Ehu Gert jan, Bart vraagt om het verschill in radiatur tussen de 10 P variant en de 15 P versie. beide types hebben dezefde afmetingen, het verschill zit hem in de brandstof koeler aansluitingen Rechts onderaan, het verschill zit hem in de doorlaating van die twee buisjes.
Euro 2 en dus het eerste type heeft een afzonderlijk koel lus voor de oli koeler, een doorgang is voledig open de ander heeft een klein gaatje van 4-5MM
bij de Euro 3 en dus latere radiateur is een van de pijpjes helemaal dicht ( aansluiting olie koeler ) de ander heeft nogsteeds het kleine gaatje van 4-5MM verder is de gehele radiateur nu een ipv dat deze twee pijpjes een afzonderlijke koel lus is.
deze wijziging is door Landrover gemaakt warom is echter onbekend en het uit wisselen van de twee zou ook geen gevolgen mogen hebben.
Verder is de 10 P motor het eerste type Td5 10P is dus de motor code, 15P zijn latere motor codes en afhankelijk van land zijn er 10 P tot 16 P motoren allen Td5 en te vinden in zowel de Defender als de discovery de motor code 10P of 15P heeft niets te maken met in welk model Landrover de motor thuis hoort.
In NL komen we hoofdzakelijk 10P en 15 P motoren tegen. 10P is altijd een euro 2 motor en toto 2002 de 15P is van af 2002 tot 2005.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )