Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 14:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 27 dec 2014, 12:02 
Dubbel stroomsysteem (2 dynamo's), gezamenlijke massa; kan dat wel? Ik heb al een paar jaar deze configuratie, er zit ca 0,3v verschil in de spanning tussen beiden. Beide dynamo's krijgen hun eigen signaalspanning en eigen accu. Ze delen alleen de massa.

Heb net 1 dynamo vervangen, en nu geeft de ander ineens ook een ander voltage (weer ca 0,3v)... Kan iemand dit verklaren?

Ik vermoed dat het systeem toch minder gescheiden is als dat ik dacht...

gr, CamperChris


<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 dec 2014, 16:09 
Chris,

D'r is niks tegen een gemeenschappelijke massa.
Met een beetje verstandig bekabelen (en een geïsoleerde montage) zou je zelfs de ene normaal en da andere dynamo met de plus aan het chassis kunnen leggen.
(Waarom je dit zou willen doen zou ik ook niet weten.) Teken de circuits maar eens, zolang er geen acht-baan of krakeling-circuit is is er géén circuit tussen de twee deel-circuits en dus zijn er geen onderlinge invloeden.

Hoewel ik niet direct zie hoe en/of waarom het verschil zou kunnen maken: Heb je de "signaal-draad" wel ieder van z'n eigen 12V ?

Wellicht is het 0.3 V verschil niet anders als een voorbeeld van de regel: 100% gelijk is het bijzondere geval van iets verschillend.

Die 0,3 V verschil ... is dat geen meetfout, of een verschil tussen de twee accu's ??

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 dec 2014, 16:11 
Raar Chris,

Maar om wat voor dynamo's/motor gaat het? Met eigen spanning regelaars (inter/extern) externe kan je zelf afstellen.

0,3 volt? Doet me erg aan een overgang spanning van een paar diodes denken? En als je gescheiden systemen hebt, dan heb je toch geen last van dit spanning verschil?

Is het misschien niet beter één zwaardere te gebruiken?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 dec 2014, 16:18 
0,3 volt kan niets met diodes te maken hebben. Daar valt normaal gesproken 0,7 volt over.
Dit kleine verschil komt doordat de beide regelaars niet 100% overeenkomen (toleranties). Waarschijnlijk in combinatie met een wat zwaardere belasting van een van beide.
Dan krijg je deze afwijkingen. Niet iets om je zorgen over te maken, zijn onafhankelijke stroombronnen. .

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 dec 2014, 17:58 
Inderdaad is het zeer onwaarschijnlijk dat twee spanningsbronnen gelijk zijn. Of dat nu accu's, nettransformatoren, zonnecellen, dynamo's, sidderalen of wat dan ook zijn. D,ie gelijkheid is zelf zo onwaarschijnlijk dat in veel gevallen waar twee onafhankelijke spanningsbronnen parallel gezet worden maatregelen getroffen zijn om de spanningsverschillen te vereffenen. Het heeft ook niets te maken met een gezamenlijke massa. In bijna elk elektronisch apparaat is sprake van een gezamenlijke massa en zeer veel spanningsbronnen. Een ouderwetse (buizen) kleuren tv had spanningsbronnen die spanningen leverden van 6 volt, 12 volt, 250 volt, en -25000 volt allemaal tegelijk. De 6 volt was dan ook vaak nog eens wisselspanning, de hoogspanning van de beeldbuis negatief (vandaar de min). Alles tegelijk in een apparaat met het metalen chassis als nul. En dat geeft geen enkel probleem.

Ik heb hier een buizen autoradio met als interne spanningsbronnen: 6 Volt, - 8 Volt, 180 volt en 250 volt. Die spanningen worden allemaal uit de 12 volt (accu) voeding spanning gemaakt. Deze radio is in elke auto bruikbaar.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 dec 2014, 20:14 
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> 0,3 volt kan niets met diodes te maken hebben.
> Daar valt normaal gesproken 0,7 volt over.

Pardon?

Het zal waarschijnlijk niets met...... Siliciumdiodes te maken hebben?
Quote
quote
In een gebruikelijke halfgeleiderdiode die op silicium is gebaseerd, zal de spanning over een geleidende diode ongeveer 0,6 à 0,7 volt bedragen. Deze waarde is anders voor andere typen diodes. Bij zogenaamde Schottkydiodes en bij germaniumdiodes kan deze doorlaatspanning ongeveer 0,2 volt zijn. Bij leds, die niet op silicium maar op gallium als halfgeleider zijn gebaseerd, kan deze spanning 1,4 tot 3,6 volt bedragen. De kleur van het uitgestraalde licht is afhankelijk van het gebruikte halfgeleidermateriaal.

Mijn opmerking over diodes was zijdelings, en ik ben ook van mening dat het verwaarloosbaar is, maar ik weet niet hoe Chris zijn configuratie is (zijn auto duzzzzz), dus is elk antwoord een schot in het donker.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2014, 12:58 
RobSLaro Schreef:
> Mijn opmerking over diodes was zijdelings, en ik
> ben ook van mening dat het verwaarloosbaar is,
> maar ik weet niet hoe Chris zijn configuratie is
> (zijn auto duzzzzz), dus is elk antwoord een schot
> in het donker.

thumbs up
Klopt helemaal, ik probeer ook niet te zeggen dat er geen andere mogelijkheden zijn; het is altijd een inschatting.

In de automotive kom je eigenlijk nooit meer germanium diodes tegen. De doorlaatspanning daarvan is namelijk (te) sterk afhankelijk van de temperatuur. En dat is bij auto's nogal vervelend.
Silicium heeft daar veel minder last van en is kostentechnisch interessanter.

Schottky diodes zijn duurder als de standaard diodes (zeker voor grotere stromen); een betere oplossing is dan de FET (Field Effect Transistor) die je ook als diode kunt gebruiken. Spanningsverlies daarover is verwaarloosbaar.
Je ziet dan ook dat FET's in de duurdere scheidingsblokken steeds vaker worden toegepast; ook zitten ze in de modernere zware alternatoren die een >200A leveren. (minder warmteontwikkeling = langere levensduur)

Voor standaard toepassingen gaat de fabrikant voor de meest " Kostenefficiente" oplossing en aangezien het "extra" spanningsverlies probleemloos door de spanningsregelaar gecompenseerd wordt, is de keus eenvoudig. Nadeel is dat als je achteraf scheidingsdiodes gaat plaatsen, je eigenlijk een spanningsregelaar moet nemen met een externe "sense" ingang. .
Ik lees bij Chris nergens dat hij een diodeblok gebruikt; dus vandaar mijn bovenstaande conclusie.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2014, 13:41 
maar je kunt wel een aparte laad sircuis hebben, (massa maakt niet uit dit mag gezamenlijk)
maar heb je ook de gebruikers appart.

of gebruiken deze samen de start en gebruikers accu.
hoeft maar 1 dingetje samen te zijn dan heb je dus geen gescheiden systeem meer.

gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 23:14 
Dag allemaal,
Ik ben voor de zekerheid de schakeling van de signaaldraad voor de 2e dynamo nagegaan. Hij geeft bij contact de voeding van de juiste accu door. Die gaat door een eigen controlelampje (daalt daardoor daarna de spanning?). Bij stationair toeren laadt de start-dynamo (nog niet). Je meet dan duidelijk dat beide systemen hun eigen spanning hebben. Het werkt dus.

Ps: Een verschil in spanning tussen beide systemen vindt ik niet gek. Maar het verbaasde me dat in beide gevallen het 0,3 volt was, en dat het startsysteem eerst ca 13,5 v was en nu 14,1 v.. Maar goed, het werkt allemaal en beide systemen geven voldoende spanning.

Bedankt allemaal voor de reacties!

gr, CamperChris


<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2014 21:36 door CamperChris.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014, 23:57 
CamperChris Schreef:
-------------------------------------------------------
> ....
>
> Ps: Een verschil in spanning tussen beide systemen
> vindt ik niet gek. Maar het verbaasde me dat in
> beide gevallen het 0,3 volt was, en dat het
> startsysteem eerst ca 13,5 v was en nu 14,1 v..
> ....

Chris,

Dat het startsysteem met 13,5 V aanvangt is zo gek niet, als je net gestart hebt heb je de startaccu "geplaagd" en bij weinig toeren levert de dynamo nog niet het volle vermogen ... dus de startaccu "slurpt" zoveel stroom dat de spanning niet op peil blijft. Draait de motor even iets langer dan komt de startaccu al weer een beetje op peil en stijgt de spanning, draait de motor dan ook nog iets meer toeren dan gaat dit alles nog vlotter.
Zou je een nacht (of langer) de tweede accu gebruikt hebben om iets te koelen (of juist warm te houden) danzag je het omgekeerde: de tweede accu is dan ver leeg en het duurt langer voordat die dan weer op peil is.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 73 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.