Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 30 apr 2024, 13:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 15:41 
Goedendag,

Ik ga binnenkort richting Niederau in Oostenrijk voor een weekje in de sneeuw en volgens diverse sites zijn in Oostenrijk sneeuwkettingen verplicht. Weet iemand of hier ook op gecontroleerd (en bekeurd) wordt?
Ik vraag me ook af hoe dat zou werken met een Discovery, kan je dan het best de voorwielen van kettingen voorzien en doe de tractie-control de rest?
Ik heb in ieder geval geen ketting voor de deze maat banden... Heeft iemand eventueel een set kettingen liggen die ik een weekje zou kunnen lenen? Ik ben uiteraard niet van plan ze te gaan gebruiken (als ik zonder niet boven kom is het toch al te slecht) maar alleen vanwege een controle...

Grtz
Harro


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 15:54 
Harro,

Als je ook DiffLock hebt dan "gaat" het, dwz dan kan je eventueel met 2 sneeuwkettingen rijden op dikkere sneeuw (wel direct un-locken als de ondergrond stroever wordt). Door de omtrekverschillen krijg je snel problemen met alleen de Traction-control.
Met 2 kettingen krijg je overigens een soort 4x2, dus kom je eigenlijk niet of nauwelijks verder als met 4x4+goede winterbanden.
Heb je geen DiffLock dan zou ik eigenlijk sowieso 4 kettingen willen (als je ooit 2 kettingen nodig had dan weet je dat je er 4 nodig hebt !!, zelfs met DiffLock ! ).

Je kan overigens eens op Marktplaats kijken (wel wat research doen naar bandenmaten en ketting-maten, de advertenties zijn niet altijd even handig opgesteld).
Met wat geluk vind je goede passende kettingen voor weinig.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 16:31 
Welke bandenmaat heb je Harro?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 17:23 
Als er een bord staat met kettingen verplicht, dan zou ik ze er zeker omleggen.
Ja ze controleren het wel degelijk.

Groeten,
Robert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 17:37 
235/70R16 de standaard maat winterbanden...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 18:09 
Tja maar ben je niet verkeerd bezig als je je afvraagt "Weet iemand of hier ook op gecontroleerd (en bekeurd) wordt?"
Wat kosten een paar kettingen wat kost het reisje je?
Hoe sla je je voor je kop als het verkeerd gaat?

Jo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 18:22 
+1

met mijn peugje kom ik nog wel eens op winterse wegen en sneeuwkettingen zijn voor mij standaard uitrusting, evenals een schep en een setje nooddekens, een slaapzak of dekbed en nieuw in het assortiment is een vaste brandstof noodbrandertje en keteltje om hete thee of boullon te maken.

Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 18:42 
Als er een bord staat sneeuwkettingen verplicht ... en er ligt geen of weinig sneeuw ... dan zou ik vooral het gezond verstand volgen.
Verder is er, ik weet niet of dat in Oostenrijk ook gewoon is, ik ken het vooral uit Frankrijk, vaak een onderbord met winterbanden en/of 4x4 toegelaten.

Met goede winterbanden en 4x4 kom je overigens verder als je denkt, en dus met 2 kettingen nauwelijks nog verder.
Echter ... het gaat niet alleen om hoe ver je komt maar vooral ook hoe veilig je weer naar beneden gaat, en is het in de tussentijd even gedooid en daarna weer opgevroren dan kom je niet meer beneden zonder kettingen, dwz niet zonder kleerscheuren.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 18:55 
harro Schreef:
-------------------------------------------------------
> 235/70R16 de standaard maat winterbanden...

Harro,

Ik heb hier overigens 2x2 sneeuwkettingen liggen die goed om 7.5x16 passen.
Rekenkundig passen ze dan ook om 235/70x16.
Ze zijn gebruikt (en ze werken dus goed) en ze zijn te koop.
Als Midden-Nederland voor jou in de buurt is ... doe dan een bod.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 19:40 
Ik heb ze maar liggen momenteel in östreich....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 20:56 
Misschien heb je mazzel en controleren ze niet.
Misschien heb je mazzel en krijg een stevige prent en komt je zonder kleerscheuren op het eind van de reis.

Misschien heb je pech en krijg je geen bon maar heb je blikschade bij een andere auto waarvoor je zonder sneeuwkettingen automatisch aansprakelijk wordt gesteld en de verzekering vergoed niets.
Misschien heb je dubbele pech en veroorzaak je letselschade en........ Bedenk het zelf maar.

En wat kosten een paar kettingen?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 01:23 
Heren,

Allen hartelijk dank voor de reacties, sorry voor de vertraging (er kwam ff wat tussen, nu net thuis)

Het waren eigenlijk 2 vragen...
1. Is het echt verplicht (de websites gaven nogal wat mitsen en maren) het antwoord is dus Ja.
2. Hoe gebruik je ze en helpen ze ook... in extreme gevallen wel begrijp ik...

De reden om ze eventueel te lenen is eigenlijk dat ik het jammer vindt weer iets te kopen dat ik waarschijnlijk nooit echt ga gebruiken en ik heb hier al een garage vol met handige spullen die ik nooit gebruik... :-) (herkenbaar?)

Marc, ik heb geen idee wat je voor jouw kettingen zou willen hebben, afhankelijk van de kwaliteit en de nieuwprijs. Op internet verkopen ze supergoedkoop, maar daar zal de kwaliteit dan ook zeker naar zijn... kun je me mailen?

Nog even over het gebruik, bij naar boven rijden zou ik ze op de voorwielen zetten, bij berg-af eerder op de achterwielen... als die gaan glijden ga je toch rond? Of klopt m'n theorie niet?

Thnks

Harrro
harr0@hotmail.com


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 01:32 
Quote
Harro:
Nog even over het gebruik, bij naar boven rijden zou ik ze op de voorwielen zetten, bij berg-af eerder op de achterwielen... als die gaan glijden ga je toch rond? Of klopt m'n theorie niet?

Hier heb je dus gewoon geen tijd voor.. Bij elke bult die dingen omwisselen werkt echt niet.

En voor zover ik weet is het niet wettelijk verplicht. Je bent alleen wel altijd gelijk schuldig bij (letsel) schade. Ook als de ander het misschien zelfs expres gedaan heeft. Verder ben je bij Duitse verzekeringen gewoon niet verzekerd. Je krijgt dus ook een boete wegens onverzekerd rondrijden. Maar dat zijn allemaal haarkloverijen. Koop nu gewoon paar van die dingen. Het is toch niet meteen de laatste keer dat je zo'n tripje onderneemt.

Ga je met het gezin? Je zult het jezelf echt nooit vergeven als een van je kinderen iets overkomt.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2015 23:34 door Exfietser.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 10:51 
Waarro woont Harro ? Dat helpt misschien bij leen-aanbiedingen. Ik heb een stel te leen (7.5 x 16 dus ook 235/70x16 ) omgeving Assen. Grtz


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 11:53 
Hoihoi, ik woon bij Nijmegen, maar komende maandag moet ik voor het werk nog 'even' naar de Eemshaven... en dan kom ik in ieder geval nog langs Assen natuurlijk!
Kan ik je mailen/bellen?
Grtz!
Harro


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 12:20 
Tja ... met 2 kettingen ben je (waarschijnlijk) in Duitsland en Oostenrijk voor wet en verzekering gedekt (in Zweden gaat men uit van altijd 4 als ik het goed heb ... alleen hebben ze daar bijna nooit kettingen want spijkerbanden).
Zoals ik eerder al aangaf: met 2 kettingen kom je echt nauwelijks verder als met 4x4+goede banden (been there done that), dus zijn 2 kettingen alleen bagage.
2 kettingen van voor naar achter zetten en weer terug zorgt wel voor een riante oefening, na de eerste bult heb je al even veel werk gehad als eenmaal 4 kettingen omleggen en weer afnemen. Ik ben overigens die keren dat ik met maar 2 kettingen reed lui gebleven en deed ze voor en hield ze voor ... alleen moet je dan dus héél defensief helling afrijden, met 4 kettingen helling af is echt veel prettiger (helling op is het "makkelijker" ... je komt boven of je komt niet boven ... in het ergste geval sta je stil (naar beneden heb je er heel wat voor over om op tijd stil te staan).

En lenen of kopen, dat is up to you.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 12:53 
Harro,

Je heb mail. Zie maar.
De kettingen liggen hier werkloos, ze liggen niemand in de weg.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 14:01 
Al vele en vele jaren mag ik zo nu en dan de besneeuwde bergpassen van Oostenrijk berijden en zo nu en dan ook de heuveltjes in Scandinavië.
Uiteraard altijd sneeuwkettingen bij gehad en op eigen inzicht gemonteerd bij gebruik op de 2WD auto's. Erg handig op sneeuw hoewel met winterbanden eigenlijk niet nodig. Echter wel zeer bruikbaar op ijs of op sneeuw waar ijs onder ligt.

Auto's met 4WD/winterbanden? Sneeuwkettingen heb ik nooit nodig gehad en dat is echt fantastisch rijden. Iedere dag besneeuwde bergen op en af rijden is echt genieten en ik moet me dan zelf ernstig bedwingen om niet overmoedig te worden. Heb je een auto met ondersteunende elektronica dan kun je de grenzen iets verleggen maar houdt dan goed de lampjes op het dashbord in de gaten want dit is geen vrijwaring om in een slip te geraken.

Tsja, dan de sneeuwkettingen borden in Oostenrijk. Meestal staan ze zomer en winter open dus dat zegt helemaal niets.
Onder aan een bergpas kan het sneeuwvrij zijn en de eerste kilometers lijkt dat heel de rit waarna de hoeveelheid sneeuw steeds meer en meer wordt. Vervolgens sta je schuin met kettingen te klooien om ze er onder te krijgen. Andersom van boven naar beneden is wat duidelijk omdat er boven op de berg meer sneeuw ligt dan in het dal.

Een beproefde methoden is gewoon onder of boven aan een bergpas even te staan wachten op tegemoetkomend verkeer. Niet naar de lokale kentekens kijken want die scheuren kettingloos met snelheden die wij toch niet bij kunnen houden maar kijk in Oostenrijk naar bv Duitse of Italiaanse kentekens en of ze sneeuwketting aanhebben.
Heeft de meerderheid kettingen aan dan kun je aan de slag want dan weet je dat het echt nodig is.
Vertrouw niet op de Nederlanders met sneeuwkettingen aan en ik heb al vaak genoeg achter Nederlanders gereden die het asfalt aan het slopen waren met sneeuwkettingen aan zonder dat er sneeuw lag.

Gezond verstand gebruiken dus en de situatie goed inschatten. Snelheid matigen is altijd goed en stoor je vooral niet aan de bumperklevers die denken harder te kunnen maar niet durven in te halen. Gewoon je eigen snelheid hanteren en de locals waar mogelijk in laten halen door een knipperlichtsignaal te geven zodat je laat zien dat je ze gezien hebt.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 15:25 
@Harro : heb ze even uitgegraven : Technik 4000 type 119 met plaatje van een Dico er op. Heb zelf Series en nog nooit gebruikt, maar doe ze niet weg. want woon in buitengebied. Zelfs nog behoorlijk op je route nabij de N33, dus : serie-iia at warmepost punt kom, als je snapt wat ik bedoel..... Grtz


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 16:59 
Hoihoi,
Ik zal een mailtje sturen! Dank alvast!
Harro


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 20:13 
RaRo,

Ik ken alleen de NO-Franse situatie.
Borden worden daar normaal wel open en dicht gezet, hoewel ik ook een heel leuk zomers kiekje van een sneeuwkettingenbord bij + 30 heb.
De sneeuwkettingen zelf worden gewoonlijk niet gecontroleerd, maar de doorgaande wegen zijn gewoonlijk ook schoon.
Echter ... meermaals heb ik gezien dat het ook mis kan gaan: auto's in de berm, vrachtauto's in de problemen (tot en met teruggestuurd door de gendarmes of nog erger een vrachtwagen die sneeuwkettingen moest laten komen ... die betaalde dus 2x de hoofdprijs, voor zowel de kettingen als minstens 30 km laten brengen).
Grappig genoeg staan er geen sneeuwkettingenborden bij een weg die bij sneeuw juist om kettingen vraagt ... in weinig bereden weg die nooit geschoven of gestrooid wordt. Ik had de kettingen een keertje onder de auto en dacht ze makkelijk los te nemen op de laatste meters helling af ... ik stapte uit en lag direct naast het voorwiel ... zo ijzig-glad was het, met de kettingen had ik er niks van gemerkt. Overigens heel grappig als je op zulk helling-ijs de kettingen losneemt: zodra je achter aan één kan een ketting hebt afgenomen zie je dit wiel de verkeerde kant op draaien totdat het weer ergens grip heeft, de auto rolt dan tgv de werking van het differentieel de helling af (dus alleen uitproberen als er ruimte is en geen lange gladde helling), beter DiffLock inschakelen tijdens het kettingen afnemen op zulke locaties, en ook beter krammetjes onder je schoenen gebruiken.
Twee jaar geleden heb ik daar overigens nog een auto losgetrokken: de inboorling was optimistisch omhoog gereden - hij had toch winterbanden - ... 2 km voor de top was hij het spoor kwijtgeraakt (want teveel sneeuw onder de auto) en toen naar de greppel geschoven ... de auto stond met 2 wielen boven de greppel, gedragen door de sneeuw. Met sneeuwkettingen had deze man waarschijnlijk zich zelf kunnen helpen ... nu had hij geluk dat wij er waren (want de bewoonde wereld is daar 15-20 km verderop). Of te wel: alles kan, maar als je zelf de baas wilt blijven zijn sneeuwkettingen best handig.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 11:06 
Harro, you got mail. Zijn trouwens dus 2 kettingen voor 1 as. Grtz


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 14:13 
Harro

Heb jaren in Zwitserland gewoond, en ben heel vaak in A geweest...maar ken de huidige regelgeving niet. Ga me niet uitlaten of je het moet doen of niet vanwege Wetgeving, dat is jouw keus maar er staan al voldoende suggesties en consequenties en scenario's in dit draadje.

Wel zeg ik iets over de positie als je voor 2 gaat (want 4 is zonder discussie het beste)
ALTIJD vooras, daarmee STUUR je namelijk ook, zeker als je toch gaat glijden is dat cruciaal. Remmen is ook handig overigens, maar je remt het overgrote deel van de totale remvertraging met de voorwielen, vanwege gewicht en richting van de massa, zeker bij de afdaling. (Waarom hebben sommige oudere auto's schijven voor en trommels achter, zoals mijn ninety....)

In ieder geval een set goede winterbanden, (met sneeuwvlokje symbool) en met voldoende profiel en dan ben je met een 4x4 bij de best uitgerustte verkeersdeelnemers. grinning smileyQua banden:de Finse zijn erg goed, of de Coopers, weet niet wat jij hebt.

Groeten en Ski Heil

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2015, 18:11 
Hoi Harro,

ik heb evt ook wel een set kettingen voor de Discovery liggen. (ooit van iemand gekregen die ze bij de lr-dealer had gekocht, dus goede kwaliteit?)
Doe maar een bod als je ze wilt hebben ik heb er niets aan met mijn defender. (omgeving Breda)

Bob


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 23:05 
Hoihoi,

Ondertussen op de bestemming aangekomen en natuurlijk geen vlok sneeuw gezien :-) Misschien op terugweg dan nog...
Dank allen!

Groet'n uut mooi Niederau!

Harro


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 17:47 
Harro,

Als je weer gaat rijden, let dan even goed op de sneeuwketting bordjes (rond blauw bord met sneeuwketting afbeelding).
Ik ken ze uitsluitend met het onderbord "4x4 ausgenommen" en ik heb ze dan ook nog nooit nodig gehad sinds ik LR rijd.

Maar zoals gezegd: op alle 4 de wielen of niet..

Oscar
In dienst : Series One 80", Series III 88", One Ten Tithonus, 110 td5 sw, 110 td4 (schade - 3.2 test set-up)
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw, FL2 TD4 hse aut.

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sneeuwkettingen
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 18:46 
Dit terzijde. In de zestiger jaren reed ik op spijkerbanden, met de D.K.W. 1000 S met ladder-kruis kettingen, met ringetjes om de schalmen. Ook voor de 88'' Devil . 77 - 52 - ND. Met deze kettingen gereden. Worden niet meer gemaakt, omdat ze Bandenmaat gevoelig zijn. Beter was er niet. En met net - kettingen rijden is denk ik een dure zaak. Voor wie nog op Wintersport gaat, voorzichtig en veilige kilometers.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 117 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.