Land Rover Prikbord http://laroprik.nl/ |
|
Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) http://laroprik.nl/viewtopic.php?f=3&t=554185 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | bowy [ di 13 jan 2015, 11:05 ] |
Berichttitel: | Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Ben aan het nadenken over een motorconversie en vraag mij of er iemand suggesties goede ideeën heeft? Plan: Series IIa met 4 cilinder bezinemotor. Motor wil ik upgraden naar een 4 cilinder en iets met tussen de 110 en 150 pk injectie die standalone aan te sluiten is en een wat zuiniger verbruik dan een standaard series. Voorkeur voor een alledaags blok met als voordeel prijs en verkrijgbaarheid onderdelen. Wie heeft er ervaring met onderstaande motoren/alternatieven. Optie 1: Mercedes 2.3. 4 cilinder uit W123/W124 serie Optie 2: Volkswagen 1.8T uit diverse VAG producten Optie 3: Geen idee? Iemand suggesties? Zoals jullie begrijpen ben ik aan het nadenken over een nieuw series project, heb al een chassis liggen, nu de rest nog Cheers Bowy |
Auteur: | sjorsboomschors/aka/PP [ di 13 jan 2015, 11:22 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
bmw blokje??of een Volvo.... 2.4L, injector/carb. redelijk bullitproof, veel km's en onderdelen zijn cheap ( B230 blok, 136 pk) 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/01/2015 09:22 door sjorsboomschors/aka/PP. |
Auteur: | bowy [ di 13 jan 2015, 11:33 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Die Volvo klinkt ook als een leuke optie! Zie dat ze veel in de 700 serie geleverd zijn, ga me eens in verdiepen. B230E en B234F lijkt leuk! ga het liefst voor een injectie ivm verbruik en betrouwbaarheid mits standolone aan te sluiten. Meer opties zeker welkom! 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/01/2015 09:37 door bowy. |
Auteur: | Gerard [ di 13 jan 2015, 11:39 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Ik ben ook benieuwd naar de reacties. Puntjes van aandacht zijn o.a. of er een pasplaat voor verkrijgbaar is en of er nog een beetje olie door het blok gaat in schuin terrein. [www.landyonline.co.za] |
Auteur: | sjorsboomschors/aka/PP [ di 13 jan 2015, 11:50 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
zeker wel, kijk maar bij Laplanders al hadden die B18/B20 blokken.... en later een B30 6 cylinder.... maar kan wel degelijk of een Sugga [www.volvosugga.org] schijnt wel een drysump nodig te hebben... [forums.turbobricks.com] |
Auteur: | Nick [ di 13 jan 2015, 15:04 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Er staat op marktplaats een 109 met een 2 liter Rover MPI motor, kijk hier maar. Als ik even google heeft zo`n blok 136 Pk en is het onder andere in bepaalde modellen discovery`s geleverd. Ik heb geen idee of het een betrouwbaar blok is en hoe de verkrijgbaarheid is van de onderdelen. De auto viel me een tijdje geleden al op vanwege deze conversie, hoewel ik een dieselaar ben moet ik zeggen dat dit er wel leuk uit ziet, ook qua vermogen. Misschien ooit, bij een volgend project... geen aandelen trouwens Gr. Nick, Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger landrover109.mijnalbums.nl |
Auteur: | Gert Jan B [ di 13 jan 2015, 15:06 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Bowy, Volgens mij kun je bijna ieder blok gebruiken die ook in kitcars gaan. Geschikt voor RWD is meestal het knelpunt. Mogelijkheden: Ford Zetec, Toyota 3SGE (voorl BEAMS), Opel CX20E, Suzuki 2.0 Vitara, Mazda 1.8 ( van MX5) enz. |
Auteur: | bowy [ di 13 jan 2015, 15:54 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Nick Schreef: ------------------------------------------------------- > Er staat op marktplaats een 109 met een 2 liter > Rover MPI motor, kijk hier maar. Als ik even > google heeft zo`n blok 136 Pk en is het onder > andere in bepaalde modellen discovery`s geleverd. > Ik heb geen idee of het een betrouwbaar blok is en > hoe de verkrijgbaarheid is van de onderdelen. De > auto viel me een tijdje geleden al op vanwege deze > conversie, hoewel ik een dieselaar ben moet ik > zeggen dat dit er wel leuk uit ziet, ook qua > vermogen. Misschien ooit, bij een volgend > project... geen aandelen trouwens Die 2.0MPI heb ik in het verleden ook al eens naar gekeken maar uit een Disco zijn ze nogal zeldzaam in dit stuk van Europa Daarnaast qua performance niet ideaal daarom keek ik naar Mercedes/Volvo. Bron: [www.lr-mad.co.uk] The Rover T16 DOHC 16 valve engine was a 1994 cc petrol engine, produced by Rover from 1992 to 1999. It has a bore of 84.45 mm (3.325 in) and a stroke of 88.9 mm (3.5 in). It is a development of the Rover M-Series (M16) engine which was built from 1986 to 1992 and developed as part of Rover's Project XX, which produced the Rover 800. The Rover M-16 was in turn a 16-valve development of the British Leyland O Series engine - introduced in 1978 -, which dated back to the BMC B-Series engine as found in the MG B and many others. Rover's L series diesel (derived from the Perkins Prima, itself a diesel development of the Leyland O Series engine) uses the same block as the Rover T16. Several variants of the T16 were produced for various models, but all had the same displacement. The version used by Land Rover, almost exclusively in early Discovery models, produced 136 horsepower (101 kW). It was included in the product lineup entirely as a European tax beater, but the engine wasn't really up to the job of lugging 2 tonnes of metal off-road, or towing large loads on-road, since the headline horsepower figures were only supplied at high revs. Automatic gearbox equipped versions were particularly gutless in comparison with the other engine choices available, and so this engine option was soon dropped. The engine and it's turbocharged variants saw widespread and much better suited use in Rover cars of the time. Land Rover also fitted the Rover T16 engine to a special batch of Defenders built for the Italian Carabinieri, which operated an exclusively petrol-powered vehicle fleet. Engine Code:T16 Layout: 4-cylinder, in-line Block/Head: Cast iron/Aluminium alloy Valves: DOHC 16v Capacity: 1994 cc (121.68 cu. in) Bore x stroke: 84.45 mm x 88.9 mm (3.325 in x 3.5 in) Compression ratio: 10:1 Fuel Injection: Lucas Multi-Point Power: 136 bhp (101 kW) @ 6,000 rpm Torque: 136 lb ft (184.4 Nm) @ 2,500 rpm Production: 1992-1999 Used in: Discovery 1, special order Defender, Rover cars |
Auteur: | Paul Stroink, One-Ten.nl [ di 13 jan 2015, 19:11 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
DAt verhaal heb ik ook wel eens gelezen, maar een tijdje geleden in een defender 2.0 mpi gereden en dat was erg vlot en reed heel goed. zuipt wel net zo hard. maar zuiniger krijg je hem toch niet. Er is gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig om een 2 tons bushokje op gang te krijgen en te houden en die hoeveelheid brandstof gaat er dus altijd doorheen. |
Auteur: | Frank 110V8 [ di 13 jan 2015, 21:11 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Bowy, Die volvo blokken zijn behoorlijk bomb proof, alleen de latere koppen kunnen niet tegen lpg. Maar zuinig zijn ze niet, dan zal jij een moderner blok moeten uitzoeken maar dan nog vrees ik dat je met de aerodinamica van de series gewoon veel energie nodig hebt. Ik zou zelf op ziek gaan naar een licht blok om door gewichtsreductie giede performance te halen. groet Frank |
Auteur: | laro13 [ di 13 jan 2015, 22:14 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
He Bowy, Leuk dat je weer aan lr project begint, maar waarom wil je perse benzine? gr. Jasper |
Auteur: | Michel WaZ [ di 13 jan 2015, 22:51 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Hmmm foutje even mijn verhaal verwijderd, had net de Alfa blokjes gepromoot. Gaat niet werken..........dwars geplaatste motoren Sorry Groet Michel WaZ RRC '86 V8 2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/01/2015 20:57 door Michel WaZ. |
Auteur: | bowy [ wo 14 jan 2015, 00:15 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Iets net wegenbelasting jasper en die betaal ik liever niet voor de hobby auto erbij, betaal voor het dagelijks Gebakje voldoende |
Auteur: | Rick90 [ wo 14 jan 2015, 00:54 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Als het toch maar als auto voor erbij is waarom leg je er dan niet gewoon een V8 in? Dan maak je het jezelf een stuk makkelijker qua inbouw en onderdelen. Zoals Paul al aanhaalde zal het verbruik nooit geweldig worden, ook niet met een moderne 4cyl. |
Auteur: | laro13 [ wo 14 jan 2015, 01:00 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Oeps, ik dacht dat het om een SIIa ging? gr. Jasper |
Auteur: | bowy [ wo 14 jan 2015, 16:04 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Als ik een geschikte II / IIa kan vinden wordt dat hem zeker en dan is dat idd een nonissue Rick, V8 kan ook maar hou wel van een uitdaging met een leuke 4 cilinder. Een 3,9 EFI kan natuurlijk ook en is idd niet echt ingewikkeld. Cheers Bowy |
Auteur: | Disco [ wo 14 jan 2015, 19:29 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Pak toch gewoon een 2¼ te tunen tot 117Pk(2.8) uiteraard past er dan nog een turbo/compressor op "origineel" past gewoon Jo |
Auteur: | Victor [ vr 16 jan 2015, 12:03 ] |
Berichttitel: | Re: Motorconversie benzine 4 cilinder (discussie topic) |
Ik vraag me af waarom je het zou willen? 4cil benzine motoren uit personen auto's hebben weinig koppel en vermogen komt pas bij hogere toeren. Niet geschikt voor een terreinauto. Wel snap ik de uitdaging. Ik zou dan eerder een dieselkenteken zoeken van een IIa ofzo van 40 jaar en dan een 1.9tdi erin gooien. Veel vermogen voor weinig geld. Diverse conversieadapters voor versnellingsbakken. Weet zo niet of daar een adapter voor is voor een landrover bak. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |