Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 16:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 jan 2015, 19:23 
montage vraag achterste krukas keering 2,25 diesel 3 keer gelagerd
wie o wie heeft ervaring na twee mislukte pogingen wil ik het toch een keertje goed hebben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 10:41 
Ik heb behoorlijk wat ervaring gezien ik ook alles mis heb gedaan wat er mis kan gaangrinning smiley
Wat is het probleem?

Alvast een fout die bij mij mis ging. De achterop het blok heb je de twee maantjes. Deze moet je eraf halen om de keerring te monteren. Onthoud dat de keerring aan de buitenkant van deze maantjes gemonteerd moet wodren en niet aan de binnenkant. Dit staat neit duidelijk uitgelegd in het handboek. Aan de binnenkant zitten oliekanaaltjes waardoor lijkt dat de keerring daar moet zitten.
Verder monteer de keerring met de opening naar boven. Deze kan je dichten met vloeibare pakking. De halve maantjes moet je ook met vloeibare pakking monteren.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 22:59 
Hoi Steven,

Met de nodige valse bescheidenheid wil ik mezelf wel de stempel ervaringsdeskundige gevensmiling smiley. Heb dit klusje een keer of 4 uitgevoerd, alle keren naar volle tevredenheid. Echter, het is en blijft een lastig karweitje.
1. Ik heb de instructies uit een Haynes-manual gebruikt i.c.m. het LaRo werkplaatshandboek. Persoonlijk vind ik de instructies duidelijk. Stichting Open Deur; wijk niet af va de instructies.
2. Kies voor alle onderdelen (keerring, halve manen, kurken pakkingen voor lagerblok) de hoogst mogelijk kwaliteit, mits de poeplap het toelaat natuurlijk.
3. Monteer de halve manen met vloeibare pakking tegen het blok. Ik gebruikte dezelfde kit om de keerring in de halve manen te plakken; Loctite 5910. Bij automateriaalzaak te krijgen.
4. Het keerring-veertje om de krukas krijgen en daarna in de keerring te pielen is het lastigste van de hele klus. Ga regelmatig koffie drinkensmiling smiley.
5. Ook de contactvlakken van het lagerblok met het motorblok smeerde ik licht in met dezelfde kit. Deze handeling staat overigens niet in de instructies.
6. Geen haast, komt het vandaag niet klaar, dan morgen maar.

Succes!

Willem


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 23:53 
Je bent niet de enige die het meermalen moet doen om deze bijzondere keerring met lagerblok oliedicht gemonteerd te krijgen.
Het is belangrijk dat alles goed schoon is en als je de procedure zoals in het 5 th landrover van defensie beschreven is, moet het goed komen.
Het gaat het makkelijkst asl je het blok uitgebouwd hebt. Zorg dat de keerring exact in lijn met het blok ligt en gebruik voldoende afdichtingsmateriaal ook bij het plaatsen van het lagerblok met de t stukjes. Om dit geplaatst te krijgen moet je ze een tijdje in de bankschroef in het lagerblok samenpersen en dan snel mbv dunne geleiders plaatsen.
Succes en heb geduld.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 11:16 
Hallo steven 01

heb hier de tool 270304 liggen, gemakkelijk voor de t-pakking

groet,

kede


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 11:44 
iedereen bedankt voor de tips wie heeft er een copy Haynes-manual voor me
heb weer een setje kering besteld


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 12:15 
Ik heb dit draadje al even met interesse gevolgd omdat ik ook op het punt sta de achterste krukaskeerring te vervangen bij mijn 2,25 3x gelagerd benzine blok.
Nu was ik redelijk zeker van hoe de boel weer in elkaar moet, maar nou hoor ik wat mensen zeggen dat de keerring aan de buitenkant van de halve maantjes gemonteerd moet worden, maar ik snap niet helemaal wat hier nu mee bedoeld word?? iemand hier een foto van?

Zoals ik het namelijk zie monteer je de halve maantjes op zowel het lagerblok als op het blok zelf en ontstaat er tussen het halve maantje en het blok (en lagerblok) een brede geul waar nadat je er wat vloeibare pakking ingesmeerd hebt de keerring in valt? De keerring zit dus in principe ge-sandwiched tussen de halve maantjes en het blok?? Dit is in elk geval de locatie waar ik de oude keerring aangetroffen heb.. of heeft er iemand lopen beunhazen en hoort het toch anders? (De kier tussen halve maantjes en blok bedoel ik dus )

Of hoort de keerring alleen tussen de halve maantjes geklemd te worden en hoort deze het blok eigenlijk niet te raken zoals in deze schematische weergave: (Zwart= lagerblok, rood= halve maantje blauw= keerring)

kan iemand dit voor mij wat verduidelijken?

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)


Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2015 10:29 door Carawagon.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 12:16 
Hallo Steven,

Van de haynes heb ik geen kopie, wel kan ik van het landrover series 3 werkplaats handboek een printje maken voor wat betreft de krukas keering.
btw, het tooltje van kede werkt perfect. Ik heb het al een keer mogen gebruiken en het achterste lagerblok floept zo op zijn plek (met het bijgeleverde vet correct aangebracht)

Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 12:19 
De instructies zoals hierboven kloppen eigenlijk allemaal, dus dat is prima. Ik heb echter één ding toe te voegen; let heel goed op de halve maantjes die je krijgt en kijk of de keerring in het gat past alvorens je de zaak gaat monteren. Er zijn namelijk halve maantjes in omloop die een te klein gat hebben, waardoor de keerring kapot geperst wordt. Je ziet dit bij montage bijna niet, maar de kant waar de keerring "open" is, wordt dan met een flinke vervorming in elkaar gedrukt waardoor sowieso op die plek lekkage ontstaat. Daarnaast wordt de keerring in deze gevallen altijd scheef in het gat geperst, waardoor lekkage ook bijna altijd voorkomt na de eerste paar honderd kilometer (als hij dat al uithoudt). Ik kwam er na de eerste drie keer pas achter...

Bij Tuner Engineering schrijven ze niet voor niks het volgende op de site:
"Due to unavailability of good quality rear oil seal half plates we recommend re using the originals."

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 12:34 
Hi,

zojuist het wph er op nageslagen en wat ik daaruit opmaak, zit de keerring ingeklemt tussen de halve maantjes en de buitenste flens op de krukas. De halve maantjes met hylomar P32/M vloeibare pakking tegen het blok en het achterste lagerblok.

Fenna

edit: spelvaudje herstelt



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2015 10:36 door fenix2.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 00:36 
Deze site is van een oud prikker. Helaas heeft hij geen landrover meer. maar zijn site met download staat nog gelukkig online (dank je solide!). Je kan hier verschillende werkplaatshandboeken krijgen.

http://www.solidebolide.nl/downloads.html

Voor de T-stukjes kan je de volgende truc gebruiken. Plaats aan elke kant twee T-stukjes en pers deze tussen een bankschroef. Net voordat je het monteert dan haal je hem uit de bankschroef en verwijder je de twee buitenste T-stukjes. De binnenste blijven dan even ingedrukt en kan je het gemakkelijk monteren. De T-stukjes zetten dan vanzelf uit en dichten af. Het is altijd slim om ook wat olie op de T-stukjes te doen. Dan dichten ze beter af.

Richard

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 00:45 
De keerring raakt niet het blok. De ruimte tussen de halve maantjes en het blok is een oliekanaal. Aan de buitenkant van de halve maantjes zit een uitsparing. Hierin plaats je de keerring. deze blijft zitten omdat de twee halve maantjes op elkaar komen te zitten waardoor de de ring in deze uitsparing word gedrukt.

Hier heb je een tekening uit het WPH


In principe zou je de keerring unnen vervangen zonder de halve maantjes te demonteren, al is dit een heel geprieggel.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 00:56 
De keerring komt tussen de halve maantjes en de montageflens van het vliegwiel. "Gesandwiched" tussen het vliegwiel en de halve maantjes en niet tussen de halve maantjes en het blok dus.

De keerring vervangen gaat niet zonder de halve maantjes te demonteren, want de keerring past niet tussen de montageflens van het vliegwiel en de halve maantjes door zonder deze te beschadigen, daarnaast is de veer dan niet meer te monteren omdat je geen ruimte hebt. Ook de halve maantjes demonteren zonder de achterste lagerkap te verwijderen gaat niet, want de maantjes vallen op een paspen die in het blok en de lagerkap zitten.

Enige juiste en werkbare methode is de carterpan eronderuit en de lagerkap demonteren.

Edit: Wouter, de brede geul waar jij het over hebt tussen de halve maantjes en het blok/lagerkap is dus de geul waar de spatring van de krukas in valt. Houd de krukas er maar eens boven, dan zul je vanzelf zien dat het niet anders kan.

Hier een foto van mijn (voormalig) 2,25 dieselblokje, daar zie je keerring nog net zitten:



Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2015 23:03 door Nick.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 13:07 
Oké geweldig! Helemaal duidelijk!

Een vorige eigenaar van de wagen heeft dus inderdaad lopen beunhazen want de oude keerring heb ik wel degelijk van de binnenkant van de halve maantjes moeten peuteren waar deze met een lading pakking/kit in vast zat tongue sticking out smiley. De keerring zat dus gewoon in het oliekanaal gemonteerd en aan de slijtplekken op de keerring te zien heeft de keerring ook een tijdje lekker mee lopen draaien binnen in het oliekanaal. Geen wonder dat ik ongeveer een liter motorolie op elke 500 km verbruikte grinning smiley

Bedankt voor de uitleg!

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)


Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 01:47 
Ben in ieder geval blij te horen dat ik niet de enige ben! Voelde me al een tijdje ' speciaal' grinning smiley

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 18:57 
je bent zeker niet de enige dat was bij mij ook het probleem ben er nu achter dank zei al jullie hulp daarom lukte het me niet dacht dat het goed zat zou je toch verwachten
wagen heb ik al 12 jaar 40.000 km mee gereden en was altijd wel aardig dicht alleen als die scheef stond
toch knap dat ze een kering kunnen plaatsten waar die niet hoord denk dat het nog bij defensie is gebeurd
hartelijk dank alle
en tot het volgende probleempje


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 138 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.