Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 19:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aansluiten verstralers
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 18:41 
Wil mijn nieuwe aanwinst, de originele LandRover verstralers gaan aansluiten, zodat ik de donkere dagen rond kerst wat kan bijlichten. Denk dat dsie 100 W zijn, wet het eigenlijk niet.
Hoe adviseren jullie in het algemeen om deze aan te sluiten? Rechtstreeks aftakken van de grootlicht draad? Kan het relais dat aan? Of moet er altijd een relais worden gebruikt?
Of gewoon als standalone net zoals bij mijn werklamp?
confused smiley

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 19:13 
Altijd via een relais en met een aparte schakelaar.
De grootlicht schakelaar is niet op zoveel extra vermogen berekend en bovendien is het APK afkeur als je ze op je groot licht aansluit.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 19:16 
Altijd via een relais aansluiten. en een extra zekering. en voldoende draaddikte
Stuurstroom relais kun je van het grootlicht afhalen. Als je hem gelijktijdig op wil laten lichten.
J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 19:45 
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> en bovendien is het APK afkeur
> als je ze op je groot licht aansluit.

Onzin:

Uit Artikel 5.2.57 van de permanente eisen.

1.
Personenauto’s mogen zijn voorzien van:
Onderdelen a tot en met v: visuele controle.

a. twee mistvoorlichten;


b. meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;


c. twee extra stadslichten;


d. twee extra achterlichten;

In de wet staat niets over hoe het geschakeld moet zijn.
Maar hang je 4 verstralers of breedstralers op je roofrack dan mogen er maar twee van branden samen met het grootlicht.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 20:38 
zou ze op z'n zweeds aansluiten, met juiste dikte van je kabelswinking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 23:03 
?Op zijn Zweeds Sjors?
heb je misschien een schema? Er zitten nu ook al redelijke kabels aan, maar die zijn dus vast niet lang genoeg, ik denk een meter ongeveer.
Wie weet wat is het aanbevolen aantal mm2's is voor dit soort lampen?

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2015, 23:36 


Aansluiting 85 van het relais zou je ook een aftakking van je grootlicht kunnen pakken, is maar net hoe je het zelf wilt. Ik heb mijn verstralers via grootlicht, uiteraard via een relais en zekering, geen aparte schakelaar. Dikte kabel rond de 2.0 mm2?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 00:19 
Met een "Zweedse Lichtersterker" zou je de verstralers gewoon parallel met het groot-licht kunnen aansluiten.
Zelf zou ik altijd de verstralers apart willen kunnen schakelen, maar dat geeft afhankelijk van de wensen een ingewikkelder schema.

Stel je rijdt ergens in de bebouwde kom of vergelijkbaar en er is een onduidelijke situatie, of gewoon iets waar je even met je lichten wilt seinen en er licht dan direct een hele kerstboom aan lampen op ... dat geeft toch een beetje een sjonnie-effect.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 00:45 
Draaddikte bij twee lampen van 100 Watt.

Voor de kabel van de plus naar het relais:
===============================
Tot 2 meter kabel kun je net met 2.0 mm2 toe, daarboven zou ik zelf al gauw naar 2,5 mm2 of liever nog 3.0 mm2 gaan om niet teveel spanningsverlies (+/- 5%) te krijgen en zeker geen warmteontwikkeling.

Voor de kabel van het relais naar de afzonderlijke lampen:
============================================
Tot 2 meter gaat 1.0 mm2 net, dus beter 1.5 mm2, 3 tot 4 meter 2.0 mm2.

En een zekering in de draad naar het relais van 20A.

Gert-Jan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2015, 20:28 
Um wat denk je van een 3 standen schakelaar?

Uitgaande van Bart zijn schema

De schakelaar vervangen voor een 3 standen schakelaar:

- Midden alles uit
- Boven zoals Bart zijn schema
- Onder dan spanning krijgen van je groot licht, zodat de hele kermis in 1 keer oplicht winking smiley cool smiley

Iets ander schakelaar en 1 draadje meer, maar zo veel lol meer. APK no problemo!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/01/2015 18:31 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015, 13:01 
Hey Rob dat is een goede tip, dat wil ik!
Ga de schakelaar direct bestellen, had ook nog wat draad en zo nodig dus dat kan dan mooi in 1x.
Wat is volgens jou de beste plaats voor het relais, kan dat onder de kap in de buurt van de grille of bijvoorbeeld aan de binnenkant van de rechter zijwing of toch beter ergens binnen?
De 3standen tuimelschakelaar ga ik denk ik in het afblindplaatje van mijn door handkracht aangedreven "elektrische" ramen plaatsen, of in die naast de mistlamp/voorruitverwarming, daar heb ik ook nog ruimte.
Kun je mij vertellen hoe je het xtra draadje verbindt als aanvulling op het schema van Bart? Ben echt een nono op dit gebied.

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015, 23:07 
Sorry John, heb je pm gelezen.
Zal morger een tekeningetje maken. Stelt niks voor.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015, 23:31 
Zoiets?




Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015, 01:07 
Kijk Vincento thumbs up

Zo iets dus, contact volgorde lijkt ook te kloppen met de contacten van mijn linkje.

Enige wat ik zelf iets anders zou kunnen doen is de draad op contact "A" van een geschakelde voeding halen.
Dan gaan ze met het contact mee "uit". Maar ik zou zelf ook de voorkeur hebben dat de verlichting standaard mee uit gaat met het contact, net als de radio. Dus contact "A" van voor de mainbeamswitch plaatsen. ( kijk even waar Bart zijn schema die voeding vandaan haalt)

Als dit "groepje" niet geschakeld is heb ik niets gezegd smileys with beer

Maar een mooie tekening toch?

@edit: deze post hoort onder die van Vincent te staan, solly



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/01/2015 23:29 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015, 11:40 
Het is (bijna) het zelfde als die van Vincent.
En Bart heeft deze tekening wel netjes overgetrokken grinning smiley

3 standen schakelaar gebruiken !



ON= gaat mee met groot licht
OFF=(?) uit spinning smiley sticking its tongue out
ON= (tja) aan



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/01/2015 10:02 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015, 11:41 
Wordt steeds mooier zeg!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 17:16 
En als het is aangesloten en het werkt, is het pas echt mooi!!!
Beetje prutsen om de juiste kabels te vinden maar dan heb je ook wat
Dit is het resultaat van de 3weg schakelaar:
Standje onder: de hele kermis grinning smiley

Standje boven: Alleen de verstralers: smiling bouncing smiley


Nu maar wachten tot t donker wordt....
of ik een andere Laro tegenkom.

Bart, Rob, Vincent BEDANKT!! smileys with beer

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 19:45 
thumbs up grinning smiley


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 19:47 
Cool! Of toch lekker warm? 100Watt d'r in?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 19:59 
thumbs up Nu kan je iemand echt in het zonnetje zetten smileys with beer grinning smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 20:08 
Weet niet eens watt (geintje) erin zit, maar ik vermoed gezien de afmetingen dat ze 100Watt zijn, zal ze morgen eens open maken en het peertje bekijken.hot smiley

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 141 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.