Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu ma 13 mei 2024, 14:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 16:26 
Hallo Allemaal,

zou een van de ambulance rijders (waarschijnlijk alleen Series 3) en een van de "normale Series 3" (88 of 109) iets willen opmeten aan zijn/haar wagen?

Ik probeer op mijn Series 2A Ambulance Defender spiegels te monteren, het leek me het gemakkelijkste om daarvoor Series 3 scharnieren te monteren, want dan kan ik de spiegels "out of the box" monteren. Helaas blijft het een Land Rover en passen de scharnieren zelfs niet...

Het probleem is dat de scharnieren schuin af gefreesd/gegoten zijn, zodat de deur iets naar boven opent. Doordat de deur iets naar boven opent, valt hij ook vanzelf in het slot en zal hij tijdens het rijden minder snel open zwiepen, mocht hij niet goed dicht zijn. Allemaal prima, alleen gaat de deur zo ver omhoog, dat deze bij mijn ambu tegen de "pet" aan komt. De standaard Series 2 scharnieren zijn veel vlakker, waardoor de deur nagenoeg recht blijft en ik dit probleem niet heb. Bij een normale 109, 88, 110 of Defender geeft dit geen problemen, omdat die "pet" er dus niet zit. Ik ben daarom wel benieuwd of er op de Series 3 Ambulances ook andere (vlakkere) scharnieren gemonteerd zijn, of dat de pet een andere (schuine) vorm heeft o.i.d. of dat ik gewoon inferieure scharnieren heb (ze zaten in een blauw zakje), waarvan de maatvoering gewoon niet klopt.

Voor de duidelijkheid een paar afbeeldingen:

Dit bedoel ik dus met de "pet", de deur komt hier tegenaan omdat hij ongeveer 2-3 cm naar boven komt bij het openen.


Foto van de afmetingen waarnaar ik benieuwd ben, dit is het bovenste scharnier aan de bestuurdersdeur van een LHD:




Als iemand van de Ambulance rijders en iemand van de "normale" series 88,109,110 of Defender rijders deze 2 maten een zou willen opmeten kunnen we er misschien achter komen of er op de Series 3 ambulances andere scharnieren gebruikt zijn.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 19:44 
maat klopt heb ik ook op mn series 3 zitten zijn de standaard scharnieren


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 20:44 
De deuren van mijn series gaan niet omhoog als je de deur open doet. Dat gebeurt wel als je de scharnieren fout monteert. Ik weet alleen niet meer wat je dan fout doet. Onder en boven scharnier omwisselen of links en rechts omwisselen of een combinatie van beide. De vorm van de deuren van een series 2 en 3 is verder hetzelfde. Dus daar kan het niet aan liggen. Als je de scharnieren op de juiste manier monteert moet het gewoon kunnen werken. Ik weet niet of boutgaten van de de series 2 en 3 anders zijn en je dus misschien nieuwe moet boren.

Ik heb mijn series drie na twee jaar eindelijk weer in elkaar zitten en heb ook even moeten zoeken toen ik de nieuwe s3 scharnieren weer ging monteren. Ik had eerst ook dat mijn deuren dus schuin omhoog gingen. Ik dacht dat ik links en recht verwisseld had. Maar weet dat laatste dus niet zeker.

Arnold.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 21:09 
Hallo Arnold,

de deuren van een Series 2 en 3 en volgens mij nog ver daarna, zijn inderdaad precies hetzelfde. Ook de boutgaten voor de scharnieren wijken niet af als ik mijn Ambulance naast een normale 109, Series 2, of 3 zet. De bovenste scharnieren kun je naar mijn idee niet omwisselen, omdat hier de montagegaten in zitten voor de spiegel arm. Wissel je de scharnieren wel om, dan zakt de deur naar beneden als je hem open maakt. De enige scharnieren die je kunt omwisselen zijn de onderste volgens mij, gaat de deur alleen niet wringen dan, omdat de hartlijnen van de scharnieren niet parallel lopen?

Ik heb even een plaatje van Wim Janssen geleend, hij heeft beide scharnieren met de smalle kant boven gemonteerd. Ik heb de scharnieren ook zo gemonteerd, omdat ik dus dacht dat dit de enige juiste is, i.v.m. de hartlijn:



Zoals je op deze foto ziet gaat de deur bij hem ook schuin omhoog, voor een normale Series 3 geen probleem, maar bij mij komt de deur dan dus tegen de pet.



Ik begrijp uit jouw antwoord dan dat deze scharnieren niet correct gemonteerd zijn? Het enige wat ik me dan kan voorstellen is dat de onderste scharnieren omgewisseld moeten worden, zodat de hartlijnen zo komen te staan:

\
/

In plaats van:

\
\

Ik hoop dat dit zo een beetje duidelijk is winking smiley Maar het lijkt me dat dit toch ook niet kan werken, omdat de zaak dan gaat wringen?

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 21:42 
Ook bij mij zijn de scharnieren schuin, dat is orgineel zo.
Maar ook mijn deur gaat omhoog bij het open doen, is ook begrijpelijk met taps toe lopende scharnieren.
Misschien dat je ze iets vlak kan maken zodat ze wel onder de pet doorgaan.
Grt Jos


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 21:58 
De opbouw van een serie 3 ambu is boven de deuren anders dan de serie 2. Bij de 3 gaan ze meer schuin omhoog.

Kan je niet een verloop plaatjetussen het scharnier steken zoals bij de lightweight?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 22:04 



Eveneen plaatje geleent van een serie 2 opbouw. Net boven de deuren loopt dat vlak. Toevallig heeft deze ambu opbouw op mijn 110 gezetten en liepen de voor deuren inderdaad net iets aan. Door bij het bovenscharnier een extra plaatje te plaatsen was het opgelost. Ik geloof dat ik ook wat geb lopen buigen aan het bovenraam.winking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 22:29 
Zelfs bij een nieuwe Defender zitten er al een of enkele vulplaatjes onder, dus het is ook nog eens "ge-authoriseerd".
Ik weet niet hoeveel het aanloopt maar met een paar mm vulplaatjes scheelt het al aanmerkelijk wat betreft het omhoog vliegeren van de deuren..

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 00:21 
He Nick,
Toen ik mn Ambu net had waren er ook problemen met de deuren. Sterker, de vorige eigenaar was begonnen de bovenkant van de doortopmaf te vijlen om de deur te laten sluiten.
Wat ik gedaan heb is het los schroeven van alles scharnierbouten om vervolgens wat te tweaken in hoogte en hoek van de draai. Heeft voor mij geholpen, alles is net ietsje lager ingesteld en de draai helling zorgt er voor dat de bovenkant niet meer langs de Ambu bak schuurt.
Heb s2a bak, met de rechte ambubak net als jij en dus niet de schuin oplopende s3, en heb s2 scharnieren. Die uitsteken.
Groet!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 00:36 
Nick,

Ik heb net bij mijn Ambulance Series III gemeten. Op beide deuren is de onderzijde van de schanieren 2,5 cm hoog en de bovenzijde 2 cm. De pet van mijn Ambu loopt iets schuin op.

Groeten, John


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 10:47 
Ik weet niet beter dan dat de deuren net tegen de pet aan horen te lopen, was in m'n diensttijd al zo. Ontwerpfoutje...............


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 16:52 
Bedankt voor iedereen die mee heeft gedacht! Zo te horen zit het probleem dus gewoon in het verschil in ambulance opbouw en niet in de scharnieren, ik denk dat ik er dan inderdaad maar vulplaatjes achter ga leggen.

@Marc, heb jij misschien een artikelnummer van die plaatjes? Zijn dit wigvormige plaatjes, of alleen rechte plaatjes? Ik ken namelijk alleen het kunststof plaatje wat standaard tussen elk scharnier+ schutbord zit, maar geen vulplaatjes.
@Anton, vulplaatjes gaan het worden inderdaad, aan de deur gaan trekken en buigen vind ik niet echt een optie...
@Ronald, bij mij is het probleem echt de Series 3 scharnieren die niet passen i.c.m. een series 2A ambulance bak, het verschil is zo groot dat het ook niet te stellen is.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 17:04 
Je zou kunnen overwegen om er weer S2 scharnieren op te zetten... Maakt je wagen wat origineler en die S2's zijn wat mij betreft ook mooier winking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 17:24 
Die scharnieren zitten er nu op, maar daar passen geen Defender spiegels op... De spiegels heb ik al heel lang liggen, maar een manier om ze te monteren heb ik nog niet kunnen vinden, vandaar de Series 3 scharnieren.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 18:05 
Ik heb je bovenste plaatje nog even bekeken en zie inderdaad de s2 scharnieren. Je zal wel een reden hebben voor overstap naar defenderspiegels...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 20:06 
Kan je met standaard Defender-spiegels nog wel langs de bak kijken dan ? Bij mijn weten zijn de armen van de series-spiegels voor de ambu-bak langer en anders dan de standaard series-armen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 20:19 
Janus,
Er bestaan extra lange Defender-armen (en je kan er bovendien eenvoudig een één maatje grotere spiegel op zetten).
Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 20:55 
Het probleem wat ik nu heb zijn vooral de spiegels zelf die niet echt fatsoenlijk vast te maken zijn op de armpjes, ze trillen, de verstelling is lastig omdat hoe harder de bevestigingsschroef aangedraaid wordt, hoe vaster de spiegel komt te zitten en er zijn nog maar weinig bolle spiegelglazen te krijgen die op het armpje passen. Daarnaast is het armpje met een grote moer geschroefd, waardoor de arm niet in kan klappen. Dit heeft als nadeel dat de spiegel kapot gedrukt wordt wanneer er iets tegenaan komt (takken bij terreinrijden e.d.), of het armpje niet 1, 2, 3 meer terug te "draaien" is als je geen gereedschap bij je hebt. Ik heb ook al vaker gehad dat de spiegel gaat draaien op de autobaan, waardoor je helemaal niks meer ziet bij bijvoorbeeld een afslag. Een Ambulance is al niet een voertuig wat veel overzicht biedt, en dan gaat veiligheid toch ten koste van originaliteit als het niet anders kan.

Het is het gewoon nét niet allemaal, de Defender spiegels zijn makkelijker verkrijgbaar, ook in verschillende extra grote formaten en er zijn verlang armpjes voor te krijgen zoals ze ook op de Wolf Ambulances zitten.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 01:46 
Ik had nog een oplossing met ijzeren plaatjes. De spiegels van een lightweight zit op een ijzeren plaatje welke achter het scharnier bevestigd zit. Dan behoud je je orginele scharnieren en kan je wel defender spiegels monteren.

Over het buigen. Als je met vulplaatje werkt komt je raamtop meer naarbuiten staan en gaat het tochten. Vandaar je raamtop meer naar binnen buigen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 01:53 
Anton,

Als je vulplaatjes achter beide scharnier-delen zet blijft de deurtop gelijk sluiten en tegelijk draait de deur iets horizontaler naar buiten.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 02:16 
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Anton,
>
> Als je vulplaatjes achter beide scharnier-delen
> zet blijft de deurtop gelijk sluiten en tegelijk
> draait de deur iets horizontaler naar buiten.
>
> Marc

Dat heb jij keurig bedacht marc! En klopt als een bus. Ik was uit zuinigheid niet op het twee vulplaatjes idee gekomen. Maar gebruik meteen het knietje methode


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 02:18 
Anton (Rumble) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc-my-Words Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Anton,
> >
> > Als je vulplaatjes achter beide scharnier-delen
> > zet blijft de deurtop gelijk sluiten en
> tegelijk
> > draait de deur iets horizontaler naar buiten.
> >
> > Marc
>
> Dat heb jij keurig bedacht marc! En klopt als een
> bus. Ik was uit zuinigheid niet op het twee
> vulplaatjes idee gekomen. Maar gebruik meteen het
> knietje methode

En dan maar direct corriceren. Met twee plaatje gaat het gele plan niet werken niet, je draai naar buiten omhoog word het zelfde als dan zonder plaatjes. Dus heeft je hele 2 plaatjes actie geen zin niet. Slecht met het een plaatje wordde draai anders.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 12:14 
Anton,

Jammer, toch je meetkunde lesgeld terughalen ! De vulplaatjes aan de deurzijde van het scharnier doen niks aan de scharnier-as tov de carrosserie, en het gaat om het iets verplaatsen van die scharnier-as.
In de limiet met 2x >4cm vulplaat sluit de deur nog steeds en staat het bovenste scharnier verder naar buiten als het onderste en dan draait de deur zelfs omlaag (de deur komt dan bij het opengaan ook naar achter/opzij). Met zoveel vulplaat krijg je wel een ander probleem ... de scharnier-as klopt niet meer dus gaat het wringen, scheve vulplaatjes of het scharnier op z'n kop helpt dan wellicht.
Of te wel: Vulplaatjes werken, maar niet tot in het oneindige. Als de deur net aanloopt dan kan je met iets opvullen de deur net iets minder laten "klimmen" tijdens het opendraaien.

't Is overigens allemaal een tikje "tegendraads" Ik heb ooit zo een tuinhekje gemaakt: scharnieren ongelijk gemonteerd en zo draaide het hekje zelf dicht zonder veer oid. Dat is dan ook even puzzelen (en proberen ... het hekje moet wel dichtvallen maar niet te hard).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 14:45 
Het klopt inderdaad dat je met vul plaatjes (eigenlijk zijn het ook geen plaatjes, maar wigjes in dit geval) het scharnierpunt verticaler kunt leggen. Op deze manier komt het gehele scharnier rechter op de deur en het schutbord te liggen waardoor de deur gewoon recht opent en niet naar boven, of beneden wegdraait.

Ik had inderdaad ook al naar beugeltjes voor achter het scharnier gekeken, en ik had deze besteld:


Dat past echter niet, omdat de onderlinge afstand tussen de gaten niet klopt aan de scharnierzijde. Onderdeel nummer van deze is trouwens 347704 en 347705.

Ik wist echter niet van het bestaan van het plaatje af dat jij nu aanhaalt Anton, en dat lijkt wel te passen, dus die ga ik maar eens bestellen. Het onderdeel nummer blijkt trouwens MRC2863 te zijn.

Bedankt allemaal! Ik zal laten weten wat de uiteindelijke oplossing geworden is winking smiley

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/01/2015 12:47 door Nick.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 18:50 
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Anton,
>
> Jammer, toch je meetkunde lesgeld terughalen ! De
> vulplaatjes aan de deurzijde van het scharnier
> doen niks aan de scharnier-as tov de carrosserie,
> en het gaat om het iets verplaatsen van die
> scharnier-as.
> In de limiet met 2x >4cm vulplaat sluit de deur
> nog steeds en staat het bovenste scharnier verder
> naar buiten als het onderste en dan draait de deur
> zelfs omlaag (de deur komt dan bij het opengaan
> ook naar achter/opzij). Met zoveel vulplaat krijg
> je wel een ander probleem ... de scharnier-as
> klopt niet meer dus gaat het wringen, scheve
> vulplaatjes of het scharnier op z'n kop helpt dan
> wellicht.
> Of te wel: Vulplaatjes werken, maar niet tot in
> het oneindige. Als de deur net aanloopt dan kan
> je met iets opvullen de deur net iets minder laten
> "klimmen" tijdens het opendraaien.
>
> 't Is overigens allemaal een tikje "tegendraads"
> Ik heb ooit zo een tuinhekje gemaakt: scharnieren
> ongelijk gemonteerd en zo draaide het hekje zelf
> dicht zonder veer oid. Dat is dan ook even
> puzzelen (en proberen ... het hekje moet wel
> dichtvallen maar niet te hard).
>
> Marc

Marc, nooit over mijn meetkunde hebben, dat zeg je niet tegen iemand met cultuurtechniek. Ik vind je nu een eikel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 19:12 
Anton (Rumble) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc-my-Words Schreef:
> -------------------------------------------------------
> > Anton,
> >
> > Jammer, toch je meetkunde lesgeld terughalen ! De
> > vulplaatjes aan de deurzijde van het scharnier
> > doen niks aan de scharnier-as tov de carrosserie,
> > en het gaat om het iets verplaatsen van die
> > scharnier-as.
> > In de limiet met 2x >4cm vulplaat sluit de deur
> > nog steeds en staat het bovenste scharnier verder
> > naar buiten als het onderste en dan draait de deur
> > zelfs omlaag (de deur komt dan bij het opengaan
> > ook naar achter/opzij). Met zoveel vulplaat krijg
> > je wel een ander probleem ... de scharnier-as
> > klopt niet meer dus gaat het wringen, scheve
> > vulplaatjes of het scharnier op z'n kop helpt dan
> > wellicht.
> > Of te wel: Vulplaatjes werken, maar niet tot in
> > het oneindige. Als de deur net aanloopt dan kan
> > je met iets opvullen de deur net iets minder laten
> > "klimmen" tijdens het opendraaien.
> >
> > 't Is overigens allemaal een tikje "tegendraads"
>
> > Ik heb ooit zo een tuinhekje gemaakt: scharnieren
> > ongelijk gemonteerd en zo draaide het hekje zelf
> > dicht zonder veer oid. Dat is dan ook even
> > puzzelen (en proberen ... het hekje moet wel
> > dichtvallen maar niet te hard).
> >
> > Marc
>
> Marc, nooit over mijn meetkunde hebben, dat zeg je
> niet tegen iemand met cultuurtechniek. Ik vind je
> nu een eikel.

Een eikel kan je poten, daar komt uiteindelijk een mooie boom uit ... dus zand erover ?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 20:49 
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Anton,
>
> Jammer, toch je meetkunde lesgeld terughalen ! De
> vulplaatjes aan de deurzijde van het scharnier
> doen niks aan de scharnier-as tov de carrosserie,
> en het gaat om het iets verplaatsen van die
> scharnier-as.
> In de limiet met 2x >4cm vulplaat sluit de deur
> nog steeds en staat het bovenste scharnier verder
> naar buiten als het onderste en dan draait de deur
> zelfs omlaag (de deur komt dan bij het opengaan
> ook naar achter/opzij). Met zoveel vulplaat krijg
> je wel een ander probleem ... de scharnier-as
> klopt niet meer dus gaat het wringen, scheve
> vulplaatjes of het scharnier op z'n kop helpt dan
> wellicht.
> Of te wel: Vulplaatjes werken, maar niet tot in
> het oneindige. Als de deur net aanloopt dan kan
> je met iets opvullen de deur net iets minder laten
> "klimmen" tijdens het opendraaien.
>
> 't Is overigens allemaal een tikje "tegendraads"
> Ik heb ooit zo een tuinhekje gemaakt: scharnieren
> ongelijk gemonteerd en zo draaide het hekje zelf
> dicht zonder veer oid. Dat is dan ook even
> puzzelen (en proberen ... het hekje moet wel
> dichtvallen maar niet te hard).
>
> Marc

;-) zand erover.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 23:29 
heb gewoon vrachtwagen spiegels van een tientje per stuk, te koop bij valkenpower bvb klik klik




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.