor overbreng verhouding heeft. Een 1.66 bak in combinatie met wat voor maat banden?

Als je toch bezig bent zou ik naar andere assen gaan kijken.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 11:24 
RobSLaro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ennuh, voor vrijloop naven gebruiken of je tussen
> bak ombouwen naar 2/4wd ( zoals Disco ook al aan
> gaf).
> Als je bak al uit elkaar ligt is het niet zo'n
> grote aanpassing, sateliet tandwietjes eruit en
> één kant vast lassen.
> Er zouden ook ombouw setjes zijn die het zelfde
> doen, maar die zijn meestal niet leverbaar.

Alleen vrijloopnaven op de vooras is niet aan te raden. Het voordiff en de steekassen worden dan nog steeds aangedreven maar de krachten zoeken wel de weg van de minste weerstand. Zodra 1 steekas dus minder weerstand geeft dan de ander gaat die draaien en blijft de ander stilstaan. Net alsof je met 1 wiel in de lucht staat.
De steekassen zijn zowiezo al verschillend van lengte en gewicht en de kruisjes in de fuseebollen zorgen ook voor wisselende weerstand bij het sturen.
De satelietwielen in het voordiff maken dan dus veel meer draaiuren dan ze normaal zouden doen wat weer allemaal onnodige slijtage geeft.

Het middendiff van de LT230 tussenbak vastlassen is een optie,maar dan moet je ook de spiebanen van de voorste uitgaande as(waarmee die in het middendiff steekt) afdraaien om er parttime 4x4 van te maken.
Als je alleen het middendiff vastlast heb je permanent 4x4 met konstant gelocked middendiff.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 12:00 
Hoi Eric, dat van je assen heb ik vandaag niet bij stil gestaan thumbs up

Maar dat van permanent 4wd van een lt230, ascroft had ooit een set.
Die deed niets anders, dit is zichtbaar bij dit draadje op een ander forum.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 12:13 
RobSLaro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Eric, dat van je assen heb ik vandaag niet bij
> stil gestaan thumbs up
>
> Maar dat van permanent 4wd van een lt230, ascroft
> had ooit een set.
> Die deed niets anders, dit is zichtbaar bij dit
> draadje op een ander forum.

Met het Ashcroft setje ben ik bekend.
Maar lees dan ff goed wat Fridge schrijft in die posting.
Quote: Remove the front output gear and replace with the splined bearing (this lets the front prop spin freely in 2WD).
Het is meer dan alleen de sateliet wielen vervangen (of vastlassen).

Bill schrijft in zijn reactie daaronder precies wat ik ook al vertelde.
Quote: I, and probably a few others have done it the cheapar$e redneck way by grinding the splines out of the forward bevel gear,or cutting the splined end of the front output shaft where it enters the bevel gear,welding all the gears together, and bushing the carrier to support the front output shaft.

Groet.
Eric.






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2015 10:15 door Eric&Betty Boop.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 14:51 
Weer een andere manier.......... confused smiley

Ben hier eens mee bezig geweest en heb zelf besloten andere assen te gebruiken.
Dus mijn kennis in dit is internot kennis.

Kan het artikel ook niet meer terug vinden van de omschrijving waar ik op doel.
Het achterste deel was in het huis vast gelast, maar hoe en wat met de asjes gedaan was waar de sateliet wietjes op zitten weet ik niet meer, maar de truc was dat je geen 4wd meer had behalve dan in sper.

De ascroft oplossing gebruikt er waar jij op doelt een lager voor (stap 10 in bovenstaande link).

Mooi weekend

Rob



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2015 13:17 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 16:28 
Voor al die moeite en geld heb je toch ook een overdrive en die zit er met 2 uurtjes onder.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 17:24 
Gpppfffffffff smiling smiley

Wim, dat is toch wel heeeeeeeeeel simpel!eye rolling smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 20:04 
De series bak is mij nu te zwak omdat er een 200tdi inkomt ,assen van een defender dus ook geen 4x4 problemen.Ik zit alleen met de topsnelheid van een 109 met een seriesbak of een lt77 met 1:66 tussenbak . Wat win ik in toeren ?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 21:02 
Dat antwoord is al gegeven.
Als je naar defender/disco/RRC assen gaat ga je van de serie 4,7:1 diffs naar 3,54:1 diffs

Groet.
Eric.






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2015 19:03 door Eric&Betty Boop.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2015, 00:44 
Precies, vul het maar even (en goed) in in de Ashcroft-calculator. Zijn de toeren niet naar je zin ... dan kies je toch een 1:1,4 tussenbak ... die zit normaal ook in een Defender met een 200Tdi.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2015 22:45 door Marc-my-Words.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2015, 08:44 
een in serie bak in goede staat kan makkelijk 100 pk hebben, suffix D is aan te raden want die springt minder makkelijk uit zijn versnelling bij slijtage
rij al 26 jaar met een perkins van 85 pk en 250nm/1200toeren en ja ik kan daarmee een bak aan gort helpen maar bij normaal gedrag geen centje pijn en ik heb echt zeer zware piste ermee gereden en auto's van +5 ton uit het zand getrokken
mijn koppeling heb ik echter laten verzwaren en nog kan ik niet in 1 hoog uit diep zand komen want dan gaat hij slippen. maar daar heb je dan weer je lage overbrenging voor smiling smiley
heb wel de andere tussenbak tandwielen van ascroft want mijn motor draait max 3000 toeren




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2015, 21:12 
Waarom hou je de serie overbrengingsbak niet en vervang de versnellingsbak voor de LT77 met een set van ashcroft kan dit.
De serie overbrengingsbak is oersterk je houd je schakelbare 4x4 en je high low poken je vervangt dan alleen de versnellingsbak .
voordeel dat je de assen niet hoeft aan te passen en te gaan rekenen met ratios.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2015, 22:40 
is iets minder makkelijk dan het lijkt want je moet of je aandrijfassen aanpassen of je motor komt naar voren

2) The other option is to fit the LT77 or R 380 and then fit the series transfer case onto the back of it with this kit. This way you retain the stock "Series" transfer case with selectable 2/4WD. You can also fit freewheeling hubs so you are not wasting fuel spinning the prop, diff Etc. This ends up a shorter transmission and allows you to keep the stock front grill even on a 88".

The gearbox length is increased by 102mm (4ins). The preferred method to accommodate this is to move the engine forward as this entails no change to prop shafts or cross members. Please note on some vehicles you will also need to modify cross members as well. This is not sold as a complete kit to put a 5 speed into a Series as there are many other considerations as mentioned, this kit is just the parts to mate the gearbox to the Series transfer case.

Note this kit cannot be used with the series high ratio transfer case kit, PTO or overdrive.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2015, 23:09 
marc Heijnen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom hou je de serie overbrengingsbak niet en
> vervang de versnellingsbak voor de LT77 met een
> set van ashcroft kan dit.
> De serie overbrengingsbak is oersterk je houd je
> schakelbare 4x4 en je high low poken je vervangt
> dan alleen de versnellingsbak .
> voordeel dat je de assen niet hoeft aan te passen
> en te gaan rekenen met ratios.

Wat is er moeilijk aan rekenen met ratio's ?
Je gaat sowieso een en ander veranderen dus even wat rekenen kan er ook wel bij.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 119 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.