Zelfde probleem 2x gehad. De eerste keer remschoenen en cylinders vervangen omdat de schoenen wekenlang hebben liggen weken in de remvloeistof en ze toch al een stuk minder dikte hadden dan nieuwe schoenen.
2e x een jaar later was ik er snel bij en was er maar 1 remschoen gedeeltelijk nat. Deze heb ik gewoon een aantal x met remmenreiniger schoon gespoten en daar zag je inderdaad geen verschil meer van en remt ondertussen alweer een tijd zonder problemen..
Wel word er gesteld dat remvloeistof hardnekkig in de remvoering van de schoenen trekt en dat het remoppervlak na verloop van tijd dus weer glad zou worden naarmate de voering slijt, ook al ziet het rem oppervlak van je schoen er dus na reinigen weer schoon en droog uit. Ik heb dat verder nooit zelf kunnen constateren, maar het klinkt me plausibel genoeg om het serieus ter overweging te nemen..remmen zijn immers toch wel een van de meest essentiƫle delen aan je auto, en ze zijn er niet enkel voor jezelf maar ook voor je mede weggebruikers
Verder wat Jamaar zegt: likje blauw remmenvet in de remcylinders op de rubbers verlengt de levensduur.
En als je inderdaad roestbruine vloeistof eruit hebt lopen het hele systeem even goed spoelen met remvloeistof en opnieuw ontluchten!
Succes!
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
Pluimpjedrama by
WouterSlaman, on Flickr