Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 dec 2014, 19:59 
Ik was net even aan mijn remmen aan het werken toen ik ontdekte dat ik bij een van de achter assen olie in mijn remtrommel heb. dit komt van de plek waar de wielhub langs de asstomp draait.
aan de geur herken ik de 80W90 olie die in de difs zit. dus ik was even aan het kijken in de parts manual naar een kering welke in de asstomp zou zitten (tenminste hier zou ik hem zoeken) maar kan niks vinden. Ik vind hier wel de kering op de asstomp.

ben ik nu verkeerd aan het zoeken of moet daar gewoon een kering zitten, kan niet echt verklaren hoe die olie daar komt voerigens. dat zou betekenen dat er ergens een lek zit van mijn asstomp naar de rem. maar de vraag is dan weer waar.

------------------------------------------------

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 dec 2014, 20:32 
De naafkeerring is dus gewoon lek.

De olie uit het diff kan gewoon via de asstomp bij de wiellagers komen. Dat is juist goed want dan krijgen de wiellagers altijd smering.
Via een lekkende naafkeerring komt de olie dan in de trommel.

Als je de keerring gaat vervangen vervang dan ook gelijk de loopring voor die keerring die op de asstomp zit.
Maar dat weet je wel want die heb je al eens van me geleend samen met een hoop andere onderdelen. grinning smiley

Groet.
Eric.






2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/12/2014 18:35 door Eric&Betty Boop.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 00:58 
Dank eric

Goed om te weten dat dat normaal is. Die kering is idd makkelijk te vervangen. En idd dan gelijk die loopring mee pakken winking smiley.

Zou het handig zijn om de lagers ook mee te pakken?. Ik heb nog geen rare geluiden gehoord of speling gevoeld.

------------------------------------------------

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 11:16 
Als de lagers nog goed kan je die gewoon laten zitten.
Wel schoon werken en opletten als je de oude keerring uit de naaf wipt dat er geen zand en vuil in de lagers valt.
Rollen en lagerschalen controleren op pitting en de lagers met de hand draaien terwijl je wat druk uitoefent dan kan je eventuele onregelmatigheden voelen.
Verse dot lagervet op de rollen voor de eerste omwentelingen,nieuwe keerring er in,lagers afstellen en gaan met die banaan.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 11:52 
Hallo
Heb je je as beluchting al gecontroleerd ?
is nogal eens de oorzaak van lekkage

Alan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 12:19 
nee die heb ik niet gecontroleerd. bedoel je dat er overdruk in mijn as ontstaat en dat daardoor de olie naar buiten gedrukt word?

------------------------------------------------

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 12:20 
Thanks.. duidelijk verhaal. ga ik controleren.
gelukkig heb ik tegenwoordig die dingen wel op voorraad liggen winking smiley

fijne dagen.

------------------------------------------------

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 12:47 
Dat bedoeld Alan inderdaad en hij heeft een punt.

Deze onluchters



willen wel eens dicht gaan zitten door vuil en modder.

Maar aangezien jij een ex leger hebt ga ik er van uit dat jij gewoon open nippels in je assen hebt met een slang er aan.
Dat die asontluchters dicht zitten heb ik nog niet meegemaakt,maar ff checken kan nooit kwaad.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 14:40 
bedoel inderdaad overdruk als die met rije wat opwarmt

heb zelf ook de militaire ontluchters {nippel} met slang.
laatst ook mijn keeringen vervangen omdat ik lekkage had.
daarna pas, even voor de zekerheid de ontluchting gecontroleerd
zaten harstike dicht angry smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 16:33 
Die ontluchters zoals Eric laat zien gaan snel dichtzitten, overdruk, lekkage etc. Chrck ook of je remschoenen niet vet geworden zijn ( remmenreiniger vd Action !).
Ik bij de mijne de kop er af gevijld, hoedje eraf, gaatje erin geboord aan een kant, stukje remleiding erin en eurocent erop gelegd, en in 1 keer dichtgesoldeerd. Slangetje (aquarium belichter) eraan tot in het schutbord, nooit meer problemen gehad.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 18:49 
dank voor de tip. gezien dat die bij ons nog nooit gecontroleerd zijn de laatste jaren ga ik er veiligheids halve maar even vanuit dat ze dicht zitten. als ik toch wat dingen ga bestellen deze ook maar meenemen en de slangen er op naar een hoge plek leiden om verstopping te voorkomen.

------------------------------------------------

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.