Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> >
>
>
> Je vergeet iets in deze berekening. Je gaat er van
> uit dat al die restwarmte door je koelsysteem
> wordt afgefakkeld. Helaas verdwijnt het grootste
> deel via het uitlaatsyteem. Het beetje dat
> overblijft gaat via het koelsysteem. Je uitlaat is
> na het starten ook onmiddelijk heet.
> Maar ik ben met je eens dat die 600 watt niet veel
> is. En een zeer zware belasting voor je dynamo.
> Een warmte wisselaar rond je uitlaatpijp maken
> werkt waarschijnlijk een stuk beter. Dus de
> leiding met koelvloeistof onderbreken en een
> spiraal rond je uitlaat er in opnemen zou op zich
> geen verkeerde oplossing zijn denk ik. In elk
> geval beter dan dat elektrische dingetje. Het
> gebruikt ook eens geen extra brandstof.
Precies, zie ook: [
landrover.startpagina.nl]
Zelfs al draait de motor slechts stationair dan gaat er een aardige kamer aan (koude) buitenlucht doorheen, lucht die aan de uitlaat-kant een aardig eind is opgewarmd.
Dat maakt dus ook het grote verschil tussen zomer en winter (en neemt dus ook de zorgen rond intercoolers en radiator-muffs weg).
's Winters is de inlaatlucht 10-20 tot wel 40-60 graden kouder als 's zomers, 's winters koelt de radiator en de intercooler ook weer met die koude buitenlucht terwijl beide zijn ontworpen om met 60 of meer warmer ook nog adequaat te werken. 's Zomers kan de lucht boven het asfalt moeiteloos over de 40º gaan, in echt warme streken wordt het nog warmer.
Je hebt dus en het motorblok (met om te beginnen alleen de kleine kringloop aan koelvloeistof) en een doorlopende stroom aan koude buitenlucht die je moet verwarmen. Daarom duurt het zo lang als het echt koud is, en daar zit dus een leuke winst bij gebruik van een 220V motorvoorverwarmer: je gebruikt goedkope stroom en de motor start met een "'s zomerse" blok-temperatuur hij draait dus makkelijker en zuiniger. Zelfs al scheelt het de eerste 15 kilometer maar 10% in het verbruik dan gaat het per winter alleen aan diesel al om enkele tientjes verschil als je dagelijks op pad moet. Als ik naar mijn langjarige historische verbruikscijfers (zonder motorvärme) kijk dan is voor de eerste kilometers 10% meerverbruik denkelijk erg zuinig ingeschat.
Overigens, een radiator-muff is ook nog eens comfortverhogend wanneer de thermostaat uiteindelijk wel open gaat en dus de grote koelvloeistof-kringloop in het spel is. Met een radiator-muff is de koude-golf die dan door het koelsysteem gaat een stukje minder koud.
Marc