Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 15:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2015, 22:03 
Beste mede Land Rover liefhebbers.

Ter info voor degene die het leuk vindt:
Half december afgelopen jaar heb ik met mijn domme kop met geen/te weinig olie in mijn 109 2.25 benzine gereden. Even slikken, even vloeken en vervolgens de beslissing genomen om de voor komende zomer geplande motorwissel, nu uit te voeren. Mijn RRC-project dus maar even elders geparkeerd en de 90 200 TDi (die ik ingeruild had op mijn 110 V8) naar binnen gereden. Daar het blok inclusief bak uitgetild en vervolgens de rest van de auto op de oprit gezet. Toen de 109 naar binnen (hij liep gelukkig nog) en daar het blok uitgehaald. De 200 TDi vervolgens op de Series-bak gemonteerd (was ff pielen). Tot zover is alles plug and play.

Ik kwam toen al snel tot de ontdekking dat het klopt wat op diverse fora wordt geschreven: een Series-stuurhuis zit op de plek waar de uitlaat komt te zitten. De montage van stuurbekrachting mbv een P38 stuurhuis heb ik toen maar meteen meegenomen. Groot voordeel was in ieder geval dat de 90 een 200 TDi uit een Defender had, dus geen turbo die in de weg zit. De Series-stuurhuizen vervolgens gedemonteerd (was makkelijker geweest als ik dat had gedaan toen de motor er uit lag) en de stuurstang van de 90 gemonteerd (meteen verlost van het plakkerige Series-stuur). Om het P38 stuurhuis te monteren heb ik U-profieltjes op het chassis laten lassen. Tevens heb ik de stang tussen stuurhuis en swivvel laten verlengen. De stuurpomp zat al op het blok, dus na het laten maken van de slangen door de lokale “hydroliekboer” was de stuurinrichting klaar.

Om de radiateur te kunnen plaatsen heb ik een tweetal beugeltjes op het chassis laten lassen. Vervolgens behoorlijk wat knutselwerk met slangen om de radiateur, intercooler en luchtfilter aan te sluiten. De accu heb ik achterin onder het bankje in de opbergruimte geplaatst en vervolgens een 50 mm2 kabel getrokken naar de motorruimte. De brandstofleidingen heb ik ook meteen van voor tot achter vervangen.

Half januari een afspraak gemaakt bij de RDW om de motor/brandstofwijziging te laten keuren. Helaas afgekeurd op 3 punten. 2 diesel-lekken: de tank bleek ineens om onverklaarbare reden lek (vooraf was dat niet aan de orde) en een zo'n hard-kunststof dieselleidinkje bij de dieselpomp bleek een klein scheurtje te hebben. Daarnaast bleek de rechterachterrem aan te lopen en had ik de carterventilatie verkeerd aangesloten (wist ik niet). Dus een nieuwe tank besteld (meteen voorzien van 2 lagen Brantho Korrux) en een paar avonden sleutelen. De werkzaamheden aan de remmen bleken nog het meeste werk te zijn. Afgelopen woensdag is de auto bij de controlekeuring goedgekeurd door de RDW.

Al met al een heel leuk project. Alleen jammer dat er voor mij druk achter zat. De 109 heb ik namelijk onder andere gekocht om bij glad weer niet met de motor naar mijn werk te hoeven gaan.
Ik kijk uit naar komende zomer als ik de rest van de aandrijflijn van de 90 ga monteren. Dat wil ik combineren met een volledige restauratie (chassis galvaniseren enz.).

Langs deze weg wil ik meteen Bassie, Morris, The Bastard en Maurice bedanken voor het laswerk, de tips, de adviezen, het luisterend oor en de sjchtomme kal.

Ik rij in ieder geval met een smile van oor tot oor rond door het Limburgse landschap.

Ivo Cox
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2015, 22:13 
Mooi werk Ivo. Wanneer zie ik je in Elsloo voor een proefrit?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2015, 22:30 
Hoi Wim,

Op korte termijn. Misschien dit weekend al. Je hoort van me.

Groet Ivo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 146 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.