Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 30 apr 2024, 21:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: P38 uitlezen ervaringen
BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015, 20:07 
Beste Land Rovers liefhebbers,

Ik ben net nieuw hier dus hoop dat het hier goed staat! winking smiley
We zijn van plan om een Range Rover 4.0 V8 uit 1999 te kopen met een km stand van 260.000 voor een reis van +/- 9.000 km.
We hebben er 1 op het oog in de buurt van Utrecht die technisch in goede staat lijkt te zijn.
Voor de zekerheid zouden we hem graag willen uitlezen, maar het is mij niet geheel duidelijk of dit nu wel of niet mogelijk is.

Ik heb al verschillende dealers gebeld over het uitlezen, de één zegt dat het simpel weg niet mogelijk is, de ander zegt dat het een kans van 50/50 is dat het werkt en een ander zegt weer dat het geen zin heeft, want als je hem al überhaupt kunt uitlezen dan krijg je een waslijst aan foutmeldingen doordat hij elke "foutmelding" opslaat, zelfs bij een kapot lampje.
Hoe zijn jullie ervaringen hier mee? tips?
Ik hoor het graag!

Groeten,

Alexander de Vos


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015, 20:27 
9000 km in een P38?
Ik weet niet wat je van plan bent met de auto, maar hij heeft de bijnaam "Problem 38"
Als je van plan bent ermee een grote overland reis te maken, haal de luchtvering er onderuit en koop een mobiel uitleesapparaat, van bijvoorbeeld blackbox solutions.
Een universeel uitleesapparaat heb je niks aan bij deze auto, want enkel met een apparaat specifiek voor de P38 kun je de Ecu's resetten.

Ik zou persoonlijk eerder voor een Discovery gaan. De P38 is bekend vanwege de enorme electronica (en bijbehorende problemen) en de V8 is ook niet vrij van zonden....
Zeker met 260.000 km, zou ik goed nagaan of en wat er allemaal aan de auto is vervangen.

Ik heb een P38 gehad....doe ik niet nog eens :-)

Disco II daarentegen, of een L322 is een heel fijne auto


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015, 20:39 
De P 38 is notoir niet betrouwbaar, daarentegen is het een heerlijke auto om te rijden.
Wat wil je uitlezen?
Als je een lange reis gaat maken zou ik een paar voorzorgsmaatregelen nemen.
Je kan zoals hier gezegd wordt de luchtvering vervangen door schroefveren, maar de luchtvering rijdt als hij werkt heerlijk.
Wat ook belangrijk is dat je de geschiedenis van de auto weet,,de 4.0 en 4,6 zijn motoren waar nogal eens problemen mee kunnen ontstaan en dan sta je ook werkelijk stil.
Vaak beginnen de problemen rond de 180k maar komen ook wel eens eerder.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb een 4.0, waar ik net het blok van vervangen heb en de luchtvering van gereviseerd heb.
Nu heb ik een heerlijk rijdende auto, maar ook blijft hij zoals alle P38s onbetrouwbaar.
Als hij rijdt, zoals die van mij nu doet is het een geweldige auto.



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015, 21:14 
Ontzettend bedankt voor de snelle reactie's Ruud en Ben.
Over de reis: We zijn van plan om naar Istanbul te rijden en vanaf daar langs de kust terug naar Nederland met de nodige omwegen. 9000 km is wellicht wat overdreven. Zeg een 5-6000 km.
Ik weet dat de luchtvering en de elektronica een groot probleem zijn bij de P38.
De compressor is al vervangen en de auto gaat bij stil stand enkele keren goed omhoog en omlaag waarna de compressor maar even aanslaat.
Ook zien de balgen er goed uit, niet uitgedroogd.

Qua elektra werkt alles voor zover ik dat kan testen, maar om toch geen kat in de zak te kopen wat betreft de elektronica zou ik dit graag willen uitlezen om eventuele storingen/foutmeldingen in het systeem aan het daglicht te brengen.
Vandaar de vraag over het uitlezen. Ik kom uit Koudekerke, Zeeland.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/01/2015 19:15 door alex_devos_@hotmail.com.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015, 21:17 
Ik heb wel een Hawkeye met de P38 sleutel.

Maar daarom vroeg ik waar je ongeveer zit.



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015, 21:22 
Ben,

Ik kom uit Koudekerke, ligt in Zeeland.
Wat houd een Hawkeye in?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015, 21:28 
alex_devos_@hotmail.com Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben,
>
> Ik kom uit Koudekerke, ligt in Zeeland.
> Wat houd een Hawkeye in?

Dat is een uitleesapparaat.
Een van de vele soorten

Zeeland is redelijk ver van de bollenstreek.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/01/2015 20:16 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015, 23:43 
Hoi Alexander,

een P38 uitlezen kun je misschien doen, maar 10 km verder kun je met zo'n auto langs de kant van de weg staan met problemen (mechanische en vooral electronische). Het grote probleem met de V8 motoren is koelwaterverbruik door gescheurde blokken (cylinders), dat komt bij uitlezen niet boven (koel)water, je moet soms een paar honderd km rijden om er dan achter te komen dat je koelwaterreservoir plots leeg blijkt te zijn, terwijl de motor goed loopt zonder roken of stotteren. Ik sleutel al 15 jaar aan RRC's, Defenders, Discovery's 1 en 2, maar een P38 wil ik niet in m'n werkplaats hebben. Ik ken iemand die ging naar de wintersport met z'n P38, als verrassing ging onderweg alle 4 de ramen omlaag en die bleven daar ook staan, ecu stuk. Volgens mij zitten er een stuk of 12 ecu's in. Een Disco 1 of 2 heeft misschien wat minder luxe-uitstraling maar daarmee zou ik veel meer op m'n gemak zitten, en dan vooral in een diesel, voor mij geen V8 meer.

Groetjes, Bart van Dessel
[diensten-vakmensen.marktplaats.nl]




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2015, 12:30 
Ben,

Excuses, ik had mij enkel ingelezen over de Nanocom, nog niet over de Hawkeye.
De desbetreffende Range Rover staat in Mijdrecht waar ik deze zaterdag naar toe ga, dat ligt volgens mij niet ver van de bollenstreek vandaan!

Bedankt voor de reactie Bart, dit zet mij zeker tot nadenken.
Ik heb voor zaterdag een afspraak met WiWo4x4 in Mijdrecht, daar laat ik de Range Rover nakijken/aankoopkeuring en zal gelijk navragen of het verstandig is om ermee op vakantie te gaan.
Alleen heeft hij geen uitleesapparatuur voor een p38..

Mocht de Range Rover tegenvallen of gebreken vertonen dan ga ik mijn pijlen richten op een Discovery I of II


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2015, 20:57 
Kijk, als je graag een P38 wilt rijden moet je heel goed op bepaalde zaken letten.
260k vind ik veel voor een P38.
Misschien is er al eens een motorwissel gedaan, voor een €4000,- zou je een nieuwe motor kunnen vinden bij diverse bedrijven, er zijn gereviseerde en nieuwe blokken in omloop.
Verder is de compressor een van de zaken die problemen kunnen veroorzaken, maar de elektronica kan ook voor uitdagingen zorgen.
Gelukkig zijn er een aantal bedrijven in Nederland die losse onderdelen verkopen of een sloopauto hebben staan voor onderdelen.
Maar als je het niet zelf kan repareren is het een dure auto in onderhoudt.

En ondanks wat Bart en anderen mogen zeggen is en blijft het een heerlijke auto om in te rijden.

Dus wees heel bedachtzaam op wat je aangeboden krijgt, maar als het een goede is, dan hot smiley the finger smiley



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jan 2015, 09:31 
mits goed onderhouden is een p38 een waanzinnig fijne auto om te rijden. Luchtvering is super; maar gevoelig voor storingen; zorg dat de balgen en de sensoren goed zijn. Voor een paar tientjes kun je (zelf) de compressor en het kleppenblok reviseren. De meeste oudere auto's hebben al een nieuw blok er in zitten.
Rij de auto goed warm en let op de temp.
Zelf veel problemen met een disco 2 gehad; dankzij plastic verbindingsbuisjes in het blok de koppakking eruit. Generaliseren dat de p38 slecht en de Disco goed heeft geen zin. bekijk het per auto.
Maar bij landrover hoort meestal een beetje werk !


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2015, 00:17 
Nou ben ik eigenlijk nog wel benieuwd wat je gedaan heb?
P38 of verder kijken?? eye rolling smiley



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2015, 22:54 
Ben,

Ik ben wezen kijken bij de P38, zou volgens de verkoper 100% zijn zonder enige problemen/aandachtspunten (Je kent het wel)
Schitterende auto, maar aan de bijrijders kant was naast de automaat de bekleding zeiknat. Waarschijnlijk de kachelradiateur lek.
Volgens de verkoper zou dit door natte laarzen komen, zelfs de boekjes in het handschoenenvakje waren nat.
Voor de rest een display wat niet werkte en niks van onderhoudshistorie aanwezig.
Tevens wilde de eigenaar op het laatste moment geen ANWB-aankoop keuring doen, omdat hij geen tijd had. (Oja, en de airco werkte toch niet helemaal 100%)
Ik ben zeker niet bang om vieze handen te krijgen, maar dit risico vond ik toch te groot.
Bedankt allemaal voor de snelle reacties!

Groet,

Alexander


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015, 09:13 
Klinkt een verstandig besluit.

Van de kachelradiatoren willen de rubbertjes van de aansluitingen vaak lekken, dan moet het hele dashboard er vaak uit.
Is een standaard probleem van de P38.
Je kan het ruiken omdat koelvloeistof een lichte zoete kleur verspreid.

Dus als je geen sleutelaar ben is het een goed besluit geweest.



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 82 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.