Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 11:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 15:57 
Ik heb een electrische koelvloeistof verwarmer liggen die ik in wil bouwen in m'n Disco TD5. Dit is ie: [www.ebay.de] Hij wordt dus ingeschakelt als de motor loopt en dient ervoor om de motor zsm op temperatuur te brengen. Dat duurt bij een moderne motor als de TD5 best wel lang. Het apparaatje is eigenlijk een behuizing met 3 gloeistiften, hij trekt ook best wat stroom maar dat is alleen met draaiende motor en het schakelt zich uit als de koelvloeistof temp. 70 graden is, of via de schakelaar. Waar kan ik dit apparaatje het beste plaatsen? Ik dacht zelf om de slang te nemen die naar de kachel gaat, die is ook het makkelijkste af te koppelen. Ik vraag me alleen af of de temperatuur dan niet te hoog wordt in de kachel. Wie heeft een idee?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 16:38 
hey bart de kachel word bij bedrijfstemperatuur ook 85° dus dat mag geen probleem zijn als de motor loopt is er toch stroming


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 18:26 
Bart,

Heb je geen "motorvärme" < zie [landrover.paginamarkt.nl] > in gebouwd ?
Of wil je er nog warmer bij zitten ?
In principe kan je het een doen en het ander niet laten.

Het is waar, een Td5 wordt niet erg snel warm, paradoxaal genoeg duurt het juist langer als je hem netjes warm rijdt.
Een motorvärme brengt het blok op een zomerse temperatuur ...
.... dus is ie al een aardig eindje geholpen en mag je 'm dan vanaf de start ook weer wat "woester" warmrijden.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2015 16:27 door Marc-my-Words.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 18:49 
Marc, ik wil er nog warmer bij zitten hot smiley Jouw magische hete kikker kastje zit er ook al tussen. Maar als het 5 graden is dan sluit ik 'm niet aan, maar dan is het wel fijn om 'm wel snel zonder zware motorische inspanningen op bedrijfstemperatuur te brengen. Ik denk dat ik de enigste in NL ben die zo gek is met 2 van die kastjes........op Google kan ik er ook niks over vinden. Vreemd.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 19:58 
Vlgs Zweeds onderzoek loont het vanaf 10º boven nul ... de motorvärme hoeft dan niet erg lang aan om al winst te behalen.
(Dit onderzoek keek alleen naar de schonere verbranding, schonere verbranding is bij koude een goede maat voor beter werken/minder slijtage.)

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 22:14 
Hey Bart,

Ik zou hem in de slang tussen blok en kachel zetten.
Daar zetten wij normaal gesproken ook de Webasto kachels, en het water wat daar uit komt is rond de 80°C.

Groeten,

Marc

PS heb je mij PB nog gehad ?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 22:35 
Bart,

had er lang niets meer over gehoord, volgens mij werd/wordt dit systeem al heel lang toegepast bij de tdi motoren van VW/AUDI/SEAT (= VW TDI dieselmotoren) waar ik hem vorig jaar ook gevonden had.
Dacht dat je het in je vorige Disco gezet had. Had tot voor kort een polo 1.9 tdi uit 2008 van mijn werk, zat het ook in, binnen 3 km warme lucht uit de kachel, red ik met de Defender Td5 niet, komen nog een paar km's bij. Waarom zou het bij VW wel kunnen en bij een TD5 niet ?

gr Gerard


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 23:11 
Ik weet niet hoe hoog de temperatuur is van die VW/Audi verwarmer maar het zijn 3 gloeistiften....wordt dat niet té warm voor de kachel? Ik dacht om 'm in de slang te zetten die uit de kachel komt, eerst maar 's sjoppen voor een verloopstuk, de slangen zijn 20 inwendig terwijl de aansluitingen op de VW verwarmer 28 mm zijn, wordt dus nog wat gefreubel.

Oh ja, Marc, ik heb net nog de PB gezien....van een 110 heb ik niks, krijg ik niks en weet ik helaas niks. De 300 tdi...tja...afwachten. Blijft wel klote. Ik heb in ieder geval 2 300 tdi onderblokken staan die je zo op mag halen. Jouw kop is zeker in orde, die is gereviseerd.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 23:15 
Gerard, ik heb zo'n VW verwarmer allang liggen, had 'm idd in m'n vorige Disco willen bouwen maar steeds niks van gekomen, op een gegeven moment wordt het lente, zomer, mooie temperaturen, je weet wel, dan wordt het niks. Maar een TD5 is nog trager van opwarmen dan een 300 tdi en ik wil deze nog lang rijden, dus hij moet hierin. Weet je waar die bij een tdi ingebouwd zit? Net vóór de kachel? Het lijkt me dat de temperatuur dan wel erg snel oploopt, het gaat me meer dat de motor het snel warm krijgt dan het interieur, ik zet gewoon even de stoelverwarming aan om het buffelleer warm te maken....Xsmiling bouncing smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 00:14 
Vóór de kachel is inderdaad de juiste plek, zie onderstaande schema's van VW/Seat:







Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 01:52 
Voor de "kachel" dus, behalve als je het werkelijk voor de motor doet en de electrische stoel jouw zelf laat verwarmen, dan zit ie beter in het motor-circuit of desnoods in de kachel-terugloop.
Bedenk overigens wel dat die electrische verwarming samen met de electrische stoel, verlichting, aanjager en voor- en achterruitverwarming tesamen waarschijnlijk meer vragen als de dynamo kan leveren bij weinig toeren. Ik zie bij de Defender al dat verlichting (de kleine lampjes zijn al LED) + aanjager + voor- en achterruitverwarming direct na het starten de boordspanning al drukken -- nog niet zorgelijk maar je zit dan wel nabij het gebied waarbij alles wat je aan extra stroomslurpers aanschakelt ook direct ten koste gaat van het vlot weer op peil brengen van de accu.
Als je toch 220V hebt voor je vertrek, hang er dan direct een druppellader in, alle beetjes helpen.

O ja, misschien moet je ook eens denken over een radiator-muf, dat werkt dubbel, de warmte blijft beter/langer onder de motorkap, en zodra je rijdt raak je veel minder warmte kwijt (bij de Defender, met name de Td5, helpt het voelbaar).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 02:14 
Als ik het zo lees, dan is hij 600W; en dat is in vergelijking met de restwarmte van de motor en het volume van de cabine van een landrover niet veel
Stel dat de motor stationair 25Kw vermogen levert bij rustig rijden; en er 35% omgezet wordt in mechanische energie (optimistisch denk ik).... dan heb je dus 16kW aan restwarmte die je koelsysteem ingaat. Op het geheel zal die 600W dus niet zo veel uitmaken.

Het werkt wel als een extra comfort; omdat de warmte direct via de kachelmatrix weer uit het koelcircuit verdwijnen tbv verwarming/ontwaseming.

Gebruiken als voorverwarming voor koude start is niet mogelijk ivm ontladen van je accu en de afwezigheid van watercirculatie (oververhitting). Daar is de 220v versie met pompje een stuk beter. (meer vermogen en pompje)
LR (en ook VW in zijn busjes) zelf bouwt in de nieuwere auto's met hetzelfde opwarming probleem niet voor niets een standkachel in. Die gaat (officieel) ook pas gaat werken als de motor draait maar leveren een veelvoud aan warmte/vermogen...

Technisch warmteafvoer is het geen issue; omdat de gemiddelde kachelmatrix toch al snel 3-5kW kan verwerken; dus die 600W zal het probleem niet zijn, en stroming is gegarandeerd via de waterpomp van de motor.
Elektrisch is een ander punt, 600W betekend dus direct na het starten een extra 50 Ampere stroom uit je boordnet; en dat is niet voorzien bij het ontwerp ervan.
Icm lichten, kachelventilator, ruitenwissers, achteruitverwarming en de wat legere accu na het starten kom je al snel aan de maximale laadcapaciteit van je dynamo. In het ergste geval ga je de accu verder ontladen. Dan kijk je in veel gevallen al aan tegen een zwaardere dynamo gaan.... maar dan wordt het al snel prijzig en moet je misschien toch aan een (tweedehands) standkachel gaan denken.

In die context is een motorvarme op 220V een betere en kosten efficiënte oplossing, wil je het zonder externe stroom doen dan misschien toch de stand kachel die ook LR gebruikt heeft.
Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening. smiling smiley

Gerrit


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 03:16 
Hoi Gerrit, een motorvarme zit er ook al in, ik heb dus beide. En een radiatormuff van een Disco heb ik nog liggen die gaat er misschien ook nog op. Betreft het gebruik van die 600W verwarmer, ik ga er wel rekening mee houden met het gebruik ervan, hij wordt via een schakelaar aangesloten en wil idd niet alle gebruikers samen gaan gebruiken. Ik ga 'm vóór de matrix aansluiten, net na de waterpomp zit er ruimte om 'm er tussen te zetten. Volgende week als ik tijd heb gaat ie erin. Ik zal verslag en evt. foto's plaatsen. Bedankt voor alle goede adviezen!! thumbs upsmileys with beer

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 13:32 
Bart,

Als je wat wilt dan zou ik voor een standkachel/naverwarming op diesel gaan. Zit in ons chrysler busje en slaat bij elke start aan om de auto en motor warm te stoken. Ik begrijp dat dit onder meer auto's (oa renault bus) zit. Werkt prima, ben alleen benieuwd wat het diesel verbruik van zo'n ding is. En idd 600w is niet heel veel. Bij komend effect is natuurlijk wel dat je motor meer energie moet leveren voor de dynamo en deze dus ook meer thermische energie levert. Wil je je blok opwarmen dan zou ik hem in het oliecircuit hangen, daar heeft je motor de meeste baat bij.

Succes Frank


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 14:47 
Ik heb een motorvarmer van Marc, 220V, een 600W motorverwarmer die via de accu loopt, dat vind ik wel genoeg.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 14:48 
smileys with beer


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 14:53 
Bart,

Ik heb je een PB gestuurd over de slangen.

Groeten,

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 14:58 
Tja ... ik denk ook dat die 600 Wh na het starten alleen maar voor eventjes een comfortverhogend effect brengen.

Als het koelwater met de motorvärme al op 25-30º is gebracht (rekening houdend met de verliezen onder de motorkap is dat denk ik een reële inschatting voor de verdere sommetjes) dan warmt de draaiende motor het blok en dus de auto snel verder op.

Echter ... de motor levert niet met die 16kWh warmte van G-men aan het koelsysteem, er gaat nl ook een belangrijk aandeel van de warmte de uitlaat uit ... bedenk dat er een ± m3 per minuut (bij stationair) aan koude buitenlucht lucht door het blok heen gaat, er gaat dus ook het (on)nodige aan (warmte) vermogen de uitlaat uit.

Dat van die uitlaat geldt overigens ook voor een standkachel: Op vol vermogen gaat daar vlgs de opgave 6 kWh aan diesel (1 liter diesel = 10 kW) door, daarvan verdwijnt dus ook een groot deel door de uitlaat (zo'n standkachel is nu eenmaal geen HR-warmtewisselaar, een standkachel is vooral op compactheid gericht).

Ofwel 600 W is niet heel veel, maar ook niet heel weinig, vooral ook omdat die 600 Wh - en ook die 1,2 kWh van de motorvärme - alle warmte schier verliesloos in koelvloeistof-opwarming wordt omgezet. (Verder zit er natuurlijk een leuk rendementje in de 220V verwarming: je krijgt je kW voor een leuk plug-in prijsje!)

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 15:34 
Hoi Marc,

ik ben aan het zoeken voor een deftig niet te opvallend stopcontactje om in het voorscherm te maken voor m'n motorvarme.....weet jij iets, leuke site om te kijken? Ik wil dan ook een verlengkabel maken met de bijbehorende stekker om 'm in de muur in het stopcontact te steken.

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 16:00 
Als ik thee zet breng ik water aan de kook met de waterkoker van 1000watt. Dat kost zeker 5 a10 minuten afhankelijk van begintemperatuur. Kan het dan werkelijk nut hebben om Met die 600watt 10 liter koelwater op te warmen? Is het niet meer bedoeld om na de rit de zaak warm te houden tot de volgende ochtend? Volgens mij hebben alleen accu en dynamo hiervan te lijden...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 16:02 
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik ben aan het zoeken voor een deftig niet te
> opvallend stopcontactje om in het voorscherm te
> maken voor m'n motorvarme.....weet jij iets, leuke
> site om te kijken? Ik wil dan ook een verlengkabel
> maken met de bijbehorende stekker om 'm in de muur
> in het stopcontact te steken.
>

Tja ... je ziet wel eens wat en dat heeft dan ook een deftig prijsje.
In Zweden hebben ze vaak een stekker-aansluiting ergens in de grill (met een dekseltje), kennelijk werkt dat.

Op basis van wat je hier vlot beschikbaar hebt zou ik echter kijken wat een gewone apparaat-stekker doet voor dit doel.
Sloop het contra deel uit een sloop-apparaat en koop een apparaat-snoer van de gewenste lengte (dat snoer is dan direct mooi dichtgelast).
Het prettige is dan ook dat je voor een eventueel vervangsnoer gewoon weer naar de "HandyShop" oid kan.
Het apparaat-contra-deel kan je wellicht netjes verborgen in de grill wegschroeven (wel even rekening houden met de radiator-muff).
Nadeel van de grill (dat geldt ook voor de Zweedse stekkers) is dat dit altijd in 't ergste weer en wind zit, in Zweden parkeren ze vooruit bij het 220 V paaltje dat is het "geheim" hierachter.

Als je van een sloop- of gesneuveld apparaat-snoer alleen de stekker afknipt (en die stekker met een koordje naast de contra-stekker vast zet) dan heb je ook een bescherming tegen het ergste vuil (eventueel een O-ring op de preciese passing op die stekker vast-kitten).

Er bestaat ook druipwaterdichte apparaat-stekkers, maar die zijn weer niet courant ... je kan daar altijd nog naar zoeken als deze JunkYard oplossing niet blijkt te voldoen.

Groeten MarcS


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 16:19 
Mrah Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als ik thee zet breng ik water aan de kook met de
> waterkoker van 1000watt. Dat kost zeker 5 a10
> minuten afhankelijk van begintemperatuur. Kan het
> dan werkelijk nut hebben om Met die 600watt 10
> liter koelwater op te warmen? Is het niet meer
> bedoeld om na de rit de zaak warm te houden tot de
> volgende ochtend? Volgens mij hebben alleen accu
> en dynamo hiervan te lijden...

Mrah,

Misschien moet je je waterkoker ontkalken ?
't Zou in 6 minuten moeten kunnen (als je niet te veel warmteverlies hebt).
Zie ook: [www.natuurkunde.nl]

Een waterkoker brengt 1 liter van 20º naar 100º. Met een zelfde vermogen verwarm je in dezelfde tijd dus 10 liter 8 graden -- niet heel veel, maar ook niet weinig en zeker merkbaar, vooral omdat je eerder aan een kwartier gaat denken. Maar ... duidelijk is wel dat deze electrische extra-verwarming vooral op het binnen-comfort gericht is: de kachel wordt dan snel "aangenaam" warm ... met de aanjager aan zit je anders minutenlang met een gevoelstemperatuur van min-veel.

Zorgelijker is overigens het totaalverbruik en de prestaties van accu+dynamo.

Als Bart een nette 220V aansluiting maakt doet ie er goed aan direct een druppellader in te bouwen, zelfs als die maar korte tijd aan staat helpt ie wel de accu iets voor te verwarmen+bij te laden en dan verloopt het starten beter, efficienter en kan je met minder bijladen toch een gezonde accu houden.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 17:03 
Is het trouwens 2 aadrig? dus alleen plus en min? Omdat er een 3 polige stekker inzit....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 20:53 
Apparaatstekkers zijn normalerwijze drie aderig ... en hebben dus drie mannetjes/vrouwtjes en zo'n stekker met een vorm in doorsnee die lijkt op een huisje.
De motorvärme is ook geaard dus geaard aansluiten is wel zo netjes.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 22:46 
Bart,

Ik heb je al een mail gestuurd met info.
ik heb de volgende onderdelen besteld bij Conrad.

Aantal Bestnr. Omschrijving Stukspr. Totaal
1 stuk 739324 Netspanningsconnectoren voor de CA-serie Nominale stroom: 16 A/AC/10 A/DC Aantal polen: 3 + PE 932 322-100 Hirschmann I € 6,44 € 6,44
Op voorraad
1 stuk 739162 Hirschmann 831 529-100 Bijpassende beschermingskappen voor de CA-serie met variabele ophanglus Inhoud: 1 stuks € 6,15 € 6,15
Op voorraad
1 stuk 739316 Netspanningsconnectoren voor de CA-serie Nominale stroom: 16 A/AC/10 A/DC Aantal polen: 3 + PE 934 125-100 Hirschmann I € 9,77 € 9,77

Groet Laurens


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 23:18 
Bart,

bedoelde dit draadje: [landrover.startpagina.nl]

gr Gerard.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 00:23 
Dat is ie, die komt er ook in hot smiley

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2015, 13:10 
Quote
dan heb je dus 16kW aan restwarmte die je koelsysteem ingaat.

Je vergeet iets in deze berekening. Je gaat er van uit dat al die restwarmte door je koelsysteem wordt afgefakkeld. Helaas verdwijnt het grootste deel via het uitlaatsyteem. Het beetje dat overblijft gaat via het koelsysteem. Je uitlaat is na het starten ook onmiddelijk heet.
Maar ik ben met je eens dat die 600 watt niet veel is. En een zeer zware belasting voor je dynamo. Een warmte wisselaar rond je uitlaatpijp maken werkt waarschijnlijk een stuk beter. Dus de leiding met koelvloeistof onderbreken en een spiraal rond je uitlaat er in opnemen zou op zich geen verkeerde oplossing zijn denk ik. In elk geval beter dan dat elektrische dingetje. Het gebruikt ook eens geen extra brandstof.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2015, 13:24 
Quote
Met die 600watt 10 liter koelwater op te warmen? Is het niet meer bedoeld om na de rit de zaak warm te houden tot de volgende ochtend?

Het is geen 10 liter koelvloeistof die je moet opwarmen. Alleen het kleine koelsysteem warm je op. De thermostaat is immer nog dicht. Maar een paar liter zal het wel zijn denk ik.

Dat ding aan laten tot de volgende ochtend resulteert waarschijnlijk in een lege accu. 600 watt : 12 volt = 50 A. 50A x 8 uur is 400 Ah Gemiddelde accu is 60 ah of zo. Je accu houd dat dus nooit een nacht vol. Als je mazzel hebt misschien een uurtje?

En 50 ampere uit je dynamo trekken? Stel dat je dynamo is 80 ampere? Dan heb je dus nog maar 30 over voor je verlichting je blowers, stoelverwarming, ruitverwarming enz. Beetje weinig denk ik. Dat wordt stilstaan met een dooie accu vrees ik.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2015, 15:09 
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> >
>
>
> Je vergeet iets in deze berekening. Je gaat er van
> uit dat al die restwarmte door je koelsysteem
> wordt afgefakkeld. Helaas verdwijnt het grootste
> deel via het uitlaatsyteem. Het beetje dat
> overblijft gaat via het koelsysteem. Je uitlaat is
> na het starten ook onmiddelijk heet.
> Maar ik ben met je eens dat die 600 watt niet veel
> is. En een zeer zware belasting voor je dynamo.
> Een warmte wisselaar rond je uitlaatpijp maken
> werkt waarschijnlijk een stuk beter. Dus de
> leiding met koelvloeistof onderbreken en een
> spiraal rond je uitlaat er in opnemen zou op zich
> geen verkeerde oplossing zijn denk ik. In elk
> geval beter dan dat elektrische dingetje. Het
> gebruikt ook eens geen extra brandstof.

Precies, zie ook: [landrover.startpagina.nl]

Zelfs al draait de motor slechts stationair dan gaat er een aardige kamer aan (koude) buitenlucht doorheen, lucht die aan de uitlaat-kant een aardig eind is opgewarmd.
Dat maakt dus ook het grote verschil tussen zomer en winter (en neemt dus ook de zorgen rond intercoolers en radiator-muffs weg).
's Winters is de inlaatlucht 10-20 tot wel 40-60 graden kouder als 's zomers, 's winters koelt de radiator en de intercooler ook weer met die koude buitenlucht terwijl beide zijn ontworpen om met 60 of meer warmer ook nog adequaat te werken. 's Zomers kan de lucht boven het asfalt moeiteloos over de 40º gaan, in echt warme streken wordt het nog warmer.

Je hebt dus en het motorblok (met om te beginnen alleen de kleine kringloop aan koelvloeistof) en een doorlopende stroom aan koude buitenlucht die je moet verwarmen. Daarom duurt het zo lang als het echt koud is, en daar zit dus een leuke winst bij gebruik van een 220V motorvoorverwarmer: je gebruikt goedkope stroom en de motor start met een "'s zomerse" blok-temperatuur hij draait dus makkelijker en zuiniger. Zelfs al scheelt het de eerste 15 kilometer maar 10% in het verbruik dan gaat het per winter alleen aan diesel al om enkele tientjes verschil als je dagelijks op pad moet. Als ik naar mijn langjarige historische verbruikscijfers (zonder motorvärme) kijk dan is voor de eerste kilometers 10% meerverbruik denkelijk erg zuinig ingeschat.

Overigens, een radiator-muff is ook nog eens comfortverhogend wanneer de thermostaat uiteindelijk wel open gaat en dus de grote koelvloeistof-kringloop in het spel is. Met een radiator-muff is de koude-golf die dan door het koelsysteem gaat een stukje minder koud.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2015, 15:13 
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> >
>
>
> Het is geen 10 liter koelvloeistof die je moet
> opwarmen. Alleen het kleine koelsysteem warm je
> op. De thermostaat is immer nog dicht. Maar een
> paar liter zal het wel zijn denk ik.
>
> Dat ding aan laten tot de volgende ochtend
> resulteert waarschijnlijk in een lege accu. 600
> watt : 12 volt = 50 A. 50A x 8 uur is 400 Ah
> Gemiddelde accu is 60 ah of zo. Je accu houd dat
> dus nooit een nacht vol. Als je mazzel hebt
> misschien een uurtje?
>
> En 50 ampere uit je dynamo trekken? Stel dat je
> dynamo is 80 ampere? Dan heb je dus nog maar 30
> over voor je verlichting je blowers,
> stoelverwarming, ruitverwarming enz. Beetje weinig
> denk ik. Dat wordt stilstaan met een dooie accu
> vrees ik.

Kortdurend meer vermogen afnemen als de dynamo kan leveren doet je niet direct stilstaan, alleen moet je daartegenover ook langere tijd de accu kunnen doorladen (zoals dat ook geldt voor een eventueel accu-verbruik wanneer de motor niet draait).

Zie verder ook: [landrover.startpagina.nl]

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2015, 16:58 
t



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/01/2015 15:00 door Bart van Dessel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2015, 16:59 
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> >
>
>
> Het is geen 10 liter koelvloeistof die je moet
> opwarmen. Alleen het kleine koelsysteem warm je
> op. De thermostaat is immer nog dicht. Maar een
> paar liter zal het wel zijn denk ik.
>
> Dat ding aan laten tot de volgende ochtend
> resulteert waarschijnlijk in een lege accu. 600
> watt : 12 volt = 50 A. 50A x 8 uur is 400 Ah
> Gemiddelde accu is 60 ah of zo. Je accu houd dat
> dus nooit een nacht vol. Als je mazzel hebt
> misschien een uurtje?
>
> En 50 ampere uit je dynamo trekken? Stel dat je
> dynamo is 80 ampere? Dan heb je dus nog maar 30
> over voor je verlichting je blowers,
> stoelverwarming, ruitverwarming enz. Beetje weinig
> denk ik. Dat wordt stilstaan met een dooie accu
> vrees ik.

Misschien kun je beter eerst lezen hoe het dingetje aangesloten wordt en hoe te gebruiken. Bijna iedere VW/Skoda/Audi/Seat/ Opel Vivaro/ Nissan huppelepup star is er mee uitgerust. Het is een beetje een comfort dingetje en ook om je koelvloeistof sneller op te warmen. Hij mag alleen ingeschakeld worden bij draaiende motor. En als het een aanslag is voor accu of dynamo dan is dat maar zo, als die versleten zijn dan koop ik een nieuwe. winking smiley

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2015, 17:21 
Het verbruik interesseert me eigenlijk helemaal niks, heb ik ook nog nooit bijgehouden. Ik doe het hoofdzakelijk voor het behoud van m'n motor, een (echt) koude start is heel slecht voor je motor. En een beetje comfort is ook wel lekker als je 's ochtends om 02.00 uur naar je werk moet vertrekken.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2015, 18:38 
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het verbruik interesseert me eigenlijk helemaal
> niks, heb ik ook nog nooit bijgehouden. Ik doe het
> hoofdzakelijk voor het behoud van m'n motor, een
> (echt) koude start is heel slecht voor je motor.
> En een beetje comfort is ook wel lekker als je 's
> ochtends om 02.00 uur naar je werk moet
> vertrekken.

Verbruik in liters diesel is natuurlijk gewoon interessant (maar ook weer een rimpeling in de portemonnaie).
Verbruik in de zin van: hoe lang gaat de motor goed mee is eigenlijk minstens zo waardevol ... maar veel mensen kijken daar niet naar (zolang ie het maar 100.000-200.000 km doet). Als je de ergste kou bij de koude start kan vermijden gaat bijv. ook de motorolie langer mee.
En tenslotte: het gaat natuurlijk ook gewoon om het comfort (en ook het comfort aan je oor, want een diepvries-blok starten klinkt niet echt comfortabel).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 142 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.