Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 30 apr 2024, 17:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015, 18:08 
Omdat ik volgens mij niet onderaan het draadje hang confused smiley open ik maar een nieuw topic:

mijn voorruitverwarming doet t niet, als ik de schakelaar indruk gaat t controlelampje in het dash en het lampje in de schakelaar heel even aan maar hij blijft niet "hangen".
Alles gecontroleerd, de zekering 30A is heel, het gewone relais werkt. Dus ben bang dat het dat timerrelais is achter het instrumentenpaneel (PRC 6796)
Die zijn echt mega duur angry smileyangry smiley, pas een achterruitrelais ook gewoon zoals eerder in dit draadje door Mark is gesuggereerd? PRC 6796 is 5-polig....

Hoe controleer je met een multimeter of t relais werkt? Is er anders iemand in de regio Ermelo/harderwijk apeldoorn die ook een HFS heeft om even de relais uit te wisselen?

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015, 22:00 
Is 't een verse installatie, of deed 'ie 't eerst wel en nu niet (meer)?
In het eerste geval - heb je de boel goed aangesloten? Zie onderstaand schema:




Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015, 22:48 
Heb je het relais ook op het oliedruklampje aangesloten? Als alles is aangesloten zoals op het schema dan moet ie het doen. Je kan ook een ander timer-relais kopen ipv het dure Land Rover relais.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015, 23:30 
Let er ook dat de schakelaar om het timerrelais te activeren (schakelaar PRC6797) schakelt naar aarde, d.w.z. het timer relais heeft een negatieve puls nodig. En, zoals Bart ook zegt, tevens een indicatie of de motor loopt, dus een spanning via jet oliedruklampje.


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 13:48 
Vincent, Bart,

het is een origineel ingebouwde accessoire, heb er zelf niets aan gedaan maar deed het al niet toen ik de auto van een particulier over heb genomen.
Dus ik ga er maar van uit dat alles correct is aangelegd.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 14:04 
Dat weet je dus niet....., wie, hoe of wat heeft het ingebouwd? Ik zou alles 's goed gaan controleren. Blijft altijd lastig met gebruikte auto's. Is het een af fabriek ingebouwd systeem? Ik heb een Def TD5 van 2003 in onderhoud en die heeft het volle pakket aan opties af fabriek er op zitten en alles werkt goed. Ook voorruit verwarming.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 14:22 
Zat er af fabriek op, weet ik bijna zeker maar zal het navragen bij de verkoper. Die (gelukkigers) verkocht de auto omdat hij een van de laatst geproduceerde splinternieuwe heeft gekocht, ook weer met enkel een verwarmde voorruit en stoelen, zoals die van mij. Geen electrieke ramen, geen airco.
Heb verder alles gecontroleerd, het gewone schakelrelais achter het paneeltje werkt ook, de zekeringen zijn heel tenzij er nog componenten tussen zitten die niet in het schema van Haynes staan (?).
De draad LV is paars/wit en rechts zwart (aarde), er staat 0.0 volt op als ik schakel bij draaiende motor.
Als ik de ruit zelf meet heb ik geen continuïteit, dat klopt misschien niet, zou de ruit zelf stuk kunnen zijn? Wat zou de weerstand moeten zijn?

Woon jij een beetje in het midden van het land Bart? Want dan zouden we gewoon de relais eens kunnen uitwisselen. Ala het dan nog niet werkt wordt t een nieuwe voorruit vrees ik.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 14:50 
Als je naar een bedrijf zoekt dan kun je het beste naar Bas4Cars gaan, die werken bijna continue aan Defenders. Maar het is een bedrijf dus niets is voor niks, bij mij ook niet, maar ik ben met Defenders niet zo bekend. Andrew Colville kun je ook vragen, die draagt een warm hart voor prikkers.....winking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 17:18 
Heb net een vriendje die "in de electro zit" even naar t relais laten kijken en hij heeft de weerstand tussen 5 en 6 gemeten: spoel is naar de kl@te...
Dus dat wordt een nieuwe.
Nu las ik eerder ( en weet uit ervaring) dat een achterruitverwarming ook een getimed relais heeft en dat dat ook zou moeten passen en dat die veel goedkoper zijn? grinning smiley
Wie heeft een tip?

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 19:45 
John de WIt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb net een vriendje die "in de electro zit" even
> naar t relais laten kijken en hij heeft de
> weerstand tussen 5 en 6 gemeten: spoel is naar de
> kl@te...
> Dus dat wordt een nieuwe.
> Nu las ik eerder ( en weet uit ervaring) dat een
> achterruitverwarming ook een getimed relais heeft
> en dat dat ook zou moeten passen en dat die veel
> goedkoper zijn? grinning smiley
> Wie heeft een tip?

Had die achterruitverwarming maar een timer-relais ... de "timer" bij de achterruit is de man/vrouw die de knopjes bedient.

Qua timer-relais: kijk eens even rond of er geen alternatief is met een schappelijk prijsje.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 19:52 
Rond de 4 tientjes??


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 19:59 
5HE996152151 Tijdrelais 12V Hella. Maandag 's informeren bij automat.zaak, zijn inderdaad duur.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 20:04 
[www.kraecker.de]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 20:24 
Bij Craddock kost PRC 6797 dus GBP 67.50 ex is ongeveer 88 euri en verzenden (ongeveer 6.5 euro)
Is dat dan vergelijkbaar met 5HE996152151 van Hella die Bas aanraadt? Die heeft schakelingen 15/ 87/ 87a/ 31/ 30 (http://www.kramp.com/shop-nl/nl/41288/593536/482966/5HE996152151+Tijdrelais+12V+Hella) terwijl de LR originele in Haynes schakeling 2/4/5/6/8 heeft.
een andere leverancier is [www.mechashop.nl] daar kost t 45 euri....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 02:47 
Ik denk als je wat verderinformeert/googled je wel achter een goedkopere kunt komen. In RRC's zitten ze ook in. Een Vogue SE en een LSE had het standaard.

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 10:29 
Even voor de zekerheid, je oliedruklampje doet het nog wel en is niet vervangen door een led?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 11:52 
Waarschijnlijk kan je ook iets knutselen met een eenvoudig goedkoper relais en een timer-schakeling (even Googlen leverde: Time delay ICM203, wellicht is dat een handige), alleen denk ik dat je aan het eind van de rit zegt ... had ik het recht-toe-recht-uit tijdrelais genomen was ik veel vlugger klaar geweest, de verdiensten per uur zijn wel erg laag.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 12:01 
Die laatste zin Marc hoor je een prikker niet snel zeggen. Maar ik ben het wel met je eens, ik ga ook liever voor de snellere, vaak niet goedkoopste oplossing. Maar als een half uurtje Googlen een paar tientjes oplevert......


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 12:22 
De echte hobbyist fröbelt voor 2 Euro euro zelf iets in elkaar met een NE555 timer of een paar transistors en een normaal relais
[www.circuitsonline.net]
Waarde van de potmeter moet je dan uiteraard vervangen door een weerstand die de tijd geeft die je wilt.

De wat meer op comfort gerichte knutselaar gaat voor een halffabrikaat met een normaal relais erachter.:
[www.conrad.nl]

Als je de voeding van het schakelingetje van het dynamolampje afhaalt (dynamo zijde) dan zal het alleen werken als de dynamo spanning levert.

Enige nadeel is wel dat je allerlei losse onderdelen krijgt....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 14:14 
Frank 110V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Even voor de zekerheid, je oliedruklampje doet het
> nog wel en is niet vervangen door een led?

Wat bedoel je Frank? ALs ik contact inschakel zie ik in mijn dashboard het oliekannetje oplichten, en dan bij draaiende motor weer uitgaan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 16:57 
Heb de ruit net even direct aangesloten over een 30A zekering aan de accu......dan staat er keurig bijna 14V op en ik zie inderdaad heel snel een aantal banen helder worden, echter slechts een klein deel dus ik denk dat de ruit zelf ook niet meer goed functioneert.
Kunnen chips/sterren door steenslag de boel zodanig beschadigen dat een draadje breekt en dus de ruit na die beschadiging/draadbreuk niet meer werkt? Zou niet mogen want dan kan er toch geen spanning op komen? (Heb mijn multimeter bij de + en de - van de ruit gehouden, en als dat circuit onderbroken is? Of maakt dat niet uit want massa loopt ook "van rechts naar links? Ik meet ook geen continuïteit over de ruit, en dat vind ik ook al verdacht. Tenzij dat bij zo'n weerstandsdraad niet mogelijk is.
Potverdrie wat is die electra toch lastig. Kan je nagaan als je een Lexus of zo hebt....smiling bouncing smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 18:57 
John,

Als je banen helder ziet worden dan zie je in ieder geval dat er iets werkt.
Als ik me niet vergis gaat een en ander in twee helften: links- en rechts-onder zitten de contacten en tussen links en rechts zit onderin halverwege een onderbreking.
De stroom gaat dus van de ene onderhoek via de dunne draadjes in de ene helft naar de boven-verzamelbaan, en dan via de andere helft weer naar de andere onderhoek -- je ziet dus links en rechts en in het midden een baan zonder draadjes en daar dus banen die niet helder worden.
Een bescheiden aantal uitvallers hoort geen probleem te zijn, als alle uitvallers in een helft zitten wordt het wat problematischer.
En ... de auwtotaalglas-ruiten-man vertelde mij dat de verwarmingsdraadjes in het glas achter de elastische folie die in de voorruit zit zitten, en dat steenslag ongeveer nooit tot uitval leidt. De auwtotaalglas-man gaf ook 100% garantie, ook bij uitval t.z.t. -- dat hoorde niet vlgs deze man.

Als je een "goede" autoverzekering hebt krijg je veel (of zelfs alles) vergoed als je met ruitschade zit en die schade bij geselecteerde glasmannen laat repareren.
Dus even goed in de polis kijken, en daarna wachten op een gevalletje "geluk bij een ongeluk". Ik had al eens een steen tegen de voorruit waarbij de splinters binnen rondsprongen ... dat is dus zonder twijfel een reden tot vervangen (en daarbij sneuvelen er waarschijnlijk sowieso ook enkele draadjes).
Nu pas had ik een gemeen sterretje met direct horizontale "stralen" precies midden-boven het stuur, dus mijn tweede nieuwe voorruit in mijn LandRover leven. De oude had een paar "dode" draadjes (bijna vanaf nieuw) de huidige ruit verwarmt keurig zonder dode banen ... eens zien of de glasman gelijk krijgt en dit gewoon netjes zo blijft.

O ja, er gaat een grote stroom door de voorruit, de weerstand moet dus erg laag zijn, iets in de grootte-orde 0,5 Ohm. Je ziet dit overigens ook terug aan de boordspanning: heb je net gestart en rijdt je met (gedimd) grootlicht + aanjager + voor- & achterruitverwarming dan houdt de dynamo bij weinig toeren het nog niet direct bij. Dat is dus de reden van de tijdschakeling: zou je zo lang doorrijden dan gaat het laden erg traag.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 19:34 
John de WIt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Frank 110V8 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Even voor de zekerheid, je oliedruklampje doet
> het
> > nog wel en is niet vervangen door een led?
>
> Wat bedoel je Frank? ALs ik contact inschakel zie
> ik in mijn dashboard het oliekannetje oplichten,
> en dan bij draaiende motor weer uitgaan.
Je oliedruklampje wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat de verwarming alleen werkt net draaiende motor. Als het lampje nu stuk is of er een led unzit werkt de schakeling niet meer.

Succes


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 23:19 
Voordeel van een Lexus, daar gaat niks aan stuk. Maar oh zo saai......


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2015, 23:51 
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voordeel van een Lexus, daar gaat niks aan stuk.
> Maar oh zo saai......

Dat kan makkelijk ... dat er niks stuk gaat ... je betaalt je blauw aan de onderhoudskosten.
Een kennis die er eentje gehad had vertelde die die leuke haal en breng service dubbel en dwars in de rekeniung verwerkt zat.

Daarna had ie een BMW die 'm ook al geen geluk bracht ... die auto's gaan zo goed op slot dat je zo een week op reservesleutles zit te wachten als je toevallig in het buitenland bent. Nu heeft ie een SAAB ... eens zien of die geluk brengt (met SAAB zelf is het in ieder geval al beroerd afgelopen).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 23:30 
Gewoon effe Victor Muller bellen, die repareert alles met z'n gladde praatjes. Spyker op z'n kop......


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 13:36 
Bij saab breekt de sleutel. Als je niet oplet. angry smiley Ervaring



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2015 11:36 door Frans Bonnes.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 14:02 
Staat een relais op MP voor 25,- (ben grootaandeelhouder...smiling smiley )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 14:12 
Je kan ook een gewoon relais nemen en zelf timer / sensor spelen.
Volgens mij heb je zelf wel in de gaten als je raam ijsvrij of niet meer beslagen is?
Doe je met je achterraam toch ook?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 15:06 
RobSLaro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je kan ook een gewoon relais nemen en zelf timer /
> sensor spelen.
> Volgens mij heb je zelf wel in de gaten als je
> raam ijsvrij of niet meer beslagen is?
> Doe je met je achterraam toch ook?

Tja, ik zou het maar wat handig vinden als de achterruit ook zo'n timer had ...
Gewoon "aan" drukken en dan geen omkijken aan ... en als het omkijken weer mistig wordt weer even "aan" drukken.
(Als het buiten koud is en je stapt nat/klam in de auto dan kunnen met het opwarmen de ruiten langere tijd weer opnieuw beslaan.)

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 11:04 
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> RobSLaro Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Je kan ook een gewoon relais nemen en zelf timer
> /
> > sensor spelen.
> > Volgens mij heb je zelf wel in de gaten als je
> > raam ijsvrij of niet meer beslagen is?
> > Doe je met je achterraam toch ook?
>
> Tja, ik zou het maar wat handig vinden als de
> achterruit ook zo'n timer had ...
> Gewoon "aan" drukken en dan geen omkijken aan ...
> en als het omkijken weer mistig wordt weer even
> "aan" drukken.
> (Als het buiten koud is en je stapt nat/klam in de
> auto dan kunnen met het opwarmen de ruiten langere
> tijd weer opnieuw beslaan.)
>
> Marc

Tja Marc, ik gebruik alleen mijn buitenspiegels. Dus achterraamverwarming, ruitenwisser?...?

Maar als je voor gemak bent kost het geld en kan je investeren in een timerrelais.
Wil je kosten drukken gebruik je een zware schakelaar of een simpel relais. winking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 13:04 
[nl.aliexpress.com]

Maar dat is voor een serie's want het zijn er 2




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 15:14 
Ik was ook met een timer bezig maar er zit in mijn disco al een timer voor de spiegels en achterruit (die ik niet meer heb) dus daarmee stuur ik nu ook het relais van de voorruit aan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 95 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.