Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 30 apr 2024, 12:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van LT76 naar LT77?
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 02:21 
Goedenavond,

Ik heb een vraag en ben op zoek naar advies.

Is een versnellingsbak (4-bak) met gele knop voor 4x4 en rode voor hoog/laag per definitie een LT76?

Puristen zullen gruwelen van mijn auto, maar ik waag het erop ;-) Sinds kort heb ik een Serie 2 van 1959 met een V8 3.5 carb in het vooronder. Daarachter ligt de bovengenoemde 4-bak. Die wil ik vervangen voor een 5-bak, zoals de LT77. Permanente vierwielaandrijving is geen probleem, want de auto is voorzien van RRC-assen. Sterker nog, volgens mij staat de op een SII ogende koets op een ingekort RRC-chassis, compleet met de assen met schijfremmen en spiraalveren etc.

Zou de LT76 in dit geval makkelijk zijn te vervangen voor een LT77 of R380? Deze bakken zaten immers in de RRC en mijn auto staat als het ware op een onderstel van een RRC. Tips en adviezen zijn meer dan welkom. Ik moet namelijk nog veel leren ;-)

Alvast dank,
Jon


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van LT76 naar LT77?
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 02:35 
Interessante vraag en een hele interessante conversie van jouw serie 2.
Voordat je hier mee verder gaat is het wellicht ook interessant om te weten of dit legaal allemaal mogelijk is.
In elk geval veel succes.

André

Truckie, 1974 swb 2.25 diesel




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van LT76 naar LT77?
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 08:54 
Ha Jon, leuke auto! Ik zou niet te dicht in de buurt van een RDW station komen, maar verder....lekker rijden en genieten. Vooral genieten omdat je auto niet apk gekeurd hoeft te worden volgens mij. V8 is met jouw gewicht (vd auto) ook erg leuk. Of de bak past weet ik niet, een R380 zal heel lastig worden omdat de pook op een andere plek zit. Is een LT76 niet ongeveer vergelijkbaar met een long-stick LT77?? Kenners komen heus nog wel. Ik ben kenner van de eighties, nignties en iets jonger. Jij bent waarschijnlijk een hippie??grinning smiley

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van LT76 naar LT77?
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 08:56 
Hoi,

Voor heb jij dan ook schijfremmen? Dan moet het niet heel moeilijk zijn. Aandachtspunten zijn je aandrijfassen, met name de achterste(?) wordt waarschijnlijk erg kort. En je zal je interieur misschien moeten verbouwen om ruimte te maken. Ik zelf zou trouwens voor een automaat gaan.

Succes Frank


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van LT76 naar LT77?
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 11:44 
Ben een jaar terug aan het meten geweest wat het verschil is.
Geen ervaring met een V8

Ik ben bezig met een 300tdi lt77 en defender assen bezig. In een 109...
Tunnel bulkhead moet aangepast worden, vermoedelijk bij je crossmember onder je tussenhuis motor versnellingsbak moet je een aanpassing maken voor je aandrijf as. Aandrijfas wordt langer.
Versnellingsbak steunen kwamen bij mij ook niet uit hierdoor moest de crossmember waar de bak op rust aangepast worden en heb ik uiteindelijk aangepaste defender baksteunen gebruikt.

Ik had toen het voordeel dat ik de lt76 en de lt 77 naast elkaar hed liggen, zag hierdoor snel genoeg dat het niet zomaar paste.

Maar als je een bron van ervaring zoekt;
series2 gekken in the UK
Googel daar even, als er daar niet ééntje zit die het gedaan heeft kent hij wel iemand smiling bouncing smiley

Unnuh.. Als je echt leesvoer wilt.... klik hier voor hulp ;-))))



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/01/2015 09:54 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van LT76 naar LT77?
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 11:59 
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ha Jon, leuke auto! Ik zou niet te dicht in de
> buurt van een RDW station komen, maar
> verder....lekker rijden en genieten. Vooral.........
> Gr, Bart


? Lees ik niet goed, tis toch gewoon 1/3 aan passing, dat gaat ook op voor auto's van voor 1960 ?
Carrosserie, chassis en aandrijflijn ?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van LT76 naar LT77?
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 13:52 
Lijkt mij ook. Alleen de aandrijving is aangepast (minus de V-bak). Dat is volkomen legaal. En als je de V-bak verwisseld, ook onderdeel van de aandrijving, valt dat nog steeds binnen de 1/3de regel. Maar een mailtje naar de RDW is nooit verkeerd natuurlijk!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van LT76 naar LT77?
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 19:54 
En het aangepaste RRC chassis heeft een RDW her-inslag uiteraard.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 102 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.