Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 22:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 16:19 
Hallo allemaal,

Ik ben de 109 Ambulance die ik gekocht heb aan het strippen en wil hem weer opbouwen als expeditie-reisvoertuig. De beide brandstoftanks onder de stoelen hebben niet voldoende volume en ik wil graag een extra tank inbouwen. Zou een brandstoftank van een civiele uitvoering (die achter onder de auto zit) ook onder mijn Ambulance passen? Volgens mij is het chassis hetzelfde en zou het mogelijk moeten zijn.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 16:56 
Hallo John,

De achterste tankophanging komt ergens rond de 5cm lager uit dan de onderrand van de militaire achterbalk. Dat heb je op te lossen.
Ook zul je een route moeten vinden voor de vulopening van de tank en eventueel toegangsluikjes (naar de vlotter en andere aansluitingen op de tank) in de vloer van je ambu opbouw maken.

Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 17:36 
John,
Ik heb ooit eens een ambu bekeken die zo,n extra tank had. De vulopening was daarbij naar de zij/achterkant verschoven. Ik zal kijken of ik er toevallig nog fotos van heb.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 19:25 
Heb nog een nieuwe staan voor een 110!
Mag weg voor weinigwinking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 20:10 
Vergeet ook niet dat je een stabilisatorstang ten behoeve van je achteras hebt lopen ter hoogte van de chassisbalken, als de tank onder je chassisbalken uit komt kan dat een probleem zijn. Daarnaast is de achterbalk van een leger voertuig (ook ambulance dus) ongeveer 5 cm minder hoog als van een civiel chassis, dus daar moet je zoals Fenna aangeeft wat op verzinnen.

Finn heeft een ambulance met een zelfgemaakte extra tank, misschien kan hij daar wat foto`s van uploaden.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 21:54 
Bedankt alvast voor deze info. Ik zou inderdaad graag foto's willen zien hoe het onder de auto opgelost is. Op zich moet een luikje in de vloer wel te doen zijn. Kan ik een foto krijgen van de Defender tank? svp naar lr-defender (at) hotmail.com


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 22:00 
is gewoon de standaard tank, dacht dat ze lek was ( nieuw!, en claimde een nieuwe grinning smiley; en gekregen....) terugsturen hoefde niet... teveel kosten voor Paddock
( aardige luispinning smiley sticking its tongue out) maar bleek de pomp/vlotter te zijn....
nieuwprijs is € 80,-
mag weg voor de helft, 1x gemonteerd, maar niet gebruikt ivm. vermoedde lekkage,



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 22:46 
Bedankt, ik ga toch voor de Series tank of een custommade oplossing.....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 23:48 
Omdat je de series tank toch moet aanpassen (slijptol er in enzo) zou ik gelijk voor een custom exemplaar gaan. Neem een oude kartonnen doos en een hoop ductape. Maak gewoon de tank van karton. Neem de openings ringen en tuiten waar de vuldop, vlotter enz. opzit van de een oude militaire voortank. Breng alles naar een lasser en laat het spul met de kartonnen tank als mal namaken. Liefst van rvs natuurlijk. Laat er ook een buitenvultuit op maken. Tanken in de auto door een luikje in de vloer is vervelend.

Door de militaire vul opening er ook op te zetten kun je altijd bij de inhoud van de tank. Die opening is erg groot. Je kunt dan met je arm naar binnen om b.v. schoon te maken of de vlotter testen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 01:23 
Je moet een paar cm van een randje van je ambu bak afslijpen en dan past het. Zo hebben we een ambubak op een militair chassis gezet van Wietse109 Je kan ook op zoek naar een ambu tank, die is 5 liter kleiner. Maar dat heb je vast al geprobeert.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 10:50 
Ja, daar zit ik ook aan te denken. Dan ben ik in 1 keer klaar en hoeft er verder niets aangepast te worden. Thanks.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 10:58 
Ik wist niet dat er ook een Ambu tank is die achter onder de bak hangt. zou nog een optie kunnen zijn als ik zo'n ding ergens kan vinden....


Groeten, John

[www.tumblr.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 11:22 
Anton,
Heb je het nu over een tank onder de seatbase, of een tank achter in het chassis?

Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 13:07 
Ja, dat vraag ik mij ook af. Ik heb al de twee standaard tanks onder de seatbase en wil er een extra tank bijzetten achter onder de auto.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 13:15 
Zo te horen heeft Anton het over de tanks onder de seatbase, die zijn bij een ambu iets kleiner als bij een normale ex-militair voertuig.

Een ambu met een tank tussen het chassis achter de achteras, zoals een civiele wagen, heeft voor zover ik weet nooit af-fabriek bestaan.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 17:27 
thumbs up


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 21:38 
Niet begrepen wat john bedoelde. Als je een derde tank neemt ga je zowiezo voor een series tank ivm de dwarsbalk. Vandaar dat ik te moeilik dacht. Bdw ook al bij de hand gehad bij een 110. Tank door voer kan heel makkelijk door de houten vloer en binnenbak door de buitenwand.

Hier wat foto's van mijn ambu op youtube [youtube]

[/youtube]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 23:59 
Yes! Dat is wat ik bedoel zoals op de foto's te zien is met de vulbuis en de tank tussen het chassis. Hoe zouden jullie het oplossen met de drie verschillende tanks qua toevoer van brandstof naar de motor? De twee tanks onder de stoelen zijn zoals bekend via een schakelaar open en dicht te zetten. Maar hoe om te gaan met de derde tank?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan 2015, 11:42 
Derde tank helemaal apart houden, ook aparte vulopening.
Dan met een elektrisch pompje de brandstof naar een van de voorste tanks pompen, als dat nodig mocht zijn.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan 2015, 14:28 
Ja, dat had ik ook in gedachten. Lijkt mij de meest simpele en goede oplossing.

Bedankt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan 2015, 19:57 
Als ik al die mitsen en maaren en speciale constructies zo lees zou ik gaan voor jerrycans naast het chassis ahw in de wielkast, als de ambu-constructie het toelaat. Omdat de ambu-bak breder is kan je er misschien wel 2 x 2 kwijt en da's toch weer 80L. Daar heb ik bij mijn 109 een plastic-jerrycan als vuilwatertank zitten, maar die kan dan tussen het chassis.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan 2015, 20:35 
Ik begrijp de opmerking over de jerrycans, maar dat is op die manier geen optie voor mij in verband met de plannen die ik met de auto heb. Ik wil de auto namelijk gaan inrichten als expeditie-reisauto waarmee we ca. een jaar naar Zuid Amerika zullen gaan. De ruimte in de wielbakken wil ik gebruiken voor andere dingen. Verder zal iedere centimeter benut worden en is de extra tank achter tussen het chassis denk ik de beste oplossing.

Groeten, John

[www.tumblr.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 23:15 
Hoi
heb nu 6 jaar een 110 liter tank onder de ambu 2a maar ik heb een side pipe uitlaat dus wat extra ruimte
zelf gemaakt van 0.8 mm gegalvaniseerd blik, gewicht besparen is belangrijk voor mij
vulopening in de zijkant en een verlengde vlotter zodat de tankmeter ook werkt, die heb ik met een 3 weg draaischakelaar aangesloten
heb geprobeerd met een extra 2 weg kraan maar dat geeft veel aansluitingen en kans op lucht en de retour is ook een probleem, kortom niet de beste oplossing
heb nu de motor alleen op de achterste tank en gebruik de voorste tanks alleen als er heel goedkope diesel is of ergens in zuid marokko rondrijd, zoals vorige week grinning smiley
heb een bronse 12 volt tandwielpomp van 120 euro met een 2 weg kraan op de voorste tanken aangesloten en kan in 4 min een tank overpompen
de achterste tank overpompen in de voorste is een heeeeeel slecht idee want 110 liter past niet in een 40 liter tank en geloof mij, het gaat een keer heel erg mis
plus met een buiten vulopening vult de achterste tank veel makkelijker

en inderdaad de voorste tanken zijn anders dan van de gewone landrovers, die passen dus niet maar zitten er bij mij wel onder, heb de ambu dus ietsje pietsje veranderd
kan nu iets meer dan 200 liter tanken en 1600 km rijden
als je met dun blik werkt moet je de platen 5 mm haaks omzetten zodat je kopse lasnaden krijgt, die zijn veel sterker en flexibel, na 6 jaar en af en toe hele slecht piste lekt hij nog steeds niet


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 00:35 
Bedankt voor de uitgebreide info. Ik denk ook voor een dergelijke oplossing te gaan kiezen. Klinkt goed! Op dit moment ben ik nog aan het demonteren. Waarschijnlijk gaat de Ambulancebak er dit weekend vanaf. Dan alles vervangen/repareren wat nodig is en weer opbouwen. Ik ben dus nog we even bezig en zal wel vaker met vragen komen op dit forum.

Groet, John

[funfortravel.tumblr.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2015, 13:20 
Hallo Sjors,

heb je de brandstoftank nog van de 110?

VRGR John


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2015, 13:41 
yupspinning smiley sticking its tongue out


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2015, 14:44 
kan ik je even bellen? svp nummer naar lr-defender(at)hotmail.com

Dank je!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2015, 15:03 
Sjors,

ik wel hem in ieder geval graag van je overnemen voor 40 euro. Graag dus nog even contact voor adresgegevens en betaling.

Bedankt en groeten, John


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2015, 15:08 
@John, PB terug


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 132 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.