Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 26 apr 2024, 12:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 dec 2014, 17:36 
Hallo,
Ik wil mijn defender 90 met geel kenteken omzetten naar grijs kenteken.
Er zitten geen zijramen in de laadruimte en ook geen zitplaatsen, dus dat is goed.
De inrichtingseisen op de site van de belastingdienst zijn onduidelijk tav de 125 cm, het schot en het eventuele verhoogde dak.
Wie heeft de omkeuring van geel naar grijs al eens gedaan en kan mij verder helpen ?
Groet, Hans


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 11:27 
hansserie Schreef:
-------------------------------------------------------
> De inrichtingseisen op de site van de
> belastingdienst zijn onduidelijk tav de 125 cm,
> het schot en het eventuele verhoogde dak.


Hans, geen 90 maar wel een 110 zelf omgebouwd.

Klik op onderstaande link en je kunt het complete officiele document downloaden en je weet echt alles:

Fiscale eisen voor Bedrijfsauto's

Succes,

G-J.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2014 09:28 door Crazy-G.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 12:00 
En kijk verder even bij een "af-fabriek" (dwz officieel in NL omgebouwde) 90 naar binnen, want die 125 cm is een beetje knellend.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 12:09 
Hallo G-J,
Bedankt ! Dit is een goed document, geeft veel meer info dan wat je op de belastingsite kunt vinden.

Bij de 90 heb je dus 2 problemen :
1) Laadruimte is op de laadvloer lang genoeg (>125cm) maar ter hoogte van de bovenklant van het tussenschot dat achter de voorstoelen zit te kort (<125cm). Wat wordt gemeten ? De kortste lengte ? Dan heb ik een probleem. Hoe kan ik dat eenvoudig verhelpen ? Het tussenschot verlagen of het deel tussen de stoelen rechtzetten ? Of de achterdeur enkele cm uitbouwen ?
2) De vereiste 25 cm verschil tussen bovenkant deuropeningen bestuurder/passagier en bovenkant dak is net 3 cm te weinig. Ik wil geen dicht schot plaatsen. Hoe kan ik die 25 cm bereiken. Verlagen deuropening, maar keuren ze het goed als ik een paar cm verlaag ? Verhogen dak door rondom U profiel aan te brengen tussen zijpanelen en dak, maar dat is erg veel werk ? Grijskenteken dakje boven de laadruimte maken, echter het lijkt erop dat ik dan een gat in het originele plafond moet maken van minimaal 70cm lang en 55 breed zijn, en dat vind ik ook jammer.

Wie heeft een praktische oplossing ?
Of heeft nog iemand een grijskenteken dak voor een 90 liggen dat ik kan kopen of eren paar weken mag lenen.

Alvast bedankt voor alle hulp , groet, Hans


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 13:38 
hansserie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo G-J,
> Bedankt ! Dit is een goed document, geeft veel
> meer info dan wat je op de belastingsite kunt
> vinden.
>
> Bij de 90 heb je dus 2 problemen :
> 1) Laadruimte is op de laadvloer lang genoeg
> (>125cm) maar ter hoogte van de bovenklant van het
> tussenschot dat achter de voorstoelen zit te kort
> (<125cm). Wat wordt gemeten ? De kortste lengte ?
> Dan heb ik een probleem. Hoe kan ik dat eenvoudig
> verhelpen ? Het tussenschot verlagen of het deel
> tussen de stoelen rechtzetten ? Of de achterdeur
> enkele cm uitbouwen ?

Kijk naar de officieel grijs geleverde 90. Het oorspronkelijke schot gaat eruit en er komt een nieuw 30 cm schot in dat net die laatste centimeters lengte geeft.
Sommige 110 HT hebben dit ook "gekregen" (ik bijv, en ik vind dat niet leuk want door dit alternatieve schot mis je net een paar centimeter stoelverstelling).
Bij een schuin of anderszins ongelijk schot meet men alsof het een verticaal schot betreft tov de kortste lengte (maar wel met de stoelen verticaal).
Of vermaak een en ander zodat de achterdeur de missende centimeters naar buiten steekt (heb ik al eens gezien bij een soft-top)


> 2) De vereiste 25 cm verschil tussen bovenkant
> deuropeningen bestuurder/passagier en bovenkant
> dak is net 3 cm te weinig. Ik wil geen dicht schot
> plaatsen. Hoe kan ik die 25 cm bereiken. Verlagen
> deuropening, maar keuren ze het goed als ik een
> paar cm verlaag ? Verhogen dak door rondom U
> profiel aan te brengen tussen zijpanelen en dak,
> maar dat is erg veel werk ? Grijskenteken dakje
> boven de laadruimte maken, echter het lijkt erop
> dat ik dan een gat in het originele plafond moet
> maken van minimaal 70cm lang en 55 breed zijn, en
> dat vind ik ook jammer.

Door de linker lichte deuropening zo verlagen dat je aan de vereiste 25 cm komt zou genoeg moeten zijn, de regels verbieden dat niet

> Wie heeft een praktische oplossing ?
> Of heeft nog iemand een grijskenteken dak voor een
> 90 liggen dat ik kan kopen of eren paar weken mag lenen.

Een dak een paar weken lenen helpt voor die paar weken: je loopt een serieus risico op een naheffing als je daarna zonder dat dak op de weg wordt aangetroffen.
Bovendien zit je na de leenperiode met een "leuk" dakluik ... vlgs de regels moet je onder het opzet-dakje een gat zagen. Bij een 110 kan je afhankelijk van de veren ook zonder opzet-dakje evetueel toch die 25 cm halen, toch kiest LandRover NL voor het opzetdakje, waarschijnlijk omdat je in een grijs gebied raakt als de veren tzt inzakken.

Alles staat overigens gewoon in het eerder genoemde linkje, en iedere slimmigheid die je verder bedenkt is alleen maar een slimmigheid maar geen oplossing.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 14:17 
Hee Marc, bedankt voor je antwoord.

Wat betreft die 125 lengte. Ik wil het schot niet veranderen. Optie kan zijn om de achterdeur iets naar achter ter plaatsen door op de bestaande achterdeur aan de binnenzijde het frame te lassen van een andere deur. Misschien haal ik dan net de 125 cm, even meten of dat genoeg is en kijken hoe scharnieren en deurslot bewerkt moeten worden.

Dakverhoging tot 25 cm. Ik denk dat ik eens goed ga kijken naar die verlaging van de deuropeningen. Iemand ervaring daarmee als je met zoiets bij de RDW verschijnt ? Daarmee voorkom ik dat ik een ander dak moet plaatsen.

Controle. Is er een gerede kans op een fiscale naheffing als ik naderhand weer een gewone deur plaats en de verlaging van de deuropening weer verwijder. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er bij een verkeerscontrole een politieagent gaat nameten of de lengte 123 of 125cm is en of de hoogte 23 of 25 cm is. Want over die minimale verschillen heb je het. Misschien dat bij een APK er een steekproef zou zijn en een wakkere RDW controleur die toevallig weet dat een defender 90 standaard net niet aan de eisen voldoet er een punt van gaat maken. Heeft er iemand ervaring met controles van de inrichtingseisen ????

Groet, Hans


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 14:46 
Ik zou het risico niet nemen om met een auto te gaan rijden die niet is aangepast. 1 keer een fuik en je bent goed de klos. Ik heb destijds het originele schot verlaagd en recht gebogen zodat je de 125 cm haalt. Tussen het dak en zijpaneldn en voorruit heb ik een rubberstrip geplaatst om aan de 25cm te komen. Werk viel wel mee en hef dak bleef origineel.
Succes!

Joep (Laroloos)
Ninety 2.5D County 24-01-1985 - verkocht
Ninety 2.5D County 05-07-1985 - verkocht
Series 3 109 Pick-up 2.6 B 6-cilinder 20-07-1977 - verkocht
Vlijmen



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 15:12 
Hans,

Zoals Joep al aangeeft: De kans is misschien klein, het is niet de willekeurige agent of APK-keuring die je moet vrezen, het betreft een totaal-controle waarvoor er zo nu en dan/hier en daar een fuik wordt opgezet. Ik heb zelf in 15 jaar maar een keer zo'n fuik gezien (en dat was bovendien kennelijk vooral een opleidings-gebeuren) maar er zijn zat mensen die meermaals gecontroleerd zijn. Zelf kreeg ik een keertje een balastingman aan de deur toen ik een vraag had gesteld: die man had zijn duimstok bij zich en keek gelijk of alles klopte !!

Wat betreft de verkleining van de deur-opening: In de regels staat de de "lichte opening" van de linker deur telt, en in de instructie staat zelfs dat ze binnen het rubber moeten meten, dus een extra rubber rand (tegen de tocht smiling smiley ) zou ook moeten mogen.

En een naheffing moet je niet willen: een paar jaar MRB + strafheffing + rente, dan kan je beter geel blijven doorrijden.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 15:20 
De politie zal het waarschijnlijk niet zien, maar bij een fuik zien ze het wel. Toen ik mijn Disco 3 had omgebouwd reed ik na goedkeuring bij de RDW weg en binnen drie kilometer reed ik een fuik in (meteen de enige fuik in mijn leven waarin ik jarenlang 100.000 km per jaar heb gereden overigens). Ondanks dat ik de keuringspapieren nog in de auto had liggen inclusief het ombouwrapport werd mijn auto volledig tot op de millimeter nagemeten.
Wel vertelden ze me dat bij een eerste constatering van een overtreding je een waarschuwing krijgt en je enige tijd de gelegenheid krijgt om er voor te zorgen dat de auto aan de eisen voldoet. Dat zal natuurlijk niet zo zijn als je met personen achterin of zo rondrijdt, maar meer bij een kleine, min of meer per ongeluk, overtreding van de eisen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2014, 15:24 
Beetje raar misschien maar mijn 90 heb ik open naar de rdw gebracht en is op grijs kenteken gekeurd ( had geen achterdeur, maar ook schotje aangepast.

Deze keurmeester adviseerde om hem als pick-up op kenteken te zetten (ipv) open wagen, ik kon dan weliswaar met vleugelmoeren de gewone hardtop monteren en dit werd dan als lading gezien.........


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2014, 15:37 
Wallytax Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beetje raar misschien maar mijn 90 heb ik open
> naar de rdw gebracht en is op grijs kenteken
> gekeurd ( had geen achterdeur, maar ook schotje
> aangepast.
>
> Deze keurmeester adviseerde om hem als pick-up op
> kenteken te zetten (ipv) open wagen, ik kon dan
> weliswaar met vleugelmoeren de gewone hardtop
> monteren en dit werd dan als lading
> gezien.........

Ja, ja, zonder achterdeur heb je wel de juiste laadlengte, dat is een pragmatische oplossing.

Echter, wat betreft de HardTop als "lading": Ik hoop dat je dit advies op papier hebt, want als je iemand met een andere, striktere, uitleg van de regels treft dan heb je een probleem zonder "hard" bewijs. (En ... zit de deur dan ook met vleugelmoeren?)

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 82 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.