Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 13:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 17:11 
Hoi Allemaal,

Heb een vraag betreft de opblaasbare tenten.? Wie van jullie hebben hier ervaring mee...

Hoe bevalt het.? Voor en tegens en welke merken gebruiken jullie.?
Zit te twijfelen tussen Vango ( polyester ,,,) , Outwell ( polyester en katoen.) maar zit aardig wat prijs verschil tussen.

Hoe we de tent gaan gebruiken is in de zomer maanden in warm weer en in Nederlands weer en voor een periode van 6 tot 8 weken.
We zullen reizen maar ook ergens langer staan.

Graag hoor ik jullie ervaringen

Grrrr Noudje


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 17:50 
Uit 2e hand:
Voor mensen die altijd in de regentijd kamperen schijnen ze bijzonder goed te bevallen. hot smiley

Tot je een kaars door het grondzeil laat smelten. Enige nadeel die ik gehoord heb is dat ze nogal groot (ingepakt) en zwaar zijn. winking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 19:08 
Ik heb vorig jaar een 2de hands Karsten tent gekocht (3,5 bij 3,5 meter), dit is een katoenen tent met een PVC kuip:



Je hebt ook nog zeer veel uitbreidingsmogelijkheden, ik heb alleen een luifel aan de voorkant. De tent is lekker ruim en ik kan met mijn 2 meter bijna in de hele tent staan in plaats van niet of alleen bij de stok. De luifel is groot genoeg om met 2 man en een tafel droog te zitten.

Ondertussen 3 x mee gekampeerd (1x zomervakantie en 2 weekenden) en dat bevalt goed.
Vanwege het katoen een lekker binnenklimaat (vooral bij warm weer), bij koude nachten mis ik een binnentent die de warmte een beetje vasthoud. Opzetten is een makkie, ik zet de (12V) compressor aan en na een half biertje en een keer van ventiel wisselen staat de tent. Even eromheen met een aantal haringen en de tent staat! Ook het afbreken gaat vlot en makkelijk. Verder staat de tent zeer stevig en is harde wind geen probleem, iets wat ik echt waardeloos vond bij de OZ-tent en daktent (geklapper en geschud van de tent bij harde wind).

Nadeel van de Karsten-tent is dat de tent opgevouwen groot en zwaar is, door het dikke katoen en PVC kuip. Daarnaast is de passing van de tentzak zeer precies, oftewel het past maar op 1 manier. De Karsten heeft geen binnentent (wel een aantal scheidingswanden), met als nadeel is dat je geen muggengaas hebt ook niet bij de voordeur. Als optie kan je nog wel een hordeur kopen, wat ik nog van plan ben.

Hiervoor kampeerde ik respectievelijk met een katoenen/polyester 3-persoons koepeltent, een daktent, een OZ-tent, een (lichtgewicht) katoenen Slee Mistral en nu dus de Karsten.

Op het (ingepakte) formaat na bevalt de Karsten het beste! Ik heb een wat ouder exemplaar gekocht voor volgens mij 300 euro om het 'eens te proberen' maar hou deze voorlopig maar gewoon want alles is nog heel en waterdicht. Met de door jouw genoemde tenten heb ik geen ervaring. Mijn voorkeur zou wel uitgaan naar een katoenen of polyester/katoenen tent, al heeft polyester wel een voordeel in ingepakte staat (kleiner en lichter).

Succes met je keuze!

Lennart



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 19:42 
Een karsten kun je eigenlijk niet echt een buil aan vallen.
Probeer wel een redelijk recente (of weinig gebruikte) aan te schaffen. Dit i.v.m. waterdichtheid. (tot max 8 jaar zou ik adviseren)
Ik heb er 4 jaar naar volle tevredenheid in gekampeerd. Toptenten. Zwaar, maar wel mooi, betrouwbaar en zeer ruim. Ook voortenten en luifels zijn echt goed doordacht.

Succes met je keuze.

Martijn Pompe



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/01/2015 17:42 door Pompe RRC.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 19:45 
[www.decathlon.nl]

26 kilo




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 19:48 
Wat kleiner:

[www.decathlon.nl]

[www.decathlon.nl]




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 22:29 
Bedankt voor de tips, denk dat het een katoen polyester word ivm het comfort. was een mooi en duidelijk verhaal Lennart.

Word denk een outwell.

Grr Noudje


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 23:07 
leuk onderwerp!!

ik weet niet of ik wel mag reageren, want ik wist niet eens dat er naast Karsten ook andere merken waren die oppomptenten maakten. Ik heb zelf geen ervaring met oppomptenten en beperk me mede daarom tot de keuze van het doek. Polyester of Katoen is een wereld van verschil. ALs je veel in een warm klimaat kampeert dan is katoen echt aan te bevelen, het ventileert vele malen beter waardoor je ook veel minder last hebt van condens. Daarbij is katoen slijtvaster en heb je dus langer plezier van je tent. Het is wel heel wat duurder, droogt langzamer en vooral: zwaarder. een katoenen familitent weegt al snel 40 kg of meer, eentje van polyester wss maar de helft. een combinatiestof zit er op heel veel fronten tussenin....

Op basis van deze eigenschappen moet je zelf je keuze maken. Ikzelf heb een katoenen bell-tent gekocht, wel zware kwaliteit, maar het gewicht valt met ca 25kg nog te overzien. ook de prijs is aantrekkelijk, omdat het een soort scouting-tent is.



succes, gr, Chris.

gr, CamperChris


<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 10:50 
Ben blij dat je reageert Chris thumbs up.
Want het soort tent wat ik bij je op de foto zie hebben wij ook aan gedacht. ( hoelang ben je bezig met opbouwen en afbreken zit er een vast grondzeil in.?

Heb geen zin om een uur in de weer te zijn met tent stokken en haringen. ( luie kampeerder haha )

De Outwell zet je in 10 min weg en je binnen tenten en grondzeil zitten erin Uitpakken ,uitleggen, haringen opblazen klaaro..... Ben idd er uit dat het geen polyester word.

Hoor nog graar meerdere reacties.

Grr Noudje


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 21:52 
@ Chris en natuurlijk ook de rest.

Wij sliepen in de vouwwagen gewoon onder ons dekbed. Slapen jullie ook onder je dekbed of gebruiken jullie slaap zakken.?

Grr Noudje


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 22:24 
Goed, ik hoor dan tot "de rest":

Op vakantie gaat een luxe slaapzak mee, echte dons in een ribstop-nylon-tijk.
Zo'n slaapzak is lichter, kleiner en beter bestand tegen het "ruige" leven.
Alleen voor het "winter"(= najaars)kamperen gaat er (afhankelijk van de weersvoorspellingen) soms wat extra mee.
Als je aan een deken-model slaapzak een onderdeken ritst (onderdeken van fleece-achtig spul) dan lig je het dons niet plat en gaat het heel lang mee, het is bovendien warmer als plat gedrukt dons.

Verder kampeer ik - als ik niet onderweg in de auto slaap - hetzij in een of ander klein tentje (Hilleberg, ES/Bever of Slee) danwel in een grote Slee tent (die laatste vind ik zwaar, een "middengewicht" van misschien 15 kilo, en heel wat haringen dus niet in 10 minuten opgezet). Qua koude is overigens de kleinere tweestoks Sleetent de warmste: een relatief kleine en lage binnentent is de beste oplossing tegen de kou. Qua warm: tent in de schaduw zetten is 1º vereiste (is ook beter voor de levensduur) en verder: hoe meer je open kan zetten, liefst tegenover elkaar en hoe meer je met bijv een tarp aan extra schaduw kan maken hoe beter.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 22:43 
Haha bedankt mark voor je reactie heb ik wat aan. thumbs up

Grr Noudje


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 23:46 
Dag Noudje,
Als wij gaan kamperen, en zeker in Nederland b.v. in het voorjaar, slapen wij op een lucht bed volgens mij 20 cm dik.
Daar onder leg ik dan ter grote van het lucht bed een laag altraflex beter bekent als bubbeltjes folie met aluminium laag.
Dit scheel heel veel warmt en condens vorming dat anders ontstaat door de warmt van je lichaam, en de kou die uit de grond optrekt.
Slaapzakken met flanelen voering 240 bij 90 cm die twee aan elkaar.
Onze zakken zijn van af nul gr buiten temp te gebruiken, hangt vaak een label aan waar dit op staat.
Als je het zo doet, geloof me, je slaapt als een prins.
Veel kampeer plezier.
Grt Jos (45 jaar tent kampeer ervaring)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 00:08 
We zijn best heel tevreden over de tent, gekocht bij CanvasCamp.be. Voor iets van 400,- euro waren we klaar. Het is allemaal van zware kwaliteit, zwaar grondzeil (afritsbaar) en dik katoen (iets van 500gr/m2). Ik haal meestal het grondzeil los en zet het ook in 2 delen op. Dan ben je ca 20 min bezig. de grap is dat mooi strak afspannen (zoals bij een de-waard tent ed) geen enkele zin heeft. De tent is met rechthoeken gemaakt waardoor hij niet strak te spannen IS. We hebben er ook een binnentent in, dat scheelt enorm in temperatuur (voor de gelukkigen die daar slapen..).

Het enige minpunt is dat je niet echt een luifel ervoor hebt, Je stapt zo uit de nattigheid de tent in en kunt niet je vieze schoenen droog buiten zetten. SOms zetten we de tarp er voor, maar bij stevige wind waait die zo weg.

We hebben slaapzakken, een dekbed wordt snel klam en is enorm volumineus in transport.

gr, Chrs

gr, CamperChris


<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 13:21 
een daktent heeft vele voordelen, maar de nadelen ervan zoals gewicht op het dak en in en uit klimmen hebben mij weerhouden ervan.

een snel opzetbare tent is voor ons een beter alternatief.
we hebben een Oz gehad, maar die beviel niet, mede door de condensvorming en het ontbreken van een binnen tent, en bij regen loopt de luifel vol.

een opblaasbare tent? zwaar, duur, groot in verpakking

wij gebruiken nu een Quechue Base Seconds 4.1 (belachelijk goedkoop tov de kwaliteit, inovatie en gebruikgemak)
geweldige ruime tent met slaap tent 3 personen, kuipzeil en voortent die ruim genoeg is voor 2 personen met sta hoogte, alles in 1 geheel, in een paar seconden opgezet (als popup tent), klein in verpakking (ronde platte schijf) en licht. Erg regen en storm vast. maar ook in warme tijden lekker te luchten.

daarnaast hebben wij een Outwell Fusion 400, zelfde voordelen als boven (maar geen sta hoogte) maar nog sneller op en af te breken, en kleiner.
de Outwell gaat mee op trektochten, de Quechue gaat mee op normalere vakanties (langer verblijf op 1 plek)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 14:30 
leuk om al die tent-ervaringen en argumenten te lezen! Kom maar op met tenten/concepten die goed (of minder goed) bevallen!!

gr, CamperChris


<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 15:15 
Een goed, dun self-inflating matrasje slaapt ook prima. Zet je je tent op echt beroerde hobbelige plekken neem dan twee van die self-inflatables op elkaar.
Door de opgesloten lucht werkt een dubbele vele malen beter als een dubbel-dikke: je stoot veel minder snel door de dubbele heen -- met een dubbeldikke lukt dat alleen als je 'm heel hard opblaast. En ... het schuim in zo'n self-inflatable zorgt voor een riante isolatie. Is het een echt erg koude (natte) ondergrond dan werkt zo alu-belletjes laag natuurlijk subliem.
(O ja, mocht je onverhoopt een zomer-slaapzak mee hebben en je wordt door winterse temperaturen - die we 's winters nog maar nauwelijks hebben - overvallen dan helpt het enorm als je zo'n alu-reddingsdeken losjes over je slaapzak drapeert, je weet niet wat je meemaakt: wakker liggen van de kou verandert in comfortabele warmte.)

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 17:15 
Hmm interessant draadje..

Ook ik heb de nodige ervaring met kampeerconcepten maar ik zal me beperken tot de leuksten

De daktent is onze meest luxe vorm van kamperen

In de daktent slapen we als koningen (en koningin) op het royale matras aangevuld met 2 therm-a rest matjes erop. condens is over het algemeen geen probleem omdat 4 zeiden open kunnen en muggengaas hebben..ventilatie genoeg dus! In de koudere periodes ligt er een elektrische fleece deken die ik ooit voor een habbekrats op de kop heb getikt in de daktent. voordat we de tent openklappen zet ik de deken even 10 minuutjes aan en zodra je de tent daarna openklapt heb je een voorverwarmd bed!
In de tent is ruimte genoeg om een matras, kussens en wat andere zooi te laten liggen als je de tent opklapt. Dit moet je echter niet doen als de tent nat is, of als je er een tijd niet naar om kijkt want dan is de boel beschimmeld als je de tent weer opentrekt.
In de daktent hangt een tl-buis en een 12 volt aansluiting om telefoons e.d. 's nachts op te laden.

Het grote nadeel aan de daktent vinden we dat je je mobiliteit kwijtraakt. zodra je je tent opengeklapt hebt en je stoeltjes en tafel buiten hebt gezet aan het eind van de dag, en je bedenkt je ineens dat je de eieren voor het pannekoekenbeslag bent vergeten te kopen dan ben je mooi zuur, want je stapt niet zo in de auto om boodschappen te doen. In de toekomst zouden we dan ook graag een los sankey/ben hur/polynorm trailertje willen hebben waar de daktent op staat. eenmaal op de kampeerplaats koppel je je trailertje af en je kunt nog steeds een avondrit maken of je vergeten boodschappen halen!

Als we een korte overnachting hebben, of met de scouting op pad zijn slapen we vaak onder een tarp, of in een hangmat:
Een hangmat is even wennen om in te slapen maar het grote voordeel is dat je geen last hebt van ongelijke ondergrond of ondergelopen kampeerplek. met een klein briesje word je lekker in slaap geschommeld, maar pas op! als er veel wind staat, of als het weer wat kouder word dan verlies je enorm veel warmte via de onderkant! zoals op de foto hangt de hangmat gewoon tussen 2 bomen, maar ik heb hem ook wel eens met 1 kant aan het dakrek hangen en met de andere kant aan een boom.


Daarnaast zou ik jullie mee willen geven dat je ook met relatief weinig middelen ook enorm luxe kan kamperen!
Zo werd tijdens een scoutingcamp in the middle of nowhere een oude parachute een enorm grote en knusse woonkamer. En ja dat is een draadloos home-entertainment systeem dat door één van onze leden in elkaar was geknutseld!


En met een bosje nylonkoord van de action en een tarp maak je met wat fantasie een compleet overdekte picknicktafel! (deze picknicktafel hadden we gebouwd tijdens het kanoën in zweden. 2 jaar later stond deze er nog steeds en was nog steeds bruikbaar!


Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)


Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 20:43 
Hallo Wouter,

Als je interesse hebt in een stoere polynorm trailer die gelijk klaar is voor gebruik met je daktent
(geveerde deksel met traanplaat, zodat je hem zelfs open kan doen als de daktent opstaat):

Marktplaats

Wij doen hem weg omdat we hem te weinig gebruiken, we kamperen bijna iedere nacht op een andere plek, met onze daktent.
Maar als je langer ergens staat, of met kinderen, is hij ideaal.

Groeten Aad

Aad & Marieke C.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.”
St. Augustine



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 22:06 
Wij zijn echte De Waard fans, al is het huidige De Waard niet meer de tenten maker van vroeger confused smiley Staat als een huis! Aangezien we vaak aan de kust of op een waddeneiland staan is het de perfecte tent. We hebben een Albatros en een Papegaaiduiker. Zelfs de Albatros staat zo. Ondanks dat het veel haringen zijn. Wel groot en zwaar, dat wel, maar al te veel plat of omgewaaide tenten gezien op Vlieland maar ook in Denemarken. Vaste kuip dus tenzij het meer dan 25cm water is lekkere droge voeten. Binnen tent is er wel maar hebben we niet en ook nog nooit behoefte aan gehad. Onze Albatros krijgt nu een nieuw dak erop bij Atomatent in Uden, beetje de opvolger van het De Waard atalier.

Groet Jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2015, 11:04 
Hoi Aad, bedankt voor je aanbod. Je MP advertentie lijkt niet meer te bestaan dus ik kan niet zien wat voor polynorm je in de aanbieding had. Daarnaast is een aanhangertje op dit moment nog even geen prioriteit voor ons omdat we eerst nog bezig zijn met het restaureren van de 109 (motor, ontsteking, brandstof, v-bak, assen). Tzt zullen we wel eens gaan kijken hoe we het precies voor ons zien winking smiley

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)


Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OT.. Tenten
BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015, 21:32 
Bedankt voor de geweldige reacties!!!

Leuk om allemaal jullie bevindingen te lezen over het kamperen. Laat nog wel weten wat het gaat worden.

vrgr Noudje


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 119 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.