Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 18:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 14:15 
Ik heb bij een Defender TD5 het uitlaatspruitstuk los gehaalt ivm koelwater lekkage achter het spruitstuk. Nu is er 1 draadeind afgebroken, die heb ik er gelukkig met het juiste gereedschap uitgekregen. Maar is het een idee om er zwaardere kwaliteit draadeindjes in te zetten? 10.9 bijvoorbeeld, of heeft dat geen zin omdat het aluminium van de kop niet sterker is? Dan evt. normale draadeinden met Loctite 271 borgmiddel?

Gr Bart



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/01/2015 12:15 door Bart van Dessel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 20:44 
Geen idee Bart misschien dat Andrew daar iets over kan zeggen. Ander Rob Steward op het lrch forum misschien.

Groet Jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 22:23 
Hoi,

Ik zou geen 10.6 nemen, die is harder en breekt dan vrees ik sneller als hij vast zit.

Succes Frank


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 02:48 
Ik heb 10 nieuwe draadeindjes gehaald, speciaal voor spruitstukken, zit nu vast op het juiste koppelthumbs up


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 12:22 
beste bart
als de afgebroken tapbout er uit is zet ik er een amecoil in en een 10.9 perfect voor de toekomst


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 13:27 
Ik heb de oude er uit kunnen krijgen zonder de boel te slopen. Het nieuwe draadeindje heb ik er met Loctite 271 ingezet, nachtje laten drogen en vanmorgen met 25 Nm aangedraaid. Zit nu prima. Maar ik adviseer iedereen om er nieuwe draadeindjes in te zetten bij demontage van het uitlaatspruitstuk. M8 vind ik ook minimaal, bij een 300 tdi is alles M10.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 14:52 
Ik zat wat te kijken om tapeindjes op voorraad te leggen, zodat ik niet meer voor verrassingen kom te staan, maar bijvoorbeeld Fabory (toch niet de eerste de beste) heeft geen 10.9 kwaliteit in M8 tapeindjes. Zal het wel nodig zijn om 10.9 te nemen of zal 8.8 voldoende zijn? Aandraaikoppel is 25Nm dus misschien toch maar gewoon 8.8??


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 15:01 
Of een meter draadstang M8 10.9 en zelf op maat zagen....ben ik wel goedkoper uit.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 18:37 
10.9 hoeft echt niet (veel) harder te zijn als een 8.8 bout, een 10.9 bout is van een ander materiaal gemaakt waardoor de rekgrens en de treksterkte hoger komen te liggen. Het kan zijn dat het materiaal als eigenschap heeft dat het iets harder is, maar een 10.9 bout breekt absoluut niet eerder als een 8.8 bout. Dit verhaal gaat uiteraard wel alleen op als je dezelfde randvoorwaarden aanhoud als de 8.8 bout, dus dezelfde bout diameter, hetzelfde aanhaalmoment, dezelfde voorspankracht en dezelfde ruwheden e.d. die gehaald moet worden. Een 10.9 bout is juist sterker gemaakt om niet sneller te breken.

Door de temperatuursverschillen die optreden bij een uitlaatspruitstuk kunnen er wel rare materiaaleigenschappen ontstaan. Het kan dus zijn dat een 10.9 bout van een materiaal gemaakt is waar meer legeringselementen in zitten, door de temperatuurwisselingen in het uitlaatspruitstuk kunnen daardoor materiaaleigenschappen veranderen zoals hardheid, ductiliteit en roestbestendigheid. Het wil dus niet per definitie zeggen dat een 10.9 bout op deze plek een betere toepassing is dan een 8.8 bout. Het is echter een hele wereld op zich, welke staalsoorten wel of niet gebruikt moeten worden voor bepaalde toepassingen en wat er met de eigenschappen gebeurt naar aanleiding van temperatuursverschillen.

Ik denk dat de belangrijkste factor in deze de gebruikte moeren zijn, monteer koperen moeren zodat de materialen niet aan elkaar vast gaan corroderen en dan krijg je e.e.a. waarschijnlijk redelijk makkelijk los. Ik denk dat elk tapeind vroeg of laat afbreekt door de corrosie en temperatuursverschillen.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 20:43 
Inderdaad Nick, ik heb straks een (meer ervaren) monteur gesproken en hij zei dat 8.8 prima is en dat ik de tapeindjes moet nemen die er voor bedoeld zijn. Romax of Bosal hebben ze ook in het programma zitten. M8 x 25. Geen draadstang van een meter gebruiken. Bedankt voor je reactie!

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 21:19 
Romax en Bosal hebben ze inderdaad ook Bart,

Bij de jou wel bekende oranje grossier:

XTM2600 voor de tapeindjes en XTM2820 voor de koperen moeren winking smiley

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan 2015, 14:38 
Weer een heel interessant onderwerp,
Ben benieuwd of ik deze ook kan toepassen op de 3.5l V8 motor uit 85?

Serie III 1972 ex defensie
Defender 200 TDI 86, weg wegens mrb
Defender 110 3.5 V8 camel 85


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan 2015, 16:12 
Ik had al gereageerd op draadje van Henk Bossinade. Volgens mij wel, alleen zal je unf/unc draad moeten hebben. Het lijkt mij veel beter dan de ouderwetse bouten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan 2015, 17:09 
Bedankt bart, lijkt mij een goede en degelijke oplossing.
Ik ga binnenkort een spaghetti uitlaat erop aansluiten, vandaar.
Zo fijn dat al die kennis gedeeld wordt!
Groet bernd


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan 2015, 21:42 
Hi Bart ik heb het zelfde euvel gehad en toen alle tapeinden vervangen door M8 enkel Andrew adviseerde M10 en de bruggetjes tussen de uitlaatpoorten er uit te halen waardoor er minder materiaal spanning is en krom trekken ook niet zo snel gebeurt. Bij mij brak de multiriem op de snel weg kon niet zo snel stoppen waardoor hij net iets te warm was geworden werkelijk is een split second.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 10:48 
Standaard is het al M8, maar als je bij demontage alle tapeindjes vernieuwd dan lijkt het mij voldoende. Vastzetten met Loctite 271 en nachtje laten drogen. Ik heb er nu HJS tapeinden in zitten. Ik zie geen voordeel in M10, misschien bestaat dan de kans dat het spruitstuk sneller krom trekt of scheurt. Mijn TD5 is wel fase II getuned maar ik zorg dat ie langzaam op temperatuur komt en ook rustig af kan koelen door de laatste kilometers rustig te rijden. Ik denk dat het probleem vaak daarin zit, om een auto uit te zetten met een gloeiend heet spruitstuk. Met M10 moet er weer geboort worden in de kop en spruitstuk.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 22:31 
Bart,

Over welk "juist gereedschap" heb jij het dan? Ik moet van het weekend hetzelfde geintje uithalen met mijn TD5 discoII blok en heb alles nieuw besteld (spruitstuk, tapeinden, moeren, pakkingen). De wagen lijkt wel een fluitketel op wielen, wat een herrie.

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 23:28 
Waarschijnlijk is alleen je spruitstuk krom, dan heb je geen speciaal gereedschap nodig. De oude tapeindjes eruit halen, nieuwe d'r in met wat loctite en de moeren (evt. koperen) op 25 Nm vastzetten. Ik heb het gereedschap nodig gehad om de 2 afgebroken tapeindjes uit het blok te krijgen. Dan moet je een echt goede staalboor hebben en een uitdraaitooltje voor het afgebroken stuk. Dat bedoelde ik met speciaal gereedschap, maar als bij jou niks afgebroken is dan hoef je je geen zorgen te maken.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 107 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.