RobSLaro Schreef:
> Mijn opmerking over diodes was zijdelings, en ik
> ben ook van mening dat het verwaarloosbaar is,
> maar ik weet niet hoe Chris zijn configuratie is
> (zijn auto duzzzzz), dus is elk antwoord een schot
> in het donker.
Klopt helemaal, ik probeer ook niet te zeggen dat er geen andere mogelijkheden zijn; het is altijd een inschatting.
In de automotive kom je eigenlijk nooit meer germanium diodes tegen. De doorlaatspanning daarvan is namelijk (te) sterk afhankelijk van de temperatuur. En dat is bij auto's nogal vervelend.
Silicium heeft daar veel minder last van en is kostentechnisch interessanter.
Schottky diodes zijn duurder als de standaard diodes (zeker voor grotere stromen); een betere oplossing is dan de FET (Field Effect Transistor) die je ook als diode kunt gebruiken. Spanningsverlies daarover is verwaarloosbaar.
Je ziet dan ook dat FET's in de duurdere scheidingsblokken steeds vaker worden toegepast; ook zitten ze in de modernere zware alternatoren die een >200A leveren. (minder warmteontwikkeling = langere levensduur)
Voor standaard toepassingen gaat de fabrikant voor de meest " Kostenefficiente" oplossing en aangezien het "extra" spanningsverlies probleemloos door de spanningsregelaar gecompenseerd wordt, is de keus eenvoudig. Nadeel is dat als je achteraf scheidingsdiodes gaat plaatsen, je eigenlijk een spanningsregelaar moet nemen met een externe "sense" ingang. .
Ik lees bij Chris nergens dat hij een diodeblok gebruikt; dus vandaar mijn bovenstaande conclusie.