Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 05:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 14:56 
Wie heeft er weleens gebruik gemaakt van de Nord Lock borgringen ipv. de borgplaatjes voor de V8 uitlaatspruitstukbouten ? Graag ervaringen hiermee. Vr gr Henk B.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/01/2015 13:01 door Henk Bossinade.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 15:50 
Henk,

Die NordLock ringen zijn vlgs mij lang geleden al eens (of zelfs meermaals) op de prik langsgekomen.
Misschien moet je de zoekfunctie op de andere groene weide < [www.laroprik.nl] > eens op de proef stellen.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 21:24 
Marc, ik had natuurlijk al even gezocht, maar kwam alleen 2 berichtjes tegen uit 2009 van Bowy.Ik ken de Nordlock ringen en de werking ervan. Mijn vraag ging over de ervaring die iemand misschien zou hebben met de Nordlock ringen als V8 uitlaatspruitstukbout borging , dit in plaats van de borgplaatjes met de ombuiglipjes . Dus niet over de Nordlock ringen specifiek , want deze ken ik smiling smiley. Vr gr Henk B.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/01/2015 19:32 door Henk Bossinade.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 21:32 
Henk.

Heb je genoeg moment waarmee je de moeren vastzet om die ringen hun werk goed te laten doen?
Zelf heb ik er geen ervaring mee, ik gebruik als het nodig is nog altijd die borgplaatjes.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 22:22 
Hallo Frans, toevallig kwam ik er gister achter dat mijn beide spruitstukken ''los'' zaten. De startmotor moest vervangen worden en daarvoor moet een hitteschildje verwijderd worden welke aan 1 van de spruitstukbouten bevestigd is. Deze bout draaide nogal gemakkelijk mee en zodoende kwam ik erachter dat vrijwel alle bouten niet meer op moment stonden. Dat er geen lekkage heeft plaatsgevonden , heb ik wellicht te danken aan het feit dat ik al heel erg lang de pakkingen ERC3606 gebruik.Orgineel zaten deze er niet op. De borgplaatjes ERC7321 gebruik ik vanaf eind 2012 niet meer nadat ik de koppen had vervangen.De reden hiervoor is dat de bouten ook met deze plaatjes toch wat loskomen.Je komt er erg moeilijk bij om de lipjes te''ontborgen'' , de bouten op moment te zetten, en de lipjes van de plaatjes weer te borgen.Ik heb vanaf toen dubbele platte ringen gebruikt bij een aanhaalmoment van 35 NM. Deze dubbele platte ringen werden ook gebruikt op vrijwel alle MOD revisiemotoren die ik ben tegen gekomen. Ik heb de bouten nu aangetrokken op 50 NM. Je mag ze niet te vast zetten omdat er een zekere ''beweging'' mogelijk moet zijn tussen cilinderkop en spruitstuk, dit ivm uitzetten/ krimpen.Zoals jij ook weet zijn de V8 spruitstukken scheurgevoelig.Omdat ik mijn wagen iedere dag gebruik zal ik de bouten wat meer in de gaten gaan houden,je komt er alleen wat moeilijk bij met de momentsleutel.Ik zal er een speciale dop voor maken.En ik wilde eens Nord-Lock ringen gaan proberen,misschien.Dus vandaar mijn vraag hier . . Vr gr Henk B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 22:48 
Henk
Is 50 NM al niet veel te veel, volgens de manual die ik hier heb moet het maximaal 2.0 kgf zijn, en dat is volgens mij ongeveer 20 NM. Of reken ik verkeerd.
Het is wel zo dat er dan geen pakking tussen zit.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 00:52 
Frans, moet inderdaad 20 NM zijn(zonder pakking),maar dit vind ik wel heel erg weinig. Ter vergelijking ; een M8 boutje (8.8 treksterkte) draai je al op 25 NM aan. 50 Nm lijkt mij het maximum,ik zou ze niet op bijv. 90 NM of ''gewoon knoertvast'' zetten,zoals sommige mensen doen. Het aanhaalmoment met pakking vind ik in geen enkele manual terug , of het moet ook 20 NM zijn. Ik durf de bouten wel naar mijn gevoel vaster te draaien,zo heb ik ze op 50 NM gedraaid omdat 35 NM vorige keer al te weinig bleek.Wat ik wel heel belangrijk vindt is dat alle bouten gelijkmatig op het gelijke moment aan gedraaid worden. Ik begin dan in het midden op 20 NM in het rond naar buiten,daarna op 25 NM , daarna op 30NM etc tot 50 NM.Daarna nog een keer vanaf binnen 50 NM. Als ik Nord-Lock ringen ga gebruiken ,komen er weer nieuwe pakkingen tussen en ga ik het aanhaalmoment misschien wel weer aanpassen. Ik ga morgen even bij Fabory langs voor de ringen. Vr gr Henk B.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/01/2015 22:57 door Henk Bossinade.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 23:17 
Is het niet beter om tapeindjes te gebruiken zoals ik heb beschreven bij het TD5 spruitstuk bericht? Ik zet de tapeindjes (XTM2600) in de kop met 271 Loctite en de moertjes op 25 Nm. 50 Nm vind ik inderdaad ook erg hoog. Tapeindjes lijkt me fijner en veiliger dan de bekende boutjes. Oh ja, het moet dan wel UNC draad zijn geloof ik?

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan 2015, 20:31 
Hallo Bart ,dat is ook een goed idee. Ik zag dat RimmerBros van die tapeind / moeren sets voor V8 verkoopt,ik zal ze eens bellen. Vr gr Henk B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 00:03 
Zal deze set zijn? Lijkt mij ook wel een goede oplossing
[www.rimmerbros.co.uk]

Maar ik lees hier over lostrillen? Bij mijn laro is nooit iets los te krijgen.......winking smiley
Groet bernd


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 00:11 
Zie ik het nou goed dat deze maar aan 1-zijde draad hebben?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 00:33 
camel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zie ik het nou goed dat deze maar aan 1-zijde
> draad hebben?


Nee hoor maar 2 soorten draad wel, blok kant is andere draad dan moertjes. Heb deze set eens gekocht, is prima. Zijn van een legering waardoor ze minder snel vast komen te zitten in het blok.

Mvg, Maurice
-------------------------------------------
90 V8 CSW 1986 (verkocht)
109 V8 Stage One 1982
110 V8 1983 (restauratieobject)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2015, 14:57 
Beste henk, ben je nog wat wijzer geworden over het toepassen van deze mooie ringen.
En ga je deze toepassen icm de tapeinden die bart beschreef?
Ben hetzelfde van plan binnenkort.
Groet bernd


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2015, 15:58 
De kant waar ze de kop in gaan is zowiezo UNF/UNC, blok is van oorsprong ook uit de USA, andere kant is misschien metrisch?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2015 13:58 door Bart van Dessel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2015, 23:59 
Hallo Bernd , ik heb vorig weekend de beide spruitstukken met nieuwe pakkingen ,bouten en Nord-Lock ringen gemonteerd met een aanhaalmoment van 30 NM . Vanavond zat alles nog keurig op moment ,ik heb er ongeveer 400 Km mee gereden . Ik denk dat de bouten nu wel goed vast blijven zitten . Ik heb overigens geen 3/8 Nord-Lock ringen gebruikt , maar M10 omdat Fabory deze gewoon had liggen en 3/8 niet (moesten besteld worden) .Verschil is minimaal . Vr gr Henk B.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2015 22:02 door Henk Bossinade.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 jan 2015, 15:17 
Dus henk, de gewone bouten gebruikt en geen tapeinden met losse moeren?
Waar heb je deze nieuwe bouten voor het spruitstuk gekocht ?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 20:53 
Hallo Bernd, de bouten SH506101L heb ik bij de LR dealer Knook Breda gehaald ,je hebt er 15 stuks nodig als je een hitteschild rechts (startmotor) hebt , anders 16 stuks. Ze kosten +- 0,75 cent per stuk . Heb je rechts een hitteschild , dan komt er 1 bout te vervallen en komt er 1 speciale bout ( 614443) voor in de plaats. Deze bout kost +- 16 Euro.Het partsnr. van de pakkingen is ERC3606 en van de Nord-Lock ringen is NL10sp . De ringen hebben een binnendia van 10,7 en een buitendia van 21.De dikte is 2,5.De ringen heb ik bij Fabory gehaald . Ik ben overigens net weer thuis na een rit van 550 Km en alles zit nog steeds keurig vast. Vr gr Henk B.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2015 19:33 door Henk Bossinade.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 feb 2015, 09:48 
Goed bezig henk, bedankt voor de info


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 99 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.