Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 30 apr 2024, 17:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 23:15 
Hallo allen,

Voor in mijn RRC zoek ik een goed 3.5 V8 motorblok. liefst een gereviseerde, maar een in goede staat verkerende gebruikte met niet al te veel km op de teller is ook prima
Ik heb nu een 3.9 EFI laag compressie blok met lekke koppakking, dus ik moet sowieso gaan opereren..
Alleen ; er hoort op papier een 3.5 in, dus als ik toch ga opereren, dan liever de boel gelijk weer netjes kloppend.

Natuurlijk ben ik marktplaats/ Ebay / div andere sites af aan 't speuren, maar ik wil graag de historie van het blok weten; uit welke auto, km stand, evt. revisie, misschien zelfs rekeningen enz.

Dus mocht iemand mij kunnen helpen aan een goede 3.5 V8 waarvan je de historie kent / kunt aantonen, dan hoor ik het heel graag.

Met vriendelijke groet,

Martijn Pompe
06-15175832
Noordwijkerhout



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/01/2015 21:20 door Pompe RRC.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 00:55 
Ron Bolleboom had nieuwe in krat van engelse leger en roan 4x4 had gereviseerde in 'diverse 'stadia van revisie staan ..........voor de rest kun je de historie wel vergeten van een blok of je moet hem zelf laten reviseren na aankoop met bon van bedrijf . Die 3.5 v8 blokken zijn historisch al dikke dikke 40 jaar oud smileys with beer


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 01:01 
Ha Pompe rrc,

Ik weet dat vislandrovers ze gereviseerd op voorraad heeft. Volgens mij wel op ruilbaar basis. Een belletje en je weet het cool smiley

Gr.

Stefan

RRC Vogue SE 3.9 EFI '90





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/01/2015 23:01 door Stefan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan 2015, 14:10 
op wat voor tijdbasis zoek je een motorblok?
Wellicht heb ik er eentje voor je (erg goede compressie, koppakkingen ok), maar die zit de komende maanden nog wel in de auto. Zal waarschijnlijk pas in de zomer gedemonteerd worden.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 08:54 
Gert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ron Bolleboom had nieuwe in krat van engelse leger
> en roan 4x4 had gereviseerde in 'diverse 'stadia
> van revisie staan ..........voor de rest kun je de
> historie wel vergeten van een blok of je moet hem
> zelf laten reviseren na aankoop met bon van
> bedrijf . Die 3.5 v8 blokken zijn historisch al
> dikke dikke 40 jaar oud smileys with beer

De motoren die Roan heeft liggen zijn take out motoren.
Die zijn niet in diverse stadia van revisie. Dat zijn motoren die gedemonteerd zijn omdat ze een mankement hebben ;-)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 11:29 
Gert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ron Bolleboom had nieuwe in krat van engelse leger
> en roan 4x4 had gereviseerde in 'diverse 'stadia
> van revisie staan ..........voor de rest kun je de
> historie wel vergeten van een blok of je moet hem
> zelf laten reviseren na aankoop met bon van
> bedrijf . Die 3.5 v8 blokken zijn historisch al
> dikke dikke 40 jaar oud smileys with beer


De motoren die Ron Bolleboom heeft liggen komen van de zelfde bron als de motoren van Roan4x4 dus ook dat zijn take outs
de compleet gereviseerde zijn ook als eerste weg.
Weet wel dat er bij roan nog een goede 3.5 V8 ligt is goed lopend uit een range gekomen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 11:39 
Martijn deze al gezien [www.laroprik.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 20:45 
Bedankt voor de vele reacties.

Ik heb er nog maar eens heel goed over nagedacht en tot de volgende conclusie gekomen;
Liefst ging ik zelf een motor opbouwen, maar gezien mijn schaarse vrije tijd en beperkte kennis van het V8 blok zie ik dit toch niet zitten. Ieder z'n vak, zal ik maar zeggen.

Omdat de motor het hart is van de auto en ik voorlopig nog heel lang van deze auto wil blijven genieten en daarnaast wil gaan voor 100% betrouwbaarheid van de motor, Ga ik voor een gereviseerde stripped 3.5 engine hoog compressie blok op ruilbasis.

Nu dan de kwestie: Zoals ik al schreef zit er nu een 3.9 laag compressie EFI blok met het plenum van een 3.5 in. De ECU is van het type: PRC6999 (14 CUX) en geschikt voor 3.9 motoren.
In mijn beleving kan ik de huidige motor uitbouwen en de gereviseerde 3.5 motor er weer netjes in bouwen. Vervolgens het huidige EFI systeem weer erop en draaien maar.

Maar ik ga wel van 3.9 naar een 3.5.... Zijn er zaken om rekening mee te houden qua deze 14 cux EFI op een 3.5 blok zetten?
Zou het programma in de ECU geschikt zijn voor een 3.5?
Zijn er zaken die NIET passen?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

Groeten, Martijn


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 20:50 
Hoi Martijn,

volgens mij moet alles gewoon passen, het hotwire efi systeem (14cux) is prima voor een 3.5. Als je een niet-lambda geregeld systeem hebt dan kun je 'm ook bij regelen volgens mij. Heeft met een weerstand in de efi kabelboom te maken.

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 01:48 
Hoi, ik rij al jaren in een zelf gereviseerde 3.5 V8 met lambda 3.9 hotwire injectie-syststeem met katalisatoren. Totaal geen probleem.

Heb zelf trouwens ook nog een gereviseerd blok liggen afgemonteerd met geslepen krukas, nieuwe overmaat zuigers hoog compressie en nieuwe nokkenas(lagers).


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 01:49 
Kijk, daar ben ik blij mee Bart!
Ik kan het allemaal hier thuis wel zitten verzinnen, maar ben toch erg blij dat iemand me van tevoren vertelt dat het straks allemaal ook echt past. Haha..
Ik heb 2 lambda sondes in de downpipes zitten. Dat gaat dus lukken.

Thanks!

Martijn


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 19:10 
Helaas die heb ik inmiddels al verkocht

Groeten,

Dennis

RRC EFI & DAF YA-126 Breda




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 22:19 
Hoi,

Ik weet dat je voor een 3.5 ivm 1/3 2/3. Als je een 3.5 efi pakt heb je alsnog een niet originele motor. Dus volgens mij kan je beter voor een 3.5 laagcompressie met carbs gaan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 22:35 
.
Quote
victor
Ik weet dat je voor een 3.5 ivm 1/3 2/3. Als je een 3.5 efi pakt heb je alsnog een niet originele motor. Dus volgens mij kan je beter voor een 3.5 laagcompressie met carbs gaan.

We leven in een raar land. Pas je je oldtimer aan om minder milieuvervuiling te veroorzaken en brandstof te besparen mag dat ook weer niet. Overigens heb ik dat nog nooit ergens vernomen dat een injectiesysteem geldt als 1/3. Kan ik dit ergens terugvinden?

Overigens kun je aan de buitenkant niet zien wat voor soort zuigers je in de motor hebt zitten dus desnoods koop je een blok met laagcompressie onder het bloknummer en maak je er een hoogcompressie van. Scheelt enorm veel brandstof en het vermogen is aanmerkelijk hoger.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 23:15 
Volgens mij maakt het niet uit wat voor spruitstuk erop zit voor de 1/3 2/3 regeling er wordt gekeken hoe oud het blok is aan de hand van het motornummer.

Mvg.

Pieter


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 23:17 
Klopt....thumbs up efi maakt niks uit, maar het nummer wat op het blok staan is wel belangrijk.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 23:17 
kroes50 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij maakt het niet uit wat voor spruitstuk
> erop zit voor de 1/3 2/3 regeling er wordt gekeken
> hoe oud het blok is aan de hand van het
> motornummer.
>
> Mvg.
>
> Pieter

Ik vind het ook onwaarschijnlijk...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 01:23 
kroes50 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij maakt het niet uit wat voor spruitstuk
> erop zit voor de 1/3 2/3 regeling er wordt gekeken
> hoe oud het blok is aan de hand van het
> motornummer.
>
> Mvg.
>
> Pieter

Ik bedoel ook te zeggen dat de rdw een 3.5 efi blok (dus heel ander motornr als een originele 3.5 carb) net zo afkeurd als een 3,9.

Althans dat denk ik. Gelukkig nog nooit met de rdw in aanraking geweest. Rij zelf een '75er RRC met origineel chassis en koets maar wel met een 3.9 met dubbele hif6 carbs.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 01:50 
hoi,

de regels voor een motorwissel lijken duidelijk te zijn, herkomst motor, moet je kunnen aantonen en motornummer moet leesbaar zijn.
in theorie dan..........de praktijk is anders en lijkt wel een beetje op willekeur van keurmeester en rdw station.

gr bertil


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 09:57 
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Restauratie-van-of-ingrijpende-reparaties-aan-een-voertuig.aspx

Restauraties, reparaties en veranderingen aan voertuigen kunnen zo ingrijpend zijn dat er 'nieuwe voertuigen’ ontstaan. De RDW moet deze voertuigen dan technisch onderzoeken en de identiteit vaststellen. Dat heeft mogelijk gevolgen voor het afgeven van een kentekenbewijs. In dit artikel leest u de informatie over restaureren/repareren van uw voertuig en wat u moet doen, zodat u na de werkzaamheden weer een geldig kenteken bij uw voertuig kunt krijgen.

Identiteit van voertuig
Elk compleet voertuig heeft een eigen identiteit, vastgelegd in het voertuig identificatienummer (VIN). Een andere benaming voor het VIN is chassisnummer of framenummer. De onderdelen van dat voertuig maken deel uit van deze identiteit. Verwijdert u onderdelen en voegt u onderdelen van een ander voertuig toe, dan kan dit gevolgen hebben voor de identiteit van het voertuig. Hierdoor kan het gebeuren dat het voertuig na goedkeuring een nieuw VIN en een nieuw kenteken krijgt .

Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:

- de motorcode of het motortype;
- het aantal cilinders;
- de cilinderinhoud;
- de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
- het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
- het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.

Historisch voertuig
Bij restauratie van een historisch voertuig (oldtimer) staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. Kan een van de hoofdonderdelen niet meer worden hersteld en gebruikt u hoofdonderdelen van soortgelijke voertuigen, dan is het mogelijk om de oorspronkelijke identiteit (en kenteken) van uw voertuig te behouden. Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:
het oude chassisraam of frame, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar, als een origineel exemplaar niet meer wordt gemaakt en niet meer verkrijgbaar is en;
een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelfdragend chassis of semi-dragende bodemplaat.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 11:15 
Is natuurlijk een goed idee een nieuw blok maar als jij alleen een lekke koppakking hebt dan is dat voor een paar tientjes en een paar avonden werk te herstellen. Dan zou ik mij een heleboel werk en geld besparen....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 11:32 
Geen paniek, Martijn rijdt rond met een Nederlands kenteken, hij hoeft nu dus niet naar de RDW toe. Bij APK keuringen wordt er niet naar gekeken.

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 11:38 
Hij hoeft niet naar de RDW Bart. Maar hoe zit het met groot scheepse controles?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 12:36 
Nog nooit gezien, gehoord of meegemaakt dat ie dan door de mand valt. Alleen bij identiteitsonderzoek bij RDW.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 13:31 
Als je de auto legaal wilt hebben moet hij wel degelijk naar de RDW, wijziging motorcode............

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 13:39 
http://www.capriracing.co.uk/RoverV8EngineNumbers.htm

Volgens deze lijst gebruikte ze vroeger (1970-83) ook wel het VIN nummer als motornummer. Kan iemand dit bevestigen?

Gr.

Stefan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 13:40 
hoi,

@stefan, dat is de theorie waar ik het over had, en is voor iedereen duidelijk.

ik ben laatst met mn RRC naar de rdw geweest voor omkeuring naar benzine.
de range is in 2005 vanuit Engeland hier naar toe gekomen, en is in dat filiaal gekeurd voor kenteken, formulieren met alle nummers(motornummer staat op invoer document) zijn bij de auto en dus bekend bij rdw.
bij omkeuren zijn weer fotos gemaakt van chassisnummer en motornummer, alles was ok...............en dat is wel raar met een 'nieuwe 4.6 motor erin.

dus theorie en praktijk komen niet altijd overeen, gelukkig!

gr bertil


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 13:51 
Inderdaad vreemd:

Dus je zou (als je een oud chassis hebt) het chassisnummer in kunnen slaan als motornummer (bijvoorbeeld in een 3.9 of 4.2) en daarmee heb je dan weer een "kloppende" motor?? Lijkt me wel illegaal maar tja...

Raar land...confused smiley

Gr.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 18:18 
heb nog nooit gezien dat chassisnr. en motornummer enige overeenkomst hadden.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 102 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.