Beetje lastig om zo iets te roepen; als ik het verhaal zo lees zijn er eigenlijk 2 zaken die me opvallen.
1. Olielampje : Als het wel uitgaat bij hogere toeren, moet je zeker even meten of er genoeg druk is. Mocht je geen meter hebben dan zeker even kijken bij de nokkenas. Daar moet ruim voldoende olie komen. ook stationair. Het kan ook een wat duffe sensor zijn, maar wel iets om snel even te controleren. Zit het wel fout, dan kun je flinke motorschade oplopen.
2. Bij "nokkenasproblemen" denk ikzelf ook altijd meteen aan tuimelaars en kleppen ? Zitten deze er ook nieuw in ?? Zo niet, weet je zeker dat ze allemaal recht zijn (kleppen) niet ingelopen (tuimelaars) en goed gesteld zijn ? Als een nokkenas versleten is, is dit meestal ook het geval met de tuimelaars; en in extreme gevallen kun je ook een kromme klepsteel niet uitsluiten. (Bovendien slijt je nieuwe nokkenas sneller met oude tuimelaars ( niet goed inlopen). )
3. Waarom vermeld je het ontstekingstijdstip bij 2000 toeren ??? Normaal gesproken stel je bij een 750-800 toeren hem zo in dat hij een graad of 8 voorontsteking heeft (V8; maar een 2.5 zal daar niet zo heel veel vanaf zitten).
Onjuist ontstekingstijdstip kan heel goed tot een (erg) warm blok leiden en niet volledig sluitende kleppen zouden het sportieve geluid kunnen verklaren....
4. De "kloenk" wordt meestal veroorzaakt door speling in de aandrijving. Dat is meestal niet de V-bak, maar een combinatie van spelingen in Diff, meenemers (in je wiel) en de cardanassen. Deze zijn eenvoudig te controleren. Pas als je dat hebt uitgesloten zou ik richting V-bak gaan denken. Maar dat ze wat geluid maken is eigenlijk bijna standaard; ik ken er maar weinig die dat niet doen.
Succes met de speurtocht
.
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/12/2014 17:42 door G-men (Gargamel).