Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 01:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 12:47 
Wij gebruiken naar volle tevredenheid een prachtig stuk antiek; een Linde H25D uit eind jaren 70, met gave 3 cilinder luchtgekoelde Deutz die het altijd doet. Inclusief sideshift en vorkenspreider van 2 meter. Met het uurtje ofzo dat hij per week draait bij ons wil ik eigenlijk helemaal geen lelijk modern ding met computers gaan aanschaffen. Helaas is hij momenteel eigenlijk onbruikbaar.

Als ik hem start is er niets aan de hand, dan kan ik hem gewoon gebruiken. Wel moet ik hem eerst wat versneld laten draaien en dan duurt het een tijdje voordat ik stuurbekrachtiging heb. Eerst kan ik het stuur ronddraaien en blijven de wielen stilstaan. Maar daar is prima mee te leven.

Helaas gaat hij na enkele minuten lekken, ik heb ontdekt dat het uit de vulpijp van de hydraulische tank komt. Vooral als ik de heftruck uitzet komt daar ineens een fontein uit die misschien nog wel een halve minuut door blijft gaan.
Wie weet waar dit aan zou kunnen liggen?

Ik ben met tegenzin al een week aan het kijken naar andere heftrucks, maar met mijn type vorkenspreider, die ik eigenlijk niet wil missen, worden er bijna geen aangeboden. Als ik een andere koop wil ik een slagje zwaarder, vanaf 3 ton, liefst nog vrije heffing en nog veel meer eisen en dan wordt het lastig zoeken en duur.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 13:08 
Hallo Paul,

Komt op mij over als een storing in de hydrauliek. Werkt het heffen en aanverwante wel direct goed na het starten?
(Het is een beetje als het najagen van een koelvloeistof storing, zo'n hydrauliek systeem heeft de nodige overeenkomsten winking smiley)

Fenna
(die op school heeft gezeten voor scheepswerktuigkundige maar daar nooit echt praktijk ervaring mee heeft opgebouwd)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 13:13 
Ja hij lijkt alle druk op de tank te zetten of zo. Alles werkt verder uitstekend. Als ik hem gewoon laat stilstaan kan ik het stuur zo vaak als ik wil helemaal draaien, op en neer gaan , kantelen, sideshiften, vorken verstellen zo vaak ik wil en dan blijft hij keurig droog. Als ik hem dan even echt ga gebruiken is het na tien minuutjes mis.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 13:26 
met stilstaan bedoel je dat de deutz draait en de hydrauliek verder gewoon werkt?
en gebruiken als je er mee rijdt?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 14:10 
Klinkt me als een probleem met de hydrauliek pomp of het kleppenblok. Blijft er niet toevallig een (terugslag)klep of overdrukventiel hangen, waardoor hij de olie continu rondgepompt ipv dat hij druk opbouwt ???
Dat zou ook verklaren waarom je bekrachtiging zo slecht werkt en het zolang duurt voor hij druk opbouwt. Bij uitschakelen loopt dan ook alle olie terug uit je cilinders.

Gezien de leeftijd denk ik dat het wel te fixen moet zijn. Juist omdat er geen electronica op zit smiling smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 14:12 
ja..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 14:20 
Het is vast te fixen, maar ik weet niet door wie. De gewone heftruck bedrijven lachen me heel hard uit als ik ze vertel wat ik wil laten repareren. Een paar jaar geleden heb ik naar lekkage van de hefcilinder laten kijken door een gerenommeerd bedrijf. Hij keek even en zei dat hij voor dit type geen keerringen meer kon krijgen (terwijl ik van te voren alles had doorgegeven tot aan cilinder nummers aan toe). Paar dag lag er wel een rekening van 165 euro ex. op de mat :-( .

Alles werkt uitstekend, behalve op de stuurinrichting heeft hij overal meteen druk. Alles blijft ook mooi op druk, mast zakt ook niet of zo, blijft rustig hoog staan als het moet met de motor uit, alleen de kantelcilinder zakt heel langzaam voorover.

Ik heb best wat geld nodig om deze truck te laten opknappen, ik ben alleen bang dat ik er nu een heleboel geld aan uitgeef en dat er over korte tijd weer iets anders stuk gaat. Hij heeft wel meer kwaaltjes die de functie verder niet beïnvloeden. Twee koppakkingen lekken een beetje, dus 1 keer per jaar blok schoonmaken. Maar het zou het mooiste zijn als die ook meteen gerepareerd zouden worden. Dus de langzaam zakkende kantelcilinder, en wat lekkage aan de hefcilinder. Ik ben bang dat repareren van alles misschien net zo veel kost als een jonge gebruikte heftruck. Tenzij ik een hobbyklusser kan vinden die het leuk vind voor een redelijk bedrag bij ons op locatie te komen klussen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 14:30 
Paul,

probeer eens via scheepswerven of landbouw mechanisatie bedrijven. Die doen ook zat met hydrauliek. Mogelijk dat je met een generieke hydrauliek monteur verder komt dan met een heftruck specialist.
Zelf zou ik wel eens willen kijken, maar heb gewoon veel te weinig hands-on ervaring met hydrauliek. Na de zeevaartschool heb ik niet meer met hydrauliek gespeeld...

Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 14:31 
ik zal eens aan een kennis vragen die op een graafmachine rijdt, misschien heeft hij contacten..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 15:09 
Een 40 jaar of oudere monteur bij een mechanisatiebedrijf zou het moeten kunnen, een heftruck is niet veel anders dan een tractor met hefmast. Misschien 's een OT oproepje doen op andere fora? Modderpoel?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 15:17 
Paul,

Hydroliek is simpel en slijt bijna niet, het moet dus geen probleem zijn om jouw heftruck te repareren. Je moet alleen een monteur vinden die er de lol van inziet om ernaar te kijken. In het noorden weet ik misschien wel iemand maar das denk ik wel ver voor jou. Heb je wel een hydrolisch schema van je heftruck?

Succes Frank


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 15:18 
ik heb helaas helemaal niets..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 15:26 
Je zit een beetje uit de richting, maar ik kom af en toe wel eens bij een heftruchverhuurservice, die repareren wel meer dit soort oude trucks, maar een beetje landbouwmechanisatiebedrijf moet er ook wel weg mee weten.

Ben die eigenlijk niets met mechanica heeft, alleen met koperdraadjes en stroom.

Laatst wel een hefmast op een tractor gebouwd waar ik de beugels voor ontworpen heb en uit 20mm staal heb laten snijden.
Hydrliek samen met een vriend aangesloten en de besturing elektrisch in orde gemaakt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/12/2014 13:29 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 19:41 
Begin is met het simpelste het filter van je hydrauliek olie die word namelijk veel vergeten en vervuilt ook. Meestal zit deze boven op de tank en komen vanaf hier de hydrauliekslangen die naar je tandwielpomp gaan (hydrauliekpomp)

Hoeveel druk bouwt het systeem nog op


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 19:48 
Ik ben geen heftruckkenner ik heb altijd in de hoogwerkers gezeten. Maar, hydrauliek is hydrauliek. Bij jou Vulpijp zit waarschijnlijk ook de retourslang van het hele hydraulische systeem, de retour olie gaat voordat het weer de tank ingaat door een retourfilter en ik denk zomaar dat deze " vol " zit met stukjes van de plunjers ventielen, stukjes ventiel rubber en ander vuil . Als deze verstopt zit kan je jou symptomen krijgen, want retour olie zou in principe drukloos moeten zijn.

[hifi-filter.com]

Kijk hier even naar het retourfilter hier zit ook een veer op werkt deze nog?

Dan, het centrale kleppenblok dat is eigenlijk je aansturing van alle functies van de heftruck en waar bijna alle hydraulische slangen aankomen en vertrekken ( indien gen electronische aansturing ) , hier zitten een aantal druk veiligheids ventielen in. Kan je bij stilstand er gewoon uitdraaien, kijk eens of de O- ringen nog allemaal heel zijn. Kijk ook of de plunjers vrij zijn en of de weerstandveer goed is, als ze hydraulisch aangestuurd zijn is er waarschijnlijk een O- ring stuk en wordt alles van de functie sturen zo weer de tank ingepompt.
Volg even de slangen van de stuurcilinder naar dit blok en meestal zit hiertussen het veiligheidsventiel. Wat er ook nog kan zijn is dat het rubber van de plunjer stuurcilinder kapot is en zo kan de stuurcilinder inwendig lekken.

Dan de hydraulische olie zelf, hoe lang zit deze er al in ? Is het nog mooi helder of stinkt het en gaat het naar een bruinige kleur..............
Ik zal nog even naar het hydraulische schema zoeken op Google .

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 19:53 
beste ben , een linde heftruc heeft hydrostatiche aandrijving dit is een aparte pomp als jou ontluchting niet goed is bouwt hij druk op in de tank de zakkende tilt cylinders komt doordat een cylinder doorlaat van trekken naar duwen, dus keerringen,dit zijn altijd vaste maten bv 50 60 of 65 bij elke hydroliekhandel te verkrijgen kijk maar eens bij rem b in Beerse be ook zijn zij goed op de hoogte van hydraulische motoren zoals op de wielen zitten
grt lucas


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 20:01 
Ik denk dat je eerst maar eens het hydrauliek filter moet vervangen , ik ben bang dat er eerst een soort van vacuum onstaat in het aanzuig gedeelte waardoor er cavitatie onstaat in de pomp en deze onstaande lucht expandeert weer in het hoge druk gedeelte waardoor er overdruk in je tank onstaat met alle gevolgen van dien


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 20:04 
Iedereen superbedankt!
Hydroliekfilter wordt meermaals genoemd, daar ga ik eens naar op zoek, ben ik nog niet tegengekomen op de truck maar zal vast ergens zitten :-)
Ik had ook al een oproepje op facebook gezet voor een monteur. Ik heb zelf altijd zo weinig tijd.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 23:06 
[cascorp.com]
Niet helemaal de juiste onderdelen maar wel ventielen en hun O-ringen.

[www.forkliftaction.com]

De in deze link aangegeven site,s krijg ik niet met mijn iPad geopend.............

[manualbuck.com]

RRC '86 V8



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/12/2014 21:39 door Michel WaZ.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2014, 00:10 
jep i agree deze kan gecombineerd zitten met het aanzuigfilter. Of het aanzuigfilter zit los in de tank. Vervang in iedergeval beide filters.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2014, 10:40 
Hallo Paul

Denk dat je hydrauliekpomp is overleden die gaat lucht zuigen.
Na een tijdje krijg je schuim.

Mvg Engel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2014, 11:28 
Normaal zit het filter op de retour leiding dus lijkt het sterk dat de problemen daarvandaan komen
Het eerste dat ik zou inspecteren is de aanzuig route van de olie naar de pomp
Als daar een slang of een wartel iets los zit dan zuigt de pomp daar lucht aan en krijg je omschreven problemen




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2014, 21:38 
Paul,

Had je al contact opgenomen met Michel Pot in Hengelo? (MPM)
Waarschijnlijk kan hij je wel verder helpen.

Groeten,
Wouter


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2014, 23:34 
Paul,
DOW of Liftlease fixen alles bij Vredestein
groet


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 dec 2014, 10:31 
Is dit iets voor je:
zie ad marktplaats


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 dec 2014, 11:18 
Hoi Gerard, er staan er veel op MP, maar helaas om te beginnen vaak "prijs op aanvraag" en onvolledige info.
Dit is een mooi truckje, maar als ik een andere koop neem ik een iets zwaardere, vanaf 3 ton. Bij een beetje zware 110 staat mijn heftruckje nu soms bijna te kantelen.
Ook wil ik weer een vorkenspreider, zodat ik veilig auto's kan optillen. Mijn eigen zou waarschijnlijk over te zetten zijn maar dan heeft de heftruck wel een 3e en 4e functie tot op het vorkenbord nodig. Deze uit de advertentie wordt geadverteerd met twee functies al zie ik wel een sideshift zitten.
Op de zwaardere trucks past mijn vorkenspreider weer niet.

Dit zou misschien wat zijn: Linde heftruck
Met 4 vorken lekker breed, maar ik weet niet of die op andere momenten in de weg zitten. Ik til nu bijvoorbeeld wel eens een stapel banden ofzo tussen de vorken op.
En het blijft een boel geld voor iets dat ik maar weinig gebruik.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2014, 09:46 
Paul, ik heb de indruk dat het bedrijf van de ad van marktplaats ook repareert, vandaar. Ben je misschien toch voor een redelijk bedrag klaar.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2014, 11:03 
Inderdaad,als de pomp lucht aanzuigt ,dan krijg je ook deze symptonen.Het kan de aanzuigslang (bijv. poreus)of een aansluiting zijn.Tevens kan de keerring van de ingaande as van de pomp versleten (of hard geworden) zijn. Het kleinste luchtlek in de aanzuig kan al voor deze problemen zorgen.Je kun het systeem trouwens enigszins vergelijken met het brandstofsysteem . Verder zijn ALLE hydro keerringen(zowel cilinders als pompen) gewoon overal leverbaar !! .... Vr gr Henk B


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.