Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 20:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2015, 21:55 
Vandaag weer een kleine verrassing gehad van de LR...

Ik wil de wagen de garage inrijden (achteruit) en dat wil niet lukken. Ik kan de versnelling kiezen, maar hij pakt hem niet lijkt wel. 1, 2, 3 etc allemaal geen probleem, pakt ie, maar achteruit oh maar. Wat zou het kunnen zijn?

Ik heb een 110 3.5 V8 (LT85 bak)

Wie oh wie kan me vertellen dat het iets simpels is winking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015, 23:05 
Valt de bak "uit" de achteruit, of krijg je hem er echt niet in?

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2015, 12:49 
nieuw bak lijkt mij de olossing
peter


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2015, 14:28 
.rob stewart had ook gereageerd op het bericht geschreven op het forum van lrch.
Maar ik weet nog niet of het probleem daarmee opgelost is


.. simple question, you haven't recently checked the oil level have you ?

The reason I ask is that next to the filler plug is a bolt that is the reverse lever pivot bolt FRC2370 and this is often confused and if you wind it out then you have to re adjust it for reverse to work properly

The bias springs are different to the LT77 by the way.

... anyway the full 34 page LT85 manual is on the kennisbank which will give you an indication of what to look for.

[lrch.nl] ... box-manual

Rob


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2015, 15:02 
Beste 110LRB,

Mijn technische kennis is niet dusdanig dat ik weet wat het allemaal zou kunnen zijn, maar....
Ik weet wel dat als de koppeling minder wordt dat het eerste is te merken aan het in de achteruit schakelen, daarna is de eerste versnelling aan de beurt.
Als ik er compleet naast zit lees ik het hier wel.

Groeten en succes met het oplossen van je probleem, Eli


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2015, 11:21 
Ik krijg hem er niet in. Nu zat ik te denken waar ik van de week allemaal mee bezig ben geweest en ik heb waarschijnlijk iets doms gedaan....Ik heb de reverse lever bolt eruit gedraaid...Wellicht dat het daar aan kan liggen??


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2015, 11:27 
Klopt, ik heb het daar ook op gezet. Blijf echter nog met de uitdaging zitten, hoe te starten en wat de afstand moet zijn etc. Ik ben in dit project al tegen zoveel zaken aangelopen, maar goed. Dit is niet de meest verstandige handeling die ik heb gedaan........confused smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 20:04 
Hoi,

Ik zit te worstelen met de twee sites. De ene doet het niet, op de andere mag ik staads maar geen bericht plaatsen, waarvoor ik je een bericht heb gestuurd. Ik weet niet of dit is aangekomen, maar hier dan het bericht:
=================================================================
De achteruit wordt bediend via een "vork" op de schuifstang rechts (maar met een brug naar links) in de bak.De pook bedient deze met de pen onder de kogel.
Een hefboom gaat dan van de schakelstang over een scharnierpen naar de schakelvork die het tussentandwiel (tussen het tandwiel/synchromesh 1/2e versnelling en het recht-vertande tandwiel op de secundaire as).

Wat kan er mis zijn:
De scharnierpen voor de hefboom in de bak is gebroken (tekeningen volgen)
De pen op de schakelvork van het tussentandwiel is gebroken
De "vork" op de rechtse schakelstang is vastgezet met een soort splitpen. Misschien gebroken?
Is de brug van de rechter naar de linker schakelstang misschien afgebroken of de bout er uit gerammeld.

Kijk eens naar deze foto's:

[picasaweb.google.com]
(hoop dat dit werkt)

Waarschijnlijk moet je het deksel van de LT 85 lichten en dan kun je boven in de bak kijken.
Tap eerst een de olie af, misschien komt er een onderdeel mee naar buiten.

Succes en laat even weten als er nog vragen zijn.

Groeten en sleutel ze,
===================== tot zover de mail =========================

Nu dan met de extra info, je hebt dus inderdaad de verkeerde bout losgedraaid. Die lijkt op een oliepeil bout, maar helaas. De arm met de vork is nu uit zijn lagering en ligt los.

Nu zal de tunnel er af moeten en het deksel van de bak af. De arm moet dan weer op zijn plaats gepriegeld worden. Met de achteruit schakelstang (de rechtse dus) moet je dan naar voor en naar achter bewogen worden en dan op het juiste punt de bout er weer ingedraaid. Wellicht dat je de schakel-arm een stukje moet optillen om de scharnierpen in het het lagerbusje te krijgen.

Succes en sleutel ze,


Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2015 18:05 door Jos Daalmans.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 13:48 
Hoi Jos,

Ik ben er even tussen uit geweest. Echter, ik heb het probleem nog niet aangepakt.

Ik zal de top van de bak eraf moeten draaien en dan zou de reverse lever bout moeten zien..toch? Die draai ik dan weer iets terug. Wanneer ik de schakelarm beweeg van neutraal naar achteruit, zou ik een beweging moeten zien rechts in de bak (rechterstang met de veer) en die moet in beweging komen. Wanneer ik de bout op juiste moment heb ingedraaid dan zou er beweging in moeten komen, klopt dat. Dat indraaien op het "juiste" moment is dat het gepriegel of is dat überhaupt zo omdat je er slecht bijkomt.... zo schat ik het in vanuit de foto's.

Moet ik de olie uit de bak laten lopen? Of kan ik deze erin laten zitten....... In ieder geval alvast bedankt voor de info.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2015 11:49 door 110LandRoverBrabant.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2015, 17:22 
Hoi,

De reverse Lever bout is even priegelen. Het kan zijn dat de arm nog nagenoeg op zijn plaats zit, maar ik vermoed dat deze naar beneden gevallen is. Als dat zo is, moet je met een stuk draad de arm weer naar boven vissen.

Als je op deze foto kijkt:



Zie je onderaan de arm dat bronzen pennetje wat in het tandwiel draait. Ik hoop dat dat blijft zitten, want ik kan me niet meer herinneren of dat door het tandwiel op zijn plaats wordt gehouden, of dat het vastzit met een springveertje o.i.d. Is dat weg, moet je de olie aftappen en hopen dat het blokje meekomt.
Voor de rest zie je ook waar de pen van de reverse lever bout moet komen.

Succes en sleutel ze,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2015, 11:49 
Hoi Jos,

Ik ga er deze ochtend maar eens mee aan de slag..... Ik zal mijn bevindingen vandaag nog even delen...

Gr Arjan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2015, 15:53 
Het was idd ff een gepriegel.... maar gelukt. Hij gaat netjes van 1 --> 5 en Achteruit. Ik ben er alles bij elkaar een kleine 3uur mee bezig geweest. Ben het meeste tijd met het gepriegel kwijt geweest. Jos, nog een vraag.
Hoe strak met ik de bout vast draaien?

Bedankt


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 feb 2015, 01:39 
Hoi,

Gelukkig,

Het is een bout van de maat M10 dacht ik, draai die met 30 Nm aan.

Succes,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/02/2015 23:40 door Jos Daalmans.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Jeroen1978, Majestic-12 [Bot] en 135 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.